Ρεπορτάζ

Τουρισμός στη Σύμη, όπως λέμε, τουρισμός ποιότητας

Ολο και περισσότερους φανατικούς θαυμαστές κερδίζει η Σύμη, που στο πέρασμα του χρόνου έχει μετεξελιχθεί σε τουριστικό προορισμό πραγματικής ποιότητας. Μάλιστα, δεν θα ήταν υπερβολή να σημειωθεί ότι σε σημαντικούς τομείς της τουριστικής βιομηχανίας, όπως για παράδειγμα το yachting όχι μόνο έχει ξεπεράσει τη Ρόδο, αλλά επιπλέον υποστηρίζει την πρωτεύουσα του Νομού ώστε να διατηρήσει τη θέση της σε αυτό τον κλάδο.
Ειδικότερα για τον κλάδο του yachting, η Σύμη σήμερα είναι το πιο σημαντικό λιμάνι προορισμού της Δωδεκανήσου ίσως και ολόκληρου του ανατολικού Αιγαίου. Σε κατάταξη, σύμφωνα με τις περιγραφές των ναυτιλιακών πρακτόρων, βρίσκεται πιο ψηλά από εκείνη της Ρόδου. Η τελευταία μπορεί να διαθέτει πλειάδα θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, όμως ο χρόνος παραμονής των «σκαφάτων» στο νησί είναι περιορισμένος (οι λόγοι θα περιγραφούν σε άλλο ρεπορτάζ της ‘δημοκρατικής’). Οι περισσότεροι, περνούν από τη Ρόδο με μόνο σκοπό να μεταβούν στη συνέχεια στη Σύμη, όπου θα δέσουν για μερικές ημέρες.
Το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει το yachting στη Σύμη είναι η ανάγκη εξυπηρέτησης των ημερόπλοιων (μικρά πλοία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με Ρόδο). Ετσι, πολλά από τα σκάφη αναψυχής που δένουν στο λιμάνι του Γυαλού, θα πρέπει κάθε πρωί και κάθε απόγευμα να βγαίνουν στ’ ανοικτά μέχρις ότου γίνει η αποεπιβίβαση των επιβατών των ημερόπλοιων. Ωστόσο, το πρόβλημα αυτό θα λυθεί από το έργο που σχεδιάζει η Δημοτική Αρχή Σύμης, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, για 180 μέτρα επέκταση του νέου λιμένα (προς το Πέταλο) και επιμήκυνση 50 μέτρων του μόλου στο Ρολόι προς τα ανοικτά της θάλασσας.

Επιλέγουν Σύμη γιατί
θέλουν ποιότητα
Η μεγάλη πλειοψηφία των τουριστικών καταλυμάτων της Σύμης διέπεται από εξαιρετική αισθητική και υποστηρίζεται από καλές υποδομές. Αυτά, σε συνδυασμό με την έμφυτη αίσθηση φιλοξενίας των Συμιακών, δημιουργούν ένα πακέτο παροχών εξαιρετικά προκλητικό. Για το λόγο αυτό και οι τιμές διανυκτέρευσης, που ξεκινούν από 80 ευρώ και μπορεί να φτάνουν ακόμα και τα 300 ευρώ άτομο, δεν αποτελούν εμπόδιο (τουλάχιστον όχι για εκείνους που μπορούν να πληρώσουν το άθροισμα).
Οι Συμιακοί έχουν καταφέρει να προσωποποιήσουν τις υπηρεσίες προς τους τουρίστες και αυτό είναι ένα κριτήριο ποιότητας που όλοι το λαμβάνουν υπ’ όψιν. Για το λόγο αυτό και σε κάθε σεζόν υπάρχουν πολλές εκατοντάδες τουριστών που επιλέγουν διαμονή 13 διανυκτερεύσεων. Ο αριθμός αυτός είναι ασύλληπτος αν συνυπολογιστεί πως ο αντίστοιχος μέσος αριθμός διανυκτερεύσεων σε boutique καταλύματα της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου είναι στην καλύτερη περίπτωση ο μισός. Οι λόγοι που οδηγούν τους επισκέπτες των μικρών, boutique καταλυμάτων της Μεσαιωνικής Πόλης σε περιορισμένο αριθμό διανυκτερεύσεων θα είναι αντικείμενο άλλου ρεπορτάζ. Πρέπει να σημειωθεί ότι για την τουριστική ανάπτυξη της Σύμης έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο τα πλοία των εταιρειών «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή» του κ. Γιώργου Σπανού και της «Ναυτικής Εταιρείας Αιγαίου» της οικογενείας Κακά, που έχουν άρει κάθε αίσθηση αποκλεισμού από το νησί του Νηρέα. Επιπρόσθετα, η δρομολόγηση του πλοίου SEBECO, της ΑΝΕΣ κάλυψε τις απαιτήσεις των tour operators για απογευματινή σύνδεση Ρόδου – Σύμης, ώστε οι επισκέπτες να μη χάνουν διανυκτερεύσεις περιμένοντας μόνο τα πρωινά δρομολόγια.

Σοβαρό πρόβλημα
η μουσική
Αν και οι κρατήσεις στα καταλύματα έχουν δείξει το είδος της τουριστικής πορείας που πρέπει να ακολουθήσει η Σύμη, εν τούτοις ακόμα δεν έχει γίνει κατανοητό από το σύνολο των κατοίκων ποιο είναι ακριβώς το συμφέρον του νησιού. Ετσι, έχει γίνει πια καθεστώς στη διάρκεια του καλοκαιριού, από συγκεκριμένα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, η μουσική να παίζει στη διαπασών και μετά τα μεσάνυχτα. Επειδή δε, ο οικισμός Γυαλός μοιάζει με ντουντούκα, το γλέντι μέχρι πρωίας μπροστά στο λιμάνι, ακούγεται με την ίδια ένταση μέχρι το τελευταίο σπίτι στο κάστρο του οικισμού Χωριό.
Το γλέντι το χαίρονται μόνο μερικές παρέες, το κέρδος το καρπούνται μόνο ελάχιστοι επιτηδευματίες, όμως την ηχορύπανση την επωμίζεται όλο το νησί. Είναι τελικά τραγικό να έχει πληρώσει ένα ζευγάρι 200 ευρώ για μια διανυκτέρευση και να μην μπορεί να κλείσει μάτι από την ένταση της μουσικής.
Αυτό συμβαίνει διότι δεν έχει γίνει συζήτηση με τους πολίτες ώστε όλοι μαζί να αποφασίσουν εάν θέλουν τη Σύμη ως προορισμό «ανοχής» και έτσι σε όλα τα μαγαζιά να γίνεται γλέντι μέχρι τα πρωινά (όπως γίνεται σε Μύκονο, Πάρο κλπ), ή τουρισμό τύπου Σαντορίνης όπου η μουσική τερματίζεται πριν τα μεσάνυκτα και μεταφέρεται σε κλειστούς, ηχομονωμένους χώρους.
Αυτού του είδους η ηχορύπανση είναι δυνατόν να τινάξει όλο το τουριστικό προϊόν της Σύμης στον αέρα.

Επενδύσεις σε σπίτια
και οικόπεδα
Σήμερα στο νησί γίνονται σημαντικές συμφωνίες για την κατασκευή παραθεριστικών κατοικιών κατά παραγγελία επωνύμων. Το ποιοι είναι αυτοί οι επώνυμοι είναι άγνωστο. Το σίγουρο είναι πως βάζουν το χέρι βαθιά στην τσέπη ώστε να αποκτήσουν στη Σύμη το σπίτι των ονείρων τους. Είναι πιο σημαντικό, ωστόσο, το είδος των κατοικιών που κατασκευάζονται. Πρόκειται για αρχοντόσπιτα, που ακολουθούν κατά γράμμα την αρχιτεκτονική του νησιού, με όμορφες ξερολιθιές να τα περιβάλλουν και με υποδομές εκμετάλλευσης του βρόχινου νερού για τις ημέρες της ξηρασίας. Μάλιστα, για την κατασκευή των κατοικιών αυτών τηρούνται αυστηροί κανονισμοί διαχείρισης των οικοδομικών απορριμμάτων (μπάζα κλπ). Είναι χαρακτηριστικό πως δεν υπάρχει περίπτωση να ξεκινήσει η κατασκευή μιας νέας κατοικίας, ή η ανακατασκευή μιας υφιστάμενης εάν προηγουμένως δεν υπάρχει μελέτη που να δείχνει επακριβώς τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων που θα προκληθούν.
Το Νημποριό είναι η πρώτη και η πιο ακριβή περιοχή της ζήτησης που υπάρχει. Ακολουθούν ο Γυαλός, το Τολί, τα Πηγάδια και άλλα σημεία του νησιού που προσφέρουν εύκολη πρόσβαση, θέα, απομόνωση και προοπτικές για περαιτέρω επενδύσεις σε ακίνητα. Οι επιλογές των επενδυτών δείχνουν και την τάση επέκτασης των υφιστάμενων οικισμών.

Να φύγει η ΔΕΗ
από το Πέδι
Το Πέδι είναι ένας πραγματικός παράδεισος. Οι νύχτες στο μικρό κόλπο είναι μαγικές, ξάστερες, γεμάτες γαλήνη. Αυτός είναι ο λόγος που εκατοντάδες σκάφη αναψυχής αγκυροβολούν στην «αγκαλιά» του και παραμένουν εκεί για πολλές ημέρες. Μάλιστα το δεδομένο αυτό ήταν που άνοιξε το δρόμο για την κατασκευή της μαρίνας Σύμης στη συγκεκριμένη θέση.
Ωστόσο, εκείνο που κρατά καθηλωμένες τις αξίες των ακινήτων, αλλά και την οικιστική ανάπτυξη στην περιοχή είναι ο υποσταθμός της ΔΕΗ. Αυτός κατασκευάσθηκε όταν ακόμα το Πέδι ήταν ένα σημείο με ελάχιστα σπίτια, που εξυπηρετούσε κυρίως τους αλιείς. Γι’ αυτό και η θορυβώδης λειτουργία του, όπως και η γεμάτη βρωμιά εικόνα του δεν ενοχλούσε παρά ελάχιστο κόσμο. Όλα αυτά άλλαξαν. Τώρα το Πέδι είναι ένα από τα πιο τουριστικά σημεία της Σύμης και ο υποσταθμός μοιάζει σαν τη μύγα που έπεσε στο ποτήρι με το γάλα. Η παραμονή του στη συγκεκριμένη θέση είναι πια επιζήμια για την οικονομία του νησιού, αντιθέτως η μετακίνησή του θα πολλαπλασιάσει το τουριστικό ρεύμα προς το νησί.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου