Για πρώτη φορά, οι Γάλλοι ταξιδιώτες (52%) αντιλαμβάνονται τον αντίκτυπο του τουρισμού όχι μόνο στο περιβάλλον αλλά και στις τοπικές κοινότητες, σύμφωνα με μελέτη της Booking.com.
Σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) επιλέγουν να έχουν θετικό αντίκτυπο οι αποδράσεις τους, για παράδειγμα αφήνοντας τα μέρη που επισκέπτονται σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι όταν έφτασαν.
Ρωτώντας τους Γάλλους όχι μόνο για τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, αλλά και για την εμπειρία τους ως κάτοικοι με τους τουρίστες, η μελέτη αναδεικνύει τα οφέλη και τις προκλήσεις του τουρισμού και από τις δύο οπτικές γωνίες.
Περισσότεροι από τους μισούς (55%) αντιλαμβάνονται μια συνολικά θετική επίδραση του τουρισμού στην περιοχή τους. Παράλληλα υπογραμμίζουν πως απαιτούνται προσαρμογές για την αρμονική ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας, ώστε να παραμείνει ευχάριστη για όλους.
Κατανόηση των αναγκών τοπικών πληθυσμών
Παρόλο που το 53% των Γάλλων θεωρεί την τουριστική ροή ικανοποιητική στον τόπο κατοικίας του, επισημαίνουν αρκετές δυσκολίες ως κάτοικοι.
Τα πιο σημαντικά προβλήματα είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση (31%), τα σκουπίδια σε δημόσιους χώρους (30%), το αυξανόμενο κόστος ζωής (28%) και ο overtourism (26%).
Ωστόσο, μόνο το 16% πιστεύει ότι ο περιορισμός τουριστών στη χώρα του θα λύσει αυτά τα προβλήματα. Η πλειονότητα προτείνει αντ’ αυτού επενδύσεις στις τοπικές κοινότητες, τονίζοντας ως προτεραιότητες:
Bελτίωση των μεταφορών (33%).
Kαλύτερη διαχείριση των αποβλήτων (30%).
Προστασία του περιβάλλοντος (26%).
Όσον αφορά τη συμπεριφορά επισκεπτών στον τόπο διαμονής τους, περισσότεροι από τους μισούς αντιλαμβάνονται συνολικά θετική συμπεριφορά από τους τουρίστες. Όπως, λένε:
Συχνά ή πάντα σέβεται τα τοπικά ήθη και έθιμα (46%).
Υποστηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις (39%).
Ενώ αυτά τα στοιχεία εξακολουθούν να αποκαλύπτουν περιθώρια βελτίωσης, αντικατοπτρίζουν τις προθέσεις των ίδιων των ταξιδιωτών.
Το 78% θέλει τα χρήματα που ξοδεύει να επιστρέψουν στην τοπική κοινότητα, ενώ το 77% αναζητά αυθεντικές εμπειρίες αντιπροσωπευτικές της κουλτούρας του προορισμού.
Μια αυξανόμενη ευαισθητοποίηση
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα πιο βιώσιμα ταξίδια παραμένουν προτεραιότητα για την πλειοψηφία των ταξιδιωτών το 2025 (79%).
Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν την τελευταία δεκαετία δείχνουν ότι αυτή η διάσταση έχει γίνει βασικός παράγοντας στον προγραμματισμό ταξιδιών.
Ενώ το 2016, λιγότεροι από τους μισούς (42%) ταξιδιώτες πίστευαν ότι υιοθετούσαν πιο υπεύθυνη συμπεριφορά, το 93% το 2025 θέλει να κάνει βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές και τις έχει ξεκινήσει.
Αυτό αποτελεί μέρος μιας τάσης που παρατηρήθηκε την τελευταία δεκαετία, η οποία χαρακτηρίζεται από την αυξανόμενη επίγνωση του θετικού αντίκτυπου που μπορούν να έχουν οι ταξιδιώτες στους προορισμούς, τις τοπικές κοινότητες και τα οικοσυστήματα.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, πρακτικές που αποσκοπούν στη μείωση των αποβλήτων και της κατανάλωσης ενέργειας στις αποδράσεις, έγιναν ευρέως αποδεκτές.
Φέτος οι κοινωνικές και οικονομικές παράμετροι συμπληρώνουν πλέον αυτές τις περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Όλο και περισσότεροι τουρίστες επιδιώκουν να μειώσουν το αποτύπωμα τους στα μέρη που επισκέπτονται, ταξιδεύοντας περιόδους εκτός αιχμής (30%) ή επιλέγοντας εναλλακτικούς προορισμούς για να αποφύγουν τον υπερτουρισμό (34%).
Πηγή: tourismtoday.gr