Συνεντεύξεις

Στέφανος Πορτσέλλη: «Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν “πληγή” για το νησί της Ρόδου»

Ο φόρος αίματος της ασφάλτου είναι βαρύς στη Ρόδο. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν «πληγή» για το νησί. Για το τι μπορεί να φταίει για τη συχνότητα των ατυχημάτων και την ελλιπή οδική ασφάλεια, εξηγεί σε συνέντευξή του προς τη «δ» ο κ. Στέφανος Πορτσέλλη, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδηγών Ρόδου και τονίζει ότι η μη σωστή οδική συμπεριφορά δεν οφείλεται κατ’ ανάγκη στην έλλειψη παιδείας, αλλά μάλλον στην «ατιμωρησία» των οδηγών.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Σ. Πορτσέλλη αναλυτικά:
• Κύριε Πορτσέλλη, πώς θα χαρακτηρίζατε την οδική συμπεριφορά των Ροδιτών;
Η οδική συμπεριφορά των Ροδιτών δεν απέχει πολύ από αυτή όλων των Ελλήνων. Επικρατεί στους δρόμους αναρχία. Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει, παραβιάζει την προτεραιότητα, τον κόκκινο σηματοδότη, παρκάρει όπου θέλει. Και όλα αυτά μπορεί και τα κάνει, επειδή γνωρίζει εκ των προτέρων ότι δεν θα του επιβληθεί κανένα πρόστιμο, ότι δεν θα του βεβαιωθεί παράβαση.
• Η ατιμωρησία είναι συνεπώς η αιτία για τη μη τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας; Υπάρχουν άλλα αίτια;
Πολλοί λένε ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε οδική παιδεία σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως είναι η Γερμανία, η Σουηδία κλπ. Προσωπικά, διαφωνώ. Και διαφωνώ επειδή γνωρίζω καλά πως όταν οι Έλληνες οδηγοί βγουν στο εξωτερικό, οδηγούν σωστά. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό; Ένα μαγικό ραβδί τους έχει μετατρέψει σε ευσυνείδητους οδηγούς; Πολύ απλά, ο Έλληνας γνωρίζει ότι εάν σταθμεύσει παράνομα στη …Γερμανία θα του σηκώσουν το αυτοκίνητο. Γνωρίζει πώς όταν παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη, θα υποστεί τις συνέπειες του νόμου, ότι θα λάβει το πρόστιμο στο σπίτι. Γι’ αυτό είναι προσεκτικός. Δυστυχώς για να είναι συνεπής ο Έλληνας οδηγός, θα πρέπει να έχει από πάνω του τον βούρδουλα.
Αυτό που θα μπορούσε να κάνει η πολιτεία, εάν πραγματικά ενδιαφερόταν για το πρόβλημα της οδικής αν-ασφάλειας, είναι να διαθέσει κάποια κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό στις περιφέρειες και στους δήμους προκειμένου να τοποθετηθούν κάμερες σε διασταυρώσεις και σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου. Οι οδηγοί θα πρέπει να γνωρίζουν ότι υπάρχουν κάμερες. Να έχουν εν ολίγοις την αίσθηση ότι ελέγχονται. Διότι αν στηριχθούμε στην οδική παιδεία του καθενός, δεν μπορούμε να περιμένουμε αποτελέσματα, τουλάχιστον όχι άμεσα.
Δεν θέλω να πω ότι δεν χρειάζεται να βελτιώσουμε την παιδεία μας. Πολλές φορές ζητήσαμε το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής να ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα από τη νηπιακή ηλικία και σε όλες τις βαθμίδες και να είναι μάλιστα μάθημα το οποίο θα βαθμολογείται. Μέχρι όμως να οδηγηθούμε σε μία γενιά που μέσα από την παιδεία θα έχει καλλιεργήσει σωστή οδική συμπεριφορά, θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια.
• Πώς οδηγούν αλήθεια οι ξένοι επισκέπτες του νησιού;
Οι τουρίστες, οι οποίοι υποτίθεται ότι διακατέχονται από μία καλύτερη νοοτροπία και μία πιο σωστή κουλτούρα απ΄ ό,τι ο Έλληνας, σας πληροφορώ ότι οδηγούν χειρότερα από εμάς ερχόμενοι εδώ. Και το κάνουν επειδή γνωρίζουν ότι επικρατεί ατιμωρησία. Βέβαια, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι υπάρχει πρόβλημα σήμανσης -κατακόρυφης ή οριζόντιας- στη Ρόδο και παντού στην Ελλάδα. Υστερούμε στις πληροφοριακές πινακίδες που κατευθύνουν τον οδηγό πού να πάει. Και πάλι όμως δεν δικαιολογείται η μη νόμιμη συμπεριφορά των οδηγών.
Εάν παρακολουθήσετε πώς οδηγούν οι τουρίστες, θα διαπιστώστε ότι πολλοί από αυτούς δεν τηρούν τον ΚΟΚ. Οδηγούν μεθυσμένοι στη Ρόδο, ενώ δεν θα το έκαναν ποτέ στη χώρα τους.
• Ποια είναι τα κύρια αίτια πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος;
Ο πρώτος παράγοντας πρόκλησης σοβαρού τροχαίου ατυχήματος είναι η ταχύτητα. Στα θανατηφόρα τροχαία, όπως προκύπτει από πραγματογνωμοσύνες, η υπερβολική ταχύτητα είναι η βασική αιτία. Μπορεί στην πόλη το όριο ταχύτητας να είναι 50 χλμ την ώρα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να τρέχω με 50 ό,τι και αν συμβεί. Πάντοτε θα πρέπει να προσαρμόζω την ταχύτητα στις κυκλοφοριακές συνθήκες που υπάρχουν τη δεδομένη στιγμή. Εάν είναι απαραίτητο, εάν λχ περνώ μπροστά από σχολεία, ή από ένα δρόμο με πολλές διασταυρώσεις ή διαβάσεις πεζών θα οδηγώ με 10 και 20 χλμ την ώρα. Τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, όπως σας εξήγησα, οφείλονται κατά κύριο λόγο στην υπερβολική ταχύτητα σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, είτε πρόκειται για την απόσπαση προσοχής λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου, συνομιλίας με το συνοδηγό κλπ…
Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε την κατανάλωση αλκοόλ. Όταν βλέπουμε στα καλά του καθουμένου το απέναντι όχημα να κατευθύνεται κατά πάνω μας, προφανώς κάτι δεν πάει καλά. Ή πιωμένος είναι ο άλλος οδηγός, ή μιλάει στο κινητό… Το μόνο που δεν κάνει πάντως είναι να ασχολείται με την οδήγηση.
• Υπάρχουν επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο του νησιού;
Επικίνδυνα σημεία προφανώς και υπάρχουν. Όμως αυτό το οποίο λέω πάντα στους μαθητές μου είναι ότι δεν υπάρχει επικίνδυνος δρόμος, υπάρχει επικίνδυνος οδηγός. Φέρουμε ως άνθρωποι και ως οδηγοί πάντα το 95% της ευθύνης για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Όσο άσχημος και αν είναι ο δρόμος, εάν οδηγούμε προσεκτικά και αργά, δεν θα κινδυνεύσουμε. Πάντα υπάρχουν σημεία καρμανιόλες, με επικίνδυνες κλίσεις… πάντα θα υπάρχουν λακκούβες και σαμαράκια. Όλα αυτά όμως τα αντιμετωπίζομε με μειωμένη ταχύτητα. Είδατε ποτέ κάποιο εκπαιδευτικό όχημα να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, να συγκρουστεί με κάποιο άλλο όχημα; Ποτέ δεν συνέβη αυτό. Δεν συνέβη ποτέ επειδή τηρούμε πάντα τα όρια ταχύτητας ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου. Γι΄ αυτό και προλαβαίνουμε να αντιδράσουμε.
Είναι εύκολο να τα ρίχνουμε στο δρόμο την ευθύνη. Εάν μετά από ένα τροχαίο ατύχημα αναρωτηθούμε, αν θα προλαβαίναμε να αποφύγουμε με ασφάλεια το επικίνδυνο σημείο σε περίπτωση που οδηγούσαμε αργά, η απάντηση είναι, πως ναι.
• Βλέπετε αλλαγή νοοτροπίας στα νέα παιδιά; Είναι πιο συνετοί οδηγοί;
Τα νέα παιδιά, τον πρώτο ή και τον δεύτερο χρόνο της οδικής τους καριέρας, δεν εμπλέκονται σε τροχαίο ατύχημα. Είναι εξαιρετικά σπάνιο αυτό και οφείλεται στο γεγονός ότι ο νέος οδηγός είναι συνειδητοποιημένος. Τηρεί όσα έχει μάθει και διδαχθεί.
Μετά από το διάστημα αυτό, τείνουν να θεωρούν ότι είναι έμπειροι οδηγοί και επηρεάζεται από την επικρατούσα οδική νοοτροπία. Βέβαια οι νέοι είναι πιο εξοικειωμένοι με τις καινούριες τεχνολογίες και τους νέους αυτοματισμούς που έχουν πλέον τα αυτοκίνητα. Υπάρχουν λ.χ. αισθητήρες που σε επαναφέρουν στη λωρίδα κυκλοφορίας, όταν πας να μπεις στο αντίθετο ρεύμα. Κάποια ανιχνεύουν το αλκοόλ και δεν ξεκινούν…. Τα νέα παιδιά που το έχουν με την τεχνολογία είναι πιο εύκολο να προσαρμοστούν στα νέα αυτοκίνητα τα οποία είναι και τα πιο ασφαλή.
• Ποιο είναι το δικό σας μήνυμα, τι θέλετε να συμβουλεύσετε τους οδηγούς;
Να σέβονται τον συνάνθρωπό τους. Με το που κάθονται στη θέση του οδηγού θα πρέπει να σκέφτονται πώς θα επιστρέψουν με ασφάλεια και όχι πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους. Δεν θα πρέπει να μας απασχολεί το πότε θα φτάσουμε στον προορισμό μας. Θα πρέπει να μας απασχολεί να φτάσουμε ασφαλείς. Θα πρέπει γενικώς να σεβόμαστε τους υπόλοιπους οδηγούς στο δρόμο. Όπως σεβόμαστε τον συνάνθρωπό μας σε άλλες συνθήκες, στη δουλειά μας σε μία ουρά σε μία τράπεζα, θα πρέπει να τον σεβόμαστε και την ώρα που οδηγούμε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου