Εν αναμονή της εκδόσεως ερμηνευτικής εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με την εφαρμογή των κωλυμάτων και ασυμβίβαστων που προβλέπονται στο άρθρο 14 του Νόμου 3852/2010 “Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης” (ΦΕΚ 87/ 7 Ιουνίου 2010) τελούν συνεργάτες του φερόμενου ως υποψηφίου για τον ενιαίο δήμο της Ρόδου κ Γ. Χατζημάρκου, προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου.
Από την γραμματική ερμηνεία του ως άνω άρθρου και της παραγράφου «στ» προκύπτει συγκεκριμένα ότι ο κ Χατζημάρκος έχει κώλυμα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστο λόγω της ιδιότητας του ως προέδρου του ΕΒΕΔ.
Το κώλυμα δε δεν θεραπεύεται καθώς προβλέπεται υποβολή παραίτησης από το αξίωμα 18 μήνες πριν τη διενέργεια των εκλογών.
Στην «στ» παράγραφο του άρθρου 14 του Ν. 3852 προβλέπονται συγκεκριμένα τα εξής:
«Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας:
Διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθύνοντες ή εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους, στους οποίους έχουν την έδρα τους τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών».
Με δεδομένο συγκεκριμένα ότι το ΕΒΕΔ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου η συγκεκριμένη πρόβλεψη αφορά και τον κ Χατζημάρκο.
Πλην όμως στο ίδιο άρθρο και στην ενότητα 12 αναφέρονται τα εξής:
«Για τους υποψηφίους στις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010 ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ. στα διοικητικά όρια της εκλογικής τους περιφέρειας».
Αναμένεται έτσι να διευκρινιστεί με την ερμηνευτική εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών αν τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 14 του Ν. 3852, η έναρξη ισχύος του οποίου ξεκίνησε την 7η Ιουνίου 2010, θα εφαρμοστούν ή κατά παρέκκλιση στις φετινές εκλογές θα εφαρμοστούν μόνο τα προβλεπόμενα από το άρθρο 29 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που δεν περιλαμβάνει απαγορευτικές διατάξεις για τους προέδρους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
Η ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου, αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο καθώς η ως άνω ενότητα 12 δεν καταργεί σαφώς τις προβλέψεις της παραγράφου «στ» του άρθρου 14 αλλά τονίζει ότι ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα ανάλογου άρθρου στον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Σε κάθε περίπτωση όμως προβλέπεται και διατηρείται σε ισχύ το ασυμβίβαστο γεγονός που σημαίνει ότι ο κ Χατζημάρκος θα πρέπει σε περίπτωση εκλογής του ακόμη και ως δημοτικός σύμβουλος να παραιτηθεί από το αξίωμα του Προέδρου του ΕΒΕΔ.
Με δεδομένο μάλιστα ότι οι προσεχείς εκλογές για την ανάδειξη νέας διοίκησης στο ΕΒΕΔ δεν θα γίνουν τον Δεκέμβριο του 2010 αλλά μετατέθηκαν για τον Απρίλιο του 2011 (ορισμένα ΕΒΕ ερίζουν για την πραγματοποίηση τους τον Ιούνιο του 2011) είναι σίγουρο ότι ο κ Χατζημάρκος θα αναγκαστεί σε περίπτωση εκλογής του ως δημοτικός σύμβουλος (εκλογή του ως δήμαρχος θεωρείται υπεραισιόδοξη αν όχι ανέφικτη) να παραιτηθεί.
Κάτω από αυτό το πρίσμα και με δεδομένες τις επιφυλάξεις και αρνητικές εισηγήσεις συνεργατών του κ Χατζημάρκου για το φημολογούμενο εγχείρημα του, θεωρείται σίγουρο ότι δεν θα επιχειρήσει στην παρούσα φάση να λάβει το υψηλό ρίσκο της μεταπήδησης του στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Κάτω από αυτό το πρίσμα και με δεδομένες τις αντιξοότητες που θα έχει να αντιμετωπίσει ένεκα και των υπέρογκων χρεών που θα «κληρονομήσει» ο νέος δήμαρχος του ενιαίου δήμου επιβεβαιώνονται τα σενάρια που θέλουν το περιβάλλον του κ Χατζημάρκου να διέρρευσε στην παρούσα φάση το ενδεχόμενο να υποβάλει την υποψηφιότητα του μόνο και μόνο για να δημιουργήσει πρόβλημα στην νέα παράταξη του Χατζή Χατζηευθυμίου.
Τονίζεται μάλιστα ότι οι φήμες για την υποβολή της συγκεκριμένης υποψηφιότητας «διέρρευσαν» πριν ακόμη αποφασίσει ποιους θα χρίσει υποψήφιους το ΠΑΣΟΚ, απόφαση που αναμένεται τελικώς να ληφθεί την προσεχή Δευτέρα και όχι την Παρασκευή όπως είχε αρχικώς ανακοινωθεί.
Σημειώνεται με την ευκαιρία ότι χθες τόσο ο Δήμαρχος Νότιας Ρόδου κ Μ. Σαββής όσο και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Μεσαιωνικής Πόλης κ Ν. Κουκούλης διέψευσαν φήμες που τους φέρουν να στηρίζουν την υποψηφιότητα Χατζημάρκου.
Από εκεί και πέρα όμως εξαιρετικό ενδιαφέρον θα έχουν και οι εξελίξεις που προδιαγράφονται για το μέλλον των ΕΒΕ.
Σε ευθεία σύγκρουση φαίνεται συγκεκριμένα να οδηγούνται τα Επιμελητήρια συνεπικουρούμενα από την αντιπολίτευση, ως προς τις προθέσεις δημιουργίας «Επιμελητηριακού Καλλικράτη» από τη μεριά της κυβέρνησης.
Η κόντρα έχει προκύψει λόγω των προθέσεων από τη μεριά του υπουργείου Οικονομίας να συρρικνώσει το κόστος λειτουργίας των επιμελητηρίων με μια διαφορετική περιφερειακή λογική, υπό το πρίσμα των πιέσεων που ασκεί η οικονομική κρίση.
Πρόκειται για σχέδιο το οποίο προβλέπει τη συγχώνευση των 6 επιμελητηρίων της Αθήνας και του Πειραιά σε ένα μεγάλο, ενώ αντίστοιχες ενέργειες μελετούνται και για την υπόλοιπη ελληνική περιφέρεια.
Από τη μεριά τους, οι εκπρόσωποι των φορέων θεωρούν πως μια τέτοια κίνηση θα είναι «casus belli», ιδιαίτερα λόγω του γεγονότος πως οι ίδιες οι επιχειρήσεις πληρώνουν το κόστος λειτουργίας κι όχι το ελληνικό Δημόσιο, επειδή τα Επιμελητήρια είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, άρα δεν επιδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Μένει έτσι να διαπιστωθεί αν ο κ. Γ. Χατζημάρκος θεωρεί εαυτόν ικανό να διεκδικήσει τη νέα δομή του Επιμελητηρίου ή αν τρέπεται ουσιαστικά σε άτακτη φυγή.