Προκαταρκτική έρευνα για τους παράνομους πλόες

Tη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τη διαπίστωση τυχόν τελέσεως των αδικημάτων της εξακολουθητικής παραβίασης της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας για την πραγματοποίηση περιηγητικών ταξιδίων από πλοία τρίτων χωρών, από την διοργάνωση μέχρι και την εκτέλεσή τους, αλλά και για μη συμμόρφωσή τους προς την Ελληνική Φορολογική Νομοθεσία προκάλεσε χθες μηνυτήρια αναφορά – καταγγελία εκπροσώπου ναυτιλιακής εταιρείας.
Για το θέμα, όπως έγραψε και χθες η «δ», σημειώθηκε παρέµβαση του Εισαγγελέα Πληµµελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικου μετά από καταγγελίες, που θέλουν ιδιοκτήτες ηµερόπλοιων µε τουρκική σηµαία να µεταφέρουν «σωρηδόν» αλλοδαπούς και ηµεδαπούς στη γείτονα χώρα παρότι εκτελούν περιηγητικούς πλόες και ο νόµος προβλέπει την παραµονή τους τουλάχιστον για ένα 48ωρο στα τουρκικά παράλια.
Ουσιαστικά δηλαδή οι τουρκικές εταιρείες φέρονται να θησαυρίζουν από τουρίστες που επισκέπτονται τη Ρόδο αφού τους επιτρέπουν να πραγµατοποιούν ταξίδια «της µιας ηµέρας», στην Τουρκία. Οι επιπτώσεις της συγκεκριµένης παράνοµης τακτικής είναι σοβαρές και στην αγορά του νησιού καθώς οι τουρίστες πείθονται να αγοράζουν αγαθά, σε καλύτερες τιµές, στην Τουρκία.
Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου έχει ήδη σχηματίσει 7 δικογραφίες σε βάρος πλοιάρχων πλοίων της γραμμής Ρόδος, Μαρμαρίς, Φετιγέ ενώ έχει αποσταλεί και έγγραφο προς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προκειμένου να υπάρξει αποσαφήνιση ορισμένων θεμάτων που έχουν ανακύψει από την ανάγνωση του νόμου. Πιο συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει ότι πλοία με σημαία τρίτων χωρών και χωρητικότητα άνω των 49 ατόμων δύνανται να εκτελούν έναντι ενιαίου ναύλου περιηγητικούς πλόες διάρκειας μεγαλύτερης των 48 ωρών.
Το Υπουργείο καλείται να διευκρινίσει αν ο νόμος αφορά μόνο τα κρουαζιερόπλοια και να προσδιορίσει τι είναι ο περιηγητικός κυκλικός πλους και τι ακριβώς είναι ο ενιαίος ναύλος.
Εν πάση περιπτώσει ο Εισαγγελέας Πληµµελειοδικών Ρόδου έχει δώσει αρµοδίως στο Κεντρικό Λιµεναρχείο Ρόδου εντολή για την αυστηρή εφαρµογή του νόµου που προβλέπει το σχηµατισµό ποινικής δικογραφίας κατά των παρανοµούντων αλλά και την επιβολή τσουχτερών διοικητικών προστίµων.
Η μηνυτήρια αναφορά που υποβλήθηκε χθες στρέφεται κατά παντός υπευθύνου, αυτουργού, συναυτουργού, απλού συνεργού, ηθικού αυτουργού και παντός άλλου καθοιονδήποτε τρόπο εμπλεκομένου.
Όπως αναφέρεται, από την έναρξη της τρέχουσας τουριστικής περιόδου και δη από τις 26 Απριλίου 2013, πλοία υπό τουρκική σημαία και τουρκικής ιδιοκτησίας, εκτελούν ημερήσιους περιηγητικούς πλόες, με αφετήριο λιμένα, τον λιμένα της Ρόδου, με προορισμό το Μαρμαρίς Τουρκίας και επιστροφή αυθημερόν στον λιμένα της Ρόδου, κατά παράβαση των άρθρων 165 και 166 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, όπως ισχύουν με το ΠΔ 344/2003, άρθρο 1ο, παρ. 3α και το άρθρο 222 του Ν. 4072/2012 και το άρθρο 54 του Ν. 4150/2013 (ΦΕΚ Α’ 102).
Πιο συγκεκριμένα τα υπό τουρκική σημαία και υπό σημαία Αγίου Βικενδίου πλοία, όλα τουρκικής ιδιοκτησίας, που εκτελούν τους παραπάνω απαγορευμένους ημερήσιους περιηγητικούς πλόες, μεταφέροντας εκατοντάδες τουρίστες, είναι τα ΜΑRMARIS EXPRESS, AEGEAN CAT, AEGEAN JET, KARTEPE και FLYING.
Στην ίδια αναφορά τονίζεται ότι με τα συγκεκριμένα πλοία διοργανώνουν εκδρομές τουριστικά πρακτορεία της Ρόδου σε συνεργασία με μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς.
Καταγγέλλεται μάλιστα ότι αν και έγιναν συστάσεις από τα όργανα του Λιμεναρχείου Ρόδου προς τις συνοδούς των γκρουπ (tour leaders) και προς τους υπαλλήλους των πρακτορείων, παρά ταύτα, αυτοί αδιαφόρησαν και επιβίβασαν τους επιβάτες κατά τρόπο προκλητικό, κατά παράβαση της ελληνικής νομοθεσίας.
Τα πρακτορεία συνδράμουν στις τουρκικές ναυτιλιακές εταιρείας για την πραγματοποίηση καθημερινών απαγορευμένων από την ελληνική νομοθεσία ημερήσιων περιηγητικών πλόων διπλής διαδρομής, με αφετήριο λιμένα τον λιμένα της Ρόδου.
Σημειώνεται μάλιστα ότι η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, Διεύθυνση Τουρισμού Δωδεκανήσου, με το με αριθ. πρωτ. 1878/30-4-2013 έγγραφό της προς όλα τα τουριστικά γραφεία, ζήτησε να μην εκτελούν απαγορευμένους πλόες και να μην διαθέτουν εισιτήρια διπλής ημερήσιας διαδρομής, σε αλλοδαπούς και ημεδαπούς τουρίστες.
Στην ίδια αναφορά τονίζεται ότι η μη έκδοση αντίστοιχου εισιτηρίου ανά voucher επιβάτη, δημιουργεί αδυναμία μη ακριβούς προσδιορισμού του ναύλου ανά επιβάτη, προκειμένου να καθοριστεί το ύψος των προβλεπόμενων, κατά περίπτωση, φόρων υπέρ του Δημοσίου και τελών υπέρ του φορέα διαχείρισης του λιμένα Ρόδου, ήτοι Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου και των τελών υπέρ Μ.Τ.Ν. (Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού) ενώ δημιουργούνται μονοπωλιακές συνθήκες στην αγορά της τουριστικής θαλάσσιας σύνδεσης, μεταξύ ελληνικών και τουρκικών λιμένων Ανατολικού Αιγαίου.
Πέραν των παραπάνω καταγγέλλεται ότι οι τουρκικές ναυτιλιακές εταιρείες, τουριστικοί πράκτορες και οι ανά πρακτορείο αρχηγοί γκρουπ, υποβάλλουν αρμοδίως ψευδείς και παραπλανητικές δηλώσεις των επιβατών που μεταφέρουν για ημερήσιους περιηγητικούς πλόες (daily cruises, Ρόδος – Μαρμαρίς – Ρόδος), τις οποίες ονομάζουν «καταστάσεις επιβαινόντων μονής διαδρομής», ενώ στην ουσία και στην πραγματικότητα και μετά τους επανειλημμένους ελέγχους, που πραγματοποίησε η Λιμενική Αρχή Ρόδου, πρόκειται περί καταστάσεων επιβαινόντων μετ’ επιστροφής, χωρίς να είναι μονής διαδρομής.