«Mε διάφορους χειρισμούς, εμείς οι πρυτάνεις, καταφέραμε να κρατήσουμε σε λειτουργία τα πανεπιστήμια. Θέλω να πιστεύω πως η πολιτική που εφαρμόσθηκε μέχρι τώρα από την κυβέρνηση δεν θα συνεχιστεί γιατί θα είναι ολέθρια όχι μόνο για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ αλλά για την ελληνική κοινωνία και τη χώρα. Εκτιμώ πως η χώρα αυτή τη στιγμή υπονομεύει το μέλλον της, απαξιώνοντας τα πανεπιστήμιά της».

Στην πολιτική που οδηγεί σε κατάρρευση την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο αντιπρόεδρος της συνόδου των Πρυτάνεων, πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μυλόπουλος.
Με αφορμή τη συνάντηση που είχαν στη Ρόδο τα προεδρεία των πρυτανικών συνόδων της Ελλάδας και της Γερμανίας, ο κ. Μυλόπουλος δηλώνει, πως πιο σημαντικό είναι, πως υποστηρίχθηκαν τα αιτήματα της χώρας μας.

«Υποστηρίχθηκε το αίτημά μας για επιπλέον χρηματοδότηση. Με πρόσχημα την πολιτική της λιτότητας και την οικονομική κρίση τα ελληνικά πανεπιστήμια υπο-χρηματοδοτούνται. Οι μειώσεις ήταν μεγαλύτερες από ό,τι στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Τα Πανεπιστήμια ήταν τα μεγάλα θύματα της κρίσης», δηλώνει ο κ. Γιάννης Μυλόπουλος και προσθέτει πως η Ελλάδα εξαιτίας της κρίσης χάνει τους πιο αξιόλογους επιστήμονες που διαθέτει.

«Χάνουμε το καλύτερο δυναμικό μας και την επένδυσή μας στους νέους επιστήμονες, που δεν θα επανέλθουν ποτέ στην Ελλάδα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη απώλεια της κρίσης», δηλώνει ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Η συνέντευξη του κ. Γιάννη Μυλόπουλου, αναλυτικά:
• Πόσο σημαντική θεωρείτε τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο μεταξύ των προεδρείων των πρυτανικών συνόδων της Ελλάδας και της Γερμανίας;
Ήταν ιδιαίτερα σημαντική η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο. Είναι η πρώτη φορά που η σύνοδος των πρυτάνεων των πανεπιστημίων της χώρας μας ήρθε σε τόσο στενή συνεργασία με τη σύνοδο των πρυτάνεων της Γερμανίας. Σε μια εποχή δύσκολη, όπου η Γερμανία παίζει ιδιαίτερο ρόλο στα ζητήματα της Ελλάδος, κατανοείτε πως η συνάντηση αυτή έχει το δικό της ενδιαφέρον. Το σημαντικό είναι πως ήρθε η Σύνοδος των Πρυτάνεων της Γερμανίας και υποστήριξε τα αιτήματα των ελληνικών πανεπιστημίων.

• Υποστηρίχθηκε και το αίτημα για επιπλέον χρηματοδότηση;
Ναι, υποστηρίχθηκε το αίτημα για επιπλέον χρηματοδότηση. Με πρόσχημα την πολιτική της λιτότητας και την οικονομική κρίση τα ελληνικά πανεπιστήμια υποχρηματοδοτούνται. Οι μειώσεις ήταν μεγαλύτερες από ό,τι στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Τα Πανεπιστήμια ήταν τα μεγάλα θύματα της κρίσης. Οι Γερμανοί πρυτάνεις υποστηρίζουν το αίτημά μας για περισσότερη αυτοδιοίκηση. Ζητούν η Παιδεία να θεωρηθεί επένδυση για το μέλλον και όχι δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό. Μετά τη συνάντηση στη Ρόδο η κυβέρνηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει την Παιδεία ως μια επένδυση για το μέλλον. Η χρηματοδότηση, η αυτοδιοίκηση, και η επένδυση για το μέλλον, είναι τα ζητήματα που στηρίζουν οι Γερμανοί πρυτάνεις.

• Με την υπογραφή του μνημονίου θεμελιώθηκε η συνεργασία μεταξύ των ελληνικών και των Γερμανικών πανεπιστημίων;
Ναι, μπήκαν τα θεμέλια της συνεργασίας σε θέματα καινοτομίας και έρευνας, που είναι πολύ σημαντικά. Εξετάστηκαν τα χρηματοδοτικά πρωτόκολλα τα οποία θα μπορούσαν να συνυπογράψουν τα ελληνικά και τα γερμανικά πανεπιστήμια ώστε να προχωρήσουμε σε εφαρμοσμένη συνεργασία σχετική με θέματα εκπαίδευσης, έρευνας και τεχνολογίας στα επόμενα χρόνια για να αξιοποιήσουμε το πρόγραμμα “Horizon 2020” που παρέχει η ΕΕ. Νομίζω πως είναι μια δυναμική εξωστρεφής πολιτική των ελληνικών πανεπιστημίων και ένα άνοιγμα στην Ευρώπη και γενικά στον κόσμο.

• Ποιοι τομείς των πανεπιστημίων επλήγησαν περισσότερο εξαιτίας της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης;
Οι υπηρεσίες καθαριότητας και φύλαξης των Πανεπιστημίων έχουν καταρρεύσει. Εξαιτίας της εφαρμογής του μέτρου της διαθεσιμότητας μας πήραν το προσωπικό που είχαμε στους συγκεκριμένους τομείς. Σας θυμίζω πως λαμβάνουμε το ένα τρίτο των χρημάτων που παίρναμε πριν από το 2010. Τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν φυλάσσονται και δεν καθαρίζονται καλά. Ειδικά με την καθαριότητα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Υπάρχει ζήτημα με τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Τα πανεπιστήμια λειτουργούν χάρη στον πατριωτισμό του προσωπικού τους. Δεν τα φροντίζει η πολιτεία. Η κατάσταση είναι δραματική.

• Αν συνεχιστεί η εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής θα καταρρεύσει η τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Το κύριο μέλημά μας ήταν να κρατήσουμε τα Πανεπιστήμια ανοικτά. Αυτό το πετύχαμε. Mε διάφορους χειρισμούς, εμείς οι πρυτάνεις, καταφέραμε να κρατήσουμε σε λειτουργία τα ΑΕΙ. Θέλω να πιστεύω πως αυτή η πολιτική δεν θα συνεχιστεί γιατί θα είναι ολέθρια όχι για τα Πανεπιστήμια αλλά για την ελληνική κοινωνία και τη χώρα. Εκτιμώ πως η χώρα αυτή τη στιγμή υπονομεύει το μέλλον της, απαξιώνοντας τα πανεπιστήμιά της.

• Στη συνάντηση έγινε συζήτηση για τις απώλειες που έχει τώρα η Ελλάδα σε επιστημονικό δυναμικό τη στιγμή που όλοι φεύγουν στο εξωτερικό;
Αυτό είναι το μεγάλο κακό. Συζητήσαμε το θέμα με τους Γερμανούς πρυτάνεις. Αναζητήσαμε τρόπους για να σταματήσει η διαρροή νέων ανθρώπων, καλών επιστημόνων προς το εξωτερικό και τη μη επάνοδό τους. Είναι θεμιτό να κάνουν τα παιδιά στο εξωτερικό τα μεταπτυχιακά τους. Τα κακό είναι ότι φεύγουν και επειδή δεν βρίσκουν καλές συνθήκες στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα μένουν στο εξωτερικό. Έτσι όμως χάνουμε το καλύτερο δυναμικό μας και την επένδυσή μας στους νέους επιστήμονες που δεν θα επανέλθουν ποτέ στην Ελλάδα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη απώλεια της κρίσης. Για να αντιμετωπιστεί το πλήγμα αυτό θα χρειαστούν δεκαετίες. Δεν θα λυθεί το πρόβλημα όταν θα τελειώσει η οικονομική κρίση. Είναι ένα τραύμα που θα μείνει στην ελληνική κοινωνία. Η Ελλάδα θα έχει διώξει τα καλύτερα παιδιά της.

• Πώς μπορεί να σταματήσει η διαρροή του επιστημονικού προσωπικού;
Με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στους τομείς της έρευνας και της καινοτομίας. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε σε συνεργασία με τα Γερμανικά πανεπιστήμια. Μέσα από κοινές ερευνητικές δράσεις τα παιδιά μπορούν να εργαστούν σε γερμανικό περιβάλλον αλλά στο τέλος να επανέρχονται στην Ελλάδα και να καλύπτουν θέσεις σε τομείς έρευνας και καινοτομίας.

• Θα μπορέσει όμως το κράτος να διαθέσει κονδύλια για την έρευνα και την καινοτομία;
Αυτό ήταν το νόημα της συνάντησής μας με τους πρυτάνεις των γερμανικών πανεπιστημίων. Προσβλέπουμε στα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης και το «Horizon 2020» που είναι σε εξέλιξη. Θα υπάρχουν αντίστοιχες συναντήσεις και με πρυτάνεις της Γαλλίας στο προσεχές χρονικό διάστημα. Με συνεργασίες προσπαθούμε να αυξήσουμε το κομμάτι της πίτας και να διασφαλίσουμε καλύτερους όρους για τους νέους επιστήμονες.

• Εκτός από το πρωτόκολλο συνεργασίας, που υπεγράφη στη Ρόδο, τι άλλο θα γίνει;
Συμφωνήσαμε να δημιουργήσουμε μια ομάδα εργασίας, τα μέλη της οποίας θα συναντώνται τακτικότερα και θα λαμβάνουν αποφάσεις. Θα συντονίζουν τις κινήσεις που θα γίνονται.

• Πόσο αισιόδοξος είστε για το αυτοδιοίκητο των ελληνικών Πανεπιστημίων;
Οι Γερμανοί πρυτάνεις εξεπλάγησαν όταν τους αναφέραμε ότι στην Ελλάδα το κράτος αποφασίζει για τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ. Η κατανομή γίνεται με βάση τις εισαγωγικές εξετάσεις. Εκτιμώ πως το κάθε Πανεπιστήμιο θα πρέπει να αποφασίζει για τα του οίκου του. Μια σημαντική παράμετρος για τη λειτουργία του είναι οι εισακτέοι του. Ούτε καν αυτό δεν μπορούμε να αποφασίσουμε. Με την παρούσα κατάσταση και την πολιτική που ακολουθείται το κεντρικό κρατικό σύστημα θα συνεχίσει να λειτουργεί σε βάρος των πανεπιστημίων.

• Οι αλλαγές που έγιναν στο σύστημα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λειτουργούν θετικά για τα Πανεπιστήμια;
Όχι. Νομίζω πως δεν βοηθούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άλλοι εκπαιδεύουν και άλλοι αποφασίζουν για αυτούς, που θα έρθουν στα Πανεπιστήμια. Αυτό είναι ένα στοιχείο που πρέπει να αλλάξει. Είναι ανάγκη να εφαρμοσθεί το Ευρωπαϊκό μοντέλο και στην Ελλάδα. Τα πανεπιστήμια θα πρέπει να καθορίζουν τα κριτήρια για τους εισακτέους. Στη χώρα μας όμως τα πάντα αποφασίζονται από το κράτος. Τα πανεπιστήμια απουσιάζουν από παντού.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ