Συνεντεύξεις

Α. Χατζηλαζάρου: Πώς μπορούν οι τουριστικές σπουδές να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος;

Πώς μπορούν οι τουριστικές σπουδές να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος; Στο ερώτημα αυτό απαντά, μιλώντας στη «δ» η εντεταλμένη αντιπρόεδρος Τουριστικής Εκπαίδευσης της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κυρία Ανδριάνα Χατζηλαζάρου.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, ο τουρισμός ως η «βαριά βιομηχανία» της χώρας, επιδρά́ σε πολλούς κλάδους της οικονομίας και απαιτεί́ την ουσιαστική́ επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό́. Χρειάζεται δηλαδή να προσελκύει εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης με κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την κάλυψη των απαιτήσεων που υπάρχουν από εργοδότες και πελάτες. Η επαγγελματική́ κατάρτιση του κατάλληλου ανθρωπίνου δυναμικού́, προϋποθέτει την ύπαρξη ενός προσεκτικά́ διαμορφωμένου συστήματος τουριστικής εκπαίδευσης.
Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και ποικίλες. Oι τουριστικές σπουδές είναι απαραίτητες, εξίσου σημαντική είναι όμως η τουριστική κουλτούρα που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές – σπουδαστές.
Η επιλογή θα πρέπει να είναι συνειδητή και όχι να είναι απλώς μία ανάγκη για επαγγελματική αποκατάσταση. Διαφορετικά, δεν επιτυγχάνεται το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Η κυρία Χατζηλαζάρου αναφέρεται επίσης στην πρωτοβουλία της ΕΞΡ για τη διασύνδεση των εργαζόμενων και των ξενοδοχείων. Δηλώνει ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιούργησε η ΕΞΡ «γεφυρώνει» τους εργαζόμενους και τους ξενοδόχους και εκφράζει την πεποίθηση ότι οι κενές θέσεις εργαζομένων θα καλυφθούν αυτή τη σεζόν.
Τέλος, η εντεταλμένη αντιπρόεδρος τουριστικής εκπαίδευσης της ΕΞΡ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και διευθύντρια Marketing του ξενοδοχειακού ομίλου H Hotels Collection, κυρία Α. Χατζηλαζάρου αναφέρεται στις προοπτικές της φετινής σεζόν και δηλώνει ότι είναι διάχυτη η προσδοκία να σημειωθεί αυτή τη φορά ένα δυναμικό restart στον τουρισμό, έπειτα από δύο χρόνια της πανδημικής κρίσης (της μεγαλύτερης κρίσης που βίωσε ο ελληνικός τουρισμός).
Η Ρόδος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, άντεξε τα δύο αυτά χρόνια.
Ο κλάδος λειτούργησε με ενότητα, επαγγελματισμό και με κοινό σκοπό την ευημερία του τουρισμού του τόπου και σήμερα ο προορισμός μπορεί να ελπίζει ότι θα προσεγγίσει (ή και ότι θα ξεπεράσει σε ορισμένες περιπτώσεις) τα αποτελέσματα της σεζόν του 2019, προ κορωνοϊού.


Ακολουθεί η συνέντευξη της κυρίας Ανδριάνας Χατζηλαζάρου αναλυτικά:
• Κυρία Χατζηλαζάρου, ο τουρισμός αποκαλείται ως η «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας με το ποσοστό απασχόλησης να πλησιάζει στο 20% πανελλαδικά. Τελευταία έχει ανοίξει μία μεγάλη συζήτηση γύρω από την τουριστική εκπαίδευση σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο. Ποια είναι η γνώμη σας για την τουριστική εκπαίδευση-ανώτερη και ανώτατη-στην Ελλάδα;
Ο τουρισμός ως η «βαριά βιομηχανία» της χώρας, επιδρά́ σε πολλούς κλάδους της οικονομίας. Γι’ αυτό τον λόγο απαιτεί́ ουσιαστική́ επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό́. Χρειάζεται να προσελκύει εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης με κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την κάλυψη των απαιτήσεων που υπάρχουν από εργοδότες και πελάτες.
Η επαγγελματική́ κατάρτιση του κατάλληλου ανθρωπίνου δυναμικού́, προϋποθέτει την ύπαρξη ενός προσεκτικά́ διαμορφωμένου συστήματος τουριστικής εκπαίδευσης.
Παρόλο που είναι γνωστή από́ όλους τους οικονομικούς παράγοντες η συνεισφορά́ του τουρισμού́ στο ΑΕΠ, δεν έχει διαμορφωθεί́ μέχρι σήμερα, πιστεύω, ένα σταθερό και αξιόπιστο σύστημα τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει ότι η πολιτεία καταβάλλει συνεχώς προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση και πιστεύω πως είμαστε σε πολύ καλό δρόμο.

• Ποιες είναι οι δεξιότητες που απαιτούνται σήμερα στον κλάδο του τουρισμού και δη στον ξενοδοχειακό και πώς θα πρέπει να διδάσκονται αυτές;
Ο κλάδος του τουρισμού είναι τεράστιος και αν θα πρέπει να μιλήσουμε γενικά για τις δεξιότητες στον τουρισμό, για το μεγαλύτερο ποσοστό των θέσεων απαιτούνται soft skills, διότι ο εργαζόμενος έρχεται σε επαφή με τουρίστες, δηλαδή ανθρώπους που πληρώνουν για να εξυπηρετηθούν και περιμένουν να τους προσφερθεί η αντίστοιχη ποιότητα υπηρεσιών.
Όσον αφορά στον ξενοδοχειακό κλάδο, είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη να υπάρχει ξενοδοχειακή εκπαίδευση σε όλες τις θέσεις, οριζοντίως και καθέτως. Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και ποικίλες.
• Προφανώς το κατάλληλα εκπαιδευμένο και καταρτισμένο προσωπικό συντελεί στην προσφορά ποιοτικότερων υπηρεσιών. Η τουριστική εκπαίδευση μπορεί να ενισχύσει την ποιότητα του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος;
Σαφώς. Όπως έχω αναφέρει σε διάφορες συζητήσεις που έχουν γίνει πρόσφατα σχετικά με την εκπαίδευση στον τουρισμό, είναι απαραίτητες οι τουριστικές σπουδές, επιπρόσθετα όμως, εξίσου απαραίτητη είναι η τουριστική κουλτούρα που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές – σπουδαστές. Πέρα από αυτό, θα πρέπει πλέον η επιλογή για την εκπαίδευση και στη συνέχεια η ενασχόληση στον τουριστικό τομέα να είναι συνειδητή, και όχι να αποτελεί απλώς μία ανάγκη για επαγγελματική αποκατάσταση. Αν δεν είναι συνειδητή, αυτό φαίνεται σχεδόν αμέσως στις αποδόσεις και άρα στην ποιότητα των υπηρεσιών που καλούνται να προσφέρουν. Φυσικά, αυτό επηρεάζει και την επαγγελματική τους ανέλιξη.
• Πώς μπορεί η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου να συμβάλει στην τουριστική εκπαίδευση; Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει συνεργασία της ΕΞΡ με άλλους τοπικούς φορείς γι΄ αυτό τον σκοπό;
Η Ένωσή μας έχει αποδείξει πολλές φορές ότι είναι δίπλα σε όλους τους φορείς που είναι υπεύθυνοι γι’ αυτόν τον σκοπό. Οι ξενοδόχοι είναι πρόθυμοι να εκπαιδεύσουν και να καθοδηγήσουν σωστά μαθητές και φοιτητές καθώς επίσης εκπαιδευτικούς και ιδρύματα. Βεβαίως λοιπόν, μπορεί να συμβάλει στην τουριστική εκπαίδευση και ήδη συνεργάζεται με σχολεία, ανώτερες και ανώτατες σχολές.
• Είναι αξιοσημείωτη η πρωτοβουλία της ΕΞΡ για τη διασύνδεση των εργαζόμενων με τα ξενοδοχεία. Ποια είναι η απήχησή της και τα μέχρι τώρα αποτελέσματα; Θα καλυφθούν αυτή τη σεζόν οι 8.000 θέσεις που απαιτούνται;
Φέτος, για πρώτη φορά η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου κατάφερε να φτιάξει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο / πλατφόρμα, μέσω της οποίας βιογραφικά ενδιαφερόμενων διοχετεύονται αν όχι σε όλες, στις περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες της Ρόδου και είμαστε σίγουροι ότι το κενό των 8.000 θέσεων θα καλυφθεί.
• Κλείνοντας κυρία Χατζηλαζάρου, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την επικείμενη τουριστική σεζόν; Ποιες είναι οι πιθανότητες να επιστρέψουμε στους δείκτες (αφίξεις και έσοδα) του 2019 σε περίπτωση που οι …υγειονομικές συνθήκες το επιτρέψουν;
Είναι γνωστό ότι ο ελληνικός τουρισμός γνώρισε τα τελευταία δύο χρόνια τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του. Παρά το γεγονός ότι ο παράγοντας της υγειονομικής ασφάλειας πρωταγωνιστεί, έχουμε όλοι την προσδοκία το 2022 να αποδειχθεί ως το έτος που η πανδημία θα μπει σε οριστική ύφεση, θα γίνει ένα δυνατό restart και τα νούμερα θα πλησιάσουν αρκετά (ίσως για κάποιες μονάδες να ξεπεράσουν) τους δείκτες του 2019.
Η Ρόδος απέδειξε ότι στα πιο δύσκολα δεν κατέρρευσε. Πιο σημαντικό ακόμα είναι το γεγονός ότι παραμείναμε ενωμένοι και με κοινό σκοπό την ευημερία του τουρισμού του τόπου, η πλειονότητα του κόσμου του τουρισμού συμπεριφέρθηκε με επαγγελματισμό και με σεβασμό προς τον πελάτη και προς τον εργαζόμενο, πάλι δεδομένων των συνθηκών. Αυτό οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε και δεν μπορούμε απλώς να ευχηθούμε, η σεζόν του 2022 να είναι παραγωγική για όλους καθώς επίσης και να υλοποιηθούν τα σχέδια για επέκταση της τουριστικής σεζόν για το νησί αυτό που έχει όλα τα φόντα να το υποστηρίξει.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου