• Στο 13% κινήθηκε η γραμμή Μαρμαρίς-Ρόδος και με ποσοστό άνω του 26% η γραμμή Φετιγιέ-Ρόδος το καλοκαίρι του 2025 • Τι λένε οι ναυτιλιακοί πράκτορες Πάρης Κακάς και Μιχάλης Ροδίτης
Με αύξηση περίπου στο 13% κινήθηκε τη φετινή τουριστική σεζόν η γραμμή Μαρμαρίς-Ρόδος και με ποσοστό άνω του 26% η γραμμή Φετιγιέ-Ρόδος το καλοκαίρι του 2025, με τα πλοία τύπου καταμαράν που εκτελούν τα δρομολόγια από και προς τα τουρκικά παράλια.
«Το 2025 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον θαλάσσιο τουρισμό, ιδιαίτερα στις διαδρομές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η κίνηση από την Τουρκία προς την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 20% κατά μέσο όρο, με ορισμένες διαδρομές να σημειώνουν ρεκόρ 42%. Μέχρι τα τέλη Αυγούστου, οι εκδόσεις εισόδου βίζας για Τούρκους υπηκόους είχαν αυξηθεί κατά 28%», τονίζει ο ναυτιλιακός πράκτορας Μιχάλης Ροδίτης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Δωδεκανήσου και μέλος του ΔΣ της ECPY – European Committee for Professional Yachting.
Επισημαίνει μάλιστα ότι «στη Ρόδο, το Γραφείο Ελέγχου Διαβατηρίων εξέδωσε 27.000 βίζες σε Τούρκους πολίτες μέχρι τις 31 Αυγούστου. Παρόλο που αυτός ο αριθμός μπορεί να φαίνεται μικρός, αντιπροσωπεύει μια αξιοσημείωτη αύξηση. Κατά μέσο όρο, 55.000 Τούρκοι τουρίστες επισκέπτονταν τη Ρόδο, ξοδεύοντας 60% περισσότερα για διαμονή σε ξενοδοχεία συγκριτικά με άλλους τουρίστες, καθώς συνήθως είναι ανεξάρτητοι επισκέπτες και όχι μέσω ταξιδιωτικών οργανισμών. Επιπλέον, αυτοί οι τουρίστες συνήθιζαν να επισκέπτονται το νησί 2-3 φορές μέσα στη σεζόν. Η μέση ημερήσια δαπάνη τους ήταν 70% υψηλότερη από εκείνη των υπόλοιπων τουριστών, καθιστώντας τους εξαιρετικά επωφελείς για την οικονομία της περιοχής».
Ο κ. Ροδίτης προσφάτως με δηλώσεις του και σε τουρκικά μέσα ενημέρωσης εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργο Χατζημάρκο και τον Χρήστο Μιχαλάκη, πρόεδρο του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Δωδεκανήσου και αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού, για την υποστήριξή τους στη διερεύνηση νέων αγορών για τον νησιωτικό τουρισμό. «Η συμβολή τους στην παρακολούθηση των διαδικασιών έκδοσης βίζας και η υποστήριξη των κατάλληλων υπουργείων, όπου χρειαζόταν, έχει ενισχύσει και προστατεύσει σημαντικά αυτό το πολύτιμο μέτρο για τα νησιά», σημειώνει σχετικά.
Τέλος, ο κ. Ροδίτης χαρακτήρισε την απόφαση της Λιμενικής Επιτροπής του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρόδου για αύξηση των τελών ελλιμενισμού ως θετικό βήμα, «ιδιαίτερα όταν συγκρίνεται με διεθνείς τιμοκαταλόγους που έχω δημοσιεύσει στο παρελθόν», όπως λέει. Ο ναυτιλιακός πράκτορας εκτιμά ότι «ο δήμαρχος Αλ. Κολιάδης και ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, Β. Βαγιανάκης, ενήργησαν σύμφωνα με τις τρέχουσες αναγκαιότητες, και τους αξίζουν συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία τους. Η αύξηση των λιμενικών τελών, ως μέρος μίας στρατηγικής ανταποδοτικότητας, θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην περιοχή. Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση του Μανδρακίου, καθιστώντας το έναν προορισμό με αξιοπρεπείς υποδομές. Μαζί με τη Νέα Μαρίνα Ρόδου, αυτές οι βελτιώσεις θα συμβάλουν στην προσέλκυση και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά στον τομέα του Yachting», σημειώνει καταλήγοντας.
Συνεχίζεται έως τις 15 Δεκεμβρίου το πρόγραμμα των συνταξιούχων
Η κίνηση συνεχίζεται ικανοποιητικά στην ταξιδιωτική γραμμή Ρόδος-Μαρμαρίς, ενδεχομένως λίγο πιο κάτω από πέρσι, αν όχι στα ίδια επίπεδα. «Σίγουρο είναι στις βίζες, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχουν έρθει λιγότεροι Τούρκοι, γιατί οι Τούρκοι έχουν και πολλά πράσινα διαβατήρια που έρχονται χωρίς βίζες», επισημαίνει στη «δ» ο Πάρης Κακάς, ναυτιλιακός πράκτορας και διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρίας «Sea Dreams» και ταμίας του διοικητικού συμβουλίου της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών (Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ).
Οι πελάτες φέτος εξυπηρετούνται πολύ πιο γρήγορα, σύμφωνα με τον ίδιο, στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου, αφού αυξήθηκε το προσωπικό στον έλεγχο διαβατηρίων και δεν σχηματίζονται οι ουρές με καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών. «Βέβαια ερχόμαστε πολλά σκάφη μαζί ταυτόχρονα, σίγουρα μία μικρή ταλαιπωρία υπάρχει, αλλά αυτό είναι φυσιολογικό», όπως λέει.
Οι εκδρομές προς την Τουρκία συνεχίζονται αυτή την περίοδο με τα γκρουπ των συνταξιούχων, άτομα που έρχονται από την Ευρώπη κάθε μέρα αεροπορικώς, μένουν στη Ρόδο τρεις μέρες και μετά επισκέπτονται την Τουρκία για άλλες τέσσερις ημέρες και επιστρέφουν στη Ρόδο, όπου παραθερίζουν για άλλες έξι μέρες, δηλαδή βγαίνει 14 μέρες και αυτό θα κρατήσει ως τις 15 Δεκεμβρίου που ολοκληρώνεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αυτό έχει ξεκινήσει εδώ και 10 ημέρες περίπου. Και τα δρομολόγια από Ρόδο προς Μαρμαρίς είναι καθημερινά μέχρι και τις 10-15 Δεκεμβρίου, συμβάλλοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και στον θαλάσσιο τουρισμό.
Όσον αφορά στις ημερήσιες εκδρομές από τη Ρόδο προς τη Σύμη, η κίνηση ήταν πολύ καλύτερη φέτος, ακόμη και από το 2024 που ήταν επίσης μία πολύ καλή χρονιά. «Έχουμε αρκετά σκάφη που πάνε στη γειτονική μας Σύμη και πολύς κόσμος που επισκέπτεται το νησί. Σίγουρα ήταν πολύ περισσότεροι από την περσινή αντίστοιχη τουριστική σεζόν. Kάθε εταιρεία μπορεί να είναι λίγο πιο πάνω, λίγο πιο κάτω, αλλά συνολικά η κίνηση ήταν σίγουρα καλύτερη», υπογραμμίζει ο γνωστός ναυτιλιακός πράκτορας. Σύμφωνα με τον κ. Κακά, τα δρομολόγια της εταιρίας του προς Σύμη θα συνεχισθούν μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου, καθώς από 1η Νοεμβρίου ισχύει το χειμερινό πρωτόκολλο το οποίο είναι πολύ πιο χαμηλό από ό,τι είναι το συνολικό πρωτόκολλο του καραβιού.
Ερωτηθείς ο κ. Κακάς για την πρόταση του δημάρχου Σύμης Λευτέρη Παπακαλοδούκα για να πληρώνει τέλος ο τουρίστας που επισκέπτεται για μονοήμερη εκδρομή χωρίς διανυκτέρευση στη Σύμη, απάντησε: “Δεν μας αρέσει να ανεβάζουμε τα κόστη, αλλά δεν έχει και άδικο ο κ. Παπακαλοδούκας. Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να κάνει και εκείνος κάποιες υποδομές, όταν π.χ. πηγαίνουμε εμείς στη Σύμη κυκλοφορούν όλοι με αμάξια, μηχανάκια, αυτά πρέπει να κοπούν στην παραλιακή ζώνη στον Γυαλό για να μπορούμε να εξηγήσουμε στον τουρίστα ότι έρχεσαι, θέλεις να δεις το ωραίο νησί, αλλά δημιουργείται κι ένα θέμα στους ντόπιους οι οποίοι πρέπει και αυτοί με κάποιο τρόπο να αποζημιωθούν όχι παίρνοντας λεφτά οι ίδιοι, αλλά μαζεύοντας ο δήμος λεφτά και κάνοντας κάποια έργα”, σημειώνει καταλήγοντας.