ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ολες οι αλλαγές στη ζωή μας από σήμερα: Ποια προϊόντα αυξάνονται – Τι συμβαίνει με τους μισθούς και τις συντάξεις

news room 1 λεπτό ανάγνωση
30

Νέο τοπίο από σή­με­ρα στην αγορά καθώς τέ­θη­κε σε εφαρ­μο­γή η αύ­ξη­ση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% με απο­τέ­λε­σμα να επι­βα­ρυν­θούν χι­λιά­δες προ­ϊ­ό­ντα και υπη­ρε­σί­ες. Ει­δι­κά στα νησιά η επι­βά­ρυν­ση είναι με­γα­λυ­τε­ρη καθώς κα­ταρ­γεί­ται η έκ­πτω­ση που υπήρ­χε λόγω του ει­δι­κού κα­θε­στώ­τος. Οι επαγ­γελ­μα­τί­ες άλ­λα­ξαν τις τα­μεια­κές μη­χα­νές τους και οι κα­τα­να­λω­τές θα δουν αυ­ξή­σεις στις τιμές.

Ανα­λυ­τι­κές οδη­γί­ες για την προ­σαρ­μο­γή των ει­δι­κών φόρων κα­τα­νά­λω­σης στα νέα δε­δο­μέ­να που δη­μιουρ­γή­θη­καν μετά την ψή­φι­ση του νο­μο­σχέ­διου με τις αυ­ξή­σεις των  έμ­με­σων φόρων έδωσε η Γε­νι­κή Γραμ­μα­τεία με εγκύ­κλιο που δη­μο­σιεύ­τη­κε χθες

Ου­σια­στι­κά κοι­νο­ποιού­νται σε όλα τα εμπλε­κό­με­να μέρη, όλες οι αλ­λα­γές για:

1. Τα βιο­μη­χα­νο­ποι­μέ­να καπνά (τσι­γά­ρα, λε­πτο­κομ­μέ­νο καπνό)

2. Την αι­θυ­λι­κή αλ­κο­ο­ό­λη (κα­τάρ­γη­ση ει­δι­κού κα­θε­στώ­τος στα δω­δε­κά­νη­σα)

3. Τη μπύρα όπου ο νέος φόρος θα πρέ­πει να ισχύ­σει από αύριο

4. Τα ενερ­γεια­κά προ­ϊ­ό­ντα (φυ­σι­κό αέριο, βεν­ζί­νη, πε­τρέ­λαιο)

5. Τον καφέ

6. Το ηλε­κτρο­νι­κό τσι­γά­ρο

Η εγκύ­κλιος πε­ρι­λαμ­βά­νει και ανα­λυ­τι­κές οδη­γί­ες για τη με­τα­χεί­ρι­ση όλων αυτών των προ­ϊ­ό­ντων από πλευ­ράς ΦΠΑ.

Ανα­λυ­τι­κά:

  • Αυ­ξά­νο­νται οι τιμές στα ράφια των σού­περ μάρ­κετ και κα­τα­στη­μά­των για εκα­το­ντά­δες προ­ϊ­ό­ντα, τα διό­δια, τους λο­γα­ρια­σμούς στα­θε­ρής και κι­νη­τής τη­λε­φω­νί­ας που θα εκ­δο­θούν μετά την 1η Ιου­νί­ου, στην εστί­α­ση, στη βεν­ζί­νη και σε δε­κά­δες υπη­ρε­σί­ες. Το «κύμα» ανα­τι­μή­σε­ων φέρ­νει η αύ­ξη­ση του ΦΠΑ στο 24% από 23%.
  • Κα­ταρ­γεί­ται η έκ­πτω­ση 30% ΦΠΑ σε Σύρο, Θάσο, Άνδρο, Τήνο, Κάρ­πα­θο, Μήλο, Σκύρο, Αλόν­νη­σο, Κέα, Αντί­πα­ρο, και Σίφνο. Σε όλα αυτά τα νησιά, ο κα­νο­νι­κός συ­ντε­λε­στής θα εκτο­ξευ­τεί από το 16% που είναι σή­με­ρα στο 24%, δη­λα­δή 8 μο­νά­δες επάνω.
  • Δι­πλα­σιά­ζε­ται ο φόρος στην μπίρα. Οι λια­νι­κές τιμές ανα­μέ­νε­ται να επι­βα­ρυν­θούν κατά 15 – 20 λεπτά.
  • Επι­βάλ­λε­ται τέλος 10% στη συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση. Για έναν λο­γα­ρια­σμό 50 ευρώ (προ ΦΠΑ) η επι­βά­ρυν­ση θα είναι 5 ευρώ. Στη συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση επι­βάλ­λε­ται και ΦΠΑ που αυ­ξά­νει από 23% σε 24%.
  • Εφαρ­μό­ζο­νται νέα τέλη τα­ξι­νό­μη­σης στα αυ­το­κί­νη­τα. Συν­δέ­ο­νται με τη λια­νι­κή τιμή προ φόρων και τους ρύ­πους με απο­τέ­λε­σμα μειώ­σεις για τα φθηνά και μη ρυ­πο­γό­να και αυ­ξή­σεις για τα ακρι­βά και πε­ρισ­σό­τε­ρο ρυ­πο­γό­να. Με τέλη τα­ξι­νό­μη­σης μειω­μέ­νους κατά 50% θα επι­βα­ρύ­νο­νται πλέον και τα υβρι­δι­κά. Πα­ράλ­λη­λα κα­ταρ­γεί­ται ο φόρος πο­λυ­τε­λεί­ας.

 

Ανα­λυ­τι­κά:

  • 1) Αυ­ξά­νε­ται ο συ­ντε­λε­στής ΦΠΑ από 23% στο 24%

Ο ανώ­τα­τος συ­ντε­λε­στής ΦΠΑ αυ­ξά­νε­ται από 23% σε 24%  επι­βα­ρύ­νοτ­τας τις τιμές πλη­θώ­ρας προ­ϊ­ό­ντων πρώ­της ανά­γκης, όπως ζυ­μα­ρι­κά, κον­σέρ­βες, φρυ­γα­νιές, καφές, τσάι, μαρ­γα­ρί­νες, ανα­ψυ­κτι­κά, χυμοί, ηλε­κτρι­κά είδη κ.α.

Εκτός αυτών αυ­ξά­νο­νται οι τιμές σε: Ακί­νη­τα, αυ­το­κί­νη­τα, καύ­σι­μα, τσι­γά­ρα, ποτά, ρο­φή­μα­τα, λο­γα­ρια­σμοί στα­θε­ρών και κι­νη­τών τη­λε­φώ­νων, είδη οι­κια­κού εξο­πλι­σμού, συ­σκευα­σμέ­να και με­τα­ποι­η­μέ­να είδη δια­τρο­φής, είδη σερ­βι­ρι­ζό­με­να σε κα­τα­στή­μα­τα μα­ζι­κής εστί­α­σης, ει­σι­τή­ρια μέσων μα­ζι­κής με­τα­φο­ράς, κό­μι­στρα ταξί, διό­δια και πλή­θος άλλων προ­ϊ­ό­ντων και υπη­ρε­σιών.

  • 2) Αυ­ξά­νε­ται ο ΦΠΑ απο το 16% στο 17% στα ακρι­τι­κά νησιά

Εκτός από το 24%, για πρώτη φορά μπαί­νει και ΦΠΑ 17% (αντί 16%) στα ακρι­τι­κά νησιά του Αι­γαί­ου που γλί­τω­σαν (έως 31.12.2016)  την κα­τάρ­γη­ση της έκ­πτω­σης 30% που απο­λάμ­βα­ναν έως πέ­ρυ­σι στον ΦΠΑ.

  • 3) Τέλος ο μειω­μέ­νος κατά 30% συ­ντε­λε­στής ΦΠΑ σε 11 νησιά του Αι­γαί­ου

Σύρος,  Θάσος, Άν­δρος, Τήνος, Κάρ­πα­θος, Μήλος, Σκύ­ρος, Αλόν­νη­σος, Κέα, Αντί­πα­ρος, Σίφ­νος  χά­νουν την έκ­πτω­ση του μειω­μέ­νου ΦΠΑ. Ετσι από σή­με­ρα στα εν λόγω νησιά ισχύ­ουν οι εξής στυ­ντε­λε­στές:

α) 6% αντί για 5% σε φάρ­μα­κα και βι­βλία

β) 13% αντί για 9% (ανα­τί­μη­ση κατά 3,66%) σε ΔΕΗ, νερό, νωπά κρέ­α­τα, ψάρια, γάλα και γα­λα­κτο­κο­μι­κά προ­ϊ­ό­ντα, φυτά ζω­ντα­νά, λα­χα­νι­κά και φρού­τα βρώ­σι­μα, δη­μη­τρια­κά, άμυλα και προ­ϊ­ό­ντα αλευ­ρο­ποι­ϊ­ας, ελαιό­λα­δο, πα­ρα­σκευά­σμα­τα για τη δια­τρο­φή των παι­διών, ψωμί, ζυ­μα­ρι­κά, νερά φυ­σι­κά,  φαρ­μα­κευ­τι­κά προ­ϊ­ό­ντα, είδη και συ­σκευ­ές ορ­θο­πε­δι­κής,  λο­γα­ρια­σμούς ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας , υπη­ρε­σί­ες δια­μο­νής σε ξε­νο­δο­χεία και του­ρι­στι­κά κα­τα­λύ­μα­τα.

γ) 24% αντί 16% (δη­λα­δή αύ­ξη­ση 50%) για τις υπό­λοι­πες κα­τη­γο­ρί­ες προ­ϊ­ό­ντων και υπη­ρε­σιών, όπως καύ­σι­μα, νε­ό­δμη­τα κτί­σμα­τα (πλην πρώ­της κα­τοι­κί­ας), αυ­το­κί­νη­τα, δί­κυ­κλα, φορ­τη­γά, λε­ω­φο­ρεία και λοιπά οχή­μα­τα, ηλε­κτρι­κές και ηλε­κτρο­νι­κές συ­σκευ­ές, καύ­σι­μα, τσι­γά­ρα και λοιπά προ­ϊ­ό­ντα κα­πνού, οι­νο­πνευ­μα­τώ­δη ποτά, είδη έν­δυ­σης και υπό­δη­σης, είδη οι­κια­κού εξο­πλι­σμού, όπως έπι­πλα, υφά­σμα­τα κ.λπ., πάσης φύ­σε­ως πλα­στι­κά και ξύ­λι­να αντι­κεί­με­να, χη­μι­κά προ­ϊ­ό­ντα, κο­σμή­μα­τα, ρο­λό­για κ.λπ., τέλη στα­θε­ρής και κι­νη­τής τη­λε­φω­νί­ας, όλες τις πα­ρε­χό­με­νες υπη­ρε­σί­ες από επι­χει­ρή­σεις και ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες, συ­σκευα­σμέ­να, με­τα­ποι­η­μέ­να και τυ­πο­ποι­η­μέ­να είδη δια­τρο­φής, ζά­χα­ρη, λοι­πές γλυ­κα­ντι­κές ου­σί­ες, αλάτι, ξύδι και τα υπο­προ­ϊ­ό­ντα του, μα­στί­χα, ζώντα ζώα, λι­πά­σμα­τα, ζω­ο­τρο­φές, σπό­ρους, άνθη, ανα­ψυ­κτι­κά, χυμοί, energy drinks και λοιπά μη αλ­κο­ο­λού­χα ποτά, εστί­α­ση – catering, απο­χέ­τευ­ση, ει­σι­τή­ρια μέσων μα­ζι­κής με­τα­φο­ράς, κό­μι­στρα ταξί και φορ­τη­γών δη­μό­σιας χρή­σης.

Σε όλες οι πα­ρα­πά­νω κα­τη­γο­ρί­ες προ­ϊ­ό­ντων και υπη­ρε­σιών ανα­μέ­νε­ται να ση­μειω­θούν αυ­τό­μα­τες ανα­τι­μή­σεις της τά­ξε­ως του 6,9%.
  • 4) Κατά 20% ακρι­βό­τε­ρη η μπύρα

Με το πρώτο κύμα έρ­χε­ται, επί­σης, η αύ­ξη­ση στον Ει­δι­κό Φόρο Κα­τα­νά­λω­σης της μπύ­ρας από τα 2,60 στα 5 ευρώ ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκα­τό­λι­τρο και από 1,3 σε 2,5 ευρώ ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκα­τό­λι­τρο για τα μικρά ζυ­θο­ποιεί, που προ­κα­λεί αύ­ξη­ση ως και 20% στη λια­νι­κή τιμή.

  • 5) Αυ­ξά­νε­ται και η συν­δρο­μη­τι­κή ΤV

Aπό σή­με­ρα μπαί­νει και  τέλος 10% στη συν­δρο­μη­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση. Μαζί με την αύ­ξη­ση του συ­ντε­λε­στή ΦΠΑ κατά μια μο­νά­δα οι λο­γα­ρια­σμοί ανα­μέ­νε­ται να αυ­ξη­θούν κατά 10,9%.

  • 6) Πιο ακρι­βό και το αυ­το­κί­νη­το

Τη στιγ­μή που η χρήση του αυ­το­κι­νή­του γί­νε­ται ακόμη πιο ακρι­βή λόγω της αύ­ξη­σης του ΦΠΑ, αλλά και της ερ­χό­με­νης αύ­ξη­σης του ΕΦΚ, που θα κά­νουν πιο ακρι­βές τις με­τα­κι­νή­σεις, από σή­με­ρα έρ­χο­νται με­γά­λες αλ­λα­γές και στην  αγορά του αυ­το­κι­νή­του λόγω των αλ­λα­γών στα τέλη τα­ξι­νό­μη­σης, που πλέον θα υπο­λο­γί­ζο­νται με βάση την αξία λια­νι­κής προ φόρων, ενώ θα επι­βάλ­λε­ται και πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κό τέλος ανά­λο­γα με τις εκ­πο­μπές ρύπων (CO2).

Επι­πλέ­ον, θα πλη­ρώ­νουν στο εξής τέλος τα­ξι­νό­μη­σης και τα υβρι­δι­κά αυ­το­κί­νη­τα, με συ­ντε­λε­στές μειω­μέ­νους κατά 50% σε σύ­γκρι­ση με τα υπό­λοι­πα αυ­το­κί­νη­τα.

Σύμ­φω­να με εκτι­μή­σεις των εμπό­ρων, αμέ­σως μετά την κα­τάρ­γη­ση του μέ­τρου της από­συρ­σης, οι τιμές των αυ­το­κι­νή­των σε συν­δυα­σμό και με την αύ­ξη­ση του ΦΠΑ στο 24% θα αυ­ξη­θούν ση­μα­ντι­κά για τα αυ­το­κί­νη­τα που η αξία τους είναι άνω των 15.000 ευρώ και έχουν εκ­πο­μπές ρύπων πάνω από 120 γραμ­μά­ρια CO2, ενώ αντι­θέ­τως στα ση­με­ρι­νά επί­πε­δα με την ισχύ της από­συρ­σης ή και χα­μη­λό­τε­ρα θα πέ­σουν οι τιμές για τα φθηνά και με μι­κρούς και οι­κο­νο­μι­κούς κι­νη­τή­ρες ΙΧ.

  • 7) Μι­σθοί-συ­ντά­ξεις

Νέα πα­ρα­κρά­τη­ση φόρου για μι­σθω­τούς και συ­ντα­ξιού­χους με βάση τη νέα κλί­μα­κα φο­ρο­λο­γί­ας ει­σο­δή­μα­τος και ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης. Η μεί­ω­ση του έμ­με­σου αφο­ρο­λο­γή­του ορίου, σε συν­δυα­σμό με τις αλ­λα­γές στην ει­δι­κή ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης, φέρ­νουν αύ­ξη­ση της μη­νιαί­ας πα­ρα­κρά­τη­σης και συ­νε­πώς μι­κρό­τε­ρες απο­δο­χές για τους έχο­ντες χα­μη­λά και μι­κρο­με­σαία ει­σο­δή­μα­τα.

Οι πα­ρα­κρα­τή­σεις φόρου και ει­δι­κής ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης στο ει­σό­δη­μα από μι­σθούς και συ­ντά­ξεις με τις νέες δια­τά­ξεις διε­νερ­γού­νται για μι­σθο­δο­σί­ες και συ­ντά­ξεις που εκ­κα­θα­ρί­ζο­νται από τις 27 Μαΐου 2016, και όχι ανα­δρο­μι­κά. Τα πα­ρα­κρα­τη­θέ­ντα ποσά φόρου και ει­δι­κής ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης θα δη­λω­θούν στις ετή­σιες δη­λώ­σεις φο­ρο­λο­γί­ας ει­σο­δή­μα­τος φο­ρο­λο­γι­κού έτους 2016 και θα συμ­ψη­φι­στούν κατά την εκ­κα­θά­ρι­ση των δη­λώ­σε­ων αυτών. Δη­λα­δή για όσους υπάρ­χει επι­πλέ­ον πα­ρα­κρά­τη­ση για το διά­στη­μα Ια­νουα­ρί­ου-Μαΐου, αυτή θα πλη­ρω­θεί με την εκ­κα­θά­ρι­ση των φο­ρο­λο­γι­κών δη­λώ­σε­ων που θα υπο­βλη­θούν το 2017. Αντί­στοι­χα, όσοι έχουν όφε­λος από τις νέες κλί­μα­κες, θα το δουν με την εκ­κα­θά­ρι­ση της δή­λω­σης για το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2016.

Με τη μεί­ω­ση του αφο­ρο­λο­γή­του ορίου από τα 9.545 στα 8.636 ευρώ – 9.090 ευρώ για τους μι­σθω­τούς και τους συ­ντα­ξιού­χους χωρίς παι­διά και με 1 ή 2 παι­διά οι φο­ρο­λο­γι­κές επι­βα­ρύν­σεις επί των μι­σθών και των συ­ντά­ξε­ων ξε­κι­νούν πλέον πάνω από το όριο των 617 ευρώ τον μήνα για τους ιδιω­τι­κούς υπαλ­λή­λους και πάνω από το ποσό των 720 ευρώ τον μήνα για τους δη­μο­σί­ους υπαλ­λή­λους και τους συ­ντα­ξιού­χους.

Ει­δι­κό­τε­ρα:

  • Οι ερ­γα­ζό­με­νοι στον ιδιω­τι­κό τομέα χωρίς παι­διά ή με 1 ή 2 προ­στα­τευό­με­να παι­διά με μη­νιαί­ες απο­δο­χές πάνω από 617 ευρώ και μέχρι 1.900-2.000 ευρώ, θα «χά­σουν» έως και 19,5 ευρώ τον μήνα.
  • Ιδιω­τι­κοί υπάλ­λη­λοι χωρίς παι­διά ή με 1-2 παι­διά με μη­νιαί­ες απο­δο­χές πάνω από 2.000 και μέχρι 3.000 ευρώ θα δουν τις μη­νιαί­ες κρα­τή­σεις φόρου ει­σο­δή­μα­τος και ει­δι­κής ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης να μειώ­νο­νται και, αντι­στοί­χως, τις μη­νιαί­ες κα­θα­ρές απο­δο­χές τους να αυ­ξά­νο­νται έως και 29,35 ευρώ.
  • Οι ερ­γα­ζό­με­νοι στον ιδιω­τι­κό τομέα χωρίς παι­διά ή με 1-2 παι­διά και με μη­νιαί­ες απο­δο­χές πάνω από 3.000 και μέχρι 3.600 ευρώ πε­ρί­που, θα υπο­στούν πρό­σθε­τες φο­ρο­λο­γι­κές επι­βα­ρύν­σεις που θα προ­κα­λέ­σουν μειώ­σεις έως και 48,71 ευρώ στον μισθό τους.
  • Οι ερ­γα­ζό­με­νοι στον δη­μό­σιο τομέα και οι συ­ντα­ξιού­χοι χωρίς παι­διά ή με 1 -2 παι­διά και με μη­νιαί­ες απο­δο­χές πάνω από 720 και μέχρι 2.250 ευρώ θα δουν τις μη­νιαί­ες απο­δο­χές τους να μειώ­νο­νται έως και 22,75 ευρώ.
  • Ιδιω­τι­κοί υπάλ­λη­λοι με 3 ή πε­ρισ­σό­τε­ρα παι­διά και απο­δο­χές μέχρι 850 ευρώ και δη­μό­σιοι υπάλ­λη­λοι και συ­ντα­ξιού­χοι με 3 ή πε­ρισ­σό­τε­ρα παι­διά με μη­νιαί­ες απο­δο­χές έως 1.000 ευρώ δεν θα έχουν καμία με­τα­βο­λή στα κα­θα­ρά ποσά απο­δο­χών τους.
  • 8) Αρ­χί­ζουν οι πλει­στη­ρια­σμοί

Αρ­χί­ζουν από την 1η Ιου­νί­ου οι πλει­στη­ρια­σμοί ακι­νή­των, μετά την άρση και του τε­λευ­ταί­ου τυ­πι­κού νο­μι­κού εμπο­δί­ου, που αφο­ρού­σε στον προσ­διο­ρι­σμό της εμπο­ρι­κής αξίας του ακι­νή­του.

Ημε­ρη­σία

 

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.