«Δεν είμαστε το κέντρο της γης, τίποτα δεν είναι αυτονόητο, απαιτείται κόπος για το κάθε τι που θέλουμε να κερδίσουμε και στοχοθεσία. Για να βελτιώσουμε τη θέση μας στην προτίμηση της γερμανικής αγοράς, έχουμε δρόμο να διανύσουμε, βασισμένο σε στρατηγική μάρκετινγκ».
Την εκτίμηση αυτή κάνει, σε συνέντευξή της στη «δ», η αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. ¶ντα Καραγιάννη, με αφορμή την παρουσίαση της έρευνας του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Γερμανίας.
«Η έρευνα κατέδειξε τη σημερινή πραγματικότητα. Μας δίνει μια εικόνα για το πού βρισκόμαστε. Χρειάζεται ψυχραιμία, σταθερότητα στις θέσεις, προσήλωση στο στόχο, για να μετατραπεί η αναγνωρισιμότητα, σε συμπάθεια και στη συνέχεια επιλογή της πατρίδας μας και των νησιών για διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας», δηλώνει η κ. Αντα Καραγιάννη.
Με αφορμή την επίσκεψη στο κρατίδιο Χολστάιν της Γερμανίας η κ. Καραγιάννη επισημαίνει:
«Οι συνεργασίες αειφόρου ανάπτυξης στους κόλπους της Ευρώπης δυναμώνουν όλα τα μέρη και ετοιμάζουν τις άμυνες για την επόμενη μέρα. Αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα είναι η εξωστρέφεια των επιχειρήσεών μας και του προορισμού για ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα». Η αντιπρόεδρος της ΕΞΡ δηλώνει ακόμη ότι η κατάσταση και το χαμηλό ηθικό που επικρατεί στον τουρισμό φέτος αντιμετωπίζεται μόνο με υπερβάσεις, δύναμη, αισιοδοξία, πνεύμα συνεργασίας και απίστευτα πολλή δουλειά.
Η συνέντευξη της κ. Α. Καραγιάννη, αναλυτικά:
• Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από την επίσκεψή σας στο κρατίδιο Χολστάιν της Γερμανίας μαζί με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Φώτη Χατζηδιάκο, τον πρόεδρο της ΕΞΡ κ. Α. Καμπουράκη και τον επίτιμο πρόξενο;
Η επίσκεψη είχε διερευνητικό χαρακτήρα για τα περιθώρια συνεργασίας απ’ όπου και τα δύο μέρη βγαίνουν κερδισμένα -win win -. Μερικά πράγματα που κράτησα από τις συναντήσεις κατά την επίσκεψη στο Schleswing Holstein είναι τα παρακάτω:
Θέτουν στόχους μεσοπρόθεσμους και ακολουθούν στρατηγική.
Αναπτύσσουν lobby για να προωθήσουν τα τοπικά θέματα σε κυβερνητικό επίπεδο.
Συνδέουν την εκπαίδευση με την εργασία -ΔΥΑΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- οι επιχειρήσεις είναι ανοιχτές στα προγράμματα πρακτικής, ανοίγουν θέσεις εργασίας στους νέους, εκπαιδεύουν και έχουν πάντα έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό που είναι η προστιθέμενη αξία τους. Επενδύουν στην ταυτότητα της πόλης τους και την προωθούν ως ισχυρό brand σε εθνικό επίπεδο πχ το Κίελο έχει καταφέρει να είναι στη δεκάδα των brands της Γερμανίας. Αναπτύσσουν δίκτυα μεταφοράς, επενδύουν στα logistics και δυναμώνουν την τοπική οικονομία πχ κανάλι Κιέλου.
Επενδύουν στην έρευνα και ανάπτυξη, εξειδικεύονται και αποδεικνύουν ότι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να είναι leader σε παγκόσμιο επίπεδο στα προϊόντα που παράγουν πχ φίρμα Zoellner, κατασκευάζει κόρνες πλοίων και άλλα παρεμφερή προϊόντα. Αξιοποιούν το περιβάλλον για την ενέργεια, επενδύουν για να πάνε στο μέλλον χωρίς ρίσκο, διαχειρίζονται τα απορρίμματα, το νερό κλπ προς όφελος της κοινωνίας. Υπάρχουν πολλά περιθώρια συνεργασίας με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τις τοπικές επιχειρήσεις όσον αφορά την εκπαίδευση, την ανταλλαγή τεχνογνωσίας ανάμεσα στις επιχειρήσεις- πχ στην τεχνική και την τυποποίηση, το εμπόριο -οι τοπικές επιχειρήσεις μπορούν να απευθύνονται στο επιμελητήριό τους- κλπ. Το αλιευτικό, είτε κτηνοτροφικό, υψηλό επίπεδο ανάπτυξης νησιών, όπως είναι η Κάλυμνος, η Λέρος κλπ, είναι πεδίο συνεργασίας με περιοχές του κρατιδίου της Γερμανίας. Οι συνεργασίες αειφόρου ανάπτυξης στους κόλπους της Ευρώπης δυναμώνουν όλα τα μέρη και ετοιμάζουν τις άμυνες για την επόμενη μέρα. Αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα είναι η εξωστρέφεια των επιχειρήσεών μας και του προορισμού για ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα.
• Μπορούν να αναπτυχθούν συνεργασίες στον τουριστικό τομέα με το συγκεκριμένο κρατίδιο;
Το Schleswig Holstein, διαθέτει κατά κάποιο τρόπο ανάλογη νησιωτικότητα και profile με την Περιφέρεια Ν.Αιγαίου. Από τις συζητήσεις και τις εργασίες με τους αρμόδιους προκύπτει έδαφος συνεργασίας στον τουριστικό τομέα που αφορά διαφορετικά πεδία. Η εκπαίδευση έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και έχει δυαδικό χαρακτήρα αφού είναι συνδεδεμένη σταθερά με την πρακτική και την εργασία σε επιχειρήσεις. Τόσο η επιμόρφωση, φοίτηση το χειμώνα στην τουριστική σχολή της περιοχής όσο και η εργασία εποχική των ξεν/λων σε επιχειρήσεις της περιοχής δίνουν εμπειρία, γνώση, εξωστρέφεια, εκμάθηση της γλώσσας. Συνεργασία μεταξύ των καθηγητών τουριστικών σχολών με κοινά projects, επισκέψεις, διδασκαλίες κλπ. Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας πχ στη γαστρονομία, γνωριμία της Μεσογειακής κουζίνας, υγιεινής διατροφής κλπ. Η συνεργασία για την ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού πχ για την ιστιοπλοϊα. Εξαιρετικό παράδειγμα είναι το Κίελο που την έχει αναπτύξει σε επίπεδο υψηλότερο από αυτό των Ολυμπιακών αγώνων στο συγκεκριμένο άθλημα με μεγάλη παράδοση στο αντίστοιχο φεστιβάλ που φέρνει στον τόπο 1,3εκ διανυκτερεύσεις σε διάρκεια 10 ημερών. Συμβουλευτικές υπηρεσίες, συνέργειες μεταξύ μικρομεσαίων και μικρών επιχειρήσεων για ανταλλαγή στελεχών και τεχνογνωσίας, workshop για την ανάλυση καλών πρακτικών και στρατηγικών ανάπτυξης είναι ενδεικτικά για το μέγεθος της συνεργασίας στον τουριστικό τομέα.
• Σας απογοήτευσαν τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσιάστηκε πριν λίγες ημέρες στο ξενοδοχείο Rodos Palace;
Η έρευνα κατέδειξε τη σημερινή πραγματικότητα. Μας δίνει μια εικόνα για το πού βρισκόμαστε και για το τι χρειάζεται να κάνουμε. Δεν είμαστε το κέντρο της γης, τίποτα δεν είναι αυτονόητο, απαιτείται κόπος για το κάθε τι που θέλουμε να κερδίσουμε και στοχοθεσία. Για να βελτιώσουμε τη θέση μας στην προτίμηση της γερμανικής αγοράς, έχουμε δρόμο να διανύσουμε, βασισμένο σε στρατηγική μάρκετινγκ. Η αγορά εκφράζει την αυθόρμητη ζήτηση, ακολουθεί τις τάσεις και μεταβάλλει συνεχώς τις επιθυμίες της. Βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση καθώς έχει πολλές και καλές επιλογές ανάμεσα στους προορισμούς που ανταγωνίζονται. Από τη μεριά μας, ως προορισμός και επιχειρήσεις έχουμε καθήκον να την αφουγκραζόμαστε και να σχεδιάζουμε, δημιουργούμε, προσαρμόζουμε, βελτιώνουμε τα προϊόντα μας σύμφωνα με τις ανάγκες της. Χρειάζεται ψυχραιμία, σταθερότητα στις θέσεις, προσήλωση στο στόχο, για να μετατραπεί η αναγνωρισιμότητα, 90% για την Ελλάδα & 82% για τη Ρόδο, σε συμπάθεια (βρίσκεται στο 49% για τη Ρόδο) και στη συνέχεια επιλογή της πατρίδας μας και των νησιών για διακοπές (25% για μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές στη Ρόδο).
• Θα πρέπει η Ρόδος και τα άλλα νησιά να αποκτήσουν νέα τουριστική ταυτότητα και να βελτιώσουν το προϊόν που προσφέρουν για να προσελκύσουν τους Γερμανούς τουρίστες;
Κάποια νησιά στρατηγικά πρέπει να αποκτήσουν ταυτότητα που δεν έχουν, να ταυτοποιηθούν με ένα ισχυρό χαρακτηριστικό το οποίο θα γίνει ο πόλος έλξης. Η ενίσχυση της ταυτότητας σε άλλα έχει να κάνει με συγκεκριμένο προσανατολισμό στον οποίο πρέπει όλοι να συμφωνήσουμε και να υπηρετήσουμε στοχευμένα. Αυτό γίνεται με δύο τρόπους. Α) μέσα από την έρευνα γνωρίζουμε ποια είναι η εικόνα που έχουν οι Γερμανοί για τα νησιά, τι έρχεται στο νου τους αυθόρμητα όταν τα σκέπτονται, συμβολισμοί και συναισθήματα. Αυτή η γνώση μπορεί να μας οδηγήσει με ασφάλεια στο profile του προορισμού και στη δημιουργία της ταυτότητάς του. Β) σχεδιάζουμε στρατηγικά, λαμβάνοντας υπ’ όψη τα δυνατά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προορισμού μας, τον προσανατολισμό που θέλουμε να έχει και τους στόχους που υπηρετούν την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα. Αυτά μας οδηγούν στην ταυτότητα που πρέπει να έχει ο προορισμός. Το επόμενο βήμα είναι να το επικοινωνήσουμε στην αγορά και να δημιουργήσουμε ζήτηση -positioning-. Αν οδηγηθούμε στο ίδιο αποτέλεσμα ακολουθώντας τις δύο διαφορετικές διαδρομές, έχουμε καταλήξει σε δυνατή ταυτότητα που παραμένει σταθερή και οδηγεί σε επιτυχία και ανάπτυξη στον τουρισμό με υγεία σε βάθος χρόνου.
• Σε κεντρικό επίπεδο άρχισε και πάλι να γίνεται λόγος για τον τουρισμό της τρίτης ηλικίας και άλλες ειδικές μορφές τουρισμού. Θα εφαρμοσθούν όμως στην πράξη;
Η έντονη εποχικότητα απειλεί την επιβίωση των επιχειρήσεων και δημιουργεί την ανάγκη εγρήγορσης για την αντιμετώπισή της. Η Ελλάδα είναι τόπος κατάλληλος για ήπιες διακοπές σε κλιματολογικές συνθήκες και περιβάλλον που αναζητεί ο τουρισμός της τρίτης ηλικίας. Η κρίση έφερε στο προσκήνιο τον τουρισμό και τα οφέλη του στην εθνική οικονομία. Η ανάπτυξή του είναι εθνική επιλογή αφού είναι ο μόνος κλάδος που δίνει τα ευεργετικά αποτελέσματά του άμεσα, τόσο οικονομικά όσο και κοινωνικά με τη μείωση της ανεργίας τουλάχιστον. Η παθητική μας στάση στην ενασχόληση με τον τουρισμό είναι η αιτία του αδιαφοροποίητου προϊόντος που προσφέρουμε το οποίο κούρασε και απομάκρυνε τις παραδοσιακές αγορές. Ευτυχώς τώρα έχουμε κατανοήσει ή έστω ακολουθούμε την ανάγκη να κινηθούμε εμείς προς τις αγορές με συγκεκριμένα προϊόντα και προτάσεις που καλύπτουν τις ανάγκες της. Η «δυναμική» τρίτη ηλικία, έχει ένα ολοκληρωμένο και αξιοζήλευτο πακέτο δραστηριοτήτων στο νησί μας στους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Οκτώβριο, Νοέμβριο. Από την πλευρά μας απαιτούνται καλές υπηρεσίες, ποικιλία στο προϊόν, εναλλακτικές προτάσεις, σύνδεση με τη φύση, την παράδοση, τη σύγχρονη κουλτούρα και το σημαντικότερο, υποδομές υποστήριξης υγείας. Οι ειδικές μορφές τουρισμού, μπορούν να δώσουν λύση στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, να αναπτύξουν νέους προορισμούς και να ξεκλειδώσουν τον πλούτο τους. Είναι πολύ θετικό που η κυβέρνηση το έχει κατανοήσει, είναι όμως πρωτίστως δική μας η απόφαση της υλοποίησης γιατί η πράξη πρέπει να ξεκινάει από κάτω προς τα πάνω και δεν υπάρχει περιθώριο για χρονική καθυστέρηση.
• Πώς εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν καθώς η αρχική αισιοδοξία για την έκβασή της μετατράπηκε σε προβληματισμό. Θα υπάρξει αύξηση των αφίξεων ή θα κλείσει στα περσινά επίπεδα;
Η αισιοδοξία που βασίστηκε στο ήρεμο πολιτικό κλίμα του χειμώνα μετά από δύο έτη ταραχών και αρνητικών ειδήσεων για τη χώρα δεν στηρίχθηκε από τις πωλήσεις που δίνουν εγγύηση για την τουριστική σαιζόν. Προβληματίζει το γεγονός ότι ο Απρίλιος και ο Μάιος πέρασαν με κλειστά ξενοδοχεία, χαμηλές πληρότητες, δυσπραγία στην αγορά, παρ’ όλο που δεν είχαν τίποτε κοινό με τους αντίστοιχους μήνες του 2012 και τις διπλές εκλογές. Οι προγραμματισμένες πτήσεις δεν κάλυψαν την μεγάλη προσφορά κλινών, οι χαμηλές τιμές δεν είχαν ανταπόκριση, το οικονομικό αποτέλεσμα είναι έως τώρα φτωχό. Επί πλέον υπάρχει μεγάλη διαφορά στην κάλυψη των ξεν/χείων που έχουν στενότερη σχέση συνεργασίας με τους μεγάλους tour operators, ειδικά προϊόντα κλπ. Ο πρόεδρος της ΕΞΡ, Αντώνης Καμπουράκης, περιέγραψε επακριβώς την κατάσταση με κάθε ευκαιρία. Επί πλέον με δράσεις και μεγάλη ενεργητικότητα με τη συνεργασία της Περιφέρειας και του ΠΡΟΤΟΥΡ συνεχίζονται οι προσπάθειες για την ανατροπή του κλίματος στις τουριστικές αγορές με στόχο να κλείσει η σαιζόν με το καλύτερο αποτέλεσμα για την τοπική οικονομία, τους εργαζόμενους στον τουρισμό και την επιβίωση των επιχειρήσεων. Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε το παραπάνω σε προσπάθεια και έργο γιατί η κατάσταση και το χαμηλό ηθικό που επικρατεί αντιμετωπίζεται μόνο με υπερβάσεις, δύναμη, αισιοδοξία, πνεύμα, συνεργασία και απίστευτα πολλή δουλειά για να αναποδογυρίσουμε το αξεπέραστο.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/mono-me-stratigiki-marketingk-tha-kerdisoume-xana-tous-germanous/















