Συνεντεύξεις

Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος FedHATTA: Το 2024 θα είναι η χρονιά επαναφοράς στην κανονικότητα

Στην πλήρη κανονικότητα επέστρεψε φέτος ο τουρισμός, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας των Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού FedHATTA, Λύσανδρο Τσιλίδη, ο οποίος υπογραμμίζει πως αν αποφευχθούν τα όποια απρόοπτα, η σεζόν θα στεφθεί με επιτυχία. Η Ρόδος και το Νότιο Αιγαίο συγκαταλέγονται στους περιζήτητους προορισμούς, γεγονός που οφείλεται εν πολλοίς στις στοχευμένες ενέργειες τουριστικής προώθησης της περιφερειακής Αρχής.
Ο πρόεδρος της FedHATTA αναφέρεται επίσης στην ευκαιρία που πρέπει να εκμεταλλευθεί η Ελλάδα για την προσέγγιση και το άνοιγμα των νέων τουριστικών αγορών, στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και στο ρόλο του τουριστικού/ταξιδιωτικού πράκτορα στις μέρες μας.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Λύσανδρου Τσιλίδη αναλυτικά:
• Κύριε Τσιλίδη, ποιες είναι οι προοπτικές της φετινής σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό; Τι μπορούμε να περιμένουμε σε επίπεδο αφίξεων και ποιοι προορισμοί σημειώνουν υψηλότερες επιδόσεις;
H FedHATTA ως διασυνδεδεμένος φορέας με τους παγκόσμιους συνδέσμους των τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων και των διοργανωτών εκδρομών, γνωρίζει ότι το 2024 θα είναι μία χρονιά επαναφοράς στην κανονικότητα μετά την κρίση του κορωνοϊού και την μετέπειτα μεταβατική περίοδο.
Είναι δεδομένο ότι ο ελληνικός τουρισμός θα κινηθεί ανοδικά. H χώρα μας παρουσιάζει υψηλή ζήτηση. Το Νότιο Αιγαίο πρωτοστατεί για μία ακόμη φορά, ενώ και η Κρήτη συγκαταλέγεται στους δημοφιλείς προορισμούς.
Ασφαλώς, η ευρωπαϊκή αγορά πρωτοστατεί! Διακρίνουμε δε την επαναφορά της κινεζικής αγοράς. Για πρώτη φορά υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση της Σαγκάη με την Αθήνα που θα βοηθήσει στις ροές Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα. Επιπλέον, παρατηρούμε κινητικότητα στην αγορά της Λατινικής Αμερικής και της Νοτιοανατολικής Ασίας συμπεριλαμβανομένης της Ν. Κορέας, της Ινδίας, της Ιαπωνίας, Αυστραλίας, Νοτίου Αφρικής, των ΗΠΑ και του Καναδά.
Εκείνο όμως που δεν μπορούμε να προβλέψουμε, είναι οποιαδήποτε γεγονότα όπως η σύρραξη Ρωσίας-Ουκρανίας, ο πόλεμος στη Μ. Ανατολή, ακραία φυσικά φαινόμενα που οφείλονται στην κλιματική κρίση. Εάν αποφύγουμε τις όποιες απρόοπτες εξελίξεις, θα έχουμε μετά βεβαιότητας μία πολύ καλή σεζόν.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όταν έχουμε μεγάλα και σπουδαία γεγονότα όπως είναι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου στη Γερμανία ή οι Ολυμπιακοί Αγώνες στη Γαλλία, υπάρχει μεταστροφή του ενδιαφέροντος των ταξιδιωτών. Ωστόσο η Ελλάδα δεν θα πάψει ποτέ να βρίσκεται υψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών ως χώρα παραθεριστικού και πολιτιστικού τουρισμού. Βοηθούν προφανώς στην ελκυστικότητα της Ελλάδας και όλα τα λοιπά θεματικά-εναλλακτικά τουριστικά προϊόντα (βλ. οινοτουρισμός, τουρισμός ευεξίας, υγείας κοκ). Να τονίσουμε επίσης την ανάκαμψη του συνεδριακού τουρισμού με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη να συγκαταλέγονται στους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς.
Μπορεί η Ελλάδα να κερδίσει το στοίχημα των νέων τουριστικών αγορών; Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις για το …ξεκλείδωμα των αγορών αυτών;
Το πακέτο για τον εισερχόμενο τουρισμό είναι δουλειά μας. Βλέπουμε ότι αυξάνονται οι αγορές, όμως αυτό που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η γραφειοκρατία που αποτρέπει όλους αυτούς που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα, να την επισκεφθούν.
Ως χώρα – μέλος της ΕΕ, όταν υποδεχόμαστε επισκέπτες από τρίτες χώρες οφείλουμε να οργανωθούμε καλύτερα για την ταχύτατη έκδοση βίζας από τις κατά τόπους προξενικές αρχές. Είναι αδιανόητο οι υποψήφιοι επισκέπτες να έρχονται αντιμέτωποι με την περίπλοκη γραφειοκρατική πραγματικότητα της χώρας μας.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτοί οι επισκέπτες ξοδεύουν πολλά περισσότερα από τους τουρίστες από τις κλασικές (ευρωπαϊκές) αγορές. Δεν μπορούμε να τους αγνοούμε, να τους γυρίζουμε την πλάτη, θεωρώντάς τους εν δυνάμει μετανάστες.
Σε κάθε περίπτωση, τα θέματα αυτά θα αναπτυχθούν στο πρώτο παγκόσμιο συνέδριο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού (FED HATTA), που θα πραγματοποιηθεί το προσεχές διάστημα στην Ελλάδα.
• Πώς επηρεάζουν το τουριστικό προϊόν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις; Το μοντέλο all inclusive διατηρεί τη δυναμική του;
Το all inclusive (ο μαζικός τουρισμός) αποτελεί ένα προϊόν που δεν μπορούμε να αποχωριστούμε. Πέρα από τους πελάτες που προτιμούν τα οργανωμένα πακέτα, υπάρχουν και οι μεμονωμένοι επισκέπτες οι οποίοι ταξιδεύουν με φθηνές αεροπορικές εταιρείες και προτιμούν τα καταλύματα της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ορισμένες επαγγελματικές τάξεις αντιμετωπίζουν αυτή την κατηγορία τουρισμού ως κάτι αρνητικό. Δεν μιλάμε όμως για οργανωμένο, αλλά για μεμονωμένο, ανεξάρτητο τουρισμό. Οι τουρίστες που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία, διαμορφώνουν τις επιλογές τους, όπως η τσέπη τους ορίζει.
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις υπάρχουν σε όλες τις χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα ωστόσο βάζουμε εμπόδια σε ό,τι θεωρούμε πως προκαλεί πρόβλημα στη δουλειά μας. Τα καταλύματα αυτά είναι προσεγμένα και εξυπηρετούν οικογένειες, οι οποίες τα προτιμούν όλο και πιο πολύ.
Μπορεί να μη μας αρέσει αυτή η κατηγορία τουρισμού. Δεν παύει όμως να συνεισφέρει στην οικονομία της χώρας μας. Ό,τι και να γίνει, αυτοί οι ταξιδιώτες θα επισκεφθούν επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης, θα μετακινηθούν, θα κάνουν οργανωμένες εκδρομές. Δεν πρέπει πάντα να τα βλέπουμε όλα με κακό μάτι θέλοντας να βολεύουμε τον εαυτό μας.
• Ποιος είναι σήμερα ο ρόλος του τουριστικού/ταξιδιωτικού πράκτορα; Σε ποιο βαθμό έχει επηρεαστεί ο κλάδος από το διαδίκτυο;
Το γραφείο ταξιδίων έχει εκμεταλλευθεί όσο το δυνατόν περισσότερο την τεχνολογική πρόοδο. Όταν η τεχνολογία υπήρχε στα συστήματα των αεροπορικών εταιρειών πριν καλά καλά αντιληφθούν άλλοι κλάδοι τι θα πει ιντερνετική εξέλιξη, εμείς το χρησιμοποιούσαμε ήδη ως εργαλείο δουλειάς. Δεν φοβηθήκαμε ποτέ τον ανταγωνισμό και δεν μας προβληματίζει αν κάποιοι θέλουν να αγοράσουν μόνοι τους από το διαδίκτυο κάποια από τα προϊόντα του πακέτου. Ούτως ή άλλως δεν ήταν πελάτες δικοί μας.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε από την τεχνολογία, να μην έρθει στη ζωή μας. Είναι ήδη εδώ. Όσο υπάρχουν τουριστικά πακέτα, συνέδρια, επαγγελματικά ταξίδια, δεν θα λείψει ποτέ ο ρόλος του ταξιδιωτικού πράκτορα. Ο πράκτορας δεν είναι απλά γραφείο αλλά και ταξιδιωτικός σύμβουλος. Μιλάμε για επαγγελματίες που διαθέτουν τη γνώση και την εμπειρία για το πως θα κατευθύνουν και συμβουλεύουν τον ταξιδιώτη, γνωρίζοντας τις ανάγκες του… Δεν είμαστε κάποιοι που προσπαθούμε να επιβιώσουμε και ανησυχούμε να μην κλείσουν τα γραφεία μας. Δεν θα σβήσει ποτέ αυτό το επάγγελμα. Απλώς αλλάζει η …τεχνική στον κλάδο μας. Το διαδίκτυο αποτελεί ένα εργαλείο δουλειάς που πολλοί φοβούνται, όμως εμείς το αξιοποιούμε.
• Γνωρίζετε καλά τη Ρόδο ως προορισμό. Θα ήθελα να κλείσουμε με ένα σχόλιό σας για τις …τουριστικές επιτυχίες που σημείωσε το νησί τα τελευταία χρόνια.
Είμαι Δωδεκανήσιος με καταγωγή από το Καστελλόριζο. Αντιλαμβάνομαι περισσότερο από όλους την τουριστικά συνειδητοποιημένη λειτουργία της ΠΝΑΙ. Όταν η Περιφέρεια διοικείται από άτομα που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα και έχουν αντιληφθεί πώς λειτουργεί ο τουρισμός, τα πράγματα εξελίσσονται και αναπτύσσονται. Είναι λογικό να έχεις επιτυχία κάτω από αυτές τις συνθήκες. Τίποτε δεν είναι τυχαίο όσο δουλεύεις και προσαρμόζεις τις διαδικασίες προς το καλύτερο, θα είσαι πάντα στην πρώτη γραμμή. Αυτό συμβαίνει στη Ρόδο και στην Κω και στη Λέρο στην Αστυπάλαια…, συμβαίνει στη Σαντορίνη, στην Πάρο, στη Νάξο, στην Μήλο, στη Σέριφο, στη Σίφνο… Όσο συνεχίζονται τα έργα υποδομής, η ΠΝΑι θα έχει προβάδισμα. Όλες οι αγορές και οι επαγγελματίες γνωρίζουν και επικροτούν τις προσπάθειες της περιφερειακής αρχής για την προώθηση της αειφορίας. Και αυτή η προσπάθεια φέρνει το Νότιο Αιγαίο στην πρώτη γραμμή της πρωτοπορίας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου