Δεν μπορούν να πληρωθούν οι οφειλές των δημοτικών επιχειρήσεων

Δεν μπορούν να καλυφθούν οι οφειλές των εταιρειών «ΑΔΕΚΤ», «ΑΔΕΚΑΜ ΑΕ» και «ΡΟΔΩΝ ΑΕ» με τα χρήματα που έχουν σταλεί από το υπουργείο Εσωτερικών στο Δήμο Ρόδου για να πληρωθούν χρέη προς τρίτους, που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα.
Αυτό προκύπτει από την εισήγηση που κατέθεσε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών κ. Ε. Παϊτάκης στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο γραφείο του δημάρχου κ. Στάθη Κουσουρνά.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκτός από το δήμαρχο κ. Στάθη Κουσουρνά, ο αντιδήμαρχος οικονομικών κ. Νίκος Τσουκαλάς και οι προϊστάμενοι της Νομικής και της Οικονομικής Υπηρεσίας κκ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου και Εμ. Παϊτάκης.
Επισημαίνεται πως τις εισηγήσεις των προϊσταμένων της Οικονομικής και Νομικής Υπηρεσίας είχε ζητήσει την περασμένη Παρασκευή, 21 Ιουνίου, ο επικεφαλής της παράταξης της μείζονος μειοψηφίας κ. Γιώργος Χατζημάρκος μετά τη σύσκεψη που είχε διεξαχθεί στο γραφείο του δημάρχου.
Υπενθυμίζεται πως ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς, την περασμένη Παρασκευή, είχε ζητήσει την συναίνεση των αρχηγών των παρατάξεων της μείζονος και της ελάσσονος μειοψηφίας προκειμένου να γίνει για το θέμα αυτό συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο και να ληφθεί απόφαση.
Ομιλώντας στους δημοσιογράφους χθες ο κ. Στάθης Κουσουρνάς τόνισε πως τελικά δεν είναι δυνατό να αναλάβει ο Δήμος Ρόδου την ευθύνη αυτή γιατί δεν το επιτρέπουν τα οικονομικά του.
«Στη σύσκεψη εκφράστηκαν διαφορετικές απόψεις. Θεωρούσα πως μπορούσαν οι οφειλές να καλυφθούν από την επιχορήγηση του υπουργείου Εσωτερικών. Ο κ. Γιώργος Χατζημάρκος δεν ήταν σίγουρος για αυτό και ζήτησε τις εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών. Τελικά από την εισήγηση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών προκύπτει πως δεν μπορούμε να αναλάβουμε την υποχρέωση αυτή», δήλωσε ο κ. Στάθης Κουσουρνάς.
Ο κ. Κουσουρνάς εξήγησε πως ο Δήμος Ρόδου θα μπορούσε να αναλάβει τις οφειλές αυτές μόνο αν ήταν θετική η εισήγηση της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών.
“Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικονομικών μας επεσήμανε πως δεν θα πρέπει να αναλάβουμε την υποχρέωση αυτή. Αυτό σημαίνει πως δεν χρειάζεται να πραγματοποιηθεί και η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Οι εγκύκλιοι, οι αναφορές και τα τελικά οικονομικά στοιχεία δεν μας δίνουν το εχέγγυο για να αναλάβουμε την ευθύνη αυτή», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς.
Σε ερώτηση για το ύψος των οφειλών των τριών εταιρειών προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, ο κ. Κουσουρνάς δήλωσε:
«Οι οφειλές των τριών εταιρειών προς το ΙΚΑ και την Εφορία ανέρχονται σε οκτώ εκατομμύρια ευρώ. Αν κάποια στιγμή ο Δήμος έχει τη δυνατότητα, θα τις αναλάβει. Σας θυμίζω πως απόφαση για το ίδιο θέμα είχε ληφθεί από το δημοτικό συμβούλιο και επί θητείας του κ. Χατζή Χατζηευθυμίου. Βασική προϋπόθεση ήταν να δεχθεί να τακτοποιήσει το θέμα η Διεύθυνση των Οικονομικών Υπηρεσιών».
Ο κ. Στάθης Κουσουρνάς τόνισε πως θα συνεχίσουν να υπάρχουν οι οικονομικές εκκρεμότητες και θα λειτουργούν αρνητικά για όσους είχαν διατελέσει πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι των συγκεκριμένων εταιρειών.
«Στο τέλος θα βρεθούμε να αναζητούμε ειδικές ρυθμίσεις ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα στο Δήμο και στους δημοτικούς συμβούλους. Το θέμα αυτό είναι σοβαρό. Οι επικεφαλής των παρατάξεων είχαν όλη την καλή διάθεση για να βοηθήσουν. Δυστυχώς οι προϊστάμενοι των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου είναι αρνητικοί», δήλωσε ο κ. Στάθης Κουσουρνάς.
Στην σχετική εισήγηση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών υπηρεσιών αναφέρεται πως με βάση την με αρ. 39/22399/05.06.2012 εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών οι οφειλές προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία που συμψηφίζονται, είναι εκείνες που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και υπάρχει ουσιαστική αδυναμία καταβολής τους από το Δήμο και ότι η εν λόγω ρύθμιση αφορά αποκλειστικά και μόνο τους ΟΤΑ οι οποίοι και είναι δικαιούχοι των εσόδων. Αυτό σημαίνει πως οφειλές ή μέρος αυτών, που προέρχονται από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, μπορούν να ρυθμιστούν μόνο εφόσον έχουν αναληφθεί νομίμως από τους οικείους Δήμους.
Για την ανάληψη των οφειλών των τριών εταιρειών ο κ. Παϊτάκης επισημαίνει, με βάση τις σχετικές εγκυκλίους:
«Σε περίπτωση λύσης κοινωφελούς επιχείρησης ή Δ.Ε.Υ./Α. και ανάληψης των δραστηριοτήτων της από τον οικείο Δήμο ή από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού, οφειλές προς το Ελληνικό Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και προς τρίτους, μπορούν να καταβάλλονται από τον οικείο Δήμο μετά από αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.
Ανάλογες ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για οφειλές αμιγών επιχειρήσεων του π.δ. 410/1995 που λύθηκαν, καθώς και για οφειλές ανωνύμων και αναπτυξιακών εταιριών των οποίων οι εταίροι είναι αποκλειστικά ΟΤΑ ή και νομικά τους πρόσωπα, εφόσον τελούν υπό εκκαθάριση ή έχουν λυθεί και τεθεί υπό εκκαθάριση μέχρι τις 31.12.2012.
Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι οι οφειλές των αμιγών δημοτικών επιχειρήσεων που λύθηκαν, καθώς και των ανωνύμων και αναπτυξιακών εταιριών, προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Ελληνικό Δημόσιο, μπορούν να συμψηφίζονται υπό την προϋπόθεση ότι αυτές έχουν αναληφθεί νόμιμα, βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου μας, ο οποίος είναι ο δικαιούχος των εσόδων του αρθρ. 27 του ν. 3759/2009, έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και επομένως υπάρχει ουσιαστική αδυναμία καταβολής των.
Περαιτέρω προκύπτει ότι εάν για οποιαδήποτε αιτία το ποσό της επιχορήγησης, που τελικά συμψηφίζεται, υπολείπεται της κύριας οφειλής ή στην περίπτωση όπου το προβλεπόμενο ποσό της επιχορήγησης δεν αποδοθεί για οποιοδήποτε λόνο ή δεν καταβάλλουμε τυχόν διαφορά μέχρι 31.12.2016, τότε το συνολικό ποσό της υπαχθείσας οφειλής, θα υπολογίζεται κανονικά με τους τυχόν βεβαιωμένους πρόσθετους φόρους, πρόστιμα, κάθε μορφής επιβαρύνσεις και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, σε βάρος πλέον του Δήμου μας.

Εκτιμώντας, τις περιορισμένες πιστώσεις στον προϋπολογισμό μας οι οποίες δεν μας επιτρέπουν την ανάληψη τέτοιας δαπάνης, (άλλωστε θα καθίστατο ληξιπρόθεσμη ύστερα από 90 ημέρες), την βαθμιαία συρρίκνωση εσόδων του Δήμου μας από τον Κρατικό Προϋπολογισμό λόγω και της κρίσης που βιώνει η χώρα μας και το γεγονός ότι η όποια απόφαση ανάληψης των οφειλών, σύμφωνα με το ΠΔ 113/2010 και το δημόσιο λογιστικό, θα δέσμευε στο εξής νομικά και δημοσιονομικά τον Δήμο μας, θεωρούμε ότι δεν συντρέχουν λόγοι για τη λήψη τέτοιας απόφασης».