N. Ψυλλάκης: «Οι προβλέψεις δεν είναι καλές εφέτος για την κρουαζιέρα»

«Με πολλή δουλειά και σωστή οργάνωση η Ρόδος θα καταφέρει να πάει πολύ καλά τα επόμενα χρόνια στον τομέα της κρουαζιέρας».
Αυτό επισημαίνει στη συνέντευξή του στη «δ», ο ναυτικός πράκτορας κ. Νίκος Ψυλλάκης με αφορμή και την πρόθεση της εταιρείας MSC να καταστήσει το λιμάνι της Ρόδου σταθμό αποεπιβίβασης των πελατών της.
«Πιστεύω ότι είμαστε πολύ κοντά στο να κλείσει η συμφωνία αυτή διότι έχουν προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό οι διαδικασίες. Όπως δήλωσε και ο δήμαρχος η εταιρεία έχει ζητήσει έγγραφη δέσμευση της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου ώστε να έχει σταθερή θέση ελλιμενισμού για τρία έως πέντε χρόνια», τόνισε ο κ. Ψυλλάκης.
Ο γνωστός ναυτικός πράκτορας επισημαίνει πως οι φορείς του νησιού μας θα πρέπει να καταλάβουν πόση μεγάλη σημασία έχει ο τομέας της κρουαζιέρας για τη Ρόδο και να πράξουν ανάλογα.
«Πρέπει να δοθούν κίνητρα στις εταιρείες για να συνεχίσουν να εντάσσουν το νησί μας στο προγράμματά τους», τονίζει ο κ. Ψυλλάκης.
Η συνέντευξη του κ. Νίκου Ψυλλάκη, αναλυτικά:
• Η εταιρεία MSC προτίθεται να καταστήσει το λιμάνι της Ρόδου σταθμό αποεπιβίβασης για τα πλοία της. Πόσο σημαντικό είναι αυτό;
Το ταξίδι της Ροδίτικης αντιπροσωπείας στη Γενεύη πήγε πολύ καλά. Η παρουσίαση που έγινε στα γραφεία της MSC στη Γενεύη ήταν πολύ καλή και κατάφερε να πείσει την εταιρεία ότι αξίζει να καταστήσει κόμβο εισόδου -εξόδου το λιμάνι του νησιού μας.
• Αισιοδοξείτε ότι η απόφαση της εταιρείας θα είναι θετική; Τι μένει να γίνει ακόμη;
Πιστεύω ότι είμαστε πολύ κοντά στο να κλείσει η συμφωνία αυτή διότι έχουν προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό οι διαδικασίες. Όπως δήλωσε και ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς η εταιρεία έχει ζητήσει έγγραφη δέσμευση της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου ώστε να έχει σταθερή θέση ελλιμενισμού για τρία έως πέντε χρόνια. Στόχος είναι να μην υπάρχει πρόβλημα στις προσεγγίσεις.
• Υπάρχει διαφορά στον έλεγχο που διεξάγει η συγκεκριμένη εταιρεία;
Κάθε εταιρεία έχει τους δικούς της κανονισμούς. Σε όλες τις εταιρείες που γνωρίζω και έχω πρακτορεύσει είναι αυστηροί οι κανόνες . Ειδικά στην MSC, που έχω την τιμή να πρακτορεύω, οι προδιαγραφές ασφαλείας είναι στο μέγιστο βαθμό. Ζητούν λοιπόν από τα λιμάνια που προσεγγίζουν να έχουν το μεγαλύτερο βαθμό ασφαλείας. Γίνονται και αρκετές ασκήσεις. Εκτιμώ ότι είναι σημαντικά τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται στο λιμάνι μας στα πλαίσια της εφαρμογής των διεθνών κανονισμών.
Τα στελέχη της εταιρείας θέλουν να εξετάσουν κάποια ζητήματα που αφορούν τον έλεγχο των επιβατών στην αίθουσα που έχει κατασκευαστεί στο λιμάνι του νησιού μας. Μπορούν να γίνουν βελτιώσεις. Σας θυμίζω την άσκηση που είχε γίνει στο πλοίο Magnifica. Πήγαμε πολύ καλά και πήραμε τα εύσημα από την εταιρεία.
• Ποια είναι η εκτίμησή σας για την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού φέτος;
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τις αναγγελίες η πορεία είναι φθίνουσα σε ό,τι αφορά τους κατάπλους των κρουαζιεροπλοίων. Έχουν προγραμματιστεί 400 περίπου, κατάπλοι. Αν δεν υπάρξουν αλλαγές η μείωση θα είναι της τάξεως του 10% τη φετινή σεζόν. Εύχομαι να μην γίνει αυτό και να προστεθούν και άλλες προσεγγίσεις. Δυστυχώς οι προβλέψεις δεν είναι καλές.
• Τι είναι αυτό που έχει αποθαρρύνει τις εταιρείες κρουαζιέρας φέτος σε ό,τι αφορά τη Ρόδο;
Να μην ξεχνάμε πως υπάρχει η κρίση που έχει χτυπήσει και την πατρίδα μας. Όταν προβάλλονται και στο εξωτερικό διάφορα πράγματα, που δεν τιμούν την Ελλάδα, οι Ευρωπαίοι φοβούνται. Δεν γνωρίζουν ότι η Ρόδος είναι ένας παράδεισος. Βλέπουν αυτά που γίνονται σε άλλες πόλεις της χώρας και πιστεύουν ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει στο νησί μας. Όλα αυτά επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία τους και θέλουν να αποφύγουν το νησί μας.
Να μην ξεχνάμε πως οι μεγάλες εταιρείες όπως η MSC έχουν εκπονήσει μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Όλα αυτά τα έξοδα πρέπει να αποσβεσθούν. Για να προσελκύσουν πελάτες οι εταιρείες μειώνουν το κόστος για τα πακέτα διακοπών. Υπάρχει για παράδειγμα και πακέτο διακοπών που κοστίζει 500 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως με αυτά τα χρήματα καλύπτεται όχι μόνο η διαμονή στο πλοίο αλλά και η διατροφή. Η MSC στα πακέτα της δίνει δωρεάν τη διαμονή των παιδιών ηλικίας μέχρι 18 ετών. Καταλαβαίνετε πως κάνουν μεγάλες προσφορές. Για να μην έχουν ζημιές θα πρέπει να τους παρέχονται κάποιες διευκολύνσεις ώστε να μην θεωρούν προορισμούς, όπως η Ρόδος, ακριβούς.
• Αυτός είναι ο λόγος που ζητούν να μην είναι αυξημένα τα λιμενικά τέλη;
Ζητούν σε κάθε προορισμό να τους παρέχονται διευκολύνσεις ώστε να μην έχουν μεγάλες επιβαρύνσεις. Οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν κέρδος και από τις εκδρομές που γίνονται σε κάθε προορισμό που προσεγγίζουν. Δυστυχώς όμως η Ρόδος έχει χάσει στον τομέα της εκδρομής και αυτό αποτελεί απώλεια για την κάθε εταιρεία.Το δικό μας λιμάνι είναι ευλογημένο γιατί είναι ίσως το μοναδικό στη Μεσόγειο που είναι τόσο κοντά στην πόλη. Ο τουρίστας που έρχεται με τα κρουαζιερόπλοια σε λίγα λεπτά έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί τη Μεσαιωνική Πόλη και το κέντρο. Δεν το έχω δει αυτό σε άλλους προορισμούς της Μεσογείου.
• Είναι αρνητικό στοιχείο η υψηλή τιμή του νερού για τα κρουαζιερόπλοια;
Είναι και αυτό ένα αρνητικό στοιχείο. Το νερό πραγματικά κοστίζει ακριβά. Μέχρι πρότινος τιμολογούνταν προς 12 ευρώ το κυβικό. Τώρα η τιμή έχει πέσει στα 8 ευρώ ανά κυβικό. Και πάλι είμαστε ακριβοί σε σχέση με τη γειτονική Τουρκία που το νερό κοστίζει πέντε ευρώ το κυβικό. Αν εμείς δεν δίνουμε κίνητρα στις εταιρείες για να κάνουν εδώ τον ανεφοδιασμό τους σε νερό, θα χάσουμε. Αν μπορούσαμε να κάνουμε ειδικές προσφορές στις εταιρίες που έχουν καταστήσει το λιμάνι μας σταθμό αποεπιβίβασης θα είχαμε μεγάλο όφελος.
• Χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμη για να γίνει το λιμάνι της Ρόδου πύλη εισόδου εξόδου για αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας;
Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε ακόμη στον τομέα αυτό. Η κρίση δεν έχει ξεπεραστεί και έχουμε μια ευχάριστη συγκυρία δηλαδή την MSC που θέλει να καταστήσει το λιμάνι μας πύλη εισόδου – εξόδου για τους πελάτες της. Αυτό δείχνει πως πάει να αλλάξει το αρνητικό κλίμα. Η φετινή χρονιά δεν θα είναι καλή. Αντιθέτως το έτος 2014 θα είναι καλύτερη η κατάσταση. Πρέπει, λοιπόν, να σηκώσουμε τα μανίκια και να δουλέψουμε πολύ για να γίνουμε ακόμη καλύτεροι.
• Γιατί αισιοδοξείτε πως το έτος 2014 θα είναι καλύτερο για την κρουαζιέρα;
Γιατί φαίνεται να υπάρχει μια μεταστροφή στην Ευρώπη για την Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο που η εταιρεία MSC επέλεξε να κάνει τη Ρόδο σταθμό αποεπιβίβασης για τους επιβάτες της. Πάει να γίνει μια αλλαγή. Υπάρχει πρόθεση να βοηθηθεί η Ελλάδα. Εμείς όμως πρέπει να δουλέψουμε σοβαρά με οργάνωση και με σύστημα. Πρέπει να αλλάξουμε και τη νοοτροπία μας προκειμένου να έχουμε θετικά αποτελέσματα. Επιβάλλεται να καταλάβουμε πως θα πρέπει να παρέχουμε κάποια πράγματα στις εταιρείες κρουαζιέρας.
• Τι περιμένετε από το συνέδριο που θα διοργανώσει το ΕΒΕΔ για το θαλάσσιο τουρισμό τον Απρίλιο στη Ρόδο;
Είναι μια πολύ ελπιδοφόρα προσπάθεια που ξεκίνησε από νέους επιχειρηματίες όπως ο κ. Παναγιώτης Κουνάκης. Είναι θετικό ότι η πρωτοβουλία στηρίχθηκε από όλες τις παρατάξεις του Επιμελητηρίου. Με στεναχωρούν οι κόντρες στο ΕΒΕΔ. Όταν θέλουμε να εργασθούμε για το καλό της Ρόδου πρέπει να μονοιάσουμε. Στο συνέδριο θα κληθούν να ομιλήσουν υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας. Επιπλέον η Ρόδος θα προβληθεί σε όλο τον κόσμο γεγονός που θα λειτουργήσει θετικά.

• Έχετε δημιουργήσει πλέον το δικό σας τουριστικό πρακτορείο. Ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Ήταν μια μετεξέλιξη μου μετά την ενασχόληση στην οικογενειακή επιχείρηση. Η νέα δραστηριότητα μου δίνει κουράγιο να συνεχίσω πιο δυναμικά. Ήρθε και η συνεργασία με την MSC. Υπάρχουν και άλλοι στόχοι που έχουν τεθεί στον τομέα της κρουαζιέρας. Προσπαθούμε να δουλέψουμε με εντιμότητα, σοβαρότητα, συνέπεια και σωστή οργάνωση.