Ειδήσεις

Αλ. Βασιλικός (ΞΕΕ): Συνεχίζουμε τη σεζόν, το “ταμείο” θα γίνει στο τέλος της χρονιάς

“Τα φετινά έσοδα σίγουρα κινήθηκαν πολύ καλύτερα απ’ ό,τι αναμενόταν στην αρχή της σεζόν. Θυμίζω ότι μέχρι και τον Απρίλιο τα ξενοδοχεία λειτουργούσαν με 20% πληρότητα και ήταν ακόμη πολλά τα ερωτηματικά. Η απελευθέρωση από τους περιορισμούς για την πανδημία, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, επέτρεψε να εκφραστεί η επιθυμία του κόσμου να ταξιδέψει, έχοντας μάλιστα αποταμιεύσει για τον σκοπό αυτό κατά τη διάρκεια της πανδημίας”, σημειώνει στο Capital.gr ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, μιλώντας για πρώτη φορά μετά την εκλογή του ως πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ξενοδοχίας, Εστίασης και Αναψυχής (HOTREC).

“Είναι δεδομένο πως έχουμε μια θετική σεζόν, αλλά σε ό,τι αφορά τη χρονιά στο σύνολό της πρέπει να σκύψουμε με περισσότερη προσοχή πάνω από το πρώτο τετράμηνο του 2022, όπως και πάνω από το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με το ενεργειακό κόστος και τον πληθωρισμό στα ύψη. Μόνο μετά τον Δεκέμβριο θα έχουμε μια εικόνα του συνολικού πραγματικού αποτυπώματος του 2022 στα αποτελέσματα των ξενοδοχείων, μέσα από τον συνολικό απολογισμό των εξόδων που μπορεί να είναι και ανατρεπτικός”, υπογραμμίζει.

Πώς θα κρατήσει περισσότερο η σεζόν

Η φετινή σεζόν εξελίσσεται πολύ ικανοποιητικά, όπως λέει ο κ. Βασιλικός και το μεγάλο στοίχημα είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η οποία όμως απαιτεί δράσεις και πρωτοβουλίες.

“Θα έλεγα πως κερδίσαμε μια μετάθεση της σεζόν. Ξεκινήσαμε λίγο αργότερα από το κανονικό και συνεχίζουμε σε μήνες που υπό άλλες συνθήκες πολλά από τα ξενοδοχεία που σήμερα είναι ανοιχτά θα είχαν κλείσει. Όμως το στοίχημα της επιμήκυνσης σε τελική ανάλυση δεν αφορά αν θα κλείσουμε την 1η ή στο τέλος Οκτωβρίου. Υπάρχει μια έντονη εποχικότητα ακόμη και στην Αθήνα παρά το γεγονός πως είναι πρωτεύουσα και παγκόσμιος αστικός προορισμός. Παρά τις μεγάλες προσπάθειες που γίνονται υπάρχει ένα πλαφόν. Επιμήκυνση σημαίνει διασφάλιση υποδομών για θεματικά ενδιαφέροντα αυτών που ταξιδεύουν τον χειμώνα”, τονίζει.

Ο ίδιος φέρνει μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα. “Δεν μπορεί ένα νησί να απευθυνθεί σοβαρά στην αγορά των digital nomads αν δεν έχει επαρκείς νοσοκομειακές υποδομές και απόλυτο 5G. Όπως και για την Αθήνα που μετά τον Μαραθώνιο τα ξενοδοχεία της θα δώσουν πάλι μάχη τιμών και πληροτήτων. Αν δεν δημιουργηθεί ένα Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών που θα μπορεί να φιλοξενεί πολύ μεγάλα παγκόσμια συνέδρια κατά τη διάρκεια του χειμώνα, θα συνεχίσουμε να βλέπουμε αυτό τον μαρασμό Νοεμβρίου – Μαρτίου, τη μια χρονιά λίγο καλύτερα ή λίγο χειρότερα την άλλη. Δεν κάνουν τη διαφορά μερικές μέρες παραπάνω. Τη διαφορά την κάνουν οι υποδομές και ο θεματικός εμπλουτισμός του προϊόντος κάθε προορισμού. Άλλοι ευρωπαϊκοί προορισμοί έχουν κάνει σοβαρά βήματα. Για πολλές πρωτεύουσες η τουριστική κίνηση δεν έχει καμία διαφορά ανάμεσα σε καλοκαίρι και χειμώνα. Η Πορτογαλία έχει 130 γήπεδα γκολφ για τους Βορειοευρωπαίους λάτρεις του αθλήματος που πάνε τον χειμώνα. Πρέπει να επικεντρωθούμε λοιπόν σε σοβαρά έργα υποδομής για τις αγορές που στρατηγικά θα αποφασίσουμε να απευθυνθούμε”, εξηγεί.

Δεν είναι βιώσιμη η λειτουργία των ξενοδοχείων τον χειμώνα
Οι επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με την αύξηση του ενεργειακού και του λειτουργικού κόστους. Και για τα χειμερινά ξενοδοχεία φαίνεται πως η σεζόν θα είναι δύσκολη. “Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης έχει ανοίξει η συζήτηση για τη στήριξη των επιχειρήσεων που καλούνται να λειτουργήσουν τον χειμώνα κι αυτό γιατί δεν μιλάμε για αυξήσεις 5%, 10% ή και 15% στα κόστη της ενέργειας, μιλάμε για τριψήφιες αυξήσεις από 100% ως και 200%. Με αυτά τα δεδομένα εκ των πραγμάτων δεν είναι βιώσιμη η λειτουργία των ξενοδοχείων τον χειμώνα. Μεσομακροπρόθεσμα η πράσινη μετάβαση στον κλάδο θα δώσει απαντήσεις, κυρίως μέσα από την εξοικονόμηση ενέργειας. Όμως, μέχρι να συμβεί αυτό, τα ξενοδοχεία που λειτουργούν τον χειμώνα θα πρέπει να τύχουν ουσιαστικής στήριξης”, λέει ο πρόεδρος του ΞΕΕ.

Όσον αφορά το μεγάλο ζήτημα των βραχυχρόνιων μισθώσεων, υπογραμμίζει πως το ΞΕΕ από το 2012 έχει αναδείξει αυτό το ζήτημα που είναι παγκόσμιο και ήρθε για να μείνει.

“Εμείς ποτέ δεν βάλαμε το ζήτημα με όρους απαγόρευσης. Αυτό όμως που έχουμε ζητήσει και συνεχίζουμε να ζητάμε είναι να διαφοροποιηθεί η οικονομία διαμοιρασμού από την επιχειρηματική δραστηριότητα. Πίσω από την “αθώα” και “ειδυλλιακή” εικόνα ενός ιδιοκτήτη που νοικιάζει το σπίτι του σε επισκέπτες για να ενισχύσει το προσωπικό του εισόδημα, κρύφτηκε μια ανεξέλεγκτη δραστηριότητα με πρωταγωνιστές εταιρείες-μεγαθήρια, οι οποίες μετά από μαζικές αγορές ακινήτων λειτουργούν ως ξενοδοχεία, χωρίς όμως τα βάρη, τις υποχρεώσεις και τις πιστοποιήσεις ενός ξενοδοχείου. Χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς πυρασφάλεια, χωρίς απολυμάνσεις, χωρίς υγειονομικό έλεγχο. Ο καταναλωτής-επισκέπτης έχει τα ίδια δικαιώματα, όποιο κατάλυμα κι αν επιλέξει. Επίσης, η μελέτη που έκανε η Grant Thornton για λογαριασμό του ΞΕΕ ανέδειξε τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα που δημιουργούνται από τη μη ύπαρξη ρυθμιστικού πλαισίου στη δραστηριότητα. Αύξηση ενοικίων, αλλαγή φυσιογνωμίας ολόκληρων γειτονιών, επαγγελματικές κατηγορίες, όπως γιατροί, δάσκαλοι, εποχικοί εργαζόμενοι, στρατιωτικοί κ.λπ., που δεν βρίσκουν σπίτι να εγκατασταθούν στους τόπους όπου πηγαίνουν να αναλάβουν υπηρεσία και αναγκάζονται να φύγουν! Δεν αντέχει λοιπόν σε καμιά λογική να έχουμε από τη μια ένα υπερυθμισμένο ξενοδοχείο και από την άλλη μια παντελώς αρρύθμιστη βραχυχρόνια μίσθωση που απειλεί να μετατρέψει τα πάντα σε ένα ατέλειωτο “λουνα παρκ”, όπως πλέον επισημαίνει και η τοπική αυτοδιοίκηση, με πρώτο τον Δήμαρχο της Αθήνας Κώστα Μπακογιάννη”.

Είναι λάθος να συζητάμε το 2022 τι θα γίνει τη σεζόν του 2023
Τι θα πρέπει όμως να αλλάξει στον ελληνικό τουρισμό ώστε οι θετικές επιδόσεις να έχουν διάρκεια; Ο κ. Βασιλικός απαντά: “Πρώτα απ’ όλα πρέπει να αλλάξει η συζήτηση που κάνουμε. Είναι λάθος να συζητάμε το 2022 τι θα γίνει τη σεζόν του 2023. Είναι ελάχιστα έτσι κι αλλιώς αυτά που μπορούμε να κάνουμε για να επιδράσουμε στη διαμόρφωσή της και στο τέλος κάθε χρόνο καταλήγουμε στο πόσο πίσω θα κάνουν στην τιμολογιακή πολιτική τους οι ξενοδόχοι για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα. Είναι λάθος αυτή η συζήτηση και ειδικά για το 2023 με την εκτίναξη του λειτουργικού κόστους. Χρειαζόμαστε μια άλλη προσέγγιση που να βάζει στόχους για ρεκόρ όχι το 2023 αλλά το 2027 ή το 2030. Αυτό σημαίνει στρατηγική προσέγγιση που συμπεριλαμβάνει τις υποδομές, τον θεματικό εμπλουτισμό, τη σοβαρή απεύθυνση σε στοχευμένες αγορές, με προτεραιότητες που θα δίνουν έμφαση στη μέση διάρκεια παραμονής, στη μέση δαπάνη, στα οικονομικά, κοινωνικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών. Πρέπει να συμφωνήσουμε, επιτέλους, για τα πέντε-δέκα πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να αναβαθμίσουμε την ελληνική φιλοξενία και να ισχυροποιήσουμε ακόμη περισσότερο την εικόνα της χώρας ώστε να τα κάνουμε γρήγορα, υπεύθυνα και σωστά.

“Βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίοδο μεγάλων δυσκολιών”
Ο κ. Βασιλικός δίνει και το περίγραμμα των προτεραιοτήτων του από την νέα του θέση ως πρόεδρος της HOTREC. “Παρά τις ιδιαιτερότητες κάθε ευρωπαϊκού προορισμού, υπάρχουν σοβαρά κοινά προβλήματα και κοινές προκλήσεις για το σύνολο της ευρωπαϊκής φιλοξενίας. Και τα ευρωπαϊκά προβλήματα απαιτούν ευρωπαϊκές λύσεις. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίοδο μεγάλων δυσκολιών, με έναν πόλεμο μέσα στην ίδια την Ευρώπη, με δυσθεώρητο ενεργειακό κόστος για τις επιχειρήσεις της ευρωπαϊκής φιλοξενίας και με έναν παγκόσμιο πληθωρισμό να συνεχίζει να καλπάζει. Αν σκεφτεί κανείς πως το 90% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο της φιλοξενίας στην Ευρώπη είναι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις -όπως συμβαίνει άλλωστε και στη χώρα μας- είναι προφανές πως ο προβληματισμός σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι πολύ μεγάλος. Υπάρχουν ασφαλώς και κάποια πάγια ζητήματα όπως η οικονομία διαμοιρασμού, η πράσινη μετάβαση, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που απαιτούν γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις”, σημειώνει.

“Σεβόμενη λοιπόν τις ιδιαιτερότητες κάθε προορισμού, γιατί είναι άλλο να μιλάς για την Ισλανδία και άλλο για την Κύπρο, η HOTREC ως “ομπρέλα” όλης της ευρωπαϊκής φιλοξενίας συνθέτει προτάσεις. Αυτό δεν είναι κάτι ξένο, ούτως ή άλλως. Και στο πλαίσιο της ελληνικής φιλοξενίας είναι άλλα τα ζητήματα για τα 12μηνης λειτουργίας αστικά ξενοδοχεία, άλλα για τους ξενώνες του ορεινού όγκου, άλλα για τα resort. Ακόμη και μέσα στην ίδια την κατηγορία των resort είναι άλλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζει ένα ξενοδοχείο 12 δωματίων στην Αμοργό κι άλλα ένα resort 300 δωματίων στη Ρόδο. Η ικανότητα της σύνθεσης έχει ειδικό βάρος και αξία καθώς είναι προτεραιότητά μας στη HOTREC να υποστηρίξουμε ενεργά τα συμφέροντα της φιλοξενίας στους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς και να ενισχύουμε την ικανότητα προσαρμογής των επιχειρήσεων μας στις τάσεις και τα δεδομένα ενός κόσμου που αλλάζει”.

Πηγή capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου