Ειδήσεις

«Αρχαιολογικοί Διάλογοι»: ένας νέος θεσμός γεννιέται

Ένας νέος θεσμός που προάγει τον δημόσιο αρχαιολογικό διάλογο και τη συλλογικότητα ξεκινά τη δράση του σε λίγες ημέρες. Απευθύνοντας ανοιχτή πρόσκληση προς όλους, ειδικούς και μη, οι πρώτοι «Αρχαιολογικοί Διάλογοι», όπως ονομάζεται το καινούργιο εγχείρημα, θα διεξαχθούν από τις 9 ως τις 11 Ιανουαρίου στην Αθήνα, με στόχο τη διαρκή κριτική και τον ανοιχτό διάλογο για τις αρχαιότητες και την αρχαιολογία στη σημερινή κοινωνία.

«Οι “Αρχαιολογικοί Διάλογοι” ξεκίνησαν ως πρωτοβουλία μιας ομάδας αρχαιολόγων – καθηγητών αρχαιολογίας σε ΑΕΙ του εσωτερικού και του εξωτερικού, υπαλλήλων του ΥΠΠΟ, αλλά και φοιτητών – με στόχο τον ανοικτό και ειλικρινή διάλογο γύρω από το παρελθόν και τις χρήσεις του. Δεν είμαστε σύλλογος ούτε σωματείο, η δομή της ομάδας είναι απολύτως ελεύθερη, χωρίς ιεραρχίες ή αποκλεισμούς. Ελπίζουμε η πρώτη συνάντηση, αυτή της Αθήνας, να ενδυναμώσει το εγχείρημά μας, δικαιώνοντας παράλληλα τις προσπάθειές μας εδώ κι έναν χρόνο περίπου», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δημήτρης Πλάντζος, επίκουρος καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κι ένας εκ των διοργανωτών.

Όπως αναφέρει ο ίδιος, «σκοπός είναι να μην συμμετέχουν μόνον αρχαιολόγοι, αλλά κι άλλες ειδικότητες, όπως ανθρωπολόγοι, ιστορικοί, μουσειολόγοι, αρχιτέκτονες, επίσης καλλιτέχνες που ασχολούνται με τον ρόλο των αρχαιοτήτων ως παρέμβαση πολιτισμική και ως έμπνευση. Προσπάθεια μας είναι να μην περιοριστεί μόνο στα αρχαιολογικά, γι’ αυτό και αναφέρεται ως ετήσιο συνέδριο/εκδήλωση/καλλιτεχνικό γεγονός.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • George Spanoudakis    18.04.2015 12:00

    ΜΕΓΑΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΠΑΤΗ ΣΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ:

    «Ξηλώθηκε» η διευθύντρια που ανέβασε τις δαπάνες αποκατάστασης βυζαντινού μνημείου. _Άμεση ήταν η αντίδραση της Ρένας Δούρου στην «πρωτοβουλία» της αναπληρώτριας προϊσταμένης της Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού να αυξήσει από μόνη της τις δαπάνες αποκατάστασης για ένα εκκλησάκι στη Δυτική Αττική από 15.000 ευρώ σε 253.000 ευρώ. Την επομένη της αποκάλυψης (δηλαδή στις 3 Δεκεμβρίου 2014) η κυρία μετακινήθηκε από την θέση της.

    Βravo! Πόσες απάτες πρέπει να κάνει για να πάει στο σπίτι της και αν κριθεί ένοχη από τη δικαιοσύνη στη φυλακή; Τα βυζαντινά μνημεία τα φροντίζουμε όπως πρέπει. Δυστυχώς όμως όλες σχεδόν οι αναστηλώσεις και «αναπαλαιώσεις» είναι τραγικά και παρόμοια υπερτιμολογημένες..!

    Γνωρίζετε το έγκλημα που γίνεται εις βάρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς στο σημαντικότερο μνημείο της Θεσσαλονίκης τον υστεροαρχαϊκό Ναό της πλατείας Αντιγονιδών, (Είναι αρχαιότερος του Παρθενώνα της Ακρόπολης των Αθηνών) και βρίσκεται σε ένα λάκκο με σκουπίδια._ Μήπως με την αδράνειά μας κάνουμε την ίδια καταστροφή στα μνημεία της ανθρωπότητας με τους τζιχαντιστές τους οποίους καταδικάζουμε απερίφραστα;
    ___________________________________________________

    ΓΙΑΤΙ ΑΔΡΑΝΟΥΝ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ;

    Είναι πολύ σοβαρό αλλά και ιδιαίτερα πολύπλοκο το πρόβλημα της περιοχής των αρχαίων Ιερών της Θεσσαλονίκης. Κανείς δεν τολμά να αναμειχτεί ενεργά, διότι είναι έργο ζωής και ίσως κανείς δημόσιος λειτουργός δεν έχει το ανάλογο όραμα και σθένος, ούτε υπάρχει ένα στοιχειώδες έστω πρόγραμμα.

    Υπάρχει μια πρόταση της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αλλά δεν υπάρχουν οι αναγκαίες πιστώσεις ούτε έγινε ανάλογος σχεδιασμός από ένα επιτελείο ειδικών. Ίσως διότι δεν βλέπουν οι αρμόδιοι του πολιτισμού κανένα ιδιαίτερο λόγο και προσωπικό συμφέρον για να ασχοληθούν με το έργο τέχνης έστω και αν πρόκειται για το σημαντικότερο αρχαίο ελληνικό και το μοναδικό υστεροαρχαϊκό μνημείο της πόλης. Έτσι ίσως εξηγείται γιατί δεν μας προέκυψε και ανάλογη πολιτική βούληση, ούτε από τους βουλευτές που εκλέγονται στη Θεσσαλονίκη.

    Υπάρχουν ωστόσο ικανοί αρχαιολόγοι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες, επιστήμονες στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. κτλ οι οποίοι νοιάζονται και αγωνιούν μαζί με τους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών για το τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης του αρχαίου θησαυρού της πόλης.
    Γ.Σ. 20.5.2014 μ.Χ.

    Η ευγνωμοσύνη είναι το κλειδί στην ευτυχία …η αγνωμοσύνη;

    Προσωπικά θα προτιμούσα το σημαντικότερο αρχαίο ελληνικό μνημείο της Θεσσαλονίκης ο υστεροαρχαϊκός Ναός που είναι θαμμένος στην πλατεία Αντιγονιδών να αναστηλωθεί δίπλα στο θερινό θέατρο του Κέδρινου Λόφου. Εκεί ψηλά έξω από τα ¨βυζαντινά κάστρα¨ ως σημείο αναφοράς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της ιστορικής πόλης.
    Να αναδειχθεί το αριστουργηματικό μνημείο, όπως αξίζει και στην μακραίωνη ιστορική πορεία της πόλης. Κάτι ανάλογο με το ασύγκριτο σε κάλλος μνημείο της ανθρωπότητας την Ακρόπολη των Αθηνών.

    Οι λαοί που διαγράφουν ένα μέρος της ιστορίας τους διαγράφουν και ένα αντίστοιχο από το μέλλον τους, Γ. Σεφέρης.
    Γ.Σ. 26.9.2014.

    Μεταφέρονται τα αρχαία μνημεία;

    Τα μνημεία δεν μεταφέρονται από τον τόπο τους και αυτό είναι σωστό. Όταν όμως ξεθάβεις ένα Ναό που ξηλώθηκε στο παρελθόν από τον τόπο του και μεταφέρθηκε σε άλλη περιοχή και για να το αναδείξεις στις μέρες μας πρέπει να γκρεμίσεις 8-10 πολυκατοικίες χωρίς ιδιαίτερο αισθητικό αποτέλεσμα τότε υποστηρίζω πως ΝΑΙ..μπορείς να το μεταφέρεις για να το σώσεις και να το αναδείξεις. Πόσο μάλλον που το υστεροαρχαϊκό μνημείο αποτελείται από ένα σύμπλεγμα δύο αρχαϊκών ναών που μετέφεραν οι δόλιοι Ρωμαίοι από την αρχαία Αινεία στη Θεσσαλονίκη.

    Στο χώρο της ταφής του Ναού στη σημερινή πλατεία Αντιγονιδών καλό θα είναι να στήσουμε μια εικαστική παρέμβαση με αντίγραφα από κολόνες αρχαϊκά γλυπτά τα οποία ανασύρθηκαν από τα πρανή του Ναού διότι ως φαίνεται θάφτηκαν μαζί του.! Ένα μνημείο για ιστορικούς λόγους που θα οδηγεί τους μελετητές και τους επισκέπτες της πόλης στη νέα περίοπτη θέση του μνημείου. Ένα καλαίσθητο μνημείο που θα περιγράφει την περιοχή των αρχαίων ιερών και την «πορεία του υστεροαρχαϊκού Ναού στο χρόνο» το οποίο θα αναδείξει την περιοχή και φυσικά ένα απαιτείται ένα παρόμοιο μνημείο στην περιοχή της αρχαίας Αινείας.
    Γ.Σ. 18 Απριλίου 2015

  • FOTINI    03.01.2015 23:41

    ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΗ Η ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ”ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΙΑΛΟΓΩΝ” ,ΤΙ ΩΡΕΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΜΙΛΗΤΕΣ;

Σχολιασμός άρθρου