«Οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η παρούσα κυβέρνηση και οι οποίες αποτυπώνονται και στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ, θα διατηρήσουν την οικονομική πραγματικότητα σε ένα ιδιότυπο καθεστώς εικονικής ηρεμίας, αδράνειας, χωρίς να αναπτυχθεί κάποια δυναμική. Η πολιτική αισιοδοξία δεν έχει μεταφραστεί επ’ ουδενί σε επιχειρηματική προοπτική και βελτίωση των συνθηκών της πραγματικής οικονομίας».

Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ κ. Γιώργος Καββαθάς και τονίζει πως αν δεν γίνουν αλλαγές στην οικονομική πολιτική, δεν θα υπάρξει βελτίωση.

«Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, η αποστράγγιση της ρευστότητας και η αποεπένδυση έχουν οδηγήσει σε ένα μη αναστρέψιμο φαύλο κύκλο, η έξοδος από τον οποίο απαιτεί στοχευμένες δράσεις στη χρηματοδότηση και στην τόνωση της εγχώριας ζήτησης», δηλώνει ο κ. Καββαθάς και προσθέτει πως η αγορά περιμένει από τη νέα διοίκηση μια πιο ευέλικτη προσέγγιση σχετικά με τις ρυθμίσεις οφειλών, την αδειοδότηση, και την προώθηση σχημάτων χρηματοοικονομικής στήριξης των επιχειρήσεων.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ υποστηρίζει ακόμα πως η ανακατανομή εξουσιών στο οικονομικό επιτελείο δεν αρκεί από μόνη της για να αλλάξει το οικονομικό κλίμα.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Καββαθά, αναλυτικά:

• Πώς εξελίσσεται τώρα η κατάσταση στην αγορά καθώς στην κυβέρνηση τουλάχιστον υπάρχει αισιοδοξία για την πορεία της οικονομίας;
Η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η παρούσα κυβέρνηση και οι οποίες αποτυπώνονται και στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ, θα διατηρήσουν την οικονομική πραγματικότητα σε ένα ιδιότυπο καθεστώς εικονικής ηρεμίας, αδράνειας, χωρίς να αναπτυχθεί κάποια δυναμική. Η πολιτική αισιοδοξία δεν έχει μεταφραστεί επ’ ουδενί σε επιχειρηματική προοπτική και βελτίωση των συνθηκών της πραγματικής οικονομίας.
Αν η κυβέρνηση συνολικά αλλά και οι δανειστές δε συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να εκπονήσουν άμεσα ένα οικονομικό πρόγραμμα και δεν κάνουν τις αναγκαίες αλλαγές στην οικονομική πολιτική, που σχετίζονται με το φορολογικό, το ασφαλιστικό σύστημα, τη διαχείριση των ιδιωτικών και δημόσιων οφειλών, δεν θα υπάρξει βελτίωση.

• Η αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Οικονομίας θεωρείτε πως θα λειτουργήσει θετικά;
Οι πρόσφατες αλλαγές προσώπων στην κορυφή του οικονομικού επιτελείου αποτελούν φαινομενικά ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του πρωθυπουργού προκειμένου να αναλάβει την πρωτοβουλία να αλλάξει τις πολιτικές προτεραιότητες και να υλοποιήσει οικονομικές πολιτικές που θα δώσουν έμφαση στην ανάπτυξη της οικονομίας. Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι η ανακατανομή εξουσιών στο οικονομικό επιτελείο δεν αρκεί από μόνη της για να αλλάξει το οικονομικό κλίμα. Εμείς ευχόμαστε καλή δύναμη στο έργο του νέου επιτελείου και ελπίζουμε ότι η νέα ηγεσία τόσο στο Υπ. Ανάπτυξης όσο και στο Υπ. Οικονομικών θα αντιμετωπίσει τα θέματα που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με πνεύμα διαλλακτικό και διαλεκτικό, χωρίς εμμονές και εξωγενείς επιρροές. Η ΓΣΕΒΕΕ, ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος έχει κάθε διάθεση να συνεργαστεί κριτικά και παραγωγικά, προς όφελος του τόπου.

• Έχει αποκατασταθεί η ρευστότητα στις τάξεις των επιχειρήσεων;
Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις η αποστράγγιση της ρευστότητας και η αποεπένδυση έχουν οδηγήσει σε ένα μη αναστρέψιμο φαύλο κύκλο, η έξοδος από τον οποίο απαιτεί στοχευμένες δράσεις στη χρηματοδότηση και την τόνωση της εγχώριας ζήτησης. Η αγορά περιμένει από τη νέα διοίκηση μια πιο ευέλικτη προσέγγιση σχετικά με τις ρυθμίσεις οφειλών, την αδειοδότηση, και την προώθηση σχημάτων χρηματοοικονομικής στήριξης των επιχειρήσεων.
Η αγορά περιμένει από τη νέα διοίκηση μια πιο ευέλικτη προσέγγιση σχετικά Ασφαλώς, δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι θα συντελεστεί μια τέτοια αλλαγή, διότι σε όλες τις συναντήσεις μας με τεχνικά κλιμάκια και αξιωματούχους δεν είδαμε τέτοιες προθέσεις.

• Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα με τις κατασχέσεις που ξεκίνησε ο ΟΑΕΕ;
Η λαίλαπα των κατασχέσεων που έχει εξαπολύσει το ΚΕΑΟ και ο ΟΑΕΕ οδηγεί σε απόγνωση εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίους επιχειρηματίες και ταυτόχρονα επιτείνουν το οικονομικό αδιέξοδο του ασφαλιστικού οργανισμού. Ο ΟΑΕΕ, μέσω του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών, του περίφημου ΚΕΑΟ, έχει ξεκινήσει ένα μπαράζ αποστολής ειδοποιητηρίων προς τους οφειλέτες, το οποίο αποτελεί ένα βήμα πριν την εφαρμογή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης που μπορούν να φτάσουν μέχρι τις κατασχέσεις. Αυτή η πρακτική, την οποία είχε εξαγγείλει εδώ και ένα χρόνο η Κυβέρνηση προβαίνει στην παραδοχή ότι οι συνάδελφοι που χρωστούν στον ΟΑΕΕ, το κάνουν από επιλογή, το κάνουν επειδή είναι «μπαταχτσήδες» για το θέσω πιο λαϊκά, το κάνουν γιατί με την καθυστέρηση πληρωμών, εξασφαλίζουν ρευστότητα για την επιχείρησή τους και επειδή έχουν ένα σωρό άδηλους πόρους και δεν χρειάζονται το σύστημα κοινωνικής προστασίας, δεν έχουν ανάγκη ούτε σύνταξη, ούτε ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Αυτά είναι αστειότητες!
Το στρώμα βρίσκεται σε δεινή θέση, το 52% των ασφαλισμένων δεν μπορούν να πληρώσουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές, πάνω από 1.000.000 άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένοι δεν έχουν πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και οι τελευταίες απόπειρες ρυθμίσεων δεν έχουν αποτέλεσμα. Έχουμε προσπαθήσει με όλους τους τρόπους το τελευταίο δωδεκάμηνο να πείσουμε την Κυβέρνηση για το άτοπο αυτού του εγχειρήματος, άτοπο τόσο με κοινωνικούς-ανθρωπιστικούς όρους, όσο και με οικονομικούς, αλλά οι προσπάθειές μας νιώθουμε ότι πέφτουν σε τοίχο. Το αποτέλεσμα θα είναι χιλιάδες συνάδελφοι να οδηγηθούν σε οικονομικό αφανισμό και απώλεια των σπιτιών τους, αλλά και ο Οργανισμός αντί να βελτιώσει την ταμειακή του κατάσταση, να μετατραπεί σε εταιρεία real estate, έχοντας πατήσει, ελπίζω μόνο μεταφορικά, «επί πτωμάτων».

• Πώς μπορεί να στηριχθεί ο ΟΑΕΕ και να μην καταρρεύσει, γεγονός που θα ήταν ολέθριο για τους επιχειρηματίες;
Το πρόβλημα του ΟΑΕΕ είναι πρώτα και κύρια ταμειακό, καθώς δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ο Οργανισμός παλεύει μήνα με το μήνα για να είναι σε θέση να πληρώσει συντάξεις. Ο πραγματικός λόγος εξάρτησης στον ΟΑΕΕ, η αναλογία δηλαδή ενήμερων ασφαλισμένων προς συνταξιούχων είναι 1 προς 1. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σε κάθε έναν συνταξιούχο αντιστοιχεί ένας ασφαλισμένος που είναι σε θέση να πληρώνει τις εισφορές του, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι η σχέση αυτή το 2007 στο ΤΕΒΕ ήταν 1 προς 7. Επομένως το σκέλος των εσόδων των Οργανισμού είναι που χρειάζεται άμεση ενίσχυση, με προτεραιότητα την ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων οφειλετών στον ΟΑΕΕ. Την προηγούμενη εβδομάδα το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ ανέπτυξε σε δύο σενάρια την πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ για την ελεύθερη επιλογή κλάσης, σύμφωνα με την οποία στο μεν μετριοπαθές σενάριο ο Οργανισμός θα μπορούσε να ενισχυθεί ετησίως με 600 εκ. €, ενώ στο πιο «απαισιόδοξο» σενάριο θα εισέρρεαν στα ταμεία του Οργανισμού από εισφορές 330 εκ. € περισσότερα σε σχέση με όσα κατάφερε να συγκεντρώσει ο ΟΑΕΕ το 2013. Επομένως, όπως γίνεται αντιληπτό, για εμάς μόνη λύση για την επιβίωση του Οργανισμού είναι η ενεργοποίηση των ασφαλισμένων που σήμερα δεν μπορούν να πληρώσουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές με κίνητρα και όχι μέτρα τιμωρητικού χαρακτήρα.

• Γιατί θεωρείτε πως είναι δώρο άδωρον η απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Ι. Βρούτση για την ιατροφαρμακευτική κάλυψη του συνόλου των επαγγελματιών, βιοτεχνών και εμπόρων που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στον ΟΑΕΕ;
Η αποσύνδεση της ιατροφαρμακευτικής κάλυψης από την ασφαλιστική ικανότητα αποτελεί πάγια θέση της ΓΣΕΒΕΕ, ειδικότερα κατά την τελευταία τετραετία. Ωστόσο η απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Ι. Βρούτση για την ιατροφαρμακευτική κάλυψη του συνόλου των επαγγελματιών, βιοτεχνών και εμπόρων η οποία προβλέπει ότι θα δικαιούνται ιατροφαρμακευτική κάλυψη οι επαγγελματίες, βιοτέχνες και έμποροι που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στον ΟΑΕΕ είναι πράγματι μία επιταγή χωρίς αντίκρισμά. Η ιατροφαρμακευτική κάλυψη θα παρέχεται υπό την προϋπόθεση ότι οι οφειλές του ασφαλισμένου έχουν δημιουργηθεί κατά τη περίοδο της κρίσης 2011-2014 και το οικογενειακό τουςεισόδημα δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ κατά μέσο όρο το χρόνο για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Και τούτο διότι από τη μια μεριά αναγνωρίζει αυτό που εδώ και μια τετραετία απαιτούσε η ΓΣΕΒΕΕ για ιατροφαρμακευτική κάλυψη ανεξαρτήτως ασφαλιστικής ικανότητας και παραδέχεται ότι ήταν άδικο να στερεί από τους εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ τις παροχές υγείας, ενώ από την άλλη περιορίζει ασφυκτικά το εύρος των δικαιούμενων ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με τα όριο του οικογενειακού εισοδήματος που έχει θέσει.
Η ΓΣΕΒΕΕ τονίζει ότι θα πρέπει να αυξηθεί το όριο του οικογενειακού εισοδήματος έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί επί της ουσίας το κοινωνικό πρόβλημα που δημιούργησε και γιγάντωσε η εμμονή της κυβέρνησης και του ΟΑΕΕ να μην έχει ρυθμίσει μέχρι σήμερα με ρεαλιστικές προτάσεις τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σε αντίθετη περίπτωση η εξαγγελία θα διατηρήσει χαρακτηριστικά προπαγάνδας.

• Θα λειτουργήσουν θετικά οι διατάξεις του νομοσχεδίου για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων;
Δυστυχώς πρόκειται για ένα ακόμη μετέωρο βήμα της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου, που ενώ στις βασικές αρχές κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, περιλαμβάνει μια σειρά από αοριστίες και ασάφειες. Απαιτούνται μια σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις για την ολοκλήρωση του νέου πλαισίου για τις αδειοδοτήσεις, γεγονός που δε επιλύει το πρόβλημα της γραφειοκρατίας αλλά και του επιπρόσθετου κόστους συμμόρφωσης που επιβαρύνει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

• Βρίσκει πρόσφορο έδαφος η πρότασή σας για την επανεκκίνηση του κοινωνικού διαλόγου και την αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων για τη σταδιακή επαναφορά των μισθών;
Η επανεκκίνηση του κοινωνικού διαλόγου και κυρίως η αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι το πρώτο και αναγκαίο βήμα για τη σταδιακή, σταδιακή, επαναφορά των μισθών, του διαθέσιμου εισοδήματος, της εγχώριας κατανάλωσης στο επίπεδο που απαιτείται για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας. Οι κοινωνικοί εταίροι οι οποίοι υπογράφουν την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας κατέβαλλαν διαχρονικά προσπάθειες για την αποτελεσματική λειτουργία του Κοινωνικού Διαλόγου. Οι προσπάθειες αυτές εντατικοποιηθήκαν ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη τελευταία τετραετία, όπου διαμορφώθηκε ένα εξαιρετικά δυσχερές τοπίο για τους θεσμούς διαβούλευσης και γενικότερα για τις εργασιακές σχέσεις. Κατά την ίδια περίοδο, οι πολλαπλές παρεμβάσεις του κράτους στο σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η παρέμβαση στο περιεχόμενο και τον καθολικό χαρακτήρα της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, η αποδυνάμωση του κλαδικού επιπέδου διαπραγμάτευσης και των θεσμών επέκτασης των αποτελεσμάτων του (επέκταση), αποτελούν απτά παραδείγματα των δραματικών αλλαγών που υπέστη το περιβάλλον του κοινωνικού διαλόγου στην Ελλάδα.
Στην προσπάθεια μάλιστα να επανενεργοποιήσουμε τον κοινωνικό διάλογο ζητήσαμε τη συνδρομή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, με την οποία έχουμε αναλάβει από κοινού την υλοποίηση σχετικής πρωτοβουλίας. Το οξύμωρο βέβαια του πράγματος παραμένει, καθώς ενώ η Κυβέρνηση χαιρετίζει την πρωτοβουλία και υπερθεματίζει για την ανάγκη υλοποίησή της, είναι η ίδια κοινοβουλευτική πλειοψηφία που με τη ψήφιση των μνημονιακών νόμων οδήγησε την κατάσταση εδώ που είναι σήμερα.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ