Για τα «καυτά» ζητήματα της επιχειρηματικότητας, μιλάει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική», ο πρόεδρος της ΓΣEΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας) κ. Γιώργος Καββαθάς. «Η κυβέρνηση θα κριθεί με κριτήριο τα επιτεύγματά της στη βελτίωση της οικονομίας κι όχι τις υποσχέσεις της» τονίζει, δηλώνοντας ωστόσο αισιόδοξος για την πορεία της οικονομίας, των επενδύσεων και των ΜΜΕ.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Καββαθά, η νέα κυβέρνηση που εκλέχθηκε στις εκλογές του περασμένου Ιουλίου, δείχνει ότι είναι διατεθειμένη να κάνει βήματα μπροστά για την ανάπτυξη και την οικονομία. Κατά την άποψή σας, είναι θετική η στάση που τηρεί; Δημιουργεί τις απαραίτητες προσδοκίες και συνθήκες για βελτίωση της οικονομίας;
Η νέα κυβέρνηση εξελέγη με ένα πρόγραμμα που στηρίζεται στη μείωση των φόρων και σε μια σειρά μέτρων που ζητούσε εδώ και χρόνια η επιχειρηματική κοινότητα. Η νομοθέτησή τους ήταν θετική και στήριξε την αγορά. Πρέπει να πούμε βέβαια ότι η υλοποίηση αυτών των αναπτυξιακών μέτρων κατέστη εφικτή λόγω της εξόδου από το καθεστώς των Μνημονίων τον Αύγουστο του 2018, όταν ολοκληρώθηκε επιτυχώς και το 3ο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής που συνόδευε το 3ο δάνειο.
Ωστόσο, η κυβέρνηση θα κριθεί, όπως κρίθηκαν διαχρονικά και όλες οι άλλες κυβερνήσεις του τόπου μας, με κριτήριο τα επιτεύγματά της στη βελτίωση της οικονομίας, όπως ρωτάτε, κι όχι τις υποσχέσεις της.
• Πρόσφατα είχατε συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη ο οποίος δεσμεύτηκε για κάποια θέματα που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είστε ικανοποιημένος από αυτή τη συνάντηση και τι περιμένετε σύμφωνα με τις δεσμεύσεις ανελήφθησαν;
Η συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Ά. Γεωργιάδη πήγε πολύ καλά. Αρχικά, ο υπουργός δεσμεύθηκε ότι η κυβέρνηση δεν θα προχωράει σε καμία νομοθετική ρύθμιση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αν πρώτα δεν παίρνει σοβαρά υπ’ όψη τη γνώμη των συλλογικών εκπροσώπων τους. Πρόκειται για μία δέσμευση που ανοίγει το δρόμο για μια γόνιμη συνεργασία καθώς θα έχουμε τη δυνατότητα να μεταφέρουμε την εμπειρία μας και να συμβάλλουμε εκ μέρους μας στην καλή νομοθέτηση.
Πάγια θέση της ΓΣΕΒΕΕ είναι το λεγόμενο «τεστ των ΜΜΕ». Δηλαδή, πριν την ψήφιση ενός νόμου ή την εφαρμογή μιας κανονιστικής πράξης θα πρέπει να αναλύονται οι επιπτώσεις των διατάξεων στη λειτουργία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Η κυβέρνηση οφείλει να υιοθετήσει αυτή την αρχή για τον ουσιαστικό λόγο ότι οι ΜΜΕ προσφέρουν το 80% της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, κατά συνέπεια κάθε μεταβολή στη λειτουργία τους επηρεάζει άμεσα την απασχόληση.
Επιπλέον, ο υπουργός δεσμεύθηκε πώς θα προχωρήσει η λειτουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση. Εγώ θα ήθελα να επισημάνω από τις στήλες της εφημερίδας σας πώς η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που στερείται ενός τέτοιου εργαλείου, που μπορεί να δώσει ανάσα στις μικρές επιχειρήσεις οι οποίες στερούνται των κεφαλαίων και των εύρωστων ισολογισμών που θέτουν ως προϋπόθεση οι συστημικές τράπεζες για να δώσουν δάνειο έστω και για κεφάλαιο κίνησης. Το κενό αυτό γίνεται μεγαλύτερο και απειλητικό λόγω της δεινής κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες που είναι κοινό μυστικό ότι αδυνατούν να υποστηρίξουν τον ανοδικό κύκλο της ελληνικής οικονομίας.
Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δεν απαντά μόνο στην ανάγκη συγκέντρωσης των χρηματοδοτικών εργαλείων σε μία δομή, η οποία θα προσελκύει κεφάλαια, θα αξιολογεί και θα χρηματοδοτεί επενδύσεις, μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Επιπλέον, πέραν των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και υπηρεσίες καθοδήγησης και επιχειρηματικών συμβουλών ανάπτυξης και οργάνωσης προς τις ΜΜΕ.
Η ρύθμιση των 120 δόσεων για τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και η ρύθμιση για την προστασία της α’ κατοικίας, ειδικά για τα επιχειρηματικά δάνεια, έχουν αποφέρει αποτελέσματα; Είστε αισιόδοξος ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση;
Οι βελτιώσεις που εισήγαγε η νέα κυβέρνηση στο νόμο για τις 120 δόσεις βοήθησε πολλές ακόμη επιχειρήσεις να επωφεληθούν από τις εύνοιες του. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στην μείωση του επιτοκίου, την κατάργηση των εισοδηματικών κριτηρίων για τον προσδιορισμό του αριθμού των δόσεων, τον διαχωρισμό των οφειλών σε τακτικές κι έκτακτες, την αύξηση του αριθμού των δόσεων, κ.λπ. Ελπίδα όλων μας είναι ότι θα αδράξουν αυτή την ευκαιρία οι χιλιάδες επιχειρήσεις που κουβαλάνε ακόμη τα βάρη και τις πληγές της κρίσης ώστε να κλείσουν οριστικά τους λογαριασμούς τους με το παρελθόν.
Το νέο νομικό πλαίσιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας (ν. 4605/2019), όπου για πρώτη φορά υπάγονται και επαγγελματικά δάνεια με υποθήκη ή προσημείωση την κύρια κατοικία του δανειολήπτη, κάνει πιο αυστηρά τα κριτήρια και αυξάνει τις προϋποθέσεις, σε σχέση με ό,τι ίσχυε ως πρόσφατα. Η ΓΣΕΒΕΕ ανέκαθεν ζητούσε ένα καθεστώς προστασίας της επαγγελματικής στέγης και των σχετικών δανείων που να είναι ευέλικτο και προσιτό σε όλους τους υπερχρεωμένους επαγγελματίες. Σημείο αφετηρίας μας είναι ότι οι δυσκολίες αποπληρωμής είναι μακρο-οικονομικής φύσης. Δηλαδή προέρχονται από την ραγδαία και απρόβλεπτη επιδείνωση των εξωτερικών οικονομικών συνθηκών (κατανάλωση, τζίροι, κ.α.). Στις 31 Δεκεμβρίου οπότε λήγει και η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την ένταξη στο νόμο θα αξιολογήσουμε την αποτελεσματικότητά του.
Η ΓΣΕΒΕΕ έχει υποστηρίξει την δυνατότητα εξαγοράς ή άμεσης επαναγοράς του δανείου που έχει αποδοθεί σε ταμεία – distressfunds από τον δανειολήπτη σε τιμές αντίστοιχες της αγοράς από το fund. Κι αν θέλουν να εξαλειφθεί ο ηθικός κίνδυνος μπορεί να προστεθεί και μια επιπλέον εισφορά της τάξης του 2%…
Πώς κρίνετε τις δεσμεύσεις του υπουργού Εργασίας κ. Βρούτση σχετικά με τα εργασιακά και την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών;
Η ΓΣΕΒΕΕ χαιρέτησε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έλαβε η κυβέρνηση καταργώντας διατάξεις που προκαλούσαν δυσβάστακτο γραφειοκρατικό και διοικητικό κόστος συμμόρφωσης ειδικά για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δε διαθέτουν οργανωμένα λογιστήρια ή νομικά τμήματα. Αναφερόμαστε συγκεκριμένα στη ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων, το βάσιμο λόγο απόλυσης, την καταχώρηση της ετήσιας κανονικής άδειας στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη, την αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών, την αναγγελία του απασχολούμενου προσωπικού επί εκτέλεσης οικοδομικής εργασίας ή τεχνικού έργου στο σύστημα Εργάνη κ.α. Οι διατάξεις αυτές δεν ενίσχυαν το πλαίσιο προστασίας των εργαζομένων!
Σε ό,τι αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές η ΓΣΕΒΕΕ έχει κατ’ επανάληψη εκφράσει την άποψή της ότι είναι αδικαιολόγητα υψηλές κι αποτελούν εμπόδιο στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη. Γνωρίζοντας ωστόσο, από τις έρευνες εισοδήματος για τις δαπάνες διαβίωσης που πραγματοποιεί το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, ότι οι συντάξεις αποτελούν την κύρια πηγή εισοδήματος για το 50%περίπου των νοικοκυριών, άποψη της Συνομοσπονδίας είναι ότι πρέπει να διευρυνθεί η ασφαλιστική βάση μέσω αύξησης της απασχόλησης, να αντιμετωπισθεί το δημογραφικό πρόβλημα και, μεταξύ άλλων, να μειωθεί η «φορολογική σφήνα». Αναφέρομαι στη φορολογική επιβάρυνση της εργασίας που ισούται με τη διαφορά ανάμεσα στον καθαρό μισθό και στο κόστος της επιχείρησης. Στη χώρα μας, η «φορολογική σφήνα» αντιστοιχεί κατ’ ελάχιστον στο 40% του συνολικού κόστους εργασίας.
• Είχατε δηλώσει ότι οι επαγγελματίες βιοτέχνες, οι έμποροι και γενικά οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις άντεξαν στην κρίση μέχρι πρότινος. Υπάρχει αισιοδοξία για το άμεσο μέλλον;
Εκ μέρους μας υπάρχει αισιοδοξία γιατί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης δεν υπέστησαν μόνο συρρίκνωση, όπως μαρτυρά το γεγονός ότι μειώθηκαν κατά 200.000 (ένα τέταρτο) σε σχέση με το 2008, αλλά κυρίως άλλαξαν εκ βάθρων. Οι ποιοτικοί μετασχηματισμοί που σημειώθηκαν είναι πιο σημαντικοί από τους ποσοτικούς κι ως κοινό γνώρισμα έχουν μια μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στα «γυρίσματα» της οικονομικής συγκυρίας.
Πλευρά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας είναι και η επονομαζόμενη επιχειρηματικότητα ανάγκης, που εμφανίζεται ως αποτέλεσμα της εμβάθυνσης της κρίσης, τα αύξησης της ανεργίας και της απουσίας πλαισίου κοινωνικής προστασίας για τους επαγγελματίες.
Χρόνια προβλήματα ωστόσο εξακολουθούν να είναι παρόντα και η επίλυσή τους αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για ένα νέο κύκλο ανάπτυξης της οικονομίας που θα έχει διάρκεια, βάθος και, το σημαντικότερο, θα είναι κοινωνικά επωφελής. Θα συνοδεύεται δηλαδή κι από την ευημερία των ανθρώπων κι όχι μόνο των αριθμών. Ξεχωρίζω, πέραν των όσων προανέφερα, τη δημιουργία ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού. Η ΓΣΕΒΕΕ ζητά κατεπειγόντως τη θεσμοθέτηση ενός μοναδικού ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού. Σήμερα, η δέσμευση ενός λογαριασμού, όταν μάλιστα όλοι ξέρουμε ότι τα έσοδα μιας επιχείρησης προορίζονται για την κάλυψη δεκάδων υποχρεώσεων (από φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές μέχρι μισθοδοσία και προμηθευτές), ισοδυναμεί με ντε φάκτο κλείσιμο μιας επιχείρησης. Η δημιουργία του ακατάσχετου θα αυξήσει τα δημόσια έσοδα, ενώ θα συμβάλλει και στην εξυγίανση όλης της οικονομίας, δημόσιας και ιδιωτικής.
Μεγάλο ζητούμενο βέβαια παραμένει η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, που θα παρασύρει ανοδικά και τις επιχειρήσεις…

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ