Μείζον θέμα με τους πλόες μεταξύ Ρόδου και Μαρμαρίς

Μείζονες διαστάσεις προσέλαβε χθες η δικαστική έρευνα για τους υποτιθέμενους περιηγητικούς πλόες με σημαίες τρίτων χωρών στα δρομολόγια από το Μαρμαρίς και το Φετιγέ προς τη Ρόδο και αντιστρόφως, μετά τη σύλληψη, στα πλαίσια του αυτοφώρου, Ροδίτη τουριστικού πράκτορα, που συνεργάζεται με τούρκικη ναυτική εταιρεία που έχει δρομολογήσει το πλοίο «MARMARIS EXPRESS» αλλά και του πλοιάρχου του.
Οι δύο κατηγορούμενοι οδηγήθηκαν ενώπιον του Αυτόφωρου Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρόδου και ζήτησαν προθεσμία για να δικαστούν την προσεχή Δευτέρα.
Η δίωξη σε βάρος τους κινήθηκε μετά από μήνυση της ροδίτικης εταιρείας “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή”. Από την έρευνα που διενεργείται φέρονται να έχουν προκύψει ενδείξεις για σοβαρές παραβάσεις της Συνθήκης Σέγκεν σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της εξαίρεσης από την έκδοση visa των επιβατών των τουρκικών πλοίων αφού τα τουρκικά πλοία με τη συνδρομή των εδώ πρακτόρων έχουν μεθοδεύσει τη διενέργεια απλών μεταβάσεων των επιβατών (one way) από τη Ρόδο στην Τουρκία χωρίς να εκδίδουν visa και χωρίς να σφραγίζονται τα διαβατήρια τους. Παρουσιάζουν συγκεκριμένα τα ταξίδια που πραγματοποιούν ως περιηγητικούς πλόες προκειμένου να κάνουν χρήση της δωρεάν υπηρεσίας εξαίρεσης από τη visa με τη χρήση λίστας επιβατών.
Εχει ήδη καταγγελθεί ότι οι πράκτορες προβαίνουν σε ψευδείς και παραπλανητικές δηλώσεις των επιβατών που μεταφέρουν για ημερήσιους περιηγητικούς πλόες (daily cruises, Ρόδος – Μαρμαρίς – Ρόδος), τις οποίες ψευδώς ονομάζουν ως καταστάσεις επιβαινόντων μονής διαδρομής, ενώ στην ουσία και στην πραγματικότητα και μετά τους επανειλημμένους ελέγχους που πραγματοποίησε η Λιμενική Αρχή Ρόδου, πρόκειται περί καταστάσεων επιβαινόντων μετ’ επιστροφής, χωρίς να είναι μονής διαδρομής.
Στο μεταξύ χθες το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με έγγραφό του κατέστησε σαφές ότι με το άρθρο 1 του Ν.3872/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 222 του Ν.4072/2012 και το άρθρο 54 του Ν.4150/2013, παρέχεται το δικαίωμα εκτέλεσης περιηγητικών πλόων στα πλοία υπό σημαία τρίτων χωρών υπό προϋποθέσεις.
Συγκεκριμένα, τα εν λόγω πλοία πρέπει να έχουν μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 49 επιβατών, να εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι με αποκλειστικό σκοπό την θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών έναντι ενιαίου εισιτηρίου (ναύλου) υπό τον όρο ότι εφόσον ο λιμένας της οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ελληνικός, αυτός είναι ο λιμένας επιβίβασής τους και η διάρκεια του ταξιδιού από τον λιμένα επιβίβασης των επιβατών έως και τον λιμένα αποβίβασής τους, πρέπει να είναι κατ’ελάχιστον 48 ώρες.
Τα εν λόγω πλοία, σε περίπτωση μη εκτέλεσης των ανωτέρω κυκλικών περιηγητικών πλόων, μπορούν να προσεγγίσουν σε ενδιάμεσα ελληνικά λιμάνια όταν η αρχική επιβίβαση και η τελική αποβίβαση των επιβατών γίνεται σε λιμένα του εξωτερικού, να επιβιβάσουν επιβάτες σε λιμάνι του εσωτερικού υπό την προϋπόθεση ότι θα αποβιβασθούν οριστικά σε λιμάνι του εξωτερικού, να αποβιβάσουν επιβάτες σε λιμάνι του εσωτερικού, οι οποίοι έχουν επιβιβασθεί στο πλοίο από λιμάνι του εξωτερικού.
Η εταιρεία “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή” υπέβαλε στο μεταξύ χθες και δεύτερη μηνυτήρια αναφορά ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Σύμφωνα με τη μήνυση χθες το πρωί στον τουριστικό λιμένα της Ρόδου, περί ώρα 8:30 π.μ., εις το υπό τουρκική σημαία πλοίο «AEGEAN CAT», επιβιβάστηκαν ομάδες (γκρουπ) επιβατών, προκειμένου να μεταβούν στο MARMARIS για ημερήσιο περιηγητικό πλού (day cruise, Ρόδος – Μαρμαρίς – Ρόδος) και να επιστρέψουν με το ίδιο ή άλλο πλοίο από τα παραπάνω αναφερόμενα, το απόγευμα στη Ρόδο (ήτοι αυθημερόν).
Κατήγγειλε επιπλέον ότι προκειμένου να παραπλανήσουν, τόσο οι ιδιοκτήτες των παραπάνω πλοίων και οι εκπρόσωποί τους (πλοίαρχος), όσο και αυτοί που τους εκπροσωπούν στη Ρόδο, ως ναυτικοί πράκτορες και ταυτόχρονα να προκαλέσουν σύγχυση στις αρμόδιες ελεγκτικές Λιμενικές Αρχές της Ρόδου, εφαρμόζουν την μέθοδο της αλλαγής πλοίου κατά την επιστροφή των επιβατών, που πραγματοποιούν ημερήσιο περιηγητικό πλου, με αφετήριο λιμένα τον λιμένα της Ρόδου προς Μαρμαρίς Τουρκίας και επιστροφή αυθημερόν στον λιμένα της Ρόδου (day cruise), δηλαδή με ένα από τα παραπάνω αναφερόμενα πλοία της ίδιας όμως τουρκικής σημαίας και ιδιοκτησίας.

Σημειώνεται ότι η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, Διεύθυνση Τουρισμού Δωδεκανήσου, με το με αριθ. πρωτ. 1878/30-4-2013 έγγραφό της προς όλα τα παραπάνω Τουριστικά Γραφεία, τα κάλεσε να μην εκτελούν τους παραπάνω απαγορευμένους πλόες και να μην διαθέτουν εισιτήρια διπλής ημερήσιας διαδρομής, σε αλλοδαπούς και ημεδαπούς τουρίστες.