Ειδήσεις

Κίνδυνος να αποκοπεί αεροπορικά η μισή Ελλάδα;

Χωρίς αεροπορική σύνδεση κινδυνεύουν να μείνουν απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπως η Σάμος, η Λέρος και η Ικαρία, καθώς σε μερικές εβδομάδες, στις 31 Μαρτίου, λήγουν οι συμβάσεις εκμετάλλευσης 26 άγονων δρομολογίων που ανέλαβαν τον Μάιο του 2012 τέσσερις αεροπορικές εταιρείες.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, έχοντας επιδείξει πρωτοφανή κωλυσιεργία για την έγκαιρη προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανανέωση των συμβάσεων, χθες, με απόφασή του ενέκρινε τη “διαδικασία διαπραγμάτευσης και την πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ανάδειξη αναδόχου/ων για την εκμετάλλευση των 26 άγονων αεροπορικών γραμμών” για τέσσερις μήνες από 1 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2016.
Πίσω από την παραπάνω τυπική διατύπωση, υπάρχει ένα πρωτοφανές αλαλούμ, το οποίο παράγοντες των αερομεταφορών με μακρά εμπειρία στο χώρο δεν έχουν ξανασυναντήσει. Και προειδοποιούν ότι εάν δεν επιλυθεί το πρόβλημα, τότε το δυσμενές σενάριο να αποκοπεί, αεροπορικά, η μισή Ελλάδα από την άλλη μισή κινδυνεύει να γίνει πραγματικότητα.
Άλλωστε, και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Σεβαστάκης, σε ερώτησή του προς τον κ.Σπίρτζη (29/02/2016, “οι συμβάσεις των άγονων αεροπορικών γραμμών νομού Σάμου”), εντοπίζει τον κίνδυνο να “προκύψει αυτόματη αναστολή των άγονων δρομολογίων από 1/4/2016”. Αυτό τη στιγμή που, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, η εξυπηρέτηση των άγονων δρομολογίων δεν αποτελεί απλώς επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά είναι και ζήτημα εθνικής ασφάλειας.
Αλαλούμ
Σύμφωνα με την πρόσκληση του ΥΠΟΜΕΔΙ που φέρει την ένδειξη “Εξ Επείγον” και ημερομηνία έκδοσης 2/3 και κοινοποιήθηκε στις εταιρείες Aegean, Olympic Air, Astra Airlines και Sky Express, σήμερα Πέμπτη στις 3 Μαρτίου στις 14:00 στα γραφεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό, οι τέσσερις αεροπορικές θα πρέπει να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης με πενταμελή επιτροπή της ΥΠΑ. Ταυτόχρονα, οι τέσσερις αερομεταφορείς θα πρέπει να υποβάλουν οικονομικές προσφορές, για την τετράμηνη ανάληψη της εξυπηρέτησης των άγονων αεροπορικών, των οποίων η αποσφράγιση θα γίνει σήμερα.
Πρόκειται, σύμφωνα με όσα αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, υπό καθεστώς ανωνυμίας, για πρωτοφανή διαδικασία-εξπρές, ενώ ακολουθείται η διαδικασία της διαπραγμάτευσης αντί του διαγωνισμού. Ως αποτέλεσμα :
– παρακάμπτεται ο ευρωπαϊκός κανονισμός βάσει του οποίου απαιτείται να μεσολαβήσει διάστημα 52 ημερών από την προκήρυξη του διαγωνισμού μέχρι την υποβολή προσφορών
-παρακάμπτεται ο ευρωπαϊκός κανονισμός (1008/2008 για τους κανόνες εκμετάλλευσης των αεροπορικών γραμμών στην Κοινότητα) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Σεπτεμβρίου 2008 που προβλέπει ότι για την προκήρυξη των συγκεκριμένων συμβάσεων απαιτούνται διαδικασίες διάρκειας έξι μηνών
-οι ενδιαφερόμενοι δεν έχουν χρόνο να αξιολογήσουν τα χρηματοοικονομικά δεδομένα και να υποβάλουν οικονομικές προσφορές
-το ενδεχόμενο προσφυγής κατά της διαδικασίας από παίκτες των αερομεταφορών, που δεν προσκλήθηκαν στη διαπραγμάτευση, είναι ορατό.
-υπάρχει νομική εμπλοκή σχετικά με την εκτέλεση δύο από τα 26 άγονα δρομολόγια. Η νομική αυτή εμπλοκή σχετίζεται με παλαιότερη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου βάσει της οποίας θα πρέπει να επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τα δύο ακριτικά δρομολόγια που εκτελεί σήμερα ένας από τους τέσσερις αερομεταφορείς.
ΥΠΟΜΕΔΙ: Κατεπείγουσα η ανάγκη διασφάλισης των άγονων γραμμών
Το ΥΠΟΜΕΔΙ, στην απόφασή του, επικαλείται για την έγκριση της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, χωρίς να προηγηθεί η δημοσίευση σχετικής προκήρυξης :
-την ανάγκη διασφάλισης επαρκούς εξυπηρέτησης στα 26 άγονα δρομολόγια που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των περιφερειών στις οποίες αφορούν, ενόψει της θερινής περιόδου
-την επικείμενη δημοσίευση της προκήρυξης νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την οποία απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και
– την ως εκ τούτου κατεπείγουσα ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων αντιμετώπισης της κατάστασης με βάση τις αρχές της ισότητας, της διαφάνειας και της μη εισαγωγής διακρίσεων, η οποία εξασφαλίζεται με την προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης
Ερωτήματα
Ωστόσο, παραμένει ερώτημα γιατί ο κ. Σπίρτζης- από τον Ιανουάριο του 2015 που απέκτησε ως αρμοδιότητα τις υποδομές, τις μεταφορές και τα δίκτυα- σε πρώτη φάση ως Αναπληρωτής Υπουργός και μετέπειτα ως Υπουργός Υποδομών – δεν μερίμνησε ώστε να πραγματοποιηθεί έγκαιρα και βάσει όσων προβλέπει η εθνική και κοινοτική νομοθεσία, η διαγωνιστική διαδικασία. Από την άλλη πλευρά, ενδεχομένως, όπως αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, έστω και στο παρά πέντε, το ΥΠΟΜΕΔΙ να προσβλέπει σε σημαντική έκπτωση επί του κόστους εξυπηρέτησης των άγονων δρομολογίων για το διάστημα των τεσσάρων μηνών και μέχρι να προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός.
Βέβαια αυτό δεν αναιρεί το χαρακτήρα προχειρότητας που εμφανίζει η διαδικασία τη στιγμή που ο Υπουργός με δηλώσεις του (5 Φεβρουαρίου) στη Βουλή, εξήγγειλε ότι θα αλλάξει το καθεστώς στις άγονες αεροπορικές γραμμές, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: “Να δούμε ποιες γραμμές είναι άγονες και ποιες είναι ρουσφέτι στις αεροπορικές εταιρείες”.
Με τη στάση που θα διατηρήσουν οι αεροπορικές εταιρείες να μην είναι, για την ώρα γνωστή, τα επόμενα 24ωρα οι εξελίξεις θα είναι καταιγιστικές σχετικά με τις 26 άγονες αεροπορικές γραμμές των οποίων η εξυπηρέτηση κατακυρώθηκε το 2012 στις Olympic Air, Aegean, Sky Express και Astra Airlines έναντι ποσού ύψους 157,4 εκατ. ευρώ.
Οι άγονες αεροπορικές γραμμές
1. Αθήνα – Αστυπάλαια
2.Αθήνα – Ικαρία
3.Αθήνα – Λέρος
4.Αθήνα – Μήλος
5.Αθήνα – Κύθηρα
6.Αθήνα – Νάξος
7.Αθήνα – Πάρος
8.Αθήνα – Κάρπαθος
9. Αθήνα – Σητεία
10.Αθήνα – Σκιάθος
11.Αθήνα – Κάλυµνος
12.Αθήνα – Σκύρος
13. Αθήνα – Ζάκυνθος
14.Αθήνα – Σύρος
15. Θεσσαλονίκη – Σάµος
16. Θεσσαλονίκη – Χίος
17. Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα
18. Θεσσαλονίκη – Καλαµάτα
19. Θεσσαλονίκη – Σκύρος
20. Αλεξανδρούπολη – Σητεία
21. Άκτιο – Σητεία
22. Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλλονιά – Ζάκυνθος – Κύθηρα
23. Λήµνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάµος – Ρόδος
24. Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία
25. Ρόδος – Κως – Κάλυµνος – Λέρος – Αστυπάλαια
26. Ρόδος – Καστελόριζο

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου