Mια νέα μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπεύθυνου, πολιτικού προσώπου και αρμόδιου προϊστάμενου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου, του Δήμου Ρόδου, της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου (ΚΥΔ), και κάθε άλλου αρμόδιου υπεύθυνου κάθε υπηρεσίας αρμόδιας για την έκδοση οικοδομικών αδειών, επιβολής προστίμων, ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων κτισμάτων, έγκρισης συνδέσεως και λειτουργίας κυκλοφοριακών κόμβων, αναμένεται να προκαλέσει αναστάτωση στο νησί.
Ο επιχειρητίας κ. Θεόδωρος Χρυσοβέργης, που προκάλεσε πλήθος ελέγχων σε επιχειρήσεις, που λειτουργούν επί της Εθνικής Οδού Ρόδου – Λίνδου, καταγγέλλοντας πλήθος παρατυπιών στη λειτουργία κυκλοφοριακών κόμβων, επανέρχεται δριμύτερος με νέα πολυσέλιδη μήνυση, που κοινοποιείται στον Υπουργό Εσωτερικών, στον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και στον Εισαγγελέα Εφετών Δωδεκανήσου.
Ο κ. Χρυσοβέργης τυγχάνει πρόεδρος του Δ.Σ. της ανωνύμου εταιρίας με την επωνυμία «ΚΤΙΣΜΑ Α.Ε.», η οποία δραστηριοποιείται στην ανέγερση και εκμετάλλευση εμπορικών κτηρίων στη Ρόδο. Εδώ και τέσσερα χρόνια, όπως υποστηρίζει, έχει αποπερατώσει νόμιμα το οικοδομικό συγκρότημα «ΑΓΟΡΑ», το οποίο βρίσκεται επί της Ε.Ο. Ρόδου – Λίνδου και είναι από τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά κτήρια στην Ελλάδα.
Δυστυχώς, όμως, παρά το γεγονός ότι οικοδόμησε νόμιμα, με όλες τις εγκρίσεις των αρμοδίων υπηρεσιών οι προσπάθειές του και οι παραστάσεις του ενώπιον όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών, να διεκπεραιωθεί η εγκεκριμένη, κυκλοφοριακή του σύνδεση με την Ε.Ο. Ρόδου – Λίνδου, δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθεί, με αποτέλεσμα το κτήριο, αν και έχει πλήρως αποπερατωθεί νόμιμα – με κόστος ανεγέρσεως άνω του ποσού των 10.000.000 ¤ – να παραμένει αποκλεισμένο από τον βασικό οδικό άξονα στον οποίο έχει πρόσωπο και ως εκ τούτου τόσο η εταιρία του, όσο βεβαίως και εκείνος να βρίσκονται αντιμέτωποι με την χρεωκοπία.
Όπως διατείνεται ο κ. Χρυσοβέργης, σε μία εκτεταμένη έρευνα που έκανε, προκειμένου να διαπιστώσει τους λόγους για τους οποίους καμία από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες δεν προχωρούσε τις διαδικασίες για την κυκλοφοριακή σύνδεση του κτηρίου του, με την Ε.Ο. Ρόδου – Λίνδου, βρέθηκε μπροστά σε αυτό το οποίο όλοι στη Ρόδο γνωρίζουν, δηλαδή τη «διαπλοκή» ιδιωτών-πολιτικών-και υπηρεσιών στο οδικό δίκτυο.
Διαπίστωσε, όπως υποστηρίζει, μέγα πλήθος παρανομιών αναφορικά με τα μεγέθη, τις χρήσεις και τις άδειες λειτουργίας κτηρίων, τα οποία τις τελευταίες δεκαετίες, έχουν ανεγερθεί επί των βασικών πρωτευόντων επαρχιακών δικτύων του νησιού, ως βιοτεχνικά αλλά λειτουργούν ως εμπορικά, στερούμενα κυκλοφοριακών συνδέσεων πιστοποιητικών πυρασφάλειας και βρίθουν από παρανομίες.
Επειδή και στο παρελθόν είχε προβεί σε καταγγελίες και παραστάσεις, για την παραπάνω απαράδεκτη κατάσταση θεωρεί ότι εκτός των παρανομιών, των αυθαιρεσιών και της ζημίας του Ελληνικού Δημοσίου, δημιουργήθηκαν σε βάρος του συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αφού «επιτήδειοι» πλουτίζουν εκ του ασφαλούς, λόγω της ανοχής και της προστασίας την οποία απολαμβάνουν, εδώ και χρόνια, από τις προϊστάμενες πολιτικές αρχές και υπηρεσιακούς παράγοντες.
Αποφάσισε έτσι να προβεί στην υποβολή νέας μηνυτήριας αναφοράς, ώστε μετά την εξέτασή της και την εφαρμογή για όλους των κειμένων διατάξεων, να δημιουργηθούν ίσες συνθήκες, δυνατότητες και ευκαιρίες και να λειτουργήσει νόμιμα ο υγιής εμπορικός και οικονομικός ανταγωνισμός.
Όπως καταγγέλλει, για αρκετά χρόνια, υπό την ανοχή, αν όχι την προτροπή και την επιδοκιμασία των αρμοδίων ελεγκτικών υπηρεσιών και των προϊσταμένων τους πολιτικών αρχών, οι οποίες ενώ ήταν και είναι αρμόδιες για την εφαρμογή και τήρηση των κειμένων πολεοδομικών και λοιπών διατάξεων, ουδέν έπραξαν για αυτό, με αποτέλεσμα την δημιουργία κατ΄όνομα εθνικής και επαρχιακών οδών, όπου ο κάθε παρόδιος ιδιοκτήτης ή ένοικος, πράττει ό,τι επιθυμεί.
Η έρευνά του έδειξε, όπως ισχυρίζεται, ότι από το έτος 1987, άρχισε η ανέγερση κυρίως επί της Ε.Ο. Ρόδου – Λίνδου υπερμεγεθών οικοδομών, με οικοδομικές άδειες για δήθεν χρήση βιοτεχνικών κτηρίων, χρήση η οποία ωστόσο ουδέποτε εφαρμόστηκε, αφού σχεδόν στο σύνολο των οικοδομών αυτών, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, λειτουργούν εδώ και χρόνια, αυθαίρετα, υπό την ανοχή, αν όχι την προστασία των αρμοδίων εποπτικών φορέων πολυκαταστήματα, εμπορικά καταστήματα υγειονομικού ή μη ενδιαφέροντος, γραφεία, κατοικίες – ακόμη και το Ι.Κ.Α. έχει μισθώσει κατά προκλητική παράβαση της νομοθεσίας βιοτεχνικό κτήριο, για την στέγαση των υπηρεσιών του και των ιατρείων του.
Για την παράνομη αλλαγή της χρήσης των ως άνω κτηρίων, τα οποία σημειωτέον, λόγω ακριβώς της βιοτεχνικής χρήσης, εξασφάλισαν οικοδομική άδεια για ασυγκρίτως περισσότερα τετραγωνικά μέτρα, από τις λοιπές, είτε δεν εκδόθηκαν ποτέ τα προβλεπόμενα από την πολεοδομική νομοθεσία πρωτόκολλα αυθαιρέτου, τα οποία έπρεπε να συνοδεύονται από τα ανάλογα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, είτε αν εκδόθηκαν αυτά, και επιβλήθηκαν τα πρόστιμα, ουδεμία υπηρεσία μερίμνησε για την βεβαίωση και είσπραξή τους, αφού για κατεδάφιση αυθαιρέτου κτηρίου, ουδείς μπορεί να διανοηθεί ότι θα συμβεί στην Ελλάδα.
Από τις παράνομες αυτές αλλαγές χρήσης, ανεξαρτήτως της οφθαλμοφανούς προκλητικής παρανομίας, έχουν ζημιωθεί, όπως υποστηρίζει, πολλαπλώς, τόσο το Ελληνικό Δημόσιο, αφού υπήρξε η αρχική απώλεια εσόδων από την έκδοση των οικοδομικών αδειών, λόγω του ό,τι για τις άδειες για βιοτεχνική χρήση, προβλέπονται ολιγότερα τέλη, ενώ στην συνέχεια υπήρξε και υπάρχει τεράστια απώλεια εσόδων, από την μη επιβολή και την μη είσπραξη των προστίμων, όσο και το Ι.Κ.Α., λόγω του ό,τι για τα βιοτεχνικά κτήρια προβλέπονται ασύγκριτα μικρότερες εισφορές για τις οικοδομικές εργασίες.
Ειδικότερα τα αντίστοιχα οφέλη για τους παρανομήσαντες και παρανομούντες ήσαν :
-Μεγάλοι συντελεστές δόμησης (πενταπλάσιοι), οι οποίοι είχαν ως αποτέλεσμα την ασυγκρίτως μεγαλύτερη δόμηση των οικοπέδων.
-Επιδοτήσεις σε όσους απεδείκνυαν συνάφεια με βιοτεχνία.
-Μειωμένες κατά 60% περίπου ασφαλιστικές εισφορές προς το ΙΚΑ
-Ασυγκρίτως μεγαλύτερα μισθώματα, λόγω του μεγέθους των κτηρίων.
-Μικρή καταβολή εισφορών και τελών για την έκδοση οικοδομικής άδειας.
Αντίστοιχα η οικονομική ζημία για το Δημόσιο, για το περιβάλλον, τον υγιή ανταγωνισμό, το Ι.Κ.Α. και την ασφάλεια των διερχομένων και των χρηστών των κτηρίων αυτών, είναι ενδεικτικά:
-Βίαιες και ασύδοτες παρεμβάσεις στο περιβάλλον με αποτέλεσμα στις εισόδους και στους βασικούς άξονες του νησιού της Ρόδου να έχουν δημιουργηθεί και να λειτουργούν ακαλαίσθητα οικοδομικά τερατουργήματα, το οποία αλλοίωσαν κατά τρόπο προκλητικό το περιβάλλον και το χρώμα του νησιού.
-Μειωμένες καταβολές εισφορών και τελών για την έκδοση οικοδομικών αδειών, με αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα για το Δημόσιο.
– Μη βεβαίωση και μη καταβολή των προστίμων ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων με αποτέλεσμα ανύπαρκτα έσοδα του Δημοσίου.
-Μηδενική καταβολή μισθώματος, για τα τμήματα των απαλλοτριωμένων ζωνών, για τη δημιουργία κυκλοφοριακών συνδέσεων, με αποτέλεσμα ανύπαρκτα έσοδα του Δημοσίου.
-Μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, με αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα για το Ι.Κ.Α.
– Ιδιαίτερα μεγάλη επιβάρυνση του συνόλου των καταστημάτων, των γραφείων και των εργαζομένων ή συναλλασσομένων σ΄αυτά, καθώς και των διερχομένων οχημάτων και πεζών από τους οδικούς άξονες, αφού με τις υπερμεγέθεις κατασκευές οι οποίες δημιουργήθηκαν και λειτουργούν, εργάζονται, διαμένουν και επισκέπτονται αυτές πολύ περισσότεροι, χωρίς ούτε τα κτήρια να διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή, κοινόχρηστους χώρους, ανελκυστήρες, εξόδους κινδύνου, ακάλυπτους χώρους, χώρους σταθμεύσεως, πυρασφάλεια, ούτε βεβαίως οι κυκλοφοριακές τους συνδέσεις να μπορούν να τους εξυπηρετήσουν, με αποτέλεσμα εκτός των άλλων τον μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και τα συχνά τροχαία δυστυχήματα, πολλά από τα οποία ήταν θανατηφόρα.
Όπως ισχυρίζεται παραπέρα, με δεδομένη την προστασία την οποία απολάμβαναν και συνεχίζουν να απολαμβάνουν οι παρανομούντες, η οποία εξασφαλίστηκε από τους αρμοδίους, Νομαρχία, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, Διεύθυνση Πολεοδομίας, δημοτικές αρχές, Τμήμα Υγείας, Τεχνικές Υπηρεσίες, Kτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, διαχρονικά η κατάσταση διαμορφώθηκε ως εξής:
¶ρχισαν να καταφθάνουν στη Ρόδο πολυκαταστήματα ή να δημιουργούνται νέα μεγάλα καταστήματα, γραφεία, πλυντήρια αυτοκινήτων – χωρίς οποιαδήποτε άδεια λειτουργίας, για τα οποία έχει υποβληθεί από διετίας μηνυτήρια αναφορά – που στεγάστηκαν αυθαίρετα σε βιοτεχνικά κτήρια και τα οποία σε πείσμα των κειμένων διατάξεων εξακολουθούν και λειτουργούν παράνομα αλλά και απρόσκοπτα μέχρι σήμερα.
Και ένα, και δύο, και τρία, και τέσσερα κτήρια άλλαξαν χρήση και μετέπειτα έγιναν συνήθεια και θεσμός (σήμερα υπερβαίνουν τα διακόσια, και κτίζονται συνέχεια νέα, μόνο το έτος 2012 τριάντα επτά κτήρια άλλαξαν χρήση). Εντός του 2013 άλλαξαν χρήση μέχρι σήμερα 2 κτήρια.
Τα τελευταία 10 χρόνια έγιναν, όπως τονίζει, πολλές αλλαγές χρήσης βιοτεχνικών κτηρίων και ουδείς συγκινήθηκε για να τις αποτρέψει ή να τις τιμωρήσει, αντιθέτως τους εκδίδετο παραχρήμα και άδεια λειτουργίας κατά προκλητική παράβαση της στοιχειώδους νομιμότητας.
Καταγγέλλει μάλιστα, παραθέτοντας συγκεκριμένα παραδείγματα, μεθοδεύσεις κάλυψης των παρανομιών που στηρίζονται στον πρόσφατο υπ΄αριθ. 4014/2011 νόμο για την νομιμοποίηση αυθαιρέτων, οι διατάξεις του οποίου καταστρατηγούνται.
Ο κ. Χρυσοβέργης αναφέρεται σε συγκεκριμένα παραδείγματα, ενώ υποστηρίζει ότι μετά τις δύο φάσεις της διαπλατύνσεως της Ε.Ο. Ρόδου -Λίνδου (σε πολλά σημεία ολοκληρώθηκε ενώ σε άλλα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη) ξεκίνησε η δεύτερη φάση αυθαιρεσιών, η οποία αφορά την «νόμιμη» πλέον κυκλοφορική σύνδεση των αυθαιρέτων κτηρίων με τους βασικούς άξονες.
Δειλά δειλά ο κάθε αυθαιρεσίας άνοιγε και ανοίγει μία είσοδο και μία έξοδο στην εθνική οδό, τη βάπτιζε μόνος του κυκλοφοριακή σύνδεση, χωρίς να καταβάλει τα προβλεπόμενα τέλη, σύμφωνα με το άρθρο 6 του νόμου 2897/2001 και οι υπηρεσίες του χορηγούσαν μάλιστα και άδεια λειτουργίας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα 273 αυθαίρετες κυκλοφοριακές συνδέσεις που κάθε μήνα αυξάνονται – εντός του 2012 προστέθηκαν ακόμη 37 και εξακολουθούν να δημιουργούνται και νέες (2 το 2013).
Ο κ. Χρυσοβέργης καταγγέλλει ότι πολυκαταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όλων των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών λειτουργούν χωρίς πιστοποιητικό πυρασφάλειας, χωρίς κυκλοφοριακή σύνδεση και με πολλές άλλες αυθαιρεσίες, κατά παράβαση τόσο των όρων δομήσεως και χρήσεων γης, όσο και των όρων των αδειών λειτουργίας τους, μαζί με εκατοντάδες άλλα κτήρια που στεγάζουν πολυκαταστήματα, γραφεία συνάθροισης κοινού.
Τα περισσότερα, αν όχι όλα, έχουν συνδεθεί με τους βασικούς οδικούς άξονες, με παράνομες κυκλοφοριακές συνδέσεις, οι οποίες ονομάζονται για τις ανάγκες καθενός σε κυκλοφοριακό κόμβο, τοποθετούνται δύο τρία ή τέσσερα σήματα του Κ.Ο.Κ., και εξυπηρετούν πολυκαταστήματα, επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος και κάθε είδους γραφεία και καταστήματα.
Η ανεξέλεγκτη κατάσταση με τις αυθαίρετες υπερβάσεις των όρων δομήσεως και χρήσεων, αλλαγές χρήσεων και κυκλοφοριακές συνδέσεις, εκτός από το γεγονός ότι προκαλεί το δημόσιο αίσθημα, εγκυμονεί τεράστιους κίνδυνους για την ασφάλεια της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, σε συνδυασμό με τις λανθασμένες συμβολές δημοτικών δρόμων με την Εθνική Οδό, δημιουργούν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για περισσότερα δυστυχήματα, τα οποία πλέον αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στους δρόμους αυτούς.
Την υπόθεση χειρίζεται ο δικηγόρος κ. Γεώργιος Μαυρομάτης.















