Ειδήσεις

Ανοιχτό ακόμη το θέμα της παραχώρησης των αερολιμένων

Τρεις βασικές ενστάσεις για το μοντέλο παραχώρησης των περιφερειακών αερολιμένων καταγράφονται στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος».

Η πρώτη είναι ότι με βάση τον διαγωνισμό που πραγματοποίησε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και οι δύο ομάδες των συνολικά 14 περιφερειακών αεροδρομίων περνούν στον ίδιο παραχωρησιούχο, την κοινοπραξία Fraport – Slentel. Έτσι, στελέχη του υπουργείου εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός μονοπωλίου στην αεροπορική υποδομή.

Η δεύτερη ένσταση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η διάρκεια της παραχώρησης, η οποία, βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας, ορίστηκε σε 40+10 χρόνια. Όπως αναφέρουν, η συγκεκριμένη διάρκεια προκαλεί ανησυχία.

Η τρίτη ένσταση, η οποία θεωρείται και η πλέον ουσιαστική για την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος και της αερομεταφοράς εν γένει, συνδέεται με το ενδεχόμενο η πρόσβαση στα αεροδρόμια να γίνει πιο ακριβή.

Έτσι, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου, «ο τρόπος ανάπτυξης των αεροδρομίων αποτελεί ένα ανοιχτό θέμα, το οποίο εξετάζουμε σοβαρά». Όπως συμπληρώνουν, στόχος είναι να βρεθεί η βέλτιστη πολιτική που να συνδυάζει την εξασφάλιση της χρηματοδότησης της ανάπτυξης νέων υποδομών και την εγγύηση της οικονομικής και ανταγωνιστικής πρόσβασης στα αεροδρόμια. Πάντως, σημειώνουν, ο χειρισμός της υπόθεσης θα γίνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Οι δύο διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνουν τα αεροδρόμια του Ακτίου, των Χανίων, της Καβάλας, της Κεφαλλονιάς, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου.

Τον Νοέμβριο του 2014 η κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής, έχοντας καταθέσει προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα, 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό και ποσοστό 28,5% από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα (EBITDA) των αεροδρομίων, σε ετήσια βάση.

Το σχέδιο παραχώρησης των 14 αεροδρομίων έχει τόσο φίλους όσο και ορκισμένους εχθρούς. Ήδη φορείς της Κρήτης έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), ζητώντας την ακύρωση απόφασης της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων του 2011, με την οποία δόθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα παραχώρησης των κρατικών αεροδρομίων.

Παράλληλα, όπως προεξοφλούν πηγές κοντά στην υπόθεση, διόλου εύκολο θα είναι να περάσουν οι δύο συμβάσεις παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ στη Βουλή. Σημειωτέον ότι, όπως παρατηρούν έμπειρα στελέχη του αεροπορικού κλάδου, η συγκυρία παραπέμπει στην αναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», την οποία ξεκίνησε μετά το 1993 η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, τροποποιώντας το μοντέλο ανάπτυξης του αεροδρομίου των Σπάτων.

Συζήτηση για την αεροπορική πολιτική

Στο μεταξύ, την Τρίτη ο υπερυπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης συναντήθηκε με τον εμπορικό διευθυντή της Ryanair κ. Ντέιβ Ο’Μπράιεν, με αντικείμενο συζήτησης την αεροπορική πολιτική του υπουργείου και τις εμπορικές προτάσεις της εταιρείας για την ανάπτυξη του τουρισμού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Ο’Μπράιεν πρότεινε στην κυβέρνηση τη μείωση των χρεώσεων στο «Ελ. Βενιζέλος» και τα περιφερειακά αεροδρόμια, με αντάλλαγμα την αύξηση των μεταφορικού έργου της εταιρείας από τα πέντε στα δέκα εκατομμύρια επιβάτες την επόμενη τριετία, με διαμοιρασμό της επιβατικής κίνησης μεταξύ Αθηνών και περιφέρειας και τη δέσμευση ότι ένα σημαντικό ποσοστό της αεροπορικής κίνησης θα συνεχιστεί και τη χειμερινή περίοδο.

Παράλληλα, η Ryanair, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, πρότεινε στο υπουργείο έναν νέο διαγωνισμό για την παραχώρηση των αεροδρομίων με δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η πρώτη ιδέα είναι η διανομή των αερολιμένων να γίνει σε περισσότερες ομάδες – αντί δύο σήμερα. Η δεύτερη πρόταση είναι το κριτήριο της διαγωνιστικής διαδικασίας να μην είναι το τίμημα, αλλά η δέσμευση για έναν συγκεκριμένο αριθμό επιβατικής κίνησης.

Δηλαδή, παραχωρησιούχος να καταστεί εκείνος ο πλειοδότης που μπορεί να εξασφαλίσει τη μεταφορά του μεγαλύτερου αριθμού επιβατών. Και σε περίπτωση που δεν καταφέρει να πιάσει τον στόχο, τα αεροδρόμια να επιτρέψουν στο Δημόσιο, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες.

Σύμφωνα με στελέχη του αεροπορικού κλάδου, η συγκεκριμένη μορφή παραχώρησης δεν καταγράφεται πουθενά στην Ευρώπη. Όπως παραδέχονται, θα αποτελούσε μία καινοτομία σε μία εποχή όπου η «συμβατική γνώση» δεν μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα της οικονομίας.

To BHMA

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου