Πολιτιστικά

Θεατρική παράσταση “Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους”-Σεμινάριο αρχαίου δράματος

Ο Δήμος Ρόδου  –  ΔΟΠΑΡ  το ΛΟΓΩΝ ΕΡΓΑ, και το  «Θέατρο ΣΥΝ ΚΑΤΙ– σύνολο τέχνης»  παρουσιάζουν την παράσταση

ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ

ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ  στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου 10 & 11 Απριλίου 2018 ώρα: 21:00 σε σκηνοθεσία – ερμηνεία ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Η δίκη του Σωκράτη -η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο- αποτελεί ιστορικό γεγονός. Έγινε το 399π.Χ., τέσσερα χρόνια μετά την κατάλυση της τυραννίας των Τριάκοντα και την επάνοδο της δημοκρατίας. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: θάνατος! Ο Πλάτων -μαθητής του Σωκράτη και παρών στην δίκη- με το  κείμενό του, την ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, θέλει να αποδείξει όχι μόνον την αθωότητα του Σωκράτη, αλλά και την ηθική του μεγαλοσύνη. Θέλει να εξασφαλίσει την αθώωση του Δασκάλου του από το δικαστήριο της ιστορίας.

μετάφραση

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΊΔΗΣ

μουσική

ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΕΟΝΤΗΣ

δραματουργική επεξεργασία

ΜΑΤΊΝΑ ΜΌΣΧΟΒΗ

σκηνοθεσία – ερμηνεία

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

φωνή Μέλητου

ΟΡΕΣΤΗΣ ΤΡΙΚΑΣ

βοηθοί σκηνοθέτη-

εκτέλεση και οργάνωση παραγωγής

ΚΩΣΤΗΣ ΣΑΒΒΙΔΑΚΗΣ

ΑΝΝΥ ΖΕΡΒΟΥ

φωτισμοί

ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΡΑΤΣΗΣ

φωτογραφίες

ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΣΑΡΛΗ

ΘΕΑΝΩ ΜΑΝΟΥΔΑΚΗ

ΗΛΙΑΣ ΚΑΛΑΜΑΚΗΣ

Βίντεο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

https://www.youtube.com/watch?v=k55Iap9FK7k&feature=youtu.be

μονόλογος

διάρκεια: 70΄

διάλειμμα: όχι

ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου

10 & 11 Απριλίου 2018 ώρα: 21:00

τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ και 10 η προπώληση και το φοιτητικό.

Προπώληση εισιτηρίων:

Βιβλιοπωλείο ΚΑΡΑΒΑΚΙΛοχαγού Φανουράκη 34, Ρόδος
τηλ. 22410 27007, 22410 37390

Μαγειρείο “Οι Συμπεθέρες” – Αλεξάνδρου Διάκου 12,  Ρόδος

Τηλ. 22410 43630

Σαλόνι Ομορφιάς Μ&Ν – Στεφάνου Καζούλη 16Α, Ρόδος

Τηλ. 22410 31086 & 6943567836

Πληροφορίες ΔΟΠΑΡ τηλ 22410 39316

Λένε πως: «και μόνον το κείμενο ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ του Πλάτωνα να μας είχε σωθεί, θα ήταν αρκετό για να δείξει το μεγαλείο της ψυχής και του πνεύματος του Σωκράτη και να δικαιώσει την φήμη του στους αιώνες. Το ασίγαστο πάθος του για την δικαιοσύνη, η μεγαλοψυχία του, η πνευματική του ρώμη, και η εγκαρτέρηση αποτελούν μήνυμα εσαεί. Δεν έχει υπάρξει ποτέ μεγαλύτερη αναγνώριση της φιλοσοφίας ως λόγου ύπαρξης και δικαίωσης της ζωής, ούτε πιο φιλοσοφημένη αντιμετώπιση και αξιολόγηση του θανάτου.

Και μόνον με την απολογία του ο Σωκράτης είναι απλώς «μεγάλος».

Ο Σωκράτης υπήρξε ο αθηνολάτρης-φιλόσοφος όλων των εποχών. Λάτρευε την Αθήνα όσο κανένας άλλος. Αναγνώριζε ότι μόνον εκεί μπορούσε να κάνει φιλοσοφία, όπως αυτός την έκανε. Έταξε σκοπό της ζωής του να κρατά άγρυπνη την ηθική συνείδηση των συμπολιτών του, να τους ξυπνά δηλαδή από τον πνευματικόν τους λήθαργο, και να κεντά σαν «αλογόμυγα» την Αθήνα της εποχής του, που ήταν τότε σαν «ίππος, ευγενής μεν και γενναίος,

όστις, όμως, ένεκα του μεγαλείου του αυτού, πολύ χαύνος είναι και νωθρός και έχει ανάγκην κανενός κεντρίσματος, καμμιάς αλογόμυγας, διά να εξεγείρεται και να εξυπνά». (Απολογία)

Κι όμως, η Αθήνα -η «Ελλάδος παίδευσις» του Περικλή- τον κατηγόρησε (για ασέβεια, αθεΐα, και διαφθορά των νέων), τον   καταδίκασε και τον θανάτωσε! Χρεώθηκε έτσι η Αθήνα, και μάλιστα η αθηναϊκή δημοκρατία, έστω και στην παρακμή της -εξαιρετικά εύθραυστη και καχύποπτη  μετά τον καταστροφικό τού γοήτρου της Πελοποννησιακό πόλεμο- ένα ασυγχώρητο μίασμα, με το έγκλημα κατά της αρετής και της φιλοσοφίας που διέπραξε με την θανατική καταδίκη του Σωκράτη».

Λένε πως : «η γνώση μας για τον Σωκράτη είναι θέμα σωκρατικής ειρωνείας. Το μόνο που ξέρουμε με βεβαιότητα για αυτόν είναι ότι δεν ξέρουμε τίποτα». Έτσι ο καθένας μας, ίσως, έχει έναν δικόν του Σωκράτη… Και ο κάθε μελετητής –άρα: και ο κάθε καλλιτέχνης– είναι υποχρεωμένος να παίρνει συνεχώς θέση και να κάνει τις επιλογές του…

Τόσο όμως ξέρουμε: πως πρώτος αυτός –ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος- στράφηκε στον άνθρωπο και στην ανθρώπινη ψυχή, δοσμένος στην αποστολή του να «κάνει ηθικούς» τους συνόντες του. Έχοντας την θέση πως «ο ανεξέταστος βίος ού βιωτός ανθρώπω,  ο απερίσκεπτος, δηλαδή, και ανεξέταστος βίος δεν είναι βίος αντάξιος του ανθρώπου» (Απολογία), προσπαθούσε με την μαιευτική τέχνη και την διαλεκτική να κάνει τους συμπολίτες του να ανακαλύψουν το αληθινό νόημα των αρετών και των αξιών. Έβλεπε την ηθική ως τέχνη της ζωής και «έπραττε τα πολιτικά χωρίς να κάνει πολιτική», διεκδικώντας για τον εαυτόν του ένα είδος ηθικής και πολιτικής ελευθερίας –ατομικής ελευθερίας απέναντι στην κοινότητα- που καμμία ελληνική κοινωνία της κλασσικής εποχής δεν θα μπορούσε να παραχωρήσει σε οποιοδήποτε μέλος της.

——————————-

Σεμινάριο ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ «ΤΡΑΓΩΔΙΑ –  θεωρία και πράξη»

Ο Δήμος Ρόδου- ΔΟΠΑΡ, το Διεθνές Κέντρο Λογοτεχνών & Μεταφραστών,  το ΛΟΓΩΝ ΕΡΓΑ, και το  «Θέατρο ΣΥΝ ΚΑΤΙ – σύνολο τέχνης» διοργανώνουν εντατικό σεμινάριο ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ με θέμα :     «ΤΡΑΓΩΔΙΑ – θεωρία και πράξη» με τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟ ηθοποιό, σκηνοθέτη, δάσκαλο υποκριτικής. και την ΜΑΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΒΗ ποιήτρια, ηθοποιό, σκηνοθέτη, δασκάλα υποκριτικής

ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΕΣΕΩΝ.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΚΡΑΤΗΣΗ ΘΕΣΗΣ.

Υπεύθυνη σεμιναρίου, κρατήσεις θέσεων, πληροφορίες,

ΣΟΥΣΑΝΑ ΚΑΡΔΟΥΛΙΑ, ΤΗΛ. 6942200420 – 22410 39316

12, 13, 14 & 15 Απρίλιου 2018

Ώρες: 17:00 με 22:00

Χώρος διεξαγωγής σεμιναρίου: Διεθνές Κέντρο Λογοτεχνών & Μεταφραστών, διεύθυνση: Αντιπλοιάρχου Λάσκου 10
85100, Ρόδος.

«Πάρτε μαζί σας νερό, το μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία»

Μιχάλης Κατσαρός – ‘Κατά Σαδδουκαίων’

‘ Τα μεγάλα τραγούδια θέλουν μεγάλους αντίλαλους’. Αλλά οι αντίλαλοι πρέπει να ηχήσουν στις εσωτερικές μας διαστάσεις.

Αν ανήκετε σ’ εκείνους που αρνούνται την ανταλλαγή των εσωτερικών διαστάσεων του ανθρώπου, με την μονοσήμαντη εξωτερική του διάσταση, είναι βέβαιο ότι στο εντατικό σεμινάριο που οργανώνει το θέατρο ‘ΣΥΝ ΚΑΤΙ’ με θέμα «ΤΡΑΓΩΔΙΑ – θεωρία και πράξη», θα έχετε την ευκαιρία να πάρετε αληθινά ερεθίσματα, να ασκηθείτε, να ιχνηλατήσετε, να μοιραστείτε, να εκδιπλώσετε την δημιουργικότητα σας, να αναπτύξετε τις υποκριτικές σας δεξιότητες. Να δείτε έμπρακτα αυτό που κείται, το κείμενο, να ορθώνεται και να γίνεται πράξη.

ΘΕΩΡΊΑ

– Τι σημαίνει τραγωδία; Πώς γεννήθηκε; Πώς αναπτύχθηκε; Πώς «πέθανε»; Πώς συνδέεται με την πόλη και την δημοκρατία;

– Δομή και σύμβολα. Η θέση και η συνείδηση της γυναίκας. Ο ψυχρός πόλεμος των δύο φύλων. Ο μέγας έρως. Η διχασμένη Αθηναϊκή δημοκρατία.

– Από την ΠΟΙΗΤΙΚΗ του Αριστοτέλη. Ήθος. Μύθος. Ύβρις. Κάθαρση.

– Το τραγικό πνεύμα. Η εμβίωση του τραγικού, δηλαδή τον πλέον απελπισμένον αγώνα της ανθρώπινης συνείδησης, να κρατηθεί στην περιοχή του νοήματος.

Ματίνα Μόσχοβη

ΠΡΑΞΗ

– Η προσέγγιση, η μελέτη , η ανίχνευση των ρόλων με τέτοιο τρόπο ώστε ο ηθοποιός να μπει στο πνεύμα του κειμένου και του συγγραφέα και, αφού το κατανοήσει, να το φέρει στη σκηνή μέσω ενός λόγου ανθρώπινου. Μιας ομιλίας, δηλαδή, η ΄προφορικότητα΄ της οποίας θα είναι αδιαμφισβήτητη και θα συμβάλλει στην πειστικότητα της υποκριτικής του .

– Ο ηθοποιός, μέσω μεθοδικών ασκήσεων, γίνεται κάτοχος μιας τεχνικής (« η τεχνική είναι η Ηθική του Καλλιτέχνη» έλεγε ο Τ. Άγρας ) που θα τον οδηγήσει σε μια « τέχνη χωρίς τέχνη » που λένε και οι μεγάλοι μας δάσκαλοι.

– Μέσω αυτής της εμπειρίας ανιχνεύουμε αυτό που ο Στανισλάβσκι ( ήδη απ’ τις αρχές ακόμα του προηγούμενου αιώνα ! ) αποκαλούσε «επιστήμη της υποκριτικής» .

Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος

 

Το σεμινάριο απευθύνεται σε μαθητές δραματικών σχολών, σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρικές ομάδες, φοιτητές, δασκάλους, θεατρικά εργαστήρια, καθηγητές, και σε οποιονδήποτε αγαπά το αρχαίο δράμα και την τραγωδία.

 

 

πρόγραμμα

——————————–

2 ώρες την ημέρα θεωρία με την Ματίνα Μόσχοβη &

3 ώρες την ημέρα πράξη με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο

4 μέρες, 5 ώρες την ημέρα, σύνολο ωρών : 20

12, 13, 14 & 15 Απρίλιου 2018

Ώρες: 17:00 με 22:00

 

————————————————————————–

 

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου