Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Για την κατάσταση που επικρατεί στον διεθνή αερολιμένα «Διαγόρας» Ρόδου μιλάει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο προϊστάμενος της Κρατικής Αρχής στο αεροδρόμιο κ. Σπύρος Δεληγιάννης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι θέσεις του για την λειτουργικότητα του αεροδρομίου, την επέκταση των θέσεων προσγείωσης για τα αεροσκάφη, την ανάγκη να κατασκευαστεί νέο αεροδρόμιο στο νησί ενώ αναφερόμενος στα προβλήματα που σημειώθηκαν με την Fraport, εμφανίζεται κατηγορηματικός, λέγοντας: «Προβλήματα πάντα θα υπάρχουν μικρά ή μεγάλα. Το θέμα είναι πόσο έτοιμος είσαι να τα αντιμετωπίσεις, και το αεροδρόμιο έχει αποδείξει, μέχρι σήμερα, ότι τα αντιμετωπίζει άμεσα» -όπως υπογραμμίζει.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Δεληγιάννη, περιγράψτε μας την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στο αεροδρόμιο Ρόδου. Είναι ικανοποιητική κατά την άποψή σας σε θέματα ασφαλείας και παρεχομένων υπηρεσιών στους χρήστες και επιβάτες μέχρι και σήμερα;
Η ασφαλής διακίνηση των επιβατών είναι πρωταρχικός σκοπός, σε όλα τα αεροδρόμια. Εμείς προχωράμε ένα βήμα παραπάνω διότι το αεροδρόμιό μας είναι εποχιακό. Σε πολύ μεγάλο βαθμό η ευμάρεια του νησιού βασίζεται στον τουρισμό που είναι ένα πολύ ευαίσθητο προϊόν. Το οποιοδήποτε πρόβλημα στην ασφάλεια μπορεί να έχει καταλυτική επίδραση στον επισκέπτη μας. Για αυτό τον λόγο λοιπόν έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες κινήσεις που διασφαλίζουν την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών.
Οι παρεχόμενες υπηρεσίες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Στις εναέριες και επίγειες. Οι επίγειες υπηρεσίες νομίζω ότι πήγαν πολύ καλά. Δεν υπήρξαν σοβαρά προβλήματα στην καθημερινή διαχείριση του αεροδρομίου και στην διακίνηση των επιβατών, με εξαίρεση την ημέρα που έπεσαν τα συστήματα. Ο τελικός κριτής βέβαια είναι ο επισκέπτης και όχι ο κάθε υπεύθυνος ή όχι ενός αεροδρομίου. Μέχρι το 2017 που έγινε η παράδοση των αεροδρομίων τα όποια παράπονα διαβιβάζονταν άμεσα στην Υ.Π.Α. Μέχρι στιγμής δεν έχει κοινοποιηθεί, στον Κρατικό Αερολιμένα Ρόδου κάποιο περιστατικό που να χρήζει επέμβασης ή διερεύνησης από την Υ.Π.Α, η οποία είναι η επιβλέπουσα αρχή του αεροδρομίου.
• Η κίνηση αυξάνεται τους καλοκαιρινούς μήνες. Το αεροδρόμιο Ρόδου κατάφερε να ανταποκριθεί σε τόσους επισκέπτες και αεροσκάφη κατά την διάρκεια του φετινού καλοκαιριού;
Αναφερθήκαμε στις επίγειες υπηρεσίες. Η εναέρια εξυπηρέτηση υπήρξε άψογη, παρόλο που το τμήμα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, είναι υποστελεχωμένο, είμαστε 23, εμού συμπεριλαμβανομένου, έπρεπε να ήμασταν 33. Παρά την υποστελέχωση το τμήμα ενίσχυσε με προσωπικό για δύο μήνες το αεροδρόμιο της Μυκόνου. Και αυτό το αναφέρω για να καταγράψω την επιβεβαιωμένη θέληση του κλάδου των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας ότι όλοι θα προσφέρουμε για να αντιμετωπίσουμε την πολύ αυξημένη τουριστική κίνηση της χώρας. Όμως και οι άλλοι κλάδοι της αεροναυτιλίας, παρόλο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, υπερέβαλαν εαυτούς για να έχουμε την αρίστη τεχνική υποστήριξη. Αναφέρθηκα πριν στην επίγεια εξυπηρέτηση παραλείποντας εσκεμμένα την επίγεια διαχείριση των αεροσκαφών στην πίστα. Οι άνθρωποι, όλων των ειδικοτήτων, που εργάζονται στην πίστα έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για την ομαλή, την άριστη διαχείριση και εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας. Δεν θέλω να ξεχωρίσω κανένα από τους ανθρώπους της πίστας, θα ήταν άδικο για όλους, όμως θα αναφερθώ στους ανθρώπους που έχουν την επιτήρηση της πίστας, επιβαίνουν στα κιτρινόμαυρα οχήματα, οι άνθρωποι του follow me car, οι οποίοι όποτε και εάν τους χρειαστούμε (η εναέρια κυκλοφορία έχει άμεση επαφή μαζί τους) κάνουν πάντα το κάτι παραπάνω, με την καλή έννοια.
Είχατε μιλήσει για την ανάγκη επέκτασης των θέσεων για τα αεροσκάφη. Τελικά είναι αυτό εφικτό για το αεροδρόμιο Ρόδου και πότε θα μπορούσε να υλοποιηθεί;
Αυτό, από ό,τι ξέρω είναι μέσα στα σχέδια. Η υλοποίηση είναι αποκλειστικά θέμα της εταιρείας η οποία θα αποφασίσει το πώς και πότε. Και για να προλάβω την ερώτησή σας θα επαναλάβω ότι η εταιρεία, βάσει της σύμβασης, συνομιλεί σε ανώτατο επίπεδο και όχι με τον κατά τόπους υπεύθυνο του κάθε αεροδρομίου
Κατά καιρούς επανέρχεται το «σενάριο» να λειτουργήσει ξανά το παλιό αεροδρόμιο στα Μαριτσά. Εσείς το έχετε αποκλείσει. Θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο; Υπάρχουν τα εχέγγυα;
Κανένας προφήτης στον τόπο του. Η σημερινή μου αίσθηση είναι ότι όχι δεν μπορεί να λειτουργήσει. Αλλά επιτρέψτε μου να σας κάνω μια ερώτηση, την οποίαν όμως θα απαντήσω εγώ. Την κίνηση στον χώρο έξω από το κτήριο του αεροδρομίου φαντάζομαι την έχετε δει. Για βάλτε στο μυαλό σας την κίνηση αυτή έξω από το αεροδρόμιο των Μαριτσών. Πώς την βλέπετε;
Ωστόσο υπάρχει ανάγκη για δημιουργία νέων πεδίων προσγειώσεων στο νησί της Ρόδου. Ποια θα μπορούσαν να είναι και ποιες ανάγκες μπορούν να εξυπηρετήσουν;
Δεν ξέρω, ούτε μπορώ να προδικάσω πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση του χρόνου ή σε δύο χρόνια από τώρα. Η επένδυση στην κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου είναι αποτέλεσμα μια μακροχρόνιας μελέτης. Ίσως θα μπορούσε να γίνει μια μελέτη για την Νότια Ρόδο στον υφιστάμενο χώρο του παλαιού αεροδρομίου, αποκλειστικά και μόνο για της ανάγκες της γενικής αεροπορίας δηλαδή των ιδιωτικών μικρών α/φων. Εκεί, αν δημιουργηθεί αυτό το πεδίο, θα ακούμε τα παράπονά τους ότι «είμαστε μακριά από την πόλη». Η Νότια Ρόδος μέχρι πριν από λίγα χρόνια μπορεί να φάνταζε, σαν ένας ιδανικός χώρος για την δημιουργία ενός νέου αεροδρομίου, με την προϋπόθεση ότι θα προγραμματίζονταν πρώτα σοβαρές και μεγάλες επεμβάσεις στην περιοχή με πρώτο και κύριο το οδικό δίκτυο. Για φανταστείτε την ανηφόρα μετά την Λάρδο που βγαίνεις στα Μαλώνα, 10 πούλμαν να ανεβαίνουν αυτόν τον δρόμο; Άρα πλέον μιλάμε μόνο για ιδιωτικά μικρά αεροσκάφη.
• Επανειλημμένα σημειώνονται προβλήματα με την FRAPORT. Τελικά τι βελτιώθηκε από την ημέρα ανάληψης της διαχείρισης του αεροδρομίου Διαγόρας;
Επειδή πλέον όλοι αναφέρονται στο σοβαρότατο πρόβλημα που προέκυψε με το σύστημα του ελέγχου εισιτηρίων. Όπως έχω ήδη αναφέρει αυτά είναι μηχανήματα, τα οποία έχουν μια μικρή ιδιαιτερότητα, σε προειδοποιούν για το πρόβλημα από λίγα δευτερόλεπτα έως το πολύ 1 λεπτό πριν, αν είσαι τυχερός. Τον Ιούλιο είχαμε δύο παρεμφερή συμβάντα στο Λονδίνο και στο Βέλγιο, με αποτέλεσμα την σοβαρότατη διατάραξη της εναέριας κυκλοφορίας αλλά και την ταλαιπωρία των επιβατών. Πριν από λίγες ημέρες υπήρξε πρόβλημα και στην Ολλανδία. Αυτά είναι προβλήματα που απεύχεσαι. Η διαχείριση της Εναέριας Κυκλοφορίας είναι αυτή που προέχει, όταν υπάρχει πρόβλημα σε ένα αεροδρόμιο, και μάλιστα για το μέγεθος της Ρόδου. Ναι, οι υπάλληλοι εξυπηρέτησης των επιβατών, στην πρώτη γραμμή υπέφεραν, ναι ταλαιπωρήθηκαν οι επιβάτες, ναι υπήρξε μεγάλη αναστάτωση, αλλά αυτοί οι άνθρωποι, οι επισκέπτες, ήταν στο έδαφος, έστω και αν αυτό ακούγεται κυνικό και σημειωτέον όλοι βοήθησαν στο να μην υπάρξουν σοβαρότερα προβλήματα στην αίθουσα. Και αναφέρομαι από το πιο σοβαρό, τα μέτρα τάξης, μέχρι και την συνεχή καθαριότητα του χώρου. Στον αέρα όμως η κατάσταση ήταν τελείως διαφορετική. Η οποιαδήποτε περιγραφή δεν αποτυπώνει την εικόνα, και αυτό το αναφέρω μετά λόγου γνώσης διότι ήμουν ο χειριστής RADAR. Μου είπε κάποιος «σιγά ρε φίλε εγώ τα έβλεπα στο Flight Radar , τίποτα δεν συνέβη». Η μόνη σοβαρή απάντηση που μπορείς να δώσεις, είναι ότι η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας. Προβλήματα πάντα θα υπάρχουν μικρά ή μεγάλα. Το θέμα είναι πόσο έτοιμος είσαι να τα αντιμετωπίσεις, και το αεροδρόμιο έχει αποδείξει, μέχρι σήμερα, ότι τα αντιμετωπίζει άμεσα. Κάθε πρόβλημα είναι το μάθημα εκπαίδευσης την επόμενη ημέρα που πάμε στο γραφείο μας. Το τι έχει βελτιωθεί η όχι θα το κρίνει ο φίλος επισκέπτης που θα έρθει και του χρόνου. Η οποιαδήποτε κρίση που κάνει ένας επικεφαλής μιας ομάδας συζητείται στο επίπεδο της ομάδας, ο επικεφαλής αναφέρεται ιεραρχικά, και εναπόκειται στην Ιεραρχία η οποιαδήποτε ενέργεια.
Σας ευχαριστώ πολύ και να είσαστε σίγουροι και εσείς και οι αναγνώστες σας ότι παραμένουμε προορισμός με τα υψηλότερα στάνταρ ασφάλειας και πολύ υψηλό δείκτη εξυπηρέτησης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ