Μετ’ εμποδίων δείχνει να προχωρά φέτος ο τουρισμός προς την υψηλή σεζόν, με τα μηνύματα να παραμένουν αμφίσημα και τις προκλήσεις να αυξάνουν. Στις δασμολογικές προκλήσεις από την πολιτική Τραμπ και την σεισμική δραστηριότητα της Σαντορίνης, η οποία, όπως φάνηκε κι από τις αφίξεις, επέδρασε αρνητικά στις πρώιμες θερινές επιδόσεις, ήρθαν να προστεθούν νέες γεωπολιτικές ανησυχίες από την Μέση Ανατολή.
Μικρό κύμα ακυρώσεων
Παρότι οι επιπτώσεις είναι νωρίς να εκτιμηθούν, οι πρώτες παρενέργειες έχουν αρχίσει ήδη να καταγράφονται και αφορούν σε ακυρώσεις κρατήσεων που είχαν προγραμματιστεί από Ισραηλινούς για την περίοδο από τώρα μέχρι και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου. Ο λόγος αφορά κυρίως σε προορισμούς που είναι ψηλά στην ατζέντα προτιμήσεων των ισραηλινών, όπως η Κρήτη η Ρόδος και η Κως και οι οποίοι εμφανίζουν φέτος τον υψηλότερο αριθμό απευθείας συνδέσεων με την περιοχή.
Σε αυτό το πλαίσιο και η Aegean ανακοίνωσε πως ακυρώνονται όλες οι πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, Μπεν Γκουριόν, μέχρι τις 12 Ιουλίου, λόγω της έκρυθμης κατάστασης που επικρατεί στη Μέση Ανατολή, μετά τις εχθροπραξίες Ισραήλ – Ιράν. «Προχωράμε στην ακύρωση όλων των πτήσεών μας από και προς το Τελ Αβίβ έως και την πρωινή πτήση στις 12/07, καθώς και όλων των πτήσεων από/προς Βηρυτό, Αμμάν και Ερμπίλ έως και τις πρωινές αφίξεις στις 28/6», ανέφερε χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της.
Ο αντίκτυπος προς ώρας παραμένει μικρός, είναι όμως ενδεικτικός της ιδιαίτερης ευαισθησίας της τουριστικής οικονομίας και αρκετός για να οδηγήσει φορείς και παράγοντες του κλάδου να εκφράζουν ανησυχία πως μια γενικότερη ανάφλεξη θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα κλίμα ανάσχεσης των κρατήσεων γενικότερο.
Ενδεχόμενο κλιμάκωσης των ακυρώσεων
Ενδεικτική του προβληματισμού ήταν η ανάρτηση του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γιάννη Χατζή στα κοινωνικά δίκτυα. Σε αυτήν επεσήμανε ότι η ισραηλινή αγορά έχει δείξει ανθεκτικότητα σε αντίστοιχες κρίσεις. Το σημερινό πλήγμα στο Ιράν ίσως φέρει περιορισμένες ακυρώσεις, αλλά ο απολογισμός έπεται. Πρώτη προτεραιότητα παραμένει η ασφάλεια των αμάχων, που βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο».
Ο φόβος μάλιστα δεν περιορίζεται στις ακυρώσεις από τις συγκεκριμένες χώρες, η συνεισφορά των οποίων δεν κρίνεται αμελητέα καθώς συγκαταλέγονται στις ανερχόμενες αγορές του ελληνικού τουρισμού. Εκτείνεται ευρύτερα, λόγω της γειτνίασης της χώρας μας με την περιοχή των συγκρούσεων γεγονός που στα μάτια των υπερατλαντικών ταξιδιωτών μπορεί να αναστείλει την απόφαση να ταξιδέψουν στην Ελλάδα στερώντας κίνηση από τα άκρα της σεζόν.
Κι αυτό όταν η θεαματική ανοδική πορεία των προηγούμενων ετών δείχνει να φρενάρει, με τις αφίξεις και τις εισπράξεις να εμφανίζουν περιορισμένη άνοδο σε σχέση με πέρυσι, όπως έδειξαν και τα στοιχεία από τα περιφερειακά αεροδρόμια κι ενώ η μέση δαπάνη πέφτει.
Να θυμίσουμε ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2025, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 398,4 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 471,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Αύξηση κατά 45,7 εκατ. ευρώ (4,4%) παρουσίασαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.072,7 εκατ. ευρώ. Όμως, η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 5,4%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 1,1%.
Όπως αναφέρουν, δε, επιχειρηματίες της αγοράς συγκρίνοντας την φετινή εικόνα με τις προηγούμενες χρονιές, η ροή των κρατήσεων, μετά το πέρας της pre booking περιόδου έχει επιβαρυνθεί. Γεγονός που σε συνδυασμό με μια σειρά εξωγενών παραγόντων όπως η διεθνής αβεβαιότητα, δημιουργεί αγωνία για την συνέχεια.
Η δυναμική της Ισραηλινής αγοράς
Ο αντίκτυπος δεν θεωρείται αμελητέος δεδομένου ότι τόσο το Ισραήλ όσο και η ευρύτερη περιοχή θεωρείται τουριστικά ανερχόμενη αγορά. Ενδεικτικά είναι τα δεδομένα από το Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου το πρώτο πεντάμηνο η επιβατική κίνηση από το Ισραήλ κατέγραψε άνοδο 57% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με το μερίδιο της στη συνολική κίνηση των χωρών της Μέσης Ανατολής για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να διαμορφώνεται στο 52%.
Και πέρυσι μάλιστα η επιβατική κίνηση στον ΔΑΑ από το Ισραήλ διαμορφώθηκε στους 951 χιλιάδες ταξιδιώτες μετ’ επιστροφής, αντιπροσωπεύοντας το 43% επί της συνολικής κίνησης από την ευρύτερη περιοχή.
Παρόλα αυτά βέβαια, στο σύνολο αφίξεων κι εισπράξεων της χώρας το μερίδιο της ισραηλινής αγοράς παραμένει μικρό, με τα διαθέσιμα στοιχεία να αναφέρουν ότι το 2023 έφτανε σε μόλις 1,4%.
Πηγή: insider.gr