Ειδήσεις

Μετ’ εμποδίων η υπογραφή της σύμβασης για τα αεροδρόμια-Fraport: Η ελληνική έγκριση, βάση για διαπραγματεύσεις

Σοβαρές παρενέργειες στο διαγωνισμό παραχώρησης των αεροδρομίων έχουν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι και η επιβάρυνση της ελληνικής οικονομίας. Ακόμα και την αποχώρησή είχαν εξετάσει οι Γερμανοί της Fraport.

Με καθυστέρηση, και όχι νωρίτερα από τον Μάρτιο του 2016, αναμένεται να υπογραφεί η τελική σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, παρά τη σχετική έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ). Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γερμανοί της Fraport, που είχαν επικρατήσει στο σχετικό διαγωνισμό με προσφερόμενο εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ, υποστηρίζουν πως εξαιτίας του υψηλού ρίσκου χώρας, είναι δύσκολο να βρουν χρηματοδότηση.

Παράλληλα ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις πως δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με νέες εκπλήξεις αντίστοιχες με όσα έζησαν όταν στελέχη της κυβέρνησης εμφανίζονταν βέβαια για την ακύρωση του διαγωνισμού, ενώ κάποια άλλα δήλωναν πως θα ανατρέψουν τη σύμβαση που προέβλεπε ο διαγωνισμός του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Ορισμένοι παράγοντες είχαν, μάλιστα, φτάσει μέχρι του σημείου να υπόσχονται σε τοπικούς φορείς πως το αεροδρόμιο της περιοχής τους θα εξαιρεθεί από την παραχώρηση! Είναι χαρακτηριστικό πως μεταξύ των εκκρεμοτήτων που περιλαμβάνονται στη συμφωνία με τους δανειστές είναι και η παροχή άδειας εισόδου από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ώστε οι εκπρόσωποι της Fraport να μπορούν να επισκέπτονται τα 14 αεροδρόμια!

Επειδή σύντομα λήγει η εγγυητική επιστολή, οι Γερμανοί (που κατά τις ίδιες πληροφορίες είχαν εξετάσει ακόμα και την αποχώρησή τους!) θα προχωρήσουν σε παράταση με την ελπίδα πως εντός των προσεχών εβδομάδων θα κλείσει το θέμα της δανειοδότησης. Το κλίμα των σοβαρών εκκρεμοτήτων αποτυπώνουν και οι δηλώσεις στελέχους της Fraport χθες στο Reuters σύμφωνα με τις οποίες «η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση που αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις».

Πάντως, για να μπουν στα ταμεία (οδεύουν κατευθείαν για αποπληρωμή χρέους) τα 1,23 δισ. ευρώ πρέπει να εγκριθεί η σύμβαση από τη Βουλή και στη συνέχεια να πέσουν οι υπογραφές μεταξύ Fraport και ΤΑΙΠΕΔ. Στο επίσημο χρονοδιάγραμμα που έχει κατατεθεί στους δανειστές προβλέπεται πως η σύμβαση θα εγκριθεί από την ελληνική Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και τα αεροδρόμια θα παραδοθούν τον Μάρτιο.

Fraport: Η ελληνική έγκριση, βάση για διαπραγματεύσεις

Η απόφαση του κυβερνητικού συμβουλίου οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) με την οποία εγκρίνεται η υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport-Slentel δεν αποτελεί παρά τη βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό αναφέρει στο Capital.gr ο εκπρόσωπος της Fraport Christopher Holschier, σχολιάζοντας τις χθεσινές εξελίξεις σχετικά με την παραχώρηση για 40 χρόνια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης).
“Η ελληνική κυβέρνηση έχει επιβεβαιώσει το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας, το οποίο οριστικοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2014. Η απόφαση αυτή είναι η βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport AG και του ΤΑΙΠΕΔ. Δεν σχολιάζουμε το περιεχόμενό τους και δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων συζητήσεων” σημειώνει.
Το παρασκήνιο
Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι οι τελικές υπογραφές δεν έχουν πέσει και άρα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, όπως σημειώνουν ενημερωμένες πηγές. Όπως ακόμη διευκρινίζουν, η καθυστέρηση ως προς την προώθηση της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης με εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ, τα ήξεις-αφήξεις των τελευταίων μηνών, όπως και τα απρόβλεπτα προβλήματα που συναντούν οι επενδύσεις στην Ελλάδα καθιστούν τους Γερμανούς επιφυλακτικούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο διαγωνισμός θα μπορούσε να τιναχθεί στον αέρα, αλλά κυρίως ότι χρειάζεται να διανυθεί δρόμος εωσότου φθάσουμε στο κλείσιμο της διαδικασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η Fraport που συμμετέχει με ποσοστό άνω του 65% στην κοινοπραξία παραχώρησης των αεροδρομίων ζητά πρόσθετες εγγυήσεις και διασφαλίσεις για την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης.
Οι εγγυήσεις “καλής εκτέλεσης” που ζητούν οι Γερμανοί δεν έρχονται για πρώτη φορά στην επιφάνεια. Νωρίτερα, μέσα στο καλοκαίρι, ο Volker Bouffier πρωθυπουργός της Έσσης, του ομόσπονδου κρατιδίου της Κεντρικής Γερμανίας που ελέγχει περίπου το 1/3 της Fraport, σε συνάντησή του με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jean-Claude Juncker είχε σημειώσει ότι απαιτούνται περαιτέρω εγγυήσεις για την προώθηση του έργου.
Σε συνάντηση, λοιπόν, που είχαν τον Ιούλιο στις Βρυξέλλες με τον Juncker ο Bouffier και ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Stefan Schulte με αντικείμενο και την αποκρατικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων είχαν σημειώσει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ότι μία τέτοιου είδους επένδυση μπορεί να προχωρήσει μόνον εάν υπάρχει ασφάλεια ότι τα δεδομένα δεν θα ανατραπούν π.χ. από κάποια αιφνίδια πολιτική απόφαση.
Εξάλλου, η τοποθέτηση αυτή δεν είναι αβάσιμη, εάν ληφθούν υπόψη οι, έως σήμερα… διαβεβαιώσεις κορυφαίων υπουργών ότι τόσο η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, όσο και το σύνολο των ιδιωτικοποιήσεων δεν θα προχωρήσουν.
Σε κάθε περίπτωση, όλα θα κριθούν από τις διαπραγματεύσεις της Fraport με το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να προχωρήσει στην ανανέωση της εγγυητικής επιστολής ύψους 30 εκατ. ευρώ της Fraport.
Η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι το deal θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του Φθινοπώρου, ενώ ερώτημα παραμένει εάν το ποσό των 1,23 δισ. ευρώ θα εγγραφεί ως έσοδο στον προϋπολογισμό του 2015.
Τι σημαίνει το deal για τους Γερμανούς
Ανεξαρτήτως της στρατηγικής που υιοθετούν οι Γερμανοί, η σημασία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για την Fraport είναι πολύ μεγάλη, καθώς αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα που η εταιρεία “κέρδισε” κοινοπρακτικά με την Slentel (συμφερόντων Κοπελούζου) το 2014. Άλλωστε, ο ελληνικός τουρισμός διαθέτει σοβαρές προοπτικές και προς την κατεύθυνση αυτή εκτιμάται ότι η κοινοπραξία θα μπορούσε να συνεργαστεί με γερμανικών συμφερόντων tour operators αλλά και τη Lufthansa που ελέγχει το 8,45% της Fraport.
Όπως αναφέρει ο Schulte στην ετήσια οικονομική έκθεση της Fraport-συντάχθηκε πριν καταλήξει σε απόφαση το ΚΥΣΟΙΠ- του γερμανικού ομίλου, η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλη του 2015-αρχές 2016.
Σε κάθε περίπτωση, το προσεχές χρονικό διάστημα θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την πορεία της μεγαλύτερης επένδυσης των τελευταίων χρόνων και βέβαια από την είσοδο της ελληνικής οικονομίας στην εποχή του μνημονίου, που εταιρεία γερμανικών συμφερόντων σχεδιάζει να πραγματοποιήσει στην Ελλάδα.

Με πληροφορίες από euro2day.gr και capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου