Ρεπορτάζ

Σεμινάριο για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους

Αρχισε χθες στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου εκπαιδευτικό σεμινάριο για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους.

Το σεμινάριο βασίζεται σε σχετική μελέτη που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών (ΕΤΕΜ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου για λογαριασμό της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου.
Eισηγητές στο σεμινάριο ήταν ο Επιστημονικός Υπεύθυνος της μελέτης και Διευθυντής του ΕΤΕΜ Αν. Καθηγητής κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου, ο Διδάκτωρ Οικονομικής Γεωγραφίας των Αερομεταφορών (Παν. Αιγαίου) κ. Παύλος Αρβανίτης και η Υποψήφια Διδάκτωρ του Παν. Αιγαίου κ. Μαρίνα Ευθυμίου.

Οι εισηγητές αναφέρθηκαν στις πτήσεις που εκτελούν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και στα έσοδα που είχαν τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία που παρουσίασαν έδειξαν πως έχουν αλλάξει τα δεδομένα αφού οι εταιρείες χαμηλού κόστους δεν περιορίζονται μόνο σε κοντινούς προορισμούς. Επισημάνθηκε ακόμη πως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου θα πρέπει να αξιοποιήσει κάποιες από τις εταιρείες για να ανοίξουν αγορές που τώρα είναι απλησίαστες.

«Βλέπουμε πως υπάρχουν συνδέσεις των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους ακόμη και με τις αναδυόμενες αγορές, π.χ. της Κίνας», είπε ο καθηγητής κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου.
«Αν αναλογιστούμε πόσοι άνθρωποι ζουν στην Ινδία και στην Κίνα μπορούμε να καταλάβουμε τη δυναμική που μπορούν να αναπτύξουν τώρα οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους», τόνισε ο κ. Παπαθεοδώρου.
Παρουσιάστηκαν και στοιχεία που έδειξαν τον αριθμό των ταξιδιών που πραγματοποιούν οι Ευρωπαίοι, οι κάτοικοι των ΗΠΑ και οι κάτοικοι των αναπτυσσόμενων χωρών.

«Ένας κάτοικος της Μεγάλης Βρετανίας ταξιδεύει 1,92 φορές. Αντίστοιχα ένας κάτοικος των ΗΠΑ ταξιδεύει 1,5 φορά το έτος. Στην Ινδία αναλογούν 0,05 αεροπορικά ταξίδια ανά άνθρωπο. Οι προβλέψεις δείχνουν πως θα είναι περισσότεροι οι κάτοικοι της Ινδίας που θα έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιούν αεροπορικά ταξίδια σε είκοσι χρόνια», είπε ο κ. Παπαθεοδώρου.

«Σε λιγότερο από είκοσι χρόνια θα έχει τετραπλασιαστεί και ο αριθμός των κατοίκων της Κίνας, που θα έχουν την ευχέρεια να πραγματοποιούν μακρινά αεροπορικά ταξίδια», τόνισε ο καθηγητής και πρόσθεσε πως σε είκοσι χρόνια τα δύο τρίτα του πληθυσμού των αναπτυσσόμενων χωρών θα κάνουν ένα ταξίδι το έτος.
«Υπάρχει τεράστια δυναμική από αγορές που διαμορφώνονται σήμερα. Δεν είναι τυχαίο που οι αρμόδιοι τουριστικοί παράγοντες της Ελλάδας έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στις αναπτυσσόμενες αγορές», δήλωσε ο κ. Παπαθεοδώρου και πρόσθεσε πως θα πρέπει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να δείξει ενδιαφέρον στην “Al Arabia” που είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Μέσης Ανατολής.

«Η Περιφέρεια θα πρέπει να εστιάσει το ενδιαφέρον της στη συγκεκριμένη εταιρεία γιατί έχει εκτεταμένο δίκτυο προς την Ινδία. Θα μπορούσε να προωθήσει επιβάτες και στο Νότιο Αιγαίο. Υπάρχουν και άλλες εταιρείες που επεκτείνονται σε αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Κίνα», δήλωσε ο κ. Παπαθεοδώρου και πρόσθεσε πως οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους δεν εστιάζουν το ενδιαφέρον τους μόνο σε κοντινούς προορισμούς.
«Η θυγατρική της “Air Asia” έχει εντάξει και μακρινούς προορισμούς στο πρόγραμμά της. Το ίδιο πράττουν και άλλες εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη. Αυτό δείχνει πως έχουν αλλάξει τα πράγματα πλέον. Αξίζει τον κόπο να δείξουμε ενδιαφέρον σε κάποιες εταιρείες, όπως η “Norwegian Air”, που θα μας ανοίξει το δρόμο για να δραστηριοποιηθούμε σε νέες αγορές, όπως π.χ. των ΗΠΑ», είπε ο κ. Παπαθεοδώρου.

«Σίγουρα υπάρχει συσχέτιση του ΑΕΠ των χωρών που δραστηριοποιούνται οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους με την κερδοφορία τους. Όταν υπάρχουν προβλήματα σε κάποιες χώρες οι ζημιές των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους είναι μεγαλύτερες», δήλωσε ο καθηγητής κ. Αρβανίτης και επεσήμανε πως στις καλές εποχές το κέρδος των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους είναι 4%.

«Είναι χαμηλό το κέρδος σε αντίθεση με άλλους κλάδους της οικονομίας», τόνισε ο κ. Αρβανίτης.
«Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 τα περιθώρια κέρδους ήταν 4,5 %. Τα έσοδα δεν υπερέβησαν τα 3,5 δις δολάρια. Ακολούθησε περίοδος ύφεσης για μια πενταετία. Στη συνέχεια από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990 υπήρξε ανάκαμψη. Ο πόλεμος του Κόλπου επηρέασε αρνητικά την κατάσταση. Από τα μέσα του 1990 έως τις αρχές του 2000 η κατάσταση ήταν πολύ καλή. Μετά υπήρξε το κτύπημα στους δίδυμους πύργους και η επιδημία Sars. Υπήρξαν ζημιές για τις εταιρείες. Η πετρελαϊκή κρίση του 2009 ανέτρεψε άρδην το οικονομικό κλίμα. Το περιβάλλον βελτιώθηκε το 2010 και 2011», δήλωσε ο κ. Αρβανίτης και πρόσθεσε πως η κερδοφορία των εταιρειών το 2010 ανήλθε στα οκτώ δις δολάρια και το 2011 και στα έξι δις δολάρια.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η άσκηση διαπραγμάτευσης (negotiation role play) με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους που θα γίνει την Παρασκευή, 11 Ιουλίου με την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευομένων.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου