H διακεκριμένη πιανίστρια επιστρέφει στην Ελλάδα για να συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην πρώτη της συναυλία παρουσία κοινού.

Η Θεοδοσία Ντόκου δεν χρειάζεται συστάσεις. Έχοντας ήδη διαγράψει εντυπωσιακή πορεία διεθνώς, η διακεκριμένη πιανίστρια επιστρέφει στην Ελλάδα για να συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην πρώτη της συναυλία παρουσία κοινού. Λίγο πριν ανέβει στη σκηνή της Αίθουσας Χ. Λαμπράκης, μας μιλά για τα πρώτα της βήματα, τη θρυλική μέντορά της Μάρτα Άργκεριχ, αλλά και τα άμεσα σχέδιά της: 

Ποιες οι πρώτες σας αναμνήσεις από τη μουσική στη Ρόδο όπου γεννηθήκατε και μεγαλώσατε;

Τα πρώτα ακούσματα μουσικής που είχα ήταν τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη και κάποια ρεμπέτικα. Κάποιοι δίσκοι βινυλίου ιταλικής μουσικής θυμάμαι. Το αγαπημένο μου φιλμ ήταν η Φαντασία του Walt Disney και απολάμβανα τη μουσική επένδυση που ήταν αποσπάσματα έργων κλασσικής μουσικής.

Έχετε πει ότι ξεκινήσατε μαθήματα πιάνου σε ηλικία 12 ετών. Χρειάστηκε να καλύψετε χαμένο έδαφος λόγω της σχετικά προχωρημένης ηλικίας σας και αν ναι, πως το καταφέρατε;

Χρειάστηκε να διαβάσω αρκετά. Αλλωστε δημιουργήθηκε η ίδια η αναγκαιότητα μέσα από την πρόοδο που καθορίζει η εξέλιξη της μουσικής.

Ποιο δίδαγμα του καθηγητή σας στο Ωδείο Αθηνών, Άρη Γαρουφαλή δεν θα ξεχάσετε;

Ο δάσκαλος μου Άρης Γαρουφαλής δεν μου χάιδεψε τ′ αυτιά. Με έκανε να καταλάβω σ′ όλη τη ρεαλιστική του διάσταση ότι αυτός ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με λουλούδια και κόκκινα χάλια. Με δίδαξε ένα μεγάλο ρεπερτόριο του πιάνου και μου έλεγε συχνά ότι «την τούρτα θα την φτιάξεις εδώ και το κερασάκι θα το βάλεις έξω». Η δυνατή του προσωπικότητα έχει εντυπωθεί και στον δικό μου χαρακτήρα, διότι ο κάθε μαθητής εμπνέεται και στιγματίζεται έως ένα βαθμό από το δάσκαλό του.

Μετά το Ωδείο Αθηνών, συνεχίσατε τις σπουδές σας στο Βερολίνο, κάνοντας παράλληλα μεταπτυχιακό στη Ακαδημία Franz Liszt στη Βουδαπέστη. Πως βιώσατε αυτή τη μετάβαση;

Ήταν μια ευκαιρία για μένα να φοιτήσω παράλληλα και στα δύο πανεπιστήμια. Οι πολλαπλές μουσικές εμπειρίες κλασσικής μουσικής στην κεντρική Ευρώπη και η διαφορετικότητα της διδασκαλίας των πιανιστών, διαμόρφωσε σταδιακά και τη δική μου μουσική προσωπικότητα.

Το 2009 γνωρίσατε την Μάρτα Άργκεριχ, με την οποία πλέον σας δένει μία μόνιμη συνεργασία αλλά και μεγάλη αγάπη, μία σχέση μέντορα και protegée. Μιλήστε μας για αυτή τη γνωριμία, αλλά και τον τρόπο που επέδρασε στην καριέρα σας…

Η γνωριμία μου με τη Μάρτα Άργκεριχ, τον ζωντανό θρύλο του πιάνου, είναι ένας μεγάλος σταθμός στην καριέρα μου και είναι μεγάλη τιμή για μένα κάθε φορά που παίζω μαζί της. Ο κάθε καλλιτέχνης διαγράφει τη δική του πορεία και κανένας δεν σου φτιάχνει την καριέρα. Αυτό μου το είπε η ίδια όταν τη πρωτογνώρισα. Είναι η μέντορας μου και η λέξη «ευχαριστώ» είναι λίγη για αυτή την μουσική εμπειρία ζωής.

Τι κρατάτε από εκείνη, σε προσωπικό επίπεδο;

Την απλότητά της ως άνθρωπος. Το χιούμορ της. Την αβίαστη επικοινωνία και στήριξη που δίνει στους φίλους της όλα αυτά τα χρόνια. Τον ενδιαφέρον της πάντα για το πως εξελίσσεται η καριέρα μου και ποιοι είναι οι επόμενοι επαγγελματικοί μου στόχοι.

Έχετε εμφανιστεί σε σπουδαίες συναυλιακές αίθουσες, όπως το κορυφαίο Carnegie Hall. Θυμάστε τα συναισθήματά σας όταν βγήκατε στη σκηνή του;

Στην πρώτη μεγάλη αίθουσα που έπαιξα ήταν το Carnegie Hall μιας και το αναφέρατε. Δεν πρόλαβα να έχω ιδιαίτερα συναισθήματα καθώς έφτασα καθυστερημένη στη συναυλία, διότι αποκλειστήκαμε στο Holland Τunnel της Νέας Υόρκης και διασχίσαμε τα περίπου 3 χλμ. του τούνελ τρέχοντας μαζί με τους γονείς μου, με το φόρεμα της συναυλίας να ανεμίζει ανάμεσα στα σταματημένα αμάξια. Εν τέλει βρήκαμε ένα ταξί που μας άφησε στο Carnegie Hall με μισή ώρα καθυστέρηση. Όταν ανέβηκα στη σκηνή, δεν υπήρχε πια καιρός για άγχος. Θυμάμαι τη σκηνή, το πιάνο και τον κριτικό ο οποίος καθόταν στη πρώτη σειρά με το μπλοκ του στο ένα χέρι, με το μολύβι στο άλλο και το πανέμορφο κόκκινο της φωτιάς πουλόβερ του να ξεχωρίζει ανάμεσα στους χιλιάδες θεατές.

Τον Φεβρουάριο του 2020 υπογράψατε με τη WARNER Classics και το πρώτο Beethoven CD σας θα είναι διαθέσιμο τον Δεκέμβρη. Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας τις πιο δυνατές στιγμές της ηχογράφησης;

Η ηχογράφηση έγινε σε δύο στάδια γιατί διακόπηκε από τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας. Ηχογράφησα solo τη Σονάτα Op.31 No. 2 “Tempest” του Beethoven τον Φεβρουάριο και έμενε η Συμφωνία No. 6 “Pastorale ” σε μεταγραφή για 4 χέρια με τη Martha Argerich, η οποία έγινε τον Ιούλιο. Οι οργανωτικές δυσκολίες για να βγει το CD ήταν θεωρώ το πιο δύσκολο μέρος της ηχογράφησης. Λόγω της πανδημίας είχαμε πολλές καθυστερήσεις και πολλά περιοριστικά μέτρα στο χώρο ηχογράφησης RSI, Radio Swiss του Λουγκάνο, στην Ελβετία. Η ηχογράφηση κράτησε από τις 4 το απόγευμα μέχρι τις 6 το επόμενο πρωί, 14 συνεχόμενες ώρες την πρώτη μέρα και τη δεύτερη άλλες 7.

Στην ηχογράφηση ο καλλιτέχνης δοκιμάζει τα όρια του εαυτού του ερήμην του κοινού και αυτό είναι ακόμη πιο δύσκολο. Το CD βγαίνει τον Δεκέμβρη και ελπίζω ότι το κοινό θα το καλωσορίσει θετικά.

Είστε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του νέου φεστιβάλ China Music Series τον Νοέμβρη 2021 στο Guangzhou Opera House της Κίνας, όπου μεγάλοι καλλιτέχνες όπως η Martha Argerich, ο Mischa Maisky, ο Daniel Hope, ο Nelson Freire είναι καλεσμένοι. Πως θα αντιμετωπίσετε αυτή τη νέα πρόκληση στην καριέρα σας;

Είμαι ενθουσιασμένη για το καινούριο Φεστιβάλ μου τον επόμενο χρόνο στη Κίνα. Το Guangzhou Opera House είναι ένα από τα 10 καλύτερα Opera Halls στο κόσμο και είμαι πολύ χαρούμενη που θα μας φιλοξενεί τα επόμενα χρόνια. Μεγάλοι καλλιτέχνες όπως η Martha Argerich, o Nelson Freire, o Daniel Hope, o Mischa Maisky και ο Guy Braunstein είναι μερικοί από αυτούς που είναι προσκεκλημένοι για 5 βραδιές μουσικής δωματίου. Τα τελευταία χρόνια έχω κάνει πολλά τουρ και συναυλίες στη Κίνα, και κάποια στιγμή μου έγινε η πρόταση να δημιουργήσω ένα Φεστιβάλ στο οποίο θα είναι προσκεκλημένοι θρύλοι της κλασσικής μουσικής αλλά και νέοι καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν ήδη μια λαμπρή καριέρα και έχουν βάλει ήδη τη σφραγίδα τους στον καλλιτεχνικό χώρο.

Πηγή: huffingtonpost.gr

Σοφία Τσουρινάκη

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ