Ο Δήμαρχος της Η.Ν. Κάσου Μιχάλης Ερωτοκρίτος συμμετείχε ως ομιλητής στα OTA Panels του Up Stage της 4ης Attica Green Expo με τίτλο «Τουριστική Ανάπτυξη και Ακτοπλοϊκή Σύνδεση: Οφέλη και προβλήματα» αναφέροντας μεταξύ των άλλων τα ακόλουθα:
« Το θέμα της παρέμβασης μου αφορά έναν τομέα καίριας σημασίας: τη σχέση ανάμεσα στην τουριστική ανάπτυξη και την ακτοπλοϊκή σύνδεση – τις ευκαιρίες που αυτή η σχέση προσφέρει, αλλά και τις προκλήσεις που τη συνοδεύουν.
Η Ελλάδα είναι μια κατεξοχήν νησιωτική χώρα, με περισσότερα από 6.000 νησιά και νησίδες, εκ των οποίων περίπου 200 είναι κατοικημένα. Ο τουρισμός αποτελεί για αυτά τα νησιά – και για ολόκληρη τη χώρα – έναν από τους βασικότερους αναπτυξιακούς πυλώνες. Για να μπορέσει, όμως, αυτό το πλεονέκτημα να αξιοποιηθεί πλήρως και με τρόπο βιώσιμο, η ακτοπλοϊκή σύνδεση αναδεικνύεται ως καθοριστικός παράγοντας.
Οφέλη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης για την τουριστική ανάπτυξη
Η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, μέσω σύγχρονων και τακτικών ακτοπλοϊκών γραμμών, δημιουργεί μια σειρά από πολλαπλασιαστικά οφέλη:
Πρώτον, ενισχύει άμεσα την τοπική οικονομία. Περισσότεροι επισκέπτες σημαίνουν μεγαλύτερη κατανάλωση, αυξημένα έσοδα για επιχειρήσεις εστίασης, καταλυμάτων, μεταφορών και δραστηριοτήτων. Σημαίνουν επίσης περισσότερες θέσεις εργασίας και ενίσχυση του τοπικού εισοδήματος.
Δεύτερον, επιτρέπει την ανάδειξη μικρότερων, λιγότερο γνωστών προορισμών. Η εύκολη και προσιτή πρόσβαση αποτελεί βασική προϋπόθεση για την τουριστική άνθηση πολλών περιοχών που μέχρι σήμερα παραμένουν στο περιθώριο του χάρτη.
Τρίτον, οδηγεί στην αναβάθμιση υποδομών – λιμενικών, συγκοινωνιακών και τουριστικών. Οι ανάγκες των επισκεπτών συχνά κινητοποιούν το κράτος και τις τοπικές αρχές προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των υπηρεσιών.
Τέλος, συμβάλλει στην πολιτιστική και κοινωνική εξωστρέφεια των νησιωτικών κοινωνιών, ενισχύοντας την επαφή με τον έξω κόσμο και προωθώντας τον διαπολιτισμικό διάλογο.
Οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε
Ωστόσο, όπως συμβαίνει σε κάθε πεδίο ανάπτυξης, τα θετικά συνοδεύονται από σοβαρές προκλήσεις – πολλές από τις οποίες παραμένουν άλυτες εδώ και δεκαετίες.
Πρώτο και κυριότερο πρόβλημα είναι η ασυνέπεια των δρομολογίων. Πολλά νησιά, ιδιαίτερα τα μικρότερα ή τα πιο απομακρυσμένα, παραμένουν χωρίς επαρκή σύνδεση κατά τη διάρκεια της χαμηλής τουριστικής περιόδου, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται κάθε δυνατότητα ετήσιας ανάπτυξης.
Δεύτερον, το υψηλό κόστος μετακίνησης αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα τόσο για τον εσωτερικό τουρισμό όσο και για τους ίδιους τους κατοίκους των νησιών. Οι επιδοτήσεις είναι συχνά ανεπαρκείς και η επιβάρυνση μετακυλίεται στον καταναλωτή .
Μια από τις προτεινόμενες λύσεις εξυπηρέτησης των μικρών κυρίως νησιών είναι η δημιουργία ακτινωτών δρομολογίων που θα συνδέουν δύο μεγάλα αστικά κέντρα με ενδιάμεσες προσεγγίσεις στα μικρότερα νησιά με άμεση ανταπόκριση εταιρείας ή κοινοπραξίας εταιρειών που θα αναλάβουν να εκτελέσουν το συγκεκριμένο έργο».