Συνεντεύξεις

Κάλλια Μπρόκου: «Η Ρόδος είναι το σμαράγδι της Μεσογείου»

Η επιχειρηματίας Κάλλια Μπρόκου με πολύχρονη επαγγελματική πορεία στον χώρο της εστίασης στη Ρόδο, μιλάει στη «δ» στη συζήτησή μας για την τουριστική σεζόν, την εικόνα του νησιού, το προφίλ του επισκέπτη σήμερα και την αλλαγή των δεδομένων χρόνο με τον χρόνο, τη γαστρονομία στη Ρόδο που εκτιμά ότι έχει μεγάλη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, τις προκλήσεις για τους επιχειρηματίες της εστίασης και το κομμάτι της βιωσιμότητας.
Η κα Μπρόκου υποστηρίζει ότι το νησί των Ιπποτών είναι το σμαράγδι της Μεσογείου, ήταν και θα είναι η ναυαρχίδα του τουρισμού, αρκεί να την αγαπήσουμε και να την φροντίζουμε.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Το all inclusive «γιγαντώνεται», οι διανυκτερεύσεις μειώνονται και οι επισκέπτες προτιμούν να περνάνε πολύ περισσότερο χρόνο μέσα στα ξενοδοχεία. Οι αφίξεις δεν συμβαδίζουν με τις εισπράξεις και όλοι μιλούν για μια περίεργη χρονιά. Πώς και πόσο έχει αλλάξει το προφίλ του επισκέπτη στη Ρόδο τα τελευταία χρόνια;
Το προφίλ του πελάτη που επισκέπτεται τη Ρόδο έχει αλλάξει κατά πολύ από τη δεκαετία του ‘90 και 2000. Υπήρχαν πολύ λιγότερες κλίνες και η Ρόδος ήταν πιο αγνή, παρόλα αυτά διατηρούσε το προφίλ ενός μεγάλου νησιού που έχει να προσφέρει πολλά. Η νέα μορφή πελατών, αν μπορούμε να την ονομάσουμε νέα, είναι πιο μαζικής μορφής πελάτες, οι οποίοι προτιμούν να διαμένουν εντός, μιας και η Ρόδος διαθέτει πολύ υψηλές υπηρεσίες ακόμα και εντός των ξενοδοχείων. Εάν συνυπολογίσουμε και τις δύο τελευταίες χρονιές, η Ρόδος «προσκαλεί» όλο και περισσότερο πελάτες νεαρής ηλικίας λόγω της αύξησης της επιρροής από τα social media. Η αλλαγή στο προφίλ είναι ξεκάθαρα από experience based σε πιο mass production τουρισμό.


• Τι περιμένει πλέον ο σύγχρονος ταξιδιώτης από έναν τουριστικό προορισμό όπως η Ρόδος – και πώς θεωρείτε ότι ανταποκρίνεται το νησί σε αυτές τις προσδοκίες;
Θα προσπαθήσω να το εξετάσω χωρίς συναίσθημα, γνωρίζοντας το νησί μου και τι έχει να προσφέρει. Ο σύγχρονος ταξιδιώτης περιμένει να δει αυτό ακριβώς που του προωθείς. Είναι ένα μεγάλο νησί που έχει να προσφέρει πολλά. Από ήσυχες διακοπές απομονωμένος για παράδειγμα στην υπέροχη νότια Ρόδο έως νυχτερινή διασκέδαση στα πολυτελή κλαμπ του κέντρου, περιήγηση σε ιστορικά αξιοθέατα ή ακόμα και θαλάσσιο αθλητικό τουρισμό λόγω του σερφ. Είναι ένα νησί που πραγματικά τα έχει όλα και από μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο εξετάζοντας τον παλμό διαπίστωσα πως μεγάλο ποσοστό των επισκεπτών την βρίσκουν φαντασμαγορική και πολύ λίγοι έχουν να πουν κάτι αρνητικό.
• Ποιον ρόλο εκτιμάτε ότι παίζουν οι μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις στη διατήρηση της τοπικής αυθεντικότητας; Θεωρείτε ότι η γαστρονομία μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο πολιτιστικής ανάδειξης και τουριστικής διαφοροποίησης; Ρωτώ με αφορμή και την προσπάθεια που γίνεται από ένα σημαντικό μέρος των σεφ, να καινοτομήσουν στη ροδίτικη κουζίνα χωρίς να χαθεί η παραδοσιακή ταυτότητα.
Οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις κατά τη γνώμη μου είναι η καρδιά της επιτυχίας για τη Ρόδο ή για οποιοδήποτε ελληνικό νησί. Ο επισκέπτης που πραγματικά επιθυμεί να βιώσει τα έθιμα ενός τόπου αναζητά την αυθεντικότητα και τη φιλοξενία που μόνο μια οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να του προσφέρει. Δεν είναι τυχαίο πως ειδικά με την ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων οι επισκέπτες ανακαλύπτουν μικρά μαγαζιά μέσα σε χωριά και τα αναδεικνύουν.
Όσον αφορά στο θέμα της γαστρονομίας θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη εξέλιξη στο νησί μας. Σαφώς κι ένας προορισμός ειδικά σαν τη Ρόδο οφείλει και πρέπει να αναδειχτεί ως γαστρονομικός προορισμός, δηλαδή να προβάλει όλο και περισσότερο τις προσπάθειες των νέων σεφ. Φυσικά σε συνδυασμό και με σεβασμό στην τοπική παράδοση είναι μια σίγουρη συνταγή επιτυχίας.
• Έχουν γίνει βήματα εξέλιξης αισθητικής στη Ρόδο, όμως κυρίως στην πόλη υπάρχουν ακόμα περιοχές που θυμίζουν τις πρώτες δεκαετίες του τουρισμού με στοιχεία, πλαστικές καρέκλες, τραπέζια, κιτς κλπ που δεν συνάδουν με την αποκαλούμενη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού;
Αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα και αγκάθι για το νησί μας. Καθώς είναι πολύ μεγάλο σε έκταση δεν μπορούν να τηρηθούν συγκεκριμένοι κανονισμοί για την αισθητική κυρίως της «βιτρίνας» του νησιού. Παρόλα αυτά έχοντας μια εμπειρία σε αυτόν τον χώρο, θεωρώ πως και σε αυτόν τον τομέα έχουν γίνει κάποια βήματα εξέλιξης αν και όχι πολύ μεγάλα. Περαιτέρω, πιστεύω πως πρέπει να γίνουν περισσότερες οργανωμένες κινήσεις και να ενταχθεί στο υποσυνείδητό μας η ανάγκη για υψηλότερη αισθητική. Η Ρόδος έχει όλα τα προσόντα και ιδιαίτερα με την ιστορία της πρέπει να εμπνέει τους δημιουργούς και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, ώστε να ξεφεύγουν από το παρωχημένο τουριστικό επαναλαμβανόμενο μοτίβο.


• Πόσο δύσκολο είναι για μια επιχείρηση εστίασης στη Ρόδο να υιοθετήσει πρακτικές βιωσιμότητας; Και ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις;
Η υιοθέτηση πρακτικών βιωσιμότητας για μια επιχείρηση εστίασης αποτελεί μια διαδικασία με σημαντικά οφέλη αλλά και πολλές προκλήσεις. Παρά τη γενικότερη αυξανόμενη ευαισθητοποίηση γύρω από τη βιωσιμότητα, η εφαρμογή τους προϋποθέτει επενδύσεις σε χρόνο, πόρους και εκπαίδευση του προσωπικού.
Οι κυριότερες προκλήσεις εντοπίζονται:
• Στο αυξημένο κόστος προμήθειας τοπικών και βιολογικών προϊόντων, ιδιαίτερα κατά την τουριστική αιχμή.
• Στην ανάγκη εκπαίδευσης του προσωπικού για την υιοθέτηση νέων διαδικασιών, όπως η μείωση αποβλήτων, η σωστή ανακύκλωση και η εξοικονόμηση ενέργειας.
• Στην ισορροπία μεταξύ της περιβαλλοντικής ευθύνης και της διατήρησης ανταγωνιστικών τιμών προς τους πελάτες.
Παρά τις δυσκολίες, η ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών ενισχύει τη φήμη της επιχείρησης, δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και συμβάλλει ουσιαστικά στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού, που αποτελεί και το βασικότερο κεφάλαιο της τοπικής τουριστικής οικονομίας.
Αν μπορούσατε να ονειρευτείτε τη Ρόδο του αύριο, πώς θα την περιγράφατε;
Για εμένα προσωπικά και για πολλούς συντοπίτες με το ίδιο όραμα η Ρόδος ήταν, είναι και θα είναι το σμαράγδι της Μεσογείου, με μια μοναδική ομορφιά που μας χαρίστηκε απλόχερα από τη φύση. Δεν ονειρεύομαι την ιδανική Ρόδο, σαν κάτι ουτοπικό, αντιθέτως θεωρώ πως είναι απόλυτα πραγματοποιήσιμο. Αν όμως μιλήσουμε για κάτι ιδανικό, παραμερίζοντας τις πρακτικές δυσκολίες υλοποίησης, θα ήθελα μια Ρόδο πρότυπο, με καθαρούς δρόμους, καλύτερο οδικό δίκτυο, ολοκλήρωση της νέας μαρίνας, βελτίωση της αισθητικής κυρίως των κεντρικών όψεων, ένα νησί όπου μπορούν όλοι να συμβιώσουν αρμονικά κυρίως κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Η Ρόδος ήταν και θα είναι ναυαρχίδα του τουρισμού αρκεί να την αγαπήσουμε και να την φροντίζουμε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου