Την έγκριση των όρων πρόσκλησης για την ανάθεση με διαπραγμάτευση ακόμη μιας μελέτης για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πόλη της Ρόδου, συνολικής προεκτιμώμενης αμοιβής 30.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ ζήτησε με έγγραφό του, από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ρόδου, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Μ. Σαββής.
Η δημοτική αρχή, όπως και οι άλλες που προηγήθηκαν στον Δήμο Ροδίων, αρέσκονται όπως φαίνεται στην εκπόνηση πολυδάπανων μελετών του είδους οι οποίες μάλιστα δεν εφαρμόζονται στο σύνολό τους αλλά οδηγούν σε αποσπασματικά μέτρα που ουδέποτε έδωσαν λύση στο πρόβλημα.
Η συγκεκριμένη δαπάνη, “μια από τα ίδια” είναι μάλιστα προκλητική την ώρα που η δημοτική αρχή του ενιαίου δήμου επιδιώκει να «συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα» στην μαύρη τρύπα των οικονομικών της.
Εν πάση περιπτώσει η ανάθεση θα γίνει με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης στην οποία προσκαλούνται τουλάχιστον τρεις υποψήφιοι και με πρόσκληση καθορίζονται τα αντικείμενα και οι κανόνες της.
Όπως επισημαίνεται αρμοδίως στον Δήμο παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από το 1972 μέχρι και σήμερα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, η αύξηση των οχημάτων, η μη υλοποίηση στο σύνολο του βασικού οδικού δικτύου της πόλης, οι αλλαγές στις χωροθετήσεις χρήσεων και λειτουργιών, επιβάλλουν τον επανέλεγχο των επιλογών αλλά και την διερεύνηση εναλλακτικών προτάσεων και της ενημέρωσης και συναίνεσης των πολιτών επ’ αυτών.
Αρχικά είχε αποφασιστεί η συγκρότηση ομάδας εργασίας η οποία θα ανελάμβανε να συγκεντρώσει όλες τις σχετικές μελέτες που κατά καιρούς συντάχθηκαν και με τη συνδρομή ειδικών μελετητών να αναλύσει τα αποτελέσματα των εφαρμογών προηγουμένων μελετών, να προχωρήσει στην επικαιροποίηση αυτών, να συγκεντρώσει όλες τις απόψεις των εμπλεκομένων φορέων και να εντάξει όλα τα νέα δεδομένα ώστε να αποκτήσει ο Δήμος Ρόδου μια νέα μελέτη κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, να διατυπώσει μια ενιαία πρόταση άμεσων και μεσομακροπρόθεσμων ενεργειών και μέτρων για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη και τους τρόπους υλοποίησής τους που να επιλύει κατά τον καλύτερο τρόπο τα κυκλοφοριακά προβλήματα.
Η νέα μελέτη σκοπεύει, όπως τονίστηκε, να επανεξετάσει τους κύριους και δευτερεύοντες κυκλοφοριακούς άξονες, τους πεζόδρομους, τις διαδρομές των συγκοινωνιών και ποδηλάτων, να διατυπώσει στόχους, εναλλακτικές προτάσεις, να καθορίσει τη θέση των κλειστών υπογείων και υπέργειων χώρων στάθμευσης και γενικότερα την πολιτική και την οργάνωση της στάθμευσης.
Το όλο κυκλοφοριακό σύστημα της πόλης θα πρέπει, όπως επισημαίνεται σε εισήγηση των τεχνικών υπηρεσιών, να προσαρμοσθεί με βάση την ιεράρχηση του οδικού δικτύου, έτσι ώστε να αποτρέπονται οι διαμπερείς κινήσεις και κάθε δρόμος να παραλαμβάνει τις κινήσεις που του αναλογεί, αποσυμφορώντας τις γειτονιές και τις περιοχές κατοικίας – τουρισμού, όπου η κυκλοφορία θα είναι ήπια.
Οι αρτηριακοί άξονες θα πρέπει να διασφαλισθούν από την επιβάρυνση παρόδιων χρήσεων και να εξορθολογισθούν ως προς τις κυκλοφοριακές ροές (π.χ. επαναχάραξη ροών κυκλοφορίας προέκτασης άξονα Εθνικής Αντίστασης μέχρι Ζέφυρο), να ανακουφισθούν οι κυκλοφοριακοί κόμβοι με νέες ρυθμίσεις (κόμβος Λίνδου – Εθν. Αντίστασης, κόμβος Ε.Ο.Τ. κ.λ.π.).
Ιδιαίτερα για το κέντρο της πόλης βασικός στόχος είναι η καθήλωση της παρουσίας του αυτοκινήτου!!
«Το δυσπρόσιτο του κέντρου, τα περιορισμένα και δεσμευτικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οδικού δικτύου, ο παραδοσιακός του χαρακτήρας σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα επιστροφής ζωτικού χώρου στους πεζούς, καθιστούν επιτακτικό και αναπόφευκτο το μέτρο αυτό» επισημαίνουν οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου που εκτιμούν ότι «μόνο έτσι θα ανακουφισθεί τόσο το όλο κυκλοφοριακό σύστημα όσο και το δυσεπίλυτο πρόβλημα της στάθμευσης» ενώ προτείνουν την «εφαρμογή ενός καθολικού συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης με στόχο την αποτροπή της μακροχρόνιας παραμονής αυτοκινήτων και τη διευκόλυνση των συναλλασσομένων και επισκεπτών».
Οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου θα έχουν εξασφαλισμένη δωρεάν στάθμευση.
Για πολλοστή φορά εξετάζεται η δημιουργία στις παρυφές του κέντρου και στην προέκταση των τριών «εισόδων» της πόλης χώρων στάθμευσης.
Εξετάζεται ακόμη η μερική αναμόρφωση των κυκλοφοριακών ροών με κύριο στόχο την απομάκρυνση των διαμπερών αρτηριακών κινήσεων μέσω του κέντρου και τη μεταφορά τους νοτιότερα στον άξονα Παπαλουκά αλλά και η δημιουργία ενός συστήματος ποδηλατοδρόμων.















