Δεν θέλω να σε καθησυχάσω, να σε πανικοβάλω θέλω. Αν άμεσα ή έμμεσα ακουμπάς στην τουριστική βιομηχανία, θα πρέπει να προετοιμαστείς για υστέρηση στα οικονομικά σου. Αν έχεις ελπίδες ότι αυτό θα αλλάξει τους επόμενους δύο μήνες, είσαι αιθεροβάμων. Αν νομίζεις ότι είναι απλώς μια κακή σεζόν που θα περάσει, νομίζεις λάθος. Το πρόβλημα θα είναι διαρκές και χρόνο με το χρόνο θα γίνεται πιο έντονο για όσους δεν αποφασίσουν να δουν την επιχειρηματικότητα αλλιώς. Στο αρνητικό αυτό τοπίο υπάρχει μία θετική εξέλιξη. Οι επιτελείς του τουρισμού και οι μαθητές των σχολείων έχουν εντοπίσει τη ρίζα του προβλήματος και έχουν λύσεις.
Δεν είναι τυχαίο πως την περασμένη εβδομάδα, στη Ρόδο, σε δυο εκδηλώσεις εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους επισημάνθηκε ακριβώς το ίδιο πρόβλημα. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι πως τόσο οι επιστήμονες της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας όσο και οι μαθητές ενός γυμνασίου πρότειναν ακριβώς τις ίδιες λύσεις.

TUI Nordic: Γιατί αργούν οι κρατήσεις;
Την περασμένη Παρασκευή έγινε στο “Rodos Palace” η ετήσια εκδήλωση της TUI Nordic (Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία) όπου οι επιτελείς της βράβευσαν τα ξενοδοχεία που ξεχώρισαν στην ικανοποίηση πελατών τους και παρουσίασαν τις τάσεις της τουριστικής αγοράς του Βορρά.
Ο κ. Steffen Hansen είναι ο senior Product Manager της TUI Nordic και έθεσε το ερώτημα: Τι συμβαίνει με το τουριστικό προϊόν; Γιατί τόση μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των κρατήσεων; Τι έχει αλλάξει στις επιλογές των τουριστών;
Ο ίδιος έδωσε πέντε αιτίες:
1. Το περυσινό θερμό καλοκαίρι στη βόρεια Ευρώπη. Αυτό κρατά καθηλωμένους τους “Nordic” σε αναμονή μέχρι τελευταίας στιγμής μήπως και φέτος επαναληφθεί το ίδιο φαινόμενο και έτσι δεν θα χρειαστεί να κάνουν διακοπές σε άλλες περιοχές.
2. Υπερβολικά μεγάλη προσφορά προορισμών. Με ένα φθηνό πακέτο μπορούν πια να πάνε παντού σε όλο τον κόσμο: Νέα Υόρκη, Μαϊάμι, Ταϊλάνδη, όλα στην ίδια τιμή. Το πακέτο “ήλιος – θάλασσα” από μόνο του δεν αρκεί.
3. Cost Base: Το ευρώ είναι ακριβό σε σύγκριση με τη σουηδική κορώνα και αυτό έχει άμεση επιρροή στο συνολικό κόστος του πακέτου διακοπών.
4. Τάση για οικονομία και σωστές επιλογές. Οι “Nordics” έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στη διαχείριση των οικονομικών τους και αυτό τους οδηγεί σε διαρκή έρευνα ώστε να καταλήξουν στη σωστότερη επιλογή. Ο κ. Hansen αποκάλυψε ότι καταγράφεται πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα στο site της TUI Nordic, ωστόσο οι κρατήσεις δεν ακολουθούν τον ίδιο ρυθμό. Αυτό ερμηνεύθηκε ως τάση των πελατών για “εξονυχιστική” έρευνα όλων των προσφορών που προσφέρονται από τους tour operators. Ένα πρόσθετο στοιχείο που ενισχύει την εκτίμηση αυτή είναι πως το 20% των κρατήσεων της TUI Nordic προέρχεται από το κινητό τηλέφωνο. «Βρισκόμαστε στην εποχή του window shopping, όπου με το smart phone αναζητούν την κατάλληλη στιγμή, την καλύτερη δυνατή προσφορά για να κάνουν την αγορά του πακέτου τους»
5. Η προστασία του περιβάλλοντος. Αποτελεί τον απόλυτο παράγοντα επιρροής σε όλους τους Nordics. Εκείνοι που θέλουν να κερδίσουν τους Σκανδιναβούς θα πρέπει να αποδείξουν ότι σέβονται τη φύση και έχουν υιοθετήσει πολιτικές “Sustainability” ώστε να περιορίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της επιχείρησής τους. Οι ουσιαστικές δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση είναι το απόλυτο “όπλο” για την προσέλκυση των πελατών. Ασφαλώς φαντάζει ποταπό το να είναι κινητήριος δύναμη οι εισπράξεις για τον εναγκαλισμό περιβαλλοντικών πολιτικών, όμως οι ιδέες από μόνες τους δεν είναι αρκετές για να κινητοποιήσουν το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου.

Ποια στοιχεία απαιτούν στροφή στο περιβάλλον
Η υιοθέτηση πρακτικών προστασίας του περιβάλλοντος είναι σίγουρο ότι θα φέρει θετικά αποτελέσματα για μια τουριστική επιχείρηση. Τα στοιχεία που κοινοποίησε από τη Ρόδο ο κ. Hansen είναι αποκαλυπτικά:
– Το 95% των πελατών της TUI Nordic θεωρούν ότι οι μετρήσεις (σε ό,τι αφορά το περιβάλλον) είναι σημαντικές
– Το 20% θα προτιμούσαν να καταλύσουν σε ξενοδοχείο “Suistainable”
– Το 1/3 θα διαφοροποιήσει το είδος και τον τρόπο επιλογής των ταξιδιών τους στην επόμενη διετία.
Εσχάτως στις Σκανδιναβικές χώρες έχει εισαχθεί ο όρος “Flight Shame” και αναφέρεται στο πόσο πολύ οι αεροπορικές πτήσεις ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Το “Flight Shame” ισοδυναμεί με παρότρυνση “Don’ t Fly” .
Πρέπει να σημειωθεί ότι το θέμα της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος για το 2019 (05 Ιουνίου 2019) εστίασε στην καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Το δεδομένο που έχει διαπιστωθεί θέλει 9 στους 10 ανθρώπους παγκοσμίως να εκτίθενται σε επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων που υπερβαίνουν τα ασφαλή επίπεδα που ορίζει η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.
Το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος για το 2019 «Καταπολεμήστε την ατμοσφαιρική ρύπανση» επιλέχθηκε από τη χώρα υποδοχής, η οποία γι” αυτό το χρόνο είναι η Κίνα, ο κυριότερος ρυπαντής του κόσμου. Μας καλεί να εξετάσουμε πώς μπορούμε να κάνουμε αλλαγές στην καθημερινότητά μας για να μειώσουμε την ποσότητα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που παράγουμε και να σταματήσουμε τη συμβολή της στην παγκόσμια υπερθέρμανση και τις επιπτώσεις της στην υγεία μας.
«Πρέπει να κάνετε το ίδιο»
Όλα τα παραπάνω είναι εντελώς καινούρια δεδομένα και έχουν ως αφετηρία τη διαμαρτυρία που ξεκίνησε η 16χρονη Σουηδή Γκρέτα και πλέον αποτελεί παγκόσμια κινητοποίηση. «Δεν θα σταματήσουμε να πετάμε, όμως θα κάνουμε όλα όσα πρέπει για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα», τόνισε προς όλα τα ξενοδοχειακά στελέχη ο senior product manager της TUI Nordic. Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα σε όλες εκείνες τις πολιτικές που είχε ακολουθήσει κατά το παρελθόν η TUI για την προστασία του περιβάλλοντος και τις πιστοποιήσεις που είχε λάβει από διεθνείς οργανισμούς.
«Πρέπει να κάνετε όλοι το ίδιο. Να δουλέψετε για το positive tourism και τις πρακτικές σας αυτές να τις επικοινωνήσετε».
Τόσο ο κ. Hansen, όσο και ο senior purchasing manager της TUI Group κ. Γιώργος Πολυζός παρότρυναν όλους τους ξενοδόχους και τα ξενοδοχειακά στελέχη να προχωρήσουν τις περιβαλλοντικές τους πολιτικές πέρα από την απλή “επαναχρησιμοποίηση της πετσέτας μπάνιου” .
«Κάθε σεζόν έχει δυσκολίες και αυτές μας καθοδηγούν να δούμε τον τουρισμό από διαφορετική σκοπιά. Αυτή τη στιγμή είναι πολλές οι περιοχές στον κόσμο που προσφέρουν το πακέτο “ήλιος – θάλασσα”. Εμείς θα δουλέψουμε μαζί, να δούμε τις υποδομές μας, να αναδείξουμε εκείνα που μας κάνουν να ξεχωρίζουμε και να παροτρύνουμε τις τοπικές αρχές να υιοθετήσουν περιβαλλοντικές πολιτικές. Εμείς σαν TUI κάνουμε ήδη όσα πρέπει. Το ίδιο τώρα πρέπει να κάνετε κι εσείς» είπε στην τοποθέτησή του ο κ. Γιώργος Πολυζός.
Ακολούθησε η προβολή ενός ολιγόλεπτου τηλεοπτικού μηνύματος που προβάλλεται σε ολόκληρη τη Σκανδιναβία, μέσα από το οποίο η TUI αναφέρει ότι «Δεν θα σταματήσουμε να πετάμε, διότι οι πτήσεις μας φροντίζουμε να έχουν το ελάχιστο δυνατόν περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Αυτό το φιλμάκι, όπως προβάλλεται στις χώρες του βορρά, ειπώθηκε πως έχει ως σκοπό να επηρεάζει θετικά τους τηλεθεατές που προγραμματίζουν διακοπές στο εξωτερικό.

Σύμπτωση απόψεων
της TUI με τους μαθητές της Ρόδου
Η Γκρέτα, οι απόψεις της, η ατμοσφαιρική ρύπανση και οι καθημερινές πράσινες πρακτικές αποτέλεσαν το αντικείμενο της συζήτησης που είχε οργανώσει (επίσης την περασμένη εβδομάδα) το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης της ΑΝΔΩ σε συνεργασία με το 6ο γυμνάσιο Ρόδου, για να τιμηθεί η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι μαθητές του 6ου γυμνασίου Ρόδου, που αφού ενημερώθηκαν για τα στοιχεία της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κλήθηκαν να αρθρογραφήσουν. Σε ένα από τα άρθρα σημειώθηκε:
«Σε κάθε δράση που έχουν σκοπό να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με την κλιματική αλλαγή μας παρουσιάζουν το θέμα τελείως απλοϊκά. Στο τέλος της κάθε ομιλίας ακολουθεί η φράση: “Θέλουμε να ελπίζετε”. ΟΧΙ. Η σωστή φράση είναι «θέλουμε να πανικοβληθείτε». Θέλουμε να φερθείτε σαν το σπίτι σας να καταστρέφεται. Γι” αυτό ας δράσουμε όσο υπάρχει χρόνος».
Σε κάποιο άλλο, μια μαθήτρια τόνισε:
«Δεν έχω σκοπό να σου κάνω προσωπική επίθεση, απλά θέλω να σε ταρακουνήσω λίγο. Γιατί τόσο καιρό δεν πρόσεχες το σπίτι σου; Όχι το κτήριο, αλλά τον πλανήτη σου. Έχεις δει πού έχει καταντήσει; Γιατί σκοτώνεις τους συγκατοίκους σου τα ζώα; Πόσα είδη έχεις δει να εξαφανίζονται; Πόσα απειλείς ακόμη; Τι σου έκαναν για να το αξίζουν; … Αγαπητέ μου αναγνώστη ετοιμάσου! Θέλω όμως μια χάρη. Όσο εγώ προσπαθώ να εκπαιδευτώ και να βγω καλός πολίτης στην κοινωνία, θέλω εσύ να νοιαστείς. Άμεσα. Σου κρούω τον κώδωνα. Είμαστε σε κατάσταση SOS αλλά εγώ θέλω λίγο ακόμη χρόνο για να μπορέσω να το διαχειριστώ. Είσαι ευπρόσδεκτος να με βοηθήσεις όσο θα είμαι απούσα. Η επιλογή είναι δική σου αγαπημένε μου αναγνώστη. Θα βοηθήσεις;»
Ποια ξενοδοχεία σάρωσαν τα TUI Nordic awards
Το περιβάλλον θα είναι ο ρυθμιστικός παράγοντας για το τουριστικό προϊόν στα επόμενα χρόνια. Το περιβάλλον ήταν κι ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια στις αξιολογήσεις που έκαναν οι τουρίστες που ταξίδεψαν με TUI Nordic και κατέλησαν στα ξενοδοχεία της Ρόδου.
Συνολικά μοιράστηκαν 42 βραβεία, στα πεδία της “καθαριότητας” , “customer satisfaction” , “hotel stuff service” , “general impressions” και “sustainability” .
Τα ξενοδοχεία που μοιράστηκαν τα περισσότερα βραβεία είναι τα Atrium (Palace, Platinum & Prestige) που λειτουργούν υπό τη γενική διεύθυνση του κ. Γιώργου Ματσίγκου, τα ξενοδοχεία “Lindos Blu” & “Lindos Mare” που λειτουργούν υπό τη γενική διεύθυνση του κ. Αλέξανδρου Μόρτζου και το Elysium Resort & Spa που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του κ. Θανάσης Τουγουνζόγλου. Οι μονάδες αυτές διακρίθηκαν σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, γεγονός που οδήγησε τον κ. Ματσίγκο, πρόεδρο του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, να δηλώσει προς τη “δημοκρατική” ότι «εδώ φαίνεται πως οι εκδηλώσεις ποιότητας που κάνουμε και όλες μας οι προσπάθειες για την προώθηση της ποιότητας και του σεβασμού προς τον πελάτη, έχουν ουσιαστικό ρόλο στον τουρισμό και έρχεται η στιγμή που ανταμείβονται».

Βαρύτιμα βραβεία από την TUI Nordic για τις παροχές τους απέσπασαν τα ξενοδοχεία: Pearl, Amanda Colossos, Rodos Palladium (όμιλος Κάτρη, όπου ανήκει και το Elysium), Palmasol, Aquarium View & cactus, Alexandra, Katia, Rhodes Horizon Resort, Annapolis Inn, Amaryllis, Aquarium View, TUI Family Life Atlantica και TUI Magic Life Atlantica.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ