Ειδήσεις

Γιατί δεν πέφτει όσο θα έπρεπε η τιμή της βενζίνης

Μπορεί οι καταναλωτές να αισθάνονται ανακουφισμένοι από την πτώση της τιμής της αμόλυβδης και να γεμίζουν με μεγαλύτερη άνεση τα ρεζερβουάρ τους, αλλά τι συμβαίνει με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους;

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών, ένα λίτρο αμόλυβδης κόστιζε στις 09/01 1,39 ευρώ ανά λίτρο όταν στις 17/10, η τιμή λιανικής έφτανε στα 1,622 ευρώ ανά λίτρο. Κέρδισαν λοιπόν οι καταναλωτές περί τα 22,4 λεπτά ανά λίτρο και άρχισαν να αυξάνουν την κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία των εμπόρων πετρελαιοειδών. Αυτά ισχύουν για τους τελικούς καταναλωτές. Οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι:

Η τιμή του διυλιστηρίου έχει υποχωρήσει αισθητά κατά 33%. Έτσι, όταν σήμερα αγοράζουμε ένα λίτρο βενζίνης προς 1,398 ευρώ, τα 34,33 λεπτά αντιστοιχούν στο διυλιστήριο.
Το κράτος έχει χάσει μόλις ένα 5% από τα έσοδά του. Όταν η τιμή λιανικής ήταν 1,622 ευρώ, οι φόροι ήταν 98,56 λεπτά. Σήμερα που η λιανική είναι 1,398 ευρώ, οι φόροι έχουν περιοριστεί μόλις στα 0,94 ευρώ. Δηλαδή, η διεθνής τιμή του πετρελαίου και η διυλιστηριακή τιμή έχουν υποχωρήσει πάνω από 30% και οι φόροι έχουν πέσει μόλις κατά 5%. Έτσι, έχει αυξηθεί ο φορολογικός συντελεστής της βενζίνης. Από 60,77% που ήταν τον Οκτώβριο, σε 67,3% τον Ιανουάριο. Πώς γίνεται να πέφτει η τιμή και να αυξάνεται ο φορολογικός συντελεστής; Πολύ απλά διότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι ένα σταθερό ποσό (68 λεπτά) το οποίο δεν επηρεάζεται από τη διεθνή τιμή. Έτσι, και… στο μηδέν να πέσει η διεθνής τιμή, ακόμη και αν χαρίζουν το πετρέλαιο, με το υφιστάμενο καθεστώς εμείς θα πληρώνουμε την βενζίνη 83 λεπτά. Και αυτό διότι συμβαίνει και το εξής παράδοξο: στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, επιβάλλεται και ΦΠΑ. Σήμερα, για κάθε λίτρο βενζίνης, οι φόροι είναι 94 λεπτά.
Οι έμποροι έχουν χάσει ελάχιστα από το κέρδος τους. Μόλις κατά 5% έχει πέσει το ποσό που κερδίζουν ανά λίτρο. Έτσι, όταν η τιμή ήταν 1,622 κέρδιζαν 0,12 ευρώ ενώ τώρα κερδίζουν 0,1139 ευρώ. Το περιθώριο κέρδους έχει αυξηθεί. Εννοείται ότι η πτώση της τιμής που οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης σε συνδυασμό με τη διατήρηση του κέρδους στα ίδια επίπεδα, ευνοεί διπλά τα πρατήρια και τις εταιρείες εμπορίας.

Τα στοιχεία για το πετρέλαιο κίνησης

Στο πετρέλαιο κίνησης, το εμπορικό κέρδος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου, όχι μόνο δεν έχει μειωθεί αλλά αντίθετα, έχει αυξηθεί και μάλιστα κατά 12%. ΣΕ σχέση με τον Οκτώβριο, η τιμή λιανικής έχει πέσει από τα 1,327 στα 1,144 ευρώ. Ωστόσο, το εμπορικό κέρδος έχει αυξηθεί από τα 0,1329 ευρώ στα 0,1493 ευρώ.

thetoc.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου