Ρεπορτάζ

Το «σπατόσημο» ψαλιδίζεται χάριν του τουρισμού

Στην κατάργηση από την 31η Οκτωβρίου 2014 του «Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων», του γνωστού ως «σπατόσημου» και στην αντικατάστασή του από ένα νέο χαμηλότερο τέλος προχωρεί η κυβέρνηση, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο με το Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας.

Ουσιαστικά πρόκειται για την επιβολή τέλους ύψους 12 ευρώ για τους επιβάτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που πετούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο της Ελλάδας και 24 ευρώ για τους εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης αερομεταφερόμενους ταξιδιώτες.

Τα ετήσια έσοδα από το «σπατόσημο» μόνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αγγίζουν τα 130 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 75% εισπράττεται από τον ΔΑΑ και το υπόλοιπο καταλήγει στα ταμεία του κράτους προς ενίσχυση των περιφερειακών αεροδρομίων.

Ως γνωστόν, το 55% της εταιρείας διαχείρισης και λειτουργίας του αεροδρομίου των Σπάτων ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο, με αποτέλεσμα από τα έσοδα του ΔΔΑ αντίστοιχο ποσοστό να καταλήγει στο Δημόσιο.

Στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας στο δημόσιο ταμείο οδεύει το 100% των εισπράξεων, έτσι τα έσοδα από το «σπατόσημο» καλύπτουν άλλες οικονομικές ανάγκες της πολιτείας, δεδομένου ότι τα τελευταία έτη τα έργα στα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας είναι επιφανειακά έως ανύπαρκτα, λόγω του εν εξελίξει διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.

Επισημαίνεται ότι στα περιφερειακά αεροδρόμια δεν επιβάλλεται κάποιου άλλου είδους τέλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση έπειτα από τις πιέσεις αεροπορικών εταιρειών και τουριστικών φορέων, που επιδιώκουν την απομείωση των αεροπορικών τελών -προκειμένου το τουριστικό πακέτο να γίνει πιο ανταγωνιστικό-, εξετάζει τη δημιουργία ενός νέου τέλους.

Αυτό θα αντικαταστήσει το «σπατόσημο» και θα επεκταθεί παράλληλα και σε όσα αεροδρόμια παραχωρηθούν, μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να καλύπτουν αφενός το κόστος λειτουργίας όσων αεροδρομίων δεν αξιοποιηθούν από ιδιώτες και αφετέρου τη δαπάνη χρηματοδότησης των άγονων γραμμών.

Το νέο τέλος που θα επιβληθεί -το οποίο κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι θα είναι σαφώς χαμηλότερο του σημερινού- αποτελεί διαπραγματευτικό χαρτί της πολιτείας εν όψει της πώλησης του ποσοστού του ελληνικού Δημοσίου στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», το οποίο διεκδικούν ήδη Καναδοί (Public Sector Pension Investment Board-PSP) και Κινέζοι (Friedmann Pasific Asset Management Limited & Shenzhen Airport).

Ως γνωστόν, από το 55% της εταιρείας που ανήκει στο Δημόσιο το 30% έχει ήδη μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, για να παραχωρηθεί σε επενδυτές.
Οπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, το καναδικό Fund Public Sector Pension Investment Board, που απέκτησε το ποσοστό της Hochtief, φέρεται αποφασισμένο όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά και να ενισχύσει την παρουσία του στην ελληνική αγορά και για το λόγο αυτό προτίθεται σύντομα να ξεκινήσει επαφές με φορείς που σχετίζονται με τη λειτουργία του αεροδρομίου, όπως φορείς του τουρισμού, αλλά και κλάδους άμεσα εμπλεκόμενους με αυτό.

Το νέο «σπατόσημο», σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, θα αποτελέσει βασικό σημείο στην επαναδιαπραγμάτευση και την εντός του 2015 επέκταση κατά 20 ακόμη έτη της σύμβασης, ελληνικού Δημοσίου -ΔΑΑ, που τυπικά λήγει το 2026, αλλά τόσο το Δημόσιο όσο και οι Καναδοί επιθυμούν να επανεξεταστεί με βάση τα νέα δεδομένα.

Υπενθυμίζεται ότι ιστορικά το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων επιβλήθηκε το 1992 στα αεροπορικά εισιτήρια για όλα τα αεροδρόμια της χώρας με αφορμή την κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων. Κοινή διαπίστωση, πάντως, είναι ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έχει πετύχει, σε επιθυμητό βαθμό, να γίνει HUB μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου