ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αυτός θα είναι ο νέος βασικός μισθός

news room 3 λεπτά ανάγνωση
μισθός
Θα ισχύσει από τον Φεβρουά­ριο και θα επη­ρε­ά­σει τις απο­λα­βές 400.000 µισθωτών

Το δεύτερο 15νθήµερο του Ιανουα­ρίου περνά από το Υπουρ­γικό Συµβούλιο η αύξηση του κατώ­τα­του µισθού, η οποία θα συµπαρασύρει και τις απο­δο­χές όσων αµείβονται µε τον υπο­κα­τώ­τατο, καθώς και µια σειρά από επιδόµατα και αµοιβές, διαµορφώνοντας νέο τοπίο στις απο­δο­χές του ιδιω­τι­κού τοµέα.

Σύµφωνα µε πλη­ρο­φο­ρίες του «Εθνους της Κυρια­κής» από κυβερ­νη­τι­κές πηγές, η αύξηση του κατώ­τα­του µισθού, που σήµερα είναι 586,08 ευρώ µεικτά για άγαµο, νεοπροσλαµβανόµενο, χωρίς προ­ϋ­πη­ρε­σία και χωρίς ειδι­κό­τητα, δεν απο­κλεί­ε­ται να «κλει­δώ­σει» κοντά στην περιοχή των 50 ευρώ, γεγονός που σηµαίνει ποσο­στιαία αύξηση κοντά στο 8% και εντός της περιο­χής 6%- 10%.

Στην πράξη αυτό σηµαίνει πως ο νέος κατώ­τα­τος, που θα ισχύει από τον ερχόµενο Φεβρουά­ριο για όλους χωρίς ηλι­κια­κές δια­κρί­σεις, αναµένεται να διαµορφωθεί κοντά στην περιοχή των 630 ευρώ. Ο νέος, αυξηµένος κατώ­τα­τος µισθός θα ισχύει και για τους νέους έως 25 ετών, οι οποίοι σήµερα εµπίπτουν στην περιοχή του υπο­κα­τώ­τα­του των 510 ευρώ µεικτά. Αυτό θα έχει ως συνέ­πεια οι νέοι να έχουν τη µεγαλύτερη αύξηση από όλους τους µισθωτούς, καθώς θα οδη­γη­θούν κατευ­θείαν στον νέο αυξηµένο µισθό, κατα­γρά­φο­ντας βελ­τί­ωση των εισοδηµάτων τους άνω του  15%-20%.

Για την μερική απα­σχό­ληση

Από την αύξηση του κατώ­τα­του θα επη­ρε­α­στούν και απο­δο­χές µισθωτών που εργά­ζο­νται µε µερική απα­σχό­ληση, εκτός και αν εµπίπτουν σε κλαδική σύµβαση που ορίζει υψη­λό­τε­ρους µισθούς. Συνεπώς µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο η επικείµενη αύξηση του Ιανουα­ρίου αναµένεται να επη­ρε­ά­σει άµεσα ή έµµεσα του­λά­χι­στον 400.000 µισθωτούς. Οι 200.000 εξ αυτών αµείβονται σήµερα µε µισθούς 500 έως 600 ευρώ, ενώ άλλοι 200.000 υπο­λο­γί­ζε­ται πως εργά­ζο­νται µε µερική απα­σχό­ληση και εισπράτ­τουν µισθό που εξαρ­τά­ται από τον κατώ­τατο ή εµπίπτει στην περιοχή του.

Η αύξηση του κατώ­τα­του θα συµπαρασύρει επίσης το επίδοµα ανερ­γίας του ΟΑΕ∆, όπως και µια σειρά από άλλα επιδόµατα και βοηθήµατα του Οργανισµού, ενώ αναµένεται να συµπαρασύρει και τον µέσο µισθό, µε θετικό αντί­κτυπο στη µείωση της µισθολογικής ανι­σό­τη­τας και στα ποσοστά φτώ­χειας. Ο κατώ­τα­τος µισθός λει­τουρ­γεί ως ελά­χι­στο «κατώφλι» για τις µηνιαίες απο­δο­χές των µισθωτών αλλά και τα ηµεροµίσθια των εργατών στον ιδιω­τικό τοµέα. Υπενθυµίζεται πως επί του ποσού του µισθού υπο­λο­γί­ζο­νται ποσο­στιαία τα «παγωµένα» επιδόµατα προ­ϋ­πη­ρε­σίας, όπως επίσης και το επίδοµα γάµου  10% λόγω υπα­γω­γής στην Εθνική Γενική Συλ­λο­γική Σύµβασης Εργα­σίας.

Με ρήτρα του 2012 έχει ανα­στα­λεί η προ­σαύ­ξηση του µισθού για προ­ϋ­πη­ρε­σία που συµπληρώνεται µετά τις 14 Φεβρουα­ρίου 2012, έως ότου η ανεργία πέσει κάτω από  10%. Οσοι ωστόσο είχαν έως το 2012 συµπληρώσει πάνω από µία τριετία προ­ϋ­πη­ρε­σίας δικαιού­νται προ­σαύ­ξηση  10% για κάθε τριετία και έως τρεις τριε­τίες και συνο­λικά 30% για προ­ϋ­πη­ρε­σία ­ 9 ετών και άνω. Με αντί­στοιχο τρόπο το κατώ­τατο ηµεροµίσθιο των εργα­το­τε­χνι­τών προ­σαυ­ξά­νε­ται 5% για κάθε τριετία προ­ϋ­πη­ρε­σίας έως τον Φεβρουά­ριο του 2012 και έως έξι τριε­τίες και συνο­λικά 30% για προ­ϋ­πη­ρε­σία  18 ετών και άνω.

Το πόρισμα

Τα επόµενα 24ωρα πρέπει να παρα­δο­θεί στο υπουρ­γείο Εργα­σίας το Σχέδιο Πορίσµατος ∆ιαβού­λευ­σης σχετικά µε τις δυνα­τό­τη­τες προσαρµογής του βασικού µισθού, το οποίο πάντως δεν είναι δεσµευτικό. Υπενθυµίζεται πως η δια­δι­κα­σία έχει ξεκι­νή­σει από τον Σεπτέµβριο. Τη σύνταξη του τελικού πορίσµατος, το οποίο εµπεριέχει τεκµηρίωση ως προς την κατά­σταση της οικονοµίας και της αγοράς εργα­σίας, έχει ανα­λά­βει “µελής «επι­τροπή σοφών», η οποία θα ειση­γη­θεί ποσο­στιαίο εύρος αναπροσαρµογής.

Ακο­λού­θως η υπουρ­γός Εργα­σίας, Εφη Αχτσιό­γλου, θα ειση­γη­θεί τον νέο βασικό µισθό στο Υπουρ­γικό Συµβούλιο το δεύτερο  15νθήµερο του Ιανουα­ρίου. Η απότοµη αύξηση του µισθολογικού κόστους για τους νέους εργαζόµενους αναµένεται να µετριαστεί από το µέτρο της επι­δό­τη­σης των εισφο­ρών που ξεκινά από το 2019 ­ και προ­βλέ­πει επι­δό­τηση 50% των εργο­δο­τι­κών εισφο­ρών κύριας σύντα­ξης (6,66%) για τους νέους έως 24 ετών. Στην Πορ­το­γα­λία, πάντως, το µοντέλο της οποίας αντι­γρά­φει εν πολλοίς η Ελλάδα, η κατάρ­γηση του υπο­κα­τώ­τα­του µισθού οδήγησε σε µια αύξηση της τάξεως του 50% για το διαθέσιµο εισόδηµα των νέων και παρ’ όλα αυτά δεν µετρήθηκε αντί­στοι­χου εύρους ή έστω ισχνό­τερη αύξηση των απο­λύ­σεων – παραι­τή­σεων των νέων από τις επι­χει­ρή­σεις του ιδιω­τι­κού τοµέα.

πηγή ethnos.gr

Συντά­κτης Γιάννης Φώσκο­λος

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.