Απαγορεύθηκε ο απόπλους του πλοίου

«Φόρμουλα» για την περαιτέρω κράτηση των 8 μελών του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «Νουr M» το οποίο, σύμφωνα με τα συνοδευτικά έγγραφα, μεταφέρει πυρομαχικά και μικρά όπλα, αναζητούν οι Λιμενικές Αρχές αφού έχει προ πολλού παρέλθει ο νόμιμος χρόνος δέσμευσης τους στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου χωρίς να έχουν προκύψει ακόμη επαρκή στοιχεία για τη διάπραξη ποινικών αδικημάτων σε βάρος τους και χωρίς να έχει σχηματιστεί ποινική δικογραφία.
Πλοίαρχος του είναι ο 57χρονος Τούρκος Y. M., υποπλοίαρχος ο 25χρονος Ινδός E. P. J., πρώτος μηχανικός ο 33χρονος Τούρκος S. E. ενώ έχουν δεσμευτεί 4 Ινδοί ναύτες ηλικίας 23, 26, 24 και 20 ετών και ένας 59χρονος Τούρκος μάγειρας.
Η διαδικασία για την φορτοεκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων στο φορτηγό πλοίο έχει αποδειχτεί εξαιρετικά επίπονη, ενώ σκοντάφτει μάλιστα και στο γεγονός ότι δεν έχει προβλεφθεί κονδύλι για την ανάληψη της σχετικής δαπάνης, κάποιων χιλιάδων ευρώ.
Χθες το πρωί η εταιρεία τουρκικών συμφερόντων «ΤSS Group», ιδιοκτήτρια του φορτηγού πλοίου, που εξακολουθεί να φέρει σημαία Σιέρα Λεόνε, δήλωσε ότι το αγόρασε την 2α Σεπτεμβρίου 2013 από την Συριακή «Alkaser Shipping Co Sa».
Η εταιρεία ανέθεσε στον Ροδίτη πράκτορα κ. Μιχάλη Ροδίτη, την διεκπεραίωση όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών για την αποδέσμευση του σκάφους, δηλώνοντας μάλιστα ότι δεν έχουν ακόμη αλλάξει τα πιστοποιητικά του πλοίου μετά την αγορά του.
Κατέστησε επίσης σαφές ότι δεν προτίθεται να δαπανήσει ούτε ένα ευρώ για την φορτοεκφόρτωση του, πράγμα που ενημέρωσε αρμοδίως ότι δεν θα κάνει και η Oυκρανική εταιρεία “Ukrinmash”, που έστειλε το φορτίο με τα πυρομαχικά και τα μικρά όπλα στο Υπουργείο Αμυνας της Λιβύης.
Και οι δύο εταιρείες δηλώνουν ότι πρόκειται για μια νόμιμη μεταφορά για την οποία έχουν εκδοθεί όλα τα προβλεπόμενα έγγραφα συμπεριλαμβανομένου και του “Εnd Of User Agreement”, το οποίο ισοδυναμεί με έγκριση της Ε.Ε. για τη μεταφορά του φορτίου στη Λιβύη, βάσει των περιορισμών που έχουν τεθεί στα πλαίσια του εμπάργκο που υφίσταται για τη συγκεκριμένη χώρα.
Αν μάλιστα υποτεθεί ότι το φορτίο του πλοίου προοριζόταν για τη Συρία, το εκεί εμπάργκο έχει αρθεί από τον Μαϊο του 2013 με απόφαση της Ε.Ε.. Η συγκεκριμένη απόφαση είχε ανοίξει εξάλλου και το δρόμο για τον εξοπλισμό των ανταρτών από την Ευρώπη.
Αυτό που αναγνωρίζουν όλες οι πλευρές ότι δεν υφίσταται στα έγγραφα του πλοίου είναι, η σχετική έγκριση του συμβουλίου του ΟΗΕ.
Ο κ. Ροδίτης φέρεται να ενημέρωσε χθες ότι οι Ουκρανοί θα αποστείλουν στην τουρκική εταιρεία το έγγραφο προκειμένου να παρουσιαστεί αρμοδίως.
Η εταιρεία “Ukrinmash” αποτελεί θυγατρική κρατικής εταιρείας του κράτους της Ουκρανίας με την επωνυμία “Ukrpecexport”.
Στην θυγατρική είχε αποδοθεί σε έρευνα των Ηνωμένων Εθνών το 2011 ότι μεσολάβησε προκειμένου να σπάσει το εμπάργκο τροφοδοσίας με όπλα του καθεστώτος Καντάφι.
Τον Απρίλιο του 2013 είχε δημοσιοποιηθεί συγκεκριμένα έκθεση των Ηνωμένων Εθνών στην οποία αναφερόταν ότι στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2011 δύο αεροπλάνα που προέρχονταν από τα Τίρανα προσγειώθηκαν έμφορτα με όπλα στο αεροδρόμιο της Βεγγάζης. Παραλήπτης του φορτίου εμφανιζόταν η κυβέρνηση Καντάφι. Τότε, ωστόσο, ως προορισμός των όπλων εμφανίζονταν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Σε αυτήν την παράνομη «εξαγωγή» δεκάδων χιλιάδων Καλάσνικοφ και σφαιρών αρχικά φέρονταν να συμμετείχαν μερικές αλβανικές εταιρείες, όπως η «MEICO». Όμως από την περαιτέρω έρευνα και τα έγγραφα στην έκθεση των Ηνωμένων Εθνών ρόλο μεσάζοντα εμφανίζεται να έπαιζε η προαναφερθείσα ουκρανική εταιρεία, που τώρα φέρεται ως ο αποστολέας των όπλων προς την Λιβύη.
Εν πάση περιπτώσει η όλη υπόθεση τελεί υπό την εποπτεία της Αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρίας Σοφίας Βαϊτση η οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες εξετάζει το ενδεχόμενο σχηματισμού δικογραφίας σε βάρος των μελών του πληρώματος για παράβαση του άρθρου 458Α του Ποινικού Κώδικα με το νέο νόμο που ισχύει από 6 Νοεμβρίου 2013 για μεταφορά πυρομαχικών και όπλων αλλά και για παράβαση της από 28 Φεβρουαρίου 2011 αποφάσεως του Συμβουλίου της Ευρώπης με την οποία επιβλήθηκαν περιοριστικά μέτρα, λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και συγκεκριμένα του άρθρου 1 της συγκεκριμένης απόφασης με το οποίο… «απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση προμήθεια, πώληση ή μεταφορά στη Λιβύη οπλισμού και κάθε είδους συναφούς υλικού, συμπεριλαμβανομένων όπλων και πυρομαχικών, στρατιωτικών οχημάτων και εξοπλισμού, παραστρατιωτικού εξοπλισμού και ανταλλακτικών για όλα τα ανωτέρω, καθώς και εξοπλισμού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή, είτε προέρχεται από τα εδάφη τους είτε όχι, από πολίτες των κρατών μελών ή από το έδαφος τους ή μέσω αυτού ή με σκάφη ή αεροσκάφη που φέρουν τη σημεία τους».
ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΩΝ
Μέχρι στιγμής από το άνοιγμα 11 εμπορευματοκιβωτίων από τα 55 που φέρεται να έχουν περιεχόμενο (4 είναι άδεια), ελέγχθηκαν δειγματοληπτικά ορισμένα από τα ξύλινα κουτιά, που περιέχουν άλλες συσκευασίες σε κονσέρβες που ανοίγουν με ειδικό κλειδί (συσκευασία όμοια με αυτή της σαρδέλας), βρέθηκαν σφαίρες διαφόρων διαμετρημάτων για αντιαεροπορικά όπλα και τυφέκια τύπου Καλάσνικοφ.
Η διαδικασία ανοίγματος όλων των συσκευασιών και πλήρους καταμέτρησης του φορτίου θα διαρκέσει αρκετές μέρες.
Όπως απεκάλυψε η «δ», στο από 17 Οκτωβρίου 2013 θεωρημένο στο Nikolaev, Ουκρανίας, δηλωτικό επικίνδυνων φορτίων αναγράφονται ως φορτίο φυσίγγια και μικρά όπλα (Cartridges, small arms) συνολικού βάρους 828.647 κιλών με φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ39ΜΜ και 12,7Χ108ΜΜ συσκευασμένα σε 27.836 κουτιά.
Η δήλωση αυτή περί υπάρξεως στο φορτίο «μικρών όπλων» είναι που έχει δημιουργήσει την πεποίθηση σε στελέχη του ΥΕΝ ότι υπάρχουν στο φορτίο και όπλα.
Σε ό,τι αφορά την ύπαρξη Καλάσνικοφ και δη 20.000, το μόνο στοιχείο που υφίσταται επί του παρόντος είναι το από 10 Απριλίου 2013 πιστοποιητικό τελικού χρήστη (end user certificate) στο οποίο αναγράφεται ως παραλήπτης το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης και εξαγωγέας η ουκρανική εταιρεία «Ukrinmash», ενώ ως φορτίο αναγράφονται 20.000 τυφέκια τύπου ΑΚ-47, 50.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ39 ΜΜ. 15.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ54 ΜΜ, 10.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 9Χ19ΜΜ, 5.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 12,7Χ108ΜΜ και 1.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 14,5Χ114ΜΜ.
Στελέχη του λιμενικού και εμπλεκόμενοι στην έρευνα θεωρούν ότι το συγκεκριμένο παραστατικό αφορά παλαιότερη αποστολή προς την Λιβύη γεγονός στο οποίο συνηγορούν και οι προηγούμενοι σταθμοί του. Την 6η Ιουλίου 2013 βρισκόταν συγκεκριμένα στο Τομπρούκ της Λιβύης.
Σημειώνεται ότι στο πλοίο έχει απαγορευτεί ο απόπλους γιατί δεν φέρει όλα τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας ενώ επιπροσθέτως έχει υποστεί ζημιές διότι προσάραξε στην θαλάσσια περιοχή των Ιμίων κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.
Οι λιμενικοί πιθανολογούν ότι το εμπόρευμα του πλοίου επρόκειτο να καταλήξει στην εμπόλεμη ζώνη στη Συρία.