«Ο τουρισμός είναι το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον μας. Δεν πρέπει να τον εγκαταλείψουμε γιατί σε αυτόν στηριζόμαστε. Ο τουρισμός είναι η πολιτισμική διπλωματία μας, οι εξωτερικές μας σχέσεις και το κλειδί της ανάπτυξης».

Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή της στη «δ», η καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Αναστασία Δουλκέρη με την ευκαιρία της διημερίδας που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο.
Σε ερώτηση σχετικά με την πορεία του τουρισμού η κ. Δουλκέρη δηλώνει πως λείπει η στρατηγική.
«Είναι σύνθετο το ζήτημα του τουρισμού. Το θέμα δεν είναι να έρθουν στην Ελλάδα 18 ή 20 εκατομμύρια τουρίστες. Το ζήτημα είναι πώς θα επαναλάβουν την επίσκεψή τους. Πρέπει να περάσουν καλά για να επανέλθουν», υπογραμμίζει η κ. Αναστασία Δουλκέρη.

Σχετικά με τον τρόπο που θα πρέπει να λειτουργούν τα ΜΜΕ ώστε να μην δέχεται πλήγματα ο τουρισμός, η κ. Δουλκέρη δηλώνει:
«Πιστεύω πως δεν θα πρέπει να αποσιωπούν κάποια πράγματα. Το ζητούμενο δεν είναι να γίνονται τα προβλήματα «πρώτη είδηση». Μπορούμε να τα λύσουμε χωρίς να τα προβάλλουμε, θίγοντας το κράτος, την πόλη και τον τόπο μας. Έτσι θα δημιουργήσουμε ένα προορισμό προς αποφυγή».
Η συνέντευξη της κ. Αναστασία Δουλκέρη, αναλυτικά:

• Ποιοι είναι οι λόγοι που οδήγησαν την οργανωτική επιτροπή να πραγματοποιήσει διημερίδα με τίτλο Τουρισμός – Πολιτισμός και ΜΜΕ, στη Ρόδο;
Η Ρόδος είναι ένας παραδοσιακός τουριστικός προορισμός σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν ξεκίνησε σήμερα. Έχει ένα παρελθόν. Διαθέτει ιστορία που έχει διάρκεια. Δεν είναι μόδα, έχει τον πολιτισμό της. Για αυτό προσέλκυε το ενδιαφέρον των τουριστών και στο παρελθόν. Επιπλέον είναι ένα νησί του σήμερα. Διαθέτει φυσικές ομορφιές. Πρέπει να τονίσω πως οι Ροδίτες, λόγω του τουριστικού παρελθόντος, ξέρουν να προσφέρουν στον τουρίστα αυτό που θέλει. Για όλους αυτούς τους λόγους κρίναμε πως είναι καλύτερο να αναλύσουμε τα θέματα του τουρισμού εκτός Θεσσαλονίκης. Διαλέξαμε επιπλέον τη Ρόδο γιατί διαθέτει τουριστικές σχολές. Έχει παράδοση δηλαδή και στην τουριστική εκπαίδευση.
• Ήταν ο στόχος και η προσέλκυση των σπουδαστών των τουριστικών σχολών στο συνέδριο;
Σκεφθήκαμε πως επειδή υπάρχουν οι τουριστικές σχολές στο νησί θα μπορούσε να φιλοξενηθεί το συνέδριο στη Ρόδο. Θέλαμε δηλαδή, να υπάρχει ένας σύνδεσμος μεταξύ των ειδικών επιστημόνων και των επαγγελματιών του τουρισμού.

• Είναι πρόθυμο το κράτος να στηρίξει την τουριστική εκπαίδευση;
Ο στόχος του τμήματός μας είναι να δώσουμε έμφαση στον τουρισμό. Δεν είναι μόνο το μάρκετινγκ. Θέλουμε να δημιουργηθεί μια νέα ειδικότητα που θα σχετίζεται με την τουριστική δημοσιογραφία. Το κράτος πρέπει να καταλάβει την αξία των ΜΜΕ και στην προβολή της χώρας.

• Πώς μπορούν να συμβάλουν τα ΜΜΕ στον τουρισμό;
Πιστεύω πως δεν θα πρέπει να αποσιωπούν κάποια πράγματα. Το ζητούμενο δεν είναι να γίνονται τα προβλήματα «πρώτη είδηση». Μπορούμε να τα λύσουμε χωρίς να τα προβάλλουμε, θίγοντας το κράτος, την πόλη και τον τόπο μας. Έτσι θα δημιουργήσουμε ένα προορισμό προς αποφυγή. Δεν είναι όμως αυτό που θέλουμε. Στόχος είναι η προβολή και η εδραίωση των προορισμών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

• Άρα δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα ΜΜΕ τη λεπτή γραμμή που υπάρχει μεταξύ της προβολής των γεγονότων και της δημιουργίας αρνητικών εντυπώσεων;
Δεν λύνονται τα προβλήματα με τη δυσφήμιση και την αρνητική δημοσιογραφία. Να αναφέρουμε τα θέματα χωρίς υπερβολή στα δυσάρεστα γεγονότα. Υπάρχουν μαγευτικές εικόνες από τη Ρόδο που μπορούν να προβληθούν από τα ΜΜΕ. Ρόλο στην προβολή μπορεί να παίξουν σημαντικό ο πολιτισμός και η γαστρονομία.
• Ο κινηματογράφος μπορεί να παίξει θετικό ρόλο στον τουρισμό;
Είχαμε ειδική συνεδρία για το θέμα αυτό στο συνέδριο. Στη Ρόδο έχουν δημιουργηθεί σημαντικές παραγωγές. Κάνοντας ρεπορτάζ για τις ταινίες αυτές θα προβληθεί ο τόπος. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να διαφημιστεί με τον καλύτερο τρόπο ένας προορισμός.

• Πώς βλέπετε τον τομέα του τουρισμού; Είναι σε καλή πορεία;
Λείπει η στρατηγική. Είναι σύνθετο το ζήτημα του τουρισμού. Το θέμα δεν είναι να έρθουν στην Ελλάδα 18 ή 20 εκατομμύρια τουρίστες. Το ζήτημα είναι πώς θα επαναλάβουν την επίσκεψή τους. Πρέπει να περάσουν καλά για να επανέλθουν. Είναι μικρό το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων πελατών στη χώρα μας. Είναι ανάγκη να τους δημιουργήσουμε την αίσθηση πως οι μέρες που περνούν στο νησί δεν αρκούν και πρέπει να ξανάρθουν.
• Πρέπει να τους δοθούν κίνητρα για να έρθουν ξανά;
Ναι, και κυρίως να τους προσέξουμε. Να μην κοιτάμε τι θα αρπάξουμε σήμερα. Όταν οι τουρίστες έχουν καλή εξυπηρέτηση από τα ξενοδοχεία και τις υπόλοιπες τουριστικές επιχειρήσεις και περνούν καλά θα ξανάρθουν.

• Παίζουν ρόλο στον τουρισμό και οι σωστές συγκοινωνίες;
Στα νησιά μας δεν πρέπει να δίνεται έμφαση μόνο στις αεροπορικές μεταφορές. Αν υπάρχουν τακτικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια θα βοηθηθεί και ο τουρισμός. Μπορούν να γίνουν τα ταξίδια πιο ευχάριστα και κυρίως προσιτά. Έτσι αν οι τιμές κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα και οι Έλληνες θα μπορούν να ταξιδεύουν και να κάνουν μικρές αποδράσεις στα νησιά μας.
• Η Ελλάδα μπορεί να πετύχει το στόχο των 20 εκατομμυρίων τουριστών. Όμως έχει επιτευχθεί ο στόχος της επιμήκυνσης της σεζόν;
Το θέμα δεν είναι να έρχονται οι τουρίστες μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Το βασικό ζητούμενο είναι να υπάρχουν τουρίστες και το Μάιο και τον Οκτώβριο. Πρέπει να επιτευχθεί ο στόχος της επιμήκυνσης της σεζόν για τα νησιά. Χρειάζεται μια πολιτική για αυτό. Είναι ανάγκη να τεθούν σωστά τα θέματα αυτά στους αρμοδίους.

• Μετά το συνέδριο ποιο μήνυμα θέλετε να μείνει στη Ρόδο;
Ο τουρισμός είναι ένα σύνθετο προϊόν. Είναι το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον μας. Δεν πρέπει να τον εγκαταλείψουμε γιατί εκεί στηριζόμαστε. Ο τουρισμός είναι η πολιτισμική διπλωματία μας. Είναι οι εξωτερικές μας σχέσεις. Κάθε προορισμός έχει το δικό του πλούτο. Ο τουρισμός είναι το κλειδί της ανάπτυξης. Αυτό πρέπει να κατανοήσουν οι πάντες και αυτό είναι που θα ήθελα να μείνει.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ