«Μύλος» με τις μετατάξεις υπαλλήλων στη Νομαρχία!

Η πρώτη επίσημη αντίδραση από πλευράς υπαλλήλων της Πολεοδομίας της Νομαρχίας η εθελοντική μετάταξη των οποίων στον ενιαίο δήμο της Ρόδου “απαγορεύθηκε” με παράνομη απόφαση του Νομάρχη Δωδεκανήσου κ Γ. Μαχαιρίδη εκδηλώθηκε με την υποβολή δύο προσφυγών ενώπιον του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Όπως έγραψε η “δ” με διαδικασίες “αποφασίζομεν και διατάσσομεν” η νομαρχιακή αρχή, πέρα και έξω από κάθε πρόβλεψη νόμων και εγκυκλίων στερεί το δικαίωμα σε υπαλλήλους, κυρίως της πολεοδομίας, να μεταταχθούν εθελοντικά!
Παρέμβαση για το ίδιο ζήτημα σημειώθηκε από το ΤΕΕ Δωδεκανήσου σε επίπεδο Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για πέντε μηχανικούς ενώ προαναγγέλλονται και προσφυγές στη δικαιοσύνη, ενδεικτικό της πολιτικής που ακολουθεί σε θέματα προσωπικού ο Νομάρχης Δωδεκανήσου κ Γ. Μαχαιρίδης.
Σε σύνολο ειδικότερα 20 αιτήσεων εθελοντικής μετάταξης υπαλλήλων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στον ενιαίο δήμο της Ρόδου έγιναν δεκτές μόνο οι 6 αν και ο νόμος αλλά και εγκύκλιος της 16ης Ιουνίου 2010 του Υπουργείου Εσωτερικών δεν δίνει στο Νομάρχη το δικαίωμα ή την ευχέρεια να κρίνει για την ικανοποίηση τους ή μη.
Οι υπάλληλοι παρότι υπέβαλαν εμπρόθεσμα αίτηση μετάταξης τους στο Δήμο Ρόδου και πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου και των εγκυκλίων, ο Νομάρχης Δωδεκανήσου στην εισήγησή του προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δεν προέβη στην έκδοση σχετικής βεβαίωσης και αποφαίνεται ότι δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους οι προϋποθέσεις μετάταξής τους, με την πλημμελή και ουσία αβάσιμη αιτιολογία ότι ασκούν τις αρμοδιότητες που αναφέρονται στον Τομέα ΣΤ «Έργων-Χωροταξίας-Περιβάλλοντος» του άρθρου 186 του Ν. 3852/2010.
Το αβάσιμο και το απαράδεκτο της αιτιολογίας, όπως τονίζουν είναι ότι :
-οι προαναφερόμενες αρμοδιότητες ασκούνται μέχρι σήμερα από την κεντρική διοίκηση του Υπουργείου και όχι από την υπηρεσία της πολεοδομίας της νομαρχίας,
-ουδέποτε έγινε μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων αυτών από το Υπουργείο στη Νομαρχία ,
-μόλις με το άρθρο 186 του Ν. 3852/2010 προβλέπεται από την 1-1-2011 η μεταβίβαση των εν λόγω αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στην περιφέρεια,
-ουδέποτε άσκησαν τις παραπάνω αρμοδιότητες, με απόσπαση από την Νομαρχία στο Υπουργείο.
Οι υπάλληλοι εκφράζουν εξάλλου και την απορία τους για το γεγονός ότι έγιναν δεκτές αιτήσεις μετάταξης άλλων συναδέλφων τους που υστερούσαν στις προϋποθέσεις μετάταξης που θέτει ο νόμος.
Η παραπάνω πλημμελής απόφαση- εισήγησή του Νομάρχη όπως επεσήμαναν:
– παραβιάζει καταφανώς τις κείμενες διατάξεις που προβλέπουν τη διαδικασία μετάταξης των υπαλλήλων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στους Δήμους,
– στερείται νόμιμης και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας,
-υπερβαίνει τα όρια της αρμοδιότητάς του που περιορίζεται στον έλεγχο νομιμότητας της αίτησης και μόνο σ΄αυτόν,
-είναι αντίθετη με τις γενικές αρχές της χρηστής διοίκησης και της ίσης μεταχείρισης των διοικουμένων.
Επιπλέον η μη έκδοση ατομικής βεβαίωσης, περί πλήρωσης των προϋποθέσεων μετάταξής τους , στοιχειοθετεί παράβαση καθήκοντος.
Σε ότι αφορά το νομικό πλαίσιο των μετατάξεων για τη συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων επισημαίνονται τα εξής:
Σύμφωνα με το άρθρο 257 παρ. 1 του ν. 3852/2010 , το μόνιμο προσωπικό των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, αρμοδιότητες των οποίων απονέμονται στους δήμους, δύναται με αίτησή του προς το Νομάρχη να ζητήσει τη μετάταξή του στο δήμο της έδρας του Νομού.
Το ως άνω προσωπικό μετατάσσεται με απόφαση που εκδίδεται από το Γενικό Γραμματέα της κρατικής περιφέρειας.
Η μετάταξη μπορεί να γίνει σύμφωνα και με τις ρυθμίσεις της παραγράφου 5 του άρθρου 95 του ίδιου νόμου. Δηλαδή, η στελέχωση των υπηρεσιών των δήμων που ασκούν πλέον τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, γίνεται με μετάταξη των υπαλλήλων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων.
Με την με αριθμό 9/16-6-2010 ερμηνευτική εγκύκλιο του Υφυπουργού Εσωτερικών τονίζεται ότι το προσωπικό που μετατάσσεται στους δήμους, σύμφωνα με το άρθρο 257 παρ. 1 του ν. 3852/2010, ανήκει οργανικά σε υπηρεσίες των οποίων οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στους δήμους στο σύνολό τους, με επισήμανση ότι πρόκειται για τους τομείς της Πολεοδομίας και της Πρόνοιας.
Ο Νομάρχης οφείλει να εξετάσει τις αιτήσεις μετάταξης (συγκεκριμένα αν πληρούνται οι προϋποθέσεις των άρθρων 257 παρ. 1 του ν. 3852/2010 ή 95 παρ. 5) και να διαβιβάσει στην υπηρεσία της κρατικής περιφέρειας την αίτηση, τον ατομικό φάκελο και τη βεβαίωση του νομάρχη ότι ο υπάλληλος πληροί τις προϋποθέσεις μετάταξης.
Σαν αρνητικές προϋποθέσεις μετάταξης θεωρούνται μόνο: α) η δοκιμαστική περίοδος των δύο ετών και β) οι υπάλληλοι να ανήκουν οργανικά σε άλλες υπηρεσίες, αλλά να είναι αποσπασμένοι στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις.
Με το ερμηνευτικό και διευκρινιστικό με αριθμό πρωτ. 38541/12-7-2010 έγγραφο της εγκυκλίου του Υφυπουργού Εσωτερικών, διευκρινίζεται ότι για τη μετάταξη θα πρέπει να ληφθούν υπ΄όψιν από την υπηρεσία της κρατικής περιφέρειας:
-η συνάφεια του κλάδου,
-τα καθήκοντα που ασκεί ο αιτών,
-η μοναδικότητα του υπαλλήλου
-και η μη προτίμηση υπαλλήλων που βρίσκονται στην τελευταία προ της συνταξιοδότησης πενταετία έναντι άλλων με λιγότερα έτη υπηρεσίας.
Ο Γενικός Γραμματέας προτού εκδώσει την σχετική απόφαση:
-λαμβάνει υπ΄όψιν την εισήγηση του οικείου Νομάρχη και
-διενεργεί σχετικό έλεγχο όχι μόνο των αιτήσεων των υπαλλήλων που πληρούν τις προϋποθέσεις μετάταξης αλλά και των αιτήσεων των υπαλλήλων που κατά την άποψη του Νομάρχη δεν πληρούν τις προϋποθέσεις μετάταξης.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι στον παραπάνω Νόμο μόνο για τον υπάλληλο υπάρχει η διακριτική ευχέρεια να ζητήσει την μετάταξή του ενώ η αρμοδιότητα του Νομάρχη και του Γενικού Γραμματέα είναι δεσμία και περιορίζεται μόνο στον έλεγχο νομιμότητας της αίτησης. Σε περίπτωση δε μη έκδοσης βεβαίωσης ή απόρριψης της αίτησης, η μεν μη έκδοση βεβαίωσης αποτελεί παράβαση καθήκοντος , η δε απόρριψη της αίτησης χωρίς ή με πλημμελή αιτιολογία αποτελεί επίσης παράβαση του νόμου.