Την πεποίθηση ότι «Δεν υπάρχει καθαρή έξοδος από τα μνημόνια» και ότι «Μόνο με πολιτική αλλαγή θα χαρτογραφηθούν γρήγορα τα νερά που θα πορεύεται η Ελλάδα μετά τον Αύγουστο» εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρώην βουλευτής Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Βασίλης Υψηλάντης. Με παρρησία αξιολογεί τις εξελίξεις στην Οικονομία και δικαιολογεί τους λόγους που – κατά την άποψή του – το αφήγημα της κυβέρνησης για «καθαρή έξοδο» από τα Μνημόνια είναι κάλπικο.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε πάει ένα βήμα μπροστά, εξηγώντας μας ότι ακόμη και αν είχαμε τη δυνατότητα άμεσης προσφυγής στις αγορές με χαμηλά επιτόκια δεν θα μπορούσαμε να αντλούμε χρήματα για επενδύσεις, αφού η μεταπρογραμματική εποπτεία θα είναι σκληρή και ο εθνικός προϋπολογισμός θα περνάει από τρία (!) κόσκινα…
Θεωρεί ότι μόνη λύση είναι η γρήγορα υλοποίηση του εθνικού οράματος, του σχεδίου που εμπεριέχει σοβαρές παραγωγικές μεταρρυθμίσεις και ανατροπή της αρνητικής πραγματικότητας όπως προτείνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Νέα Δημοκρατία.
Χαρακτηρίζει κάλπικο το κατά ΣΥΡΙΖΑ μεταφορικό ισοδύναμο και καταστροφική για τα νησιά την απεμπόληση ακόμα και της δυνατότητας διατήρησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά από την Κυβέρνηση Τσίπρα Καμμένου . Προτείνει άμεση και συντονισμένη αντίδραση στην εξέλιξη αυτή.
Θεωρεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί τη χώρα σε εκλογές με τη λογική των μικροτέρων απωλειών ωστόσο δηλώνει ότι είναι εφικτή η αυτοδυναμία της ΝΔ αλλά και αναγκαία για την κατάργηση της απλής αναλογικής..
Προτείνει μια νέα εθνική και ενωσιακή πολιτική για τη νησιωτικότητα και δηλώνει παρών στον αγώνα της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη νέα Ελλάδα της δημιουργίας και της ανάπτυξης.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Υψηλάντη, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μιλάει για «καθαρή έξοδο» από τα μνημόνια και μάλιστα τον προσεχή Αύγουστο. Κατά την άποψή σας, είναι αυτό εφικτό με τα σημερινά δεδομένα;
Το Τρίτο Μνημόνιο θεωρητικά λήγει στις 20 Αυγούστου. Και λέω θεωρητικά γιατί υπάρχουν δεσμεύσεις και οριζόντιες περικοπές που πάρθηκαν με βάση αυτά και θα ισχύσουν σε βάθος χρόνων και μετά τη λήξη του. Επιπρόσθετα στην ουσία, την εβδομάδα που μας πέρασε, ψηφίστηκε άλλο ένα μνημόνιο-μεσοπρόθεσμο με δισεκατομμύρια ευρώ σε βάρος του πλέον εξαντλημένου φορολογικά ευρωπαίου. Του Έλληνα πολίτη. Συμπληρωματικά τα capital controls, παρά την όποια χαλάρωση, εξακολουθούν να υπάρχουν. Αυτά είναι δεδομένα.
• Μέσα σ´αυτό το πλαίσιο δεν θα έχουμε «καθαρή έξοδο» από το Μνημόνιο;
Αντιθέτως θα έχουμε μια θολή για τη χώρα περίοδο έως τα μέσα του 2020 και μια υβριδικού τύπου παρακολούθηση της ελληνικής οικονομίας, με διαδικασίες που δεν βίωσαν ούτε η Ιρλανδία, ούτε η Ισπανία, ούτε η Πορτογαλία.
Και, δεν θα έχουμε «καθαρή έξοδο» για τουλάχιστον ακόμα πέντε λόγους…
Πρώτον, διότι οι «δανειστές» δεν εμπιστεύονται ακόμη την Ελλάδα και επιζητούν πρόσθετες εγγυήσεις ακόμη και για τα χρήματα που θα υπάρχουν σε ειδικό λογαριασμό στο λεγόμενο «μαξιλάρι ρευστότητας». Γι’ αυτό και στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα της 4ης Αξιολόγησης εγγράφεται νέα υποθήκη ύψους € 25 δις υπέρ του ESM.
Δεύτερον, διότι οι αγορές δεν εμπιστεύονται ακόμη την Ελλάδα. Η πρόσβαση στις αγορές παραμένει ομιχλώδης. Οι γνωστοί Οίκοι Αξιολόγησης μας κρατούν σε βαθμίδες αποτρεπτικές για τους επενδυτές. Παρατηρούνται αυξήσεις στα spreads και η κατάσταση είναι ασταθής έως και εύθραυστη, καθώς οι αγορές επηρεάζονται και από τις εξελίξεις στην Ιταλία. Αυτό σημαίνει πως η πρόσβαση στις αγορές είναι περιορισμένη και ακριβή. Το να δανείζεσαι με επιτόκια άνω του 4,5% για να αναχρηματοδοτείς δανεισμό που έχεις λάβει με 1% ή με 1,5% δεν το λες και «επιτυχία»!
Τρίτον, διότι η ασφυκτική εποπτεία – με τουλάχιστον τέσσερις αξιολογήσεις ετησίως – από τον ESM, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ΔΝΤ καθιστά τον προϋπολογισμό της χώρας αδρανή μηχανισμό. Δηλαδή, μια ανελαστική διαδικασία που δεν προκαλεί εφαλτήρια ανάπτυξης. Στο πλαίσιο της συμφωνίας Τσακαλώτου, ο εθνικός προϋπολογισμός θα σχεδιάζεται στο Λουξεμβούργο, θα ελέγχεται από τις Βρυξέλλες και θα επικυρώνεται στην Ουάσιγκτον. Θα ζήσουμε, δηλαδή, στιγμές τηλε-διακυβέρνησης… με μηνύματα αντικρουόμενα, σε ένα εξαιρετικά ρευστό πολιτικό σκηνικό στην Αθήνα.
Τέταρτος λόγος, κατά τη γνώμη μου, είναι ότι εξαιτίας της κατάστασης αυτής ελλοχεύει πάντα κίνδυνος για την ευρωπαϊκή πορεία της Ελλάδας αν δεν καταφέρει να σταθεί πραγματικά στα πόδια της έως τα μέσα του 2020. Κι αυτό επειδή το «μαξιλάρι ρευστότητας» θα καλύπτει τις δανειακές ανάγκες της για 18 μήνες. Τόσο χρειάζονται οι Ευρωπαίοι μέχρι να ανασυνταχθεί πολιτικά η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου 2019, την αλλαγή των μελών του Κολεγίου των Επιτρόπων, αλλά και τον ορισμό νέου Προέδρου στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αν σε αυτό το χρονικό διάστημα η Ελλάδα δεν έχει γίνει μια «κανονική χώρα» με δυνατότητα έκδοσης μακροχρόνιας διάρκειας ομολόγων, τότε – εξαντλώντας το «μαξιλάρι ρευστότητας» – θα καταστεί χώρα παρίας για τις αγορές. Τα επιτόκια δανεισμού θα εκτοξευθούν και η χώρα θα χρειαστεί να αναζητήσει νέα βοήθεια με νέα Μνημόνια, με όρους που δεν θέλω ούτε καν να φαντάζομαι.
Πέμπτος λόγος, της «μη καθαρής εξόδου», είναι ότι ακόμη και αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση δανεισμού της χώρας, τα χρήματα που θα δανείζεται με νέες εκδόσεις ομολόγων προς τις αγορές θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την αναχρηματοδότηση του χρέους. Πρακτικά, θα μειώνεται ο δανεισμός προς τους ευρωπαίους δανειστές και θα δημιουργείται παράλληλο χρέος προς άλλους θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές. Δηλαδή, θα γεμίζουν τα συγκοινωνούντα δοχεία χρέους, αλλά η χώρα δεν θα μπορεί να κρατήσει ούτε ένα ευρώ για δικές της δαπάνες. Έτσι, θα αυξάνεται το χρέος (λόγω διαφοράς των επιτοκίων) αλλά δεν θα υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης μεγάλων δημοσίων επενδύσεων, για τουλάχιστον μια πενταετία. Ενώ, απόλυτη δημοσιονομική ελευθερία θα αποκτηθεί όταν εξοφληθεί το 70% του χρέους μας προς τον ESM. Οι αριθμοί είναι αστρονομικοί!
Αυτά είναι πρακτικά τα αποτελέσματα της διακυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου. Συνεπώς η επικοινωνιακή προσέγγιση του τέλους του 3ου Μνημονίουμε δήθεν “καθαρή έξοδο”από τη μνημονιακή κατάσταση και την κρίση είναι ένα εφεύρημα του ΣΥΡΙΖΑ, με παπαγαλάκια τους ανερμάτιστους ΑΝΕΛ, και τίποτε περισσότερο.
Δυστυχώς, από το 2014 μέχρι σήμερα οι θυσίες του λαού ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερες από τα μικρά βήματα της χώρας. Σύμφωνα, με τον ΟΔΔΗΧ το 2014 το ελληνικό ονομαστικό ΑΕΠ έκλεισε στα € 178.656 δις με ανάπτυξη 0,7%, ενώ το 2017 το ΑΕΠ έκλεισε στα € 177.735 με διπλάσια ανάπτυξη, 1,4%! Τι μεσολάβησε; Μια καταστροφική τριετία. Χαμένος χρόνος. Χαμένοι κόποι. Και μια ασταμάτητη φυγή ικανών νέων ανθρώπων στη διασπορά.
Θα είναι τραγικό για τη χώρα αν εξακολουθήσει για πολύ καιρό ακόμη να πορεύεται η χώρα σε αχαρτογράφητα νερά.
Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με εκλογές και πολιτική αλλαγή. Από τη μια να φύγει η υπεύθυνη για την τραγική αυτή κατάσταση κυβέρνηση του Τσίπρα και του πολιτικού του δεκανικιού. Και από την άλλη γρήγορα να υλοποιηθεί η εθνική πρόταση, το σχέδιο που εμπεριέχει σοβαρές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και ανατροπή της αρνητικής πραγματικότητας του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας.

• Η απώλεια των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ είναι γεγονός. Κι ενώ το μέτρο θα πλήξει την οικονομία των νησιών μας, η κυβέρνηση επιμένει ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Όπως όλες οι πολιτικές των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, έτσι και το «μεταφορικό ισοδύναμο» είναι κάλπικο! Για τον απλούστατο λόγο ότι τα € 60 εκατομμύρια που θα διαθέσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για να καλύψει κάποια κόμιστρα είναι υποπολλαπλάσιο της ζημιάς που έχει υποστεί η οικονομία των νησιών μας και οι ίδιοι οι νησιώτες από την κατάργηση από αυτούς των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α.
Η πολιτική αγυρτεία ξεδιπλώνεται σε όλο το μεγαλείο της. Δίνουν τη δυνατότητα κάποιων εκπτωτικών ναύλων στους κατοίκους των νησιών, λες και μετακινούνται καθημερινά, κάνοντας την ίδια στιγμή τη ζωή των νησιωτών τουλάχιστον 30% ακριβότερη σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα. Εξαντλούν οικονομικά τον ηρωικό κάτοικο της Κάσου και της Καρπάθου και του κάθε νησιού μας και τον διώχνουν από τη μικρή του πατρίδα. Τον διώχνουν από το Αιγαίο. Και συνάμα καθιστούν το τουριστικό μας προϊόν μη ανταγωνιστικό σε σχέση με τις γειτονικές τουριστικές χώρες.
Με τις εκπτώσεις στα εισιτήρια των ντόπιων με φορολογική έδρα στα νησάκια μας, δεν ενισχύεται ούτε η συγγενική σχέση! Πρόκειται για αστειότητες.
Η κατ´επίφαση αυτή εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου έρχεται να “χρυσώσει” την εγκληματική εκχώρηση της μοναδικής εφικτής και αποτελεσματικής αντιμετώπισης του υψηλού μεταφορικού κόστους στα νησιά που ήταν οι μειωμένοι συντελεστές Φ.Π.Α.
Σήμερα μάλιστα προχωρούν παραπέρα και το καταγγέλλω ευθέως αφού δυστυχώς επικρατεί άκρα σιωπή. Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΟΑΝΕΛ συναίνεσε στο Σχέδιο του Συμβουλίου για κατάργηση του άρθρου 120 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της 28ης Νοεμβρίου 2006 περί των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά του Αιγαίου. Της δυνατότητας δηλαδή μελλοντικά να μπορούμε να επιστρέψουμε στο σύστημα των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α στα νησιά μας! Και γι’αυτό οφείλουμε να κινητοποιηθούμε και ν’αντιδράσουμε.
• Τελικά, η περίφημη «νησιωτικότητα» εφαρμόστηκε ποτέ μέχρι σήμερα στην χώρα μας, στην κυριολεξία, σύμφωνα με όσα προβλέπονται από την Ε.Ε. και το Ελληνικό Σύνταγμα;
Το 2001 στην αναθεώρηση του Συντάγματος, με πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, εισάγεται η νομική βάση για την αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών της νησιωτικότητας.
Το άρθρο 101 του Συντάγματος στην παράγραφος 4 προβλέπεται πως “ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους”. Είναι αλήθεια ότι από τότε μέχρι σήμερα η πρόβλεψη αυτή λειτούργησε περιορισμένα.
Στα χρόνια που ήμουν βουλευτής σε αρκετές περιπτώσεις, επικαλούμενος τη συγκεκριμένη διάταξη, συνετέλεσα στην εξαίρεση κυρίως των μικρών νησιών από μνημονιακές υποχρεώσεις αλλά και στην άρνηση της Κυβέρνησης Σαμαρά να εκχωρήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά μας.
Σήμερα είμαι πεπεισμένος ότι και η χώρα μας και η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αναζητήσουν νέες πολιτικές και συνέργειες για τη νησιωτικότητα. Υπάρχουν πιστεύω περιθώρια σημαντικών βελτιώσεων και αποτελεσματικότερων πολιτικών για την περαιτέρω ανάπτυξη των νησιών της πατρίδας μας. Και αυτό είναι προσωπική μου δέσμευση και επιδίωξη για την επόμενη περίοδο.
• Πότε εκτιμάτε ότι θα γίνουν εκλογές; Είστε αισιόδοξος ότι η Ν.Δ. θα καταφέρει να φτάσει την αυτοδυναμία ή θα πρέπει να εξετάζει το ενδεχόμενο για συνεργασίες;
Η κυβερνητική συμμαχία ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ προσπαθεί να ωραιοποιήσει την τραγική κατάσταση που έχει φέρει τη χώρα με παροχές που στο τέλος θα τις ξαναπληρώσει ακριβότερα ο Έλληνας. Έτσι επιδιώκει να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές με τη λογική των μικρότερων απωλειών. Θεωρώ όμως ότι όχι μόνον η αποτυχία της στην καθημερινότητα και στην οικονομία αλλά και ο μεγάλος βαθμός επικινδυνότητας που επιδεικνύει στα εθνικά θέματα δίνουν σαφές και άνετο προβάδισμα στη Νέα Δημοκρατία. Εύχομαι αυτό να μεταφραστεί και σε αυτοδυναμία για να μπορέσει η ΝΔ να καταργήσει και τον εκλογικό νόμο για την απλή αναλογική που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί στην αποσταθεροποίηση και την ακυβερνησία.
Είναι γεγονός πως είστε πάντα παρών στα τοπικά δρώμενα και υπηρετήσατε τόσο την Τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Θα είστε ξανά υποψήφιος και προς τα πού προσανατολίζεστε;
Σαφής και σταθερός προσανατολισμός μου είναι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Δωδεκανησίων και των νησιών μας. Σήμερα με μεγαλύτερη πολιτική ωριμότητα, αποφασιστικότητα και βαθιά γνώση των προβλημάτων μας . Αντλώντας τη μεγάλη δύναμη από την αγάπη για τον τόπο μας αλλά και από την ανταπόκριση των συμπατριωτών μας σε έναν άνθρωπο που μάχεται για τα νησιά και που λέει τα πράγματα με το όνομα τους. Δηλώνω παρών στον αγώνα της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη για μια νέα Ελλάδα της δημιουργίας και της ανάπτυξης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ