• Η δημοσίευση της απόφασης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου φέρνει στο προσκήνιο τις εντάσεις μεταξύ της διοίκησης και του σωματείου πλοιοκτητών, που κάνει λόγο για “τιμολόγια εκτός πραγματικότητας”
Στη Διαύγεια αναρτήθηκε χθες η κανονιστική απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου (ΑΔΑ: Ψ13ΘΟΡΙΩ-Ω76), η οποία καθορίζει τις νέες χρεώσεις ελλιμενισμού στη μαρίνα Μανδρακίου της Ρόδου.
Οι αυξήσεις που εγκρίθηκαν για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, κυμαίνονται από 100% έως και 300%, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από το σωματείο των επαγγελματιών πλοιοκτητών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Η απόφαση, που φέρει αριθμό 116/2025, βασίζεται σε αναλυτική κοστολογική μελέτη και εγκρίθηκε ομόφωνα από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου στις 15 Οκτωβρίου 2025.
Η νέα τιμολογιακή πολιτική
Η απόφαση προβλέπει ριζική αναπροσαρμογή των τελών ελλιμενισμού, με τιμές που για σκάφη μικρού μήκους (έως 10 μέτρων) διπλασιάζονται, ενώ για μεγαλύτερα σκάφη φτάνουν να αυξάνονται έως και τρεις φορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η ημερήσια χρέωση για ένα σκάφος έως 10 μέτρα ανεβαίνει από 4,10 ευρώ σε 8,43 ευρώ, ενώ για σκάφη μήκους 30 μέτρων η τιμή εκτοξεύεται από 17,60 ευρώ σε 66,22 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Για τα ετήσια συμβόλαια, προβλέπεται έκπτωση 30%, ωστόσο οι συνολικές επιβαρύνσεις παραμένουν σημαντικές. Η μελέτη αιτιολογεί τις αυξήσεις ως αναγκαίες για τη «βιώσιμη ανάπτυξη της μαρίνας Μανδρακίου» μέσα στην επόμενη 15ετία, υπογραμμίζοντας πως η αναπροσαρμογή βασίστηκε σε σύγκριση με αντίστοιχες μαρίνες της χώρας, όπως εκείνη του Αγίου Νικολάου Κρήτης.
Το επενδυτικό σχέδιο των 2 εκατομμυρίων ευρώ
Η κοστολογική ανάλυση, που εκπονήθηκε από την εταιρεία CONSAAT CONSULTANTS Ο.Ε., ενσωματώνει επενδυτικό σχέδιο ύψους δύο εκατομμυρίων ευρώ για τη συντήρηση και αναβάθμιση των λιμενικών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Μανδρακίου.

Το σχέδιο προβλέπει παρεμβάσεις ασφαλτόστρωσης, πλακόστρωσης, προμήθειας πλωτών προβλητών και αποκατάστασης υποθαλάσσιων ζημιών, καθώς και ανανέωση των δικτύων ηλεκτροδότησης, υδροδότησης, φωτισμού και πυρόσβεσης. Οι δαπάνες θεωρούνται υποχρεωτικές σύμφωνα με τη Διεύθυνση Τουριστικών Λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού.
Η διοίκηση του Ταμείου υποστηρίζει πως οι νέες τιμές είναι αποτέλεσμα «τεκμηριωμένης μελέτης κόστους» και πως οι πόροι που θα προκύψουν από τα αυξημένα τέλη θα επανεπενδυθούν για τη βελτίωση των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τα σκάφη.
Οι αντιδράσεις των πλοιοκτητών
Το σωματείο των πλοιοκτητών, που εξυπηρετείται από τις υποδομές του Μανδρακίου, καταγγέλλει ότι η απόφαση ελήφθη χωρίς επαρκή διαβούλευση και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες της τοπικής αγοράς. Πολλοί επαγγελματίες μιλούν για αυξήσεις που «δεν αντανακλούν την οικονομική πραγματικότητα» και προειδοποιούν ότι αρκετά σκάφη ενδέχεται να αποχωρήσουν από τη Ρόδο προς φθηνότερες μαρίνες του Αιγαίου ή της Τουρκίας.
Εκπρόσωποι του κλάδου χαρακτηρίζουν την απόφαση «οικονομικά δυσβάστακτη» και ζητούν από το Ταμείο να επανεξετάσει τα τιμολόγια, προτείνοντας σταδιακή εφαρμογή και ειδικές ρυθμίσεις για τους μόνιμους επαγγελματίες.
Στον αντίποδα, στελέχη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου επισημαίνουν ότι η αναπροσαρμογή ήταν επιβεβλημένη, καθώς τα τέλη του Μανδρακίου ήταν από τα χαμηλότερα στη χώρα, γεγονός που «δεν επέτρεπε τη συντήρηση ούτε των στοιχειωδών υποδομών».
Οι προοπτικές της μαρίνας
Η μαρίνα Μανδρακίου, που διαθέτει 175 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη έως 30 μέτρα, αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία του λιμανιού της Ρόδου. Η διοίκηση του Ταμείου στοχεύει στη μετατροπή της σε σύγχρονο τουριστικό λιμένα με αναβαθμισμένες υπηρεσίες και αυξημένες δυνατότητες εξυπηρέτησης.
Στην κοστολογική μελέτη επισημαίνεται ότι τα έσοδα της μαρίνας προβλέπεται να αυξηθούν από 386.000 ευρώ το 2025 σε πάνω από 500.000 ευρώ το 2039, εξασφαλίζοντας, όπως υποστηρίζεται, «τη βιωσιμότητα και τη δυνατότητα αυτοχρηματοδότησης».
Ωστόσο, η αναμέτρηση ανάμεσα στη διοίκηση και τους χρήστες των υποδομών προμηνύεται έντονη, με τις επόμενες εβδομάδες να κρίνονται καθοριστικές για το αν θα υπάρξει κοινός τόπος ή νέα προσφυγή κατά της απόφασης.



















