Παράθυρο στο μέλλον άνοιξε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και έδωσε την ευκαιρία, σε όσους το ήθελαν, να ρίξουν μια αποκαλυπτική ματιά για τα όσα έρχονται στη βιομηχανία του τουρισμού. Εκείνοι που είδαν, έμειναν πραγματικά εκστασιασμένοι από τις αλλαγές που ήδη συντελούνται και έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ημέρες των διακοπών του.
Το μεγάλο στοίχημα είναι η αναβάθμιση της εικόνας του ελληνικού τουρισμού στα μάτια μιας κατηγορίας επισκεπτών που διεκδικούν όλοι οι ανταγωνιστικοί προορισμοί του κόσμου. Είναι, ωστόσο, ακόμα πιο σημαντικό το ό,τι σήμερα υπάρχουν ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις που έχουν επιτύχει να κερδίσουν το στοίχημα και έχοντας διαμορφώσει ένα ολόκληρο tourism concept έχουν καταφέρει για τις ξενοδοχειακές τους μονάδες να διασφαλίσουν σταθερές πληρότητες σε ποσοστό 96% και σε τιμές διανυκτέρευσης που υπερβαίνουν τα 400 ευρώ. Το εντελώς καινούριο που εισάγουν οι συγκεκριμένες τουριστικές μονάδες είναι η παροχή υψηλών απαιτήσεων all inclusive με ταυτόχρονη διασύνδεσή του με τα τοπικά καταστήματα εστίασης.
Η βιωσιμότητα και η κερδοφορία στον τουρισμό βρίσκεται στην ποιότητα. Αν αυτή η φιλοσοφία γίνει μέρος της καθημερινής ζωής και η ανάπτυξη διαχυθεί στους υπόλοιπους παραγωγικούς τομείς της χώρας, τότε θα έχει επιτευχθεί πραγματική άνοδος της ποιότητας ζωής όλων των Ελλήνων. Παρακάτω, στο ρεπορτάζ σημειώνονται παραδείγματα για το πώς όλα αυτά γίνονται πράξη.

Πού έγιναν όλα
Όλα παρουσιάσθηκαν σε δύο εκδηλώσεις που οργάνωσε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου: Η πρώτη στο σεμινάριο ποιότητας, που έγινε την Παρασκευή 12 Απριλίου, στο ξενοδοχείο Grand Hotel με ομιλητή τον καθηγητή Δημήτρη Μπούχαλη. Ακολούθησε, την επόμενη μέρα, στο ξενοδοχείο Sentido Apollo Blue η 6η ημερίδα ποιότητας “Ιδού η Ρόδος, ιδού και η ποιότητα”, όπου ο Σύλλογος Διευθυντών έδωσε την ευκαιρία στο ευρύ κοινό να παρακολουθήσει τα όσα έχουν να παρουσιάσουν και να προτείνουν τα υψηλόβαθμα στελέχη των πιο σημαντικών και επιτυχημένων επιχειρήσεων τουρισμού στον κόσμο.

Eclectic Hospitality,
η συνταγή της επιτυχίας
Το πιο λαμπρό παράδειγμα ολοκληρωμένου concept φιλοξενίας και εναγκαλισμού του από κοινό υψηλών απαιτήσεων (με θέληση να πληρώσει τα αντίστοιχα γι’ αυτές τις απαιτήσεις) είναι οι αλυσίδες SANI και IKOS με μονάδες σε Χαλκιδική, Κω, Κέρκυρα και Ανδαλουσία. Οι αλυσίδες ψηφίσθηκαν από τους ταξιδιώτες στο tripadvisor ως τα καλύτερα ολοκληρωμένα all inclusive resort στον κόσμο, για το 2019.
Ο Chief sales & marketing officer των SANI & IKOS Αντώνης Αβδελάς παρουσίασε τη φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από το επιτυχημένο concept που προσελκύει τους περισσότερους επισκέπτες μέσου και υψηλού εισοδήματος: «Έχουμε επιτύχει να δημιουργήσουμε ένα διεθνές brand με ελληνικό DNA, που επαναπροσδιορίζει το πακέτο all inclusive με όρους εκλεκτικής πολυτέλειας». Εξειδικεύοντας ο κ. Αβδελάς παρουσίασε τη συνταγή της επιτυχίας των δύο αλυσίδων που περιλαμβάνει υψηλή αισθητική με έμφαση στις ποιοτικότερες υποδομές, με σύγχρονο – πολυτελές lifestyle, προσωποποιημένες εμπειρίες διακοπών που είναι προσαρμοσμένες στις προσδοκίες και στις απαιτήσεις των επισκεπτών. Με παροχή εμπειριών σχετικών με την περιοχή, τα τοπικά προϊόντα και την τοπική γαστρονομία των περιοχών όπου λειτουργούν τα resorts. Η προστασία του περιβάλλοντος είναι στοιχείο της συνταγής, όπως και το 24ωρο σέρβις κουζίνας που φέρει τις υπογραφές chef βραβευμένων με αστέρια Michelin και η κάβα κρασιών με πλέον των 300 ετικετών και Sommelier για την παρουσίασή τους.
Η στροφή προς το Eclectic Hospitality, όπως παρουσιάσθηκε στην ημερίδα «Ιδού η Ρόδος, ιδού και η ποιότητα», μπορεί να επιτευχθεί αρχικά μέσα από την αξιοποίηση της έμφυτης ικανότητας που έχει ο Ελληνας να είναι φιλόξενος. Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των ελληνικών προορισμών που δεν είναι επώνυμοι και τόσο προβεβλημένοι. Αυτό το “χαρτοφυλάκιο” της δεύτερης ταχύτητας ελληνικού τουρισμού είναι μεγάλο και εξαιρετικά ελκυστικό σε όλους εκείνους που αναζητούν τους κρυμμένους προορισμούς. Όλα τα παραπάνω θα πρέπει, σύμφωνα με τον κ. Αβδελά «να συνοδευτούν από διαφοροποίηση και αναβάθμιση γενικά του τουριστικού προϊόντος. Το όφελος από το eclectic hospitality είναι η δημιουργία προορισμών που είναι πιο ελκυστικοί στο παγκόσμιο κοινό και είναι πιο ανθεκτικοί στις εξωγενείς διακυμάνσεις».
Εξίσου σημαντικός παράγοντας για την επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού είναι η εκκίνηση συνεργασιών με παγκόσμια brands (π.χ εμβληματικές επωνυμίες στο χώρο της μόδας), με τρόπο τέτοιο ώστε να επιτευχθεί ένα παράλληλο cobranding.

Η προστασία του
περιβάλλοντος είναι
στοιχείο ποιότητας
«Η ποιότητα είναι μονόδρομος» τόνισε στην εισήγησή του πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου Γιώργος Ματσίγκος και παρουσίασε ένα προς ένα όλους τους παράγοντες που θα επιδράσουν ώστε «το νησί να καθιερωθεί ως προορισμός ποιότητας». Μεταξύ των άλλων στάθηκε ιδιαίτερα στην αξία του προσωπικού των ξενοδοχείων και στην ανάγκη να τους παρέχεται εκπαίδευση ώστε να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Μάλιστα, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μονάδων και τις πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος τις οποίες όλοι οι ξενοδόχοι, αλλά και γενικά οι πολίτες θα πρέπει να υιοθετήσουν. Αντίστοιχη προτροπή για το περιβάλλον έκανε και η κα. Barbara Kirchner head of East Greece TUI destination experiences. Οι πελάτες της TUI θεώρησαν ως σοβαρό μειονέκτημα την περιβαλλοντική επιβάρυνση που εκτιμούν ότι προκαλείται από τις ξενοδοχειακές μονάδες της Ρόδου. Ως τέτοια χαρακτηρίζουν τη χρήση πλαστικών ποτηριών, νάιλον σακουλών, μέχρι και το τακτικό πλύσιμο των πετσετών. «Οι επισκέπτες απάντησαν ότι τους ενόχλησε πως άφησαν τις πετσέτες τους στο σημείο “επαναχρησιμοποίησης” και το προσωπικό πήρε τις πετσέτες για πλύσιμο». Ωστόσο, οι ίδιοι πελάτες της TUI ψήφισαν τα ξενοδοχεία της Ρόδου ως τα καλύτερα στην κατηγορία “hotel satisfaction” από όλες τις μονάδες, όλων των προορισμών που καλύπτει ο γιγαντιαίος τουριστικός οργανισμός. Ως σημαντικότερο παράγοντα ικανοποίησης, οι πελάτες της TUI ψήφισαν το προσωπικό των ξενοδοχείων.
Στο ίδιο πνεύμα μίλησε και CEO του Thomas Cook Austrias Ιωάννης Αφοκατούδης «Η Ρόδος ξεπέρασε όλους τους ανταγωνιστές της στη βαθμολογία ικανοποίησης των πελατών της. Ωστόσο, χρειάζονται καλύτερες υποδομές και πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος».

Οι επισκέπτες
στρέφονται στο
Nowtourism
Ο καθηγητής, επικεφαλής του τμήματος Τουρισμού του πανεπιστημίου του Bournemouth Δημήτρης Μπούχαλης κάθε φορά που έρχεται στη Ρόδο φέρνει στις αποσκευές του φρέσκια γνώση πάνω στις τάσεις της τουριστικής βιομηχανίας, δείχνοντας με τον τρόπο αυτό πως ο τουρισμός απαιτεί διαρκή εγρήγορση και συνεχή κατάρτιση. Στη διάρκεια της ημερίδας ο καθηγητής μίλησε μόνο 15 λεπτά, όμως μια μέρα πριν, στο σεμινάριο που οργάνωσε στο ξενοδοχείο Grand Hotel ο Σύλλογος Διευθυντών ξενοδοχείων Ρόδου ανέλυε επί τρεις ώρες τις έννοιες “nowtourism”, “magic moments”, “memorable experiences” και τον τρόπο που τα social media αλληλεπιδρούν με τις ανάγκες τους.
«Οφείλουμε να καταλάβουμε τον πελάτη με τη λογική τη δική του. Δίνει δύο μισθούς για να έρθει μερικές ημέρες διακοπών και ταυτόχρονα μέσω των social media μας δίνει όλη εκείνη την πληροφορία που χρειαζόμαστε ώστε να τον κάνουμε να νιώσει ξεχωριστός».
Αυτή είναι η καινούρια διάσταση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. «Ο ίδιος ο πελάτης μας δίνει αυτά τα στοιχεία, με τον τρόπο του μας δείχνει τις ανάγκες του. Γι’ αυτό η αξιοποίηση των πληροφοριών αυτών δεν δίνει την αίσθηση ότι ο πελάτης κατασκοπεύεται, αλλά ότι οδηγείται στο να έχει μια memorable experience, να τραβήξει φωτογραφία αυτής του της εμπειρίας, ή ακόμα και να μείνει συγκλονισμένος έχοντας βιώσει μια magic moment».
Όλα τα παραπάνω γίνονται στο ‘τώρα’. Ένα μωρό που κλαίει στο διάδρομο είναι ‘τώρα’, οι αλλεπάλληλες ερωτήσεις στη ρεσεψιόν κρύβουν ένα “τώρα”, ένα ευρηματικό γενέθλιο πάρτι, ένα μεγάλο χαμόγελο, όλα έχουν να κάνουν με το ‘τώρα’ και το συναίσθημα που γεννιέται εκείνη τη στιγμή. «Το nowtourism γεννά συναίσθημα και είναι αποτέλεσμα του newness service in real time».

«Στόχος ο 12μηνος
τουρισμός, αλλιώς
είμαστε χαμένοι»
Αποτελεί παράδοση κάθε χρόνο ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου να βραβεύει τους μέντορες του ροδιακού τουρισμού. Φέτος βράβευσε κατά σειρά τους κ.κ. Γιώργο Γεωργά, Βασίλη Μηναΐδη, Τσαμπίκο Μοσχάτο και Νικόλαο Σκουμιό. Οι τέσσερις σοφοί του τουριστικού προϊόντος αφού απέδωσαν τα εύσημα στο Σύλλογο Διευθυντών, αλλά και προσωπικά στον κ. Γιώργο Ματσίγκο, για τις δράσεις τους.
Παραλαμβάνοντας την τιμητική πλακέτα ο κ. Γιώργος Γεωργάς μίλησε για την πολύχρονη συνεργασία του με τον κ. Βασίλη Μηναΐδη: «Η συνεργασία μου με τον Βάσω ξεκίνησε πριν από 47 χρόνια και συνεχίζουμε. Αυτό είναι ένα παράδειγμα που πρέπει να μιμηθούν οι νεότεροι. Ο στόχος μας είναι ο 12μηνος τουρισμός, αυτόν πρέπει να διεκδικήσουμε, γι’ αυτόν πρέπει να δουλέψουμε μαζί, να κάνουμε την Ελλάδα κέντρο του ευρωπαϊκού τουρισμού, διαφορετικά είμαστε χαμένοι».
Ο κ. Βασίλης Μηναΐδης, στη βράβευσή του, με το γνωστό χιούμορ που τον διακρίνει είπε στο κοινό: «Εμείς ανακαλύψαμε τον τουρισμό, εσείς τώρα βρείτε την ποιότητα. Όμως τα ξενοδοχεία σου δίνουν δυο αφορμές για να πτωχεύσεις, μία όταν το χτίζεις και άλλη μια όταν το ανακαινίζεις. Είναι ώρα λοιπόν, να βάλετε το μυαλό των αρχαίων Ελλήνων, με την έννοια να ξυπνήσετε τη δημιουργικότητα και να οδηγήσετε τον τουρισμό στο δρόμο της ποιότητας».
Για την ίδια δημιουργικότητα μίλησε ο κ. Τσαμπίκος Μοσχάτος παραλαμβάνοντας την τιμητική πλακέτα. Ο ίδιος θυμήθηκε σπαρταριστά περιστατικά από το παρελθόν με πρωταγωνιστές ντόπιους και τουρίστες. «Όμως τώρα όλα άλλαξαν». Ο επί χρόνια πρόεδρος της Ενωσης Τουριστικών Πρακτορείων στάθηκε ιδιαίτερα επικριτικός για την πολιτική απαξίωσης του ΠΡΟΤΟΥΡ.
Από δική του σκοπιά επί δεκαετίες δάσκαλος του τουρισμού τ ο κ. Νικόλαος Σκουμιός μίλησε για την ανάγκη υποστήριξης της παιδείας σε θέματα τουρισμού και θυμήθηκε τις θυσίες και τις προσπάθειες που έκαναν επί δεκαετίες όλοι επιχειρηματίες της Ρόδου ώστε να στηθεί το τοπικό τουριστικό οικοδόμημα.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ