Συνεντεύξεις

Μανώλης Μαρκόπουλος: «Η σεζόν 2022 είναι αναμφίβολα ένας γρίφος για δυνατούς λύτες»

To 2021 η Ρόδος είχε μία καλή τουριστική σεζόν παρά τη συνεχιζόμενη πανδημία του κορωνοϊού Covid-19. Δεν έλειψαν όμως οι δυσκολίες για τον κλάδο της φιλοξενίας λόγω των διαρκώς μεταβαλλόμενων συνθηκών. Και όπως φαίνεται, το 2022 θα είναι πιθανότατα μια ακόμα δύσκολη χρονιά, καθώς τα αυξημένα κόστη ενέργειας και προμηθειών, παράλληλα με τις σχετικώς «κλειδωμένες» τιμές και τις αμφίβολές πληρότητες, σύμφωνα με όσα αναφέρει σε συνέντευξή του προς την «δ» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλης Μαρκόπουλος, θα αποτελέσουν προκλήσεις τις οποίες θα κληθεί να διαχειριστεί η ξενοδοχία, έχοντας ως οδηγό την τιμολογιακή πολιτική του 2023!
Η μείωση του ΦΠΑ και των εργοδοτικών εισφορών στα επίπεδα των ανταγωνιστριών χωρών, η αλλαγή του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας στα επίπεδα του βιομηχανικού, αποτελούν αναγκαία και δίκαια μέτρα για την ενίσχυση και επιβίωση του ξενοδοχειακού κλάδου, τονίζει ο κ. Μαρκόπουλος στη συνέντευξή του, το πλήρες κείμενο της οποίας ακολουθεί:
• Κύριε Μαρκόπουλε, αποχαιρετώντας το 2021, θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη αυτή με σχόλιό σας για την τουριστική σεζόν που πέρασε. Δηλώσατε ότι το μεγάλο ζητούμενο ήταν να «σταθούμε όρθιοι μετά από δύο σεζόν σοβαρής κρίσης». Ήταν το αποτέλεσμα το προσδοκώμενο; Ως ο μεγαλύτερος παραγωγικός φορέας του νησιού πώς ζήσατε το 2021;
Ήταν μια χρονιά, κατά την οποία αντιμετωπίσαμε ξανά, δύσκολες καταστάσεις, επιχειρήσαμε για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν υπό διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και όμως καταφέραμε να σταθούμε όρθιοι. Είχαμε ένα πολύ κακό πρώτο δίμηνο (μέσα Μαΐου – μέσα Ιουλίου) και ένα θετικό τρίμηνο (μέσα Ιουλίου – Οκτώβριος).
Ως Ένωση συνεχίσαμε να διεκδικούμε, και αυτόνομα, αλλά και μέσω της δυναμικής μας παρουσίας και στα τρία δευτεροβάθμια όργανα. Οργανώσαμε πρώτοι εμβολιασμούς μέσα στις μονάδες μας, στηρίξαμε όσους είχαν ανάγκη κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς του Αυγούστου με τρόπο που έγινε παράδειγμα προς μίμηση στη συνέχεια και από άλλες Ενώσεις της Χώρας (Κως, βόρεια Εύβοια, Αρκαλοχώρι Ηρακλείου κ.α.) και αποτελεί πλέον πηγή έμπνευσης και οδηγό για το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος για την ανάπτυξη σχετικής πλατφόρμας, ώστε να είναι ευκολότερη η διαχείριση κρίσεων που οφείλονται σε φυσικές καταστροφές.
• Ποιες είναι οι προσδοκίες για την επόμενη τουριστική σεζόν; Η Ρόδος φαίνεται να συγκαταλέγεται στους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς και το 2022. Πιστεύετε ότι μπορούμε να πλησιάσουμε στα ποσοτικά δεδομένα του 2019;
Ως προορισμός, ναι, μπορώ να συμφωνήσω ότι λαμβάνουμε θετικούς οιωνούς. Όμως ως κλάδος έχουμε μπροστά μας, πιθανότατα, μια ακόμα δύσκολη χρονιά η οποία πέραν της αμφίβολης πληρότητας, όπως και το 2020-2021, θα μας δοκιμάσει και με ένα ακόμη, τριπλά-σύνθετο, πρόβλημα: το αυξημένο κόστος ενέργειας και προμηθειών, παράλληλα με σχετικώς «κλειδωμένες» τιμές. Αναμφίβολα είναι ένας γρίφος για δυνατούς λύτες ως προς το 2022, είναι οδηγός μας όμως για την τιμολογιακή πολιτική του 2023…
• Σας ανησυχεί η ακύρωση του μεγαλύτερου ραντεβού της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας, της ΙΤΒ τον Μάρτιο του 2022 λόγω της έξαρσης της πανδημίας; Πιστεύετε ότι θα ήταν πιθανή η μετατόπιση της έναρξης της σεζόν;
Η ακύρωση αυτή, καθαυτή, δεν έχει επιπτώσεις. Καταδεικνύει όμως ότι συνεχίζουμε την όλη μας προσπάθεια σε ένα περιβάλλον αστάθειας. Ναι, ξεκάθαρα η ουσιαστική έναρξη της σεζόν είναι πολύ πιθανό να μετατοπιστεί προς τα πίσω ξανά. Σίγουρα η έλευση κάποιων πρώτων πτήσεων θα είναι σημαντική σε επικοινωνιακό επίπεδο, όμως η ουσιαστική έναρξη με πληρότητες «επιβίωσης» για τα ξενοδοχεία πιθανόν να καθυστερήσει.
• Στην ετήσια γενική συνέλευση της ΕΞΡ τον Οκτώβριο, αναφερθήκατε σε μία σειρά μέτρων που είναι αναγκαία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού κλάδου. Είναι πρόσφορο το έδαφος για την ικανοποίηση των αιτημάτων σας;
Ξεκάθαρα, όχι, η δημοσιονομική κατάσταση λόγω και της πανδημίας αλλά και η συνεχιζόμενη σπατάλη του δημόσιου τομέα σε παραγωγικούς συντελεστές, δυστυχώς δεν βοηθά ώστε η πολιτεία να ανταποκριθεί στα δίκαια και ουσιαστικά αιτήματά μας. Απαιτούμε, άμεσα, μείωση του ΦΠΑ και των εργοδοτικών εισφορών στα επίπεδα των ανταγωνιστριών χωρών ώστε να παλεύουμε “επί ίσοις όροις”. Αλλαγή του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας στα επίπεδα του βιομηχανικού, αφού είναι κοινά αποδεκτό ότι ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της εθνικής μας οικονομίας. Τα παραπάνω, είναι αναγκαίο να γίνουν άμεσα για να σωθούν οι επιχειρήσεις μας. Αντ’ αυτού γινόμαστε μάρτυρες της γιγάντωσης της παρα-ξενοδοχίας χωρίς κανένα ρυθμιστικό πλαίσιο αλλά και με μεγάλη δόση παραοικονομίας!! Και για κερασάκι επικοινωνιακά παιχνίδια για ‘’ανούσια επιμήκυνση – αυξημένες πληρότητες και κατ’ κεφαλήν δαπάνη – αλλά και ανάγκη στήριξης των άλλων προορισμών ώστε να είναι ισόρροπη η τουριστική δραστηριότητα’’…
• Θα ήθελα να αναφερθείτε στην τελευταία πρωτοβουλία της ΕΞΡ, την ίδρυση του γραφείου διασύνδεσης και του portal για την υποβολή βιογραφικών. Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι της πρωτοβουλίας αυτής;
Ως φορέας πρωτοπορήσαμε πανελλαδικά και σε αυτό τον τομέα. Κάναμε πράξη την δημιουργία του Γραφείου Διασύνδεσης των μελών μας με επαγγελματίες ή υποψήφιους εργαζόμενους του ξενοδοχειακού κλάδου. Η Ένωσή μας, με τρόπο σύγχρονο, γρήγορο και αποτελεσματικό, συνδέει πλέον μέσω του νέου portal που δημιούργησε, εργαζόμενους και επιχειρήσεις απαντώντας στο μεγαλύτερο πρόβλημα της Νέας Εποχής, την έλλειψη προσωπικού. Δίνουμε τη δυνατότητα σε όποιον το επιθυμεί, όπου και αν βρίσκεται, εντελώς δωρεάν, να στείλει σε λιγότερο από πέντε λεπτά το βιογραφικό του σε όλα τα μέλη του μεγαλύτερου εποχιακού εργοδότη της χώρας, δηλ. στα 600 ξενοδοχεία της Ρόδου!!!
Ταυτόχρονα, το Ξενοδοχείο αντλεί χρησιμοποιώντας τα φίλτρα του πίνακα ελέγχου στον οποίο έχει πρόσβαση ως μέλος, τις αιτήσεις ακριβώς που χρειάζεται !!! Παράλληλα υποστηρίζουμε το όλο εγχείρημα με στοχευμένη διαφήμιση αλλά και πληροφόρηση σχετικά με τη στέγαση για αυτούς που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι Ρόδου.
• Κλείνοντας κύριε Μαρκόπουλε, ποιες νέες προκλήσεις βλέπετε για τον Τουρισμό στα επόμενα χρόνια και πώς φαντάζεστε ότι οι προκλήσεις αυτές θα επηρεάσουν/μετασχηματίσουν τον κλάδο της Φιλοξενίας;
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μεγάλη πρόκληση για τον Τουρισμό είναι μοιραία η ίδια πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει και η ανθρωπότητα, δηλ. η κλιματική αλλαγή. Είναι υποχρέωσή μας να στραφούμε προς ένα πιο βιώσιμο, φιλικό προς το περιβάλλον μοντέλο λειτουργίας. Όπως συχνά λέω, να έχουμε να απολογηθούμε για λιγότερα πράγματα στα παιδιά μας… Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η πρόκληση είναι η μεγάλη έλλειψη εργατικών χεριών, και τέλος σε εθνικό επίπεδο είναι μονόδρομος ο εκσυγχρονισμός όλων των λειτουργιών της πολιτείας, η αύξηση της παραγωγικότητας και διαφάνειας του Δημοσίου, η αλλαγή δηλαδή όλης αυτής της κουλτούρας που εδώ και 4 περίπου δεκαετίες οδήγησε τη χώρα προς τα πίσω την ώρα που όλη η Ευρώπη πήγαινε μπροστά…

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου