Κινδυνεύει με απένταξη ο αποχετευτικός αγωγός Αρχάγγελος – Βόδι!

Σαφή προειδοποίηση για την απένταξη του έργου κατασκευής του αποχετευτικού αγωγού Αρχάγγελος – Βόδι, απηύθυναν στη δημοτική αρχή και στη διοίκηση της ΔΕΥΑ Ρόδου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Σταύρος Καλαφάτης και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου.
Μετά τη δυσάρεστη, πλην αναμενόμενη εξαιτίας των καθυστερήσεων στην υλοποίηση των προβλεπόμενων έργων και διαδικασιών, συγκεκριμένα, ο νέος πρόεδρος της επιχείρησης, αντιδήμαρχος κ. Μ. Καμπουρόπουλος, έσπευσε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον αναπληρωτή υπουργό χωρίς ωστόσο να εξασφαλίσει θετική δέσμευση.
Το θέμα επρόκειτο να απασχολήσει τη χθεσινοβραδινή συνεδρίαση της ΔΕΥΑ Ρόδου και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί δύσκολα ανατρέπεται.
Θυμίζουμε ότι τα πάνω – κάτω στους σχεδιασµούς της δηµοτικής αρχής και προσωπικά του δηµάρχου Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά για την δροµολόγηση του έργου της επέκτασης του αποχετευτικού αγωγού από τον Αρχάγγελο ως το “Βόδι” έφερε απόφαση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράµµατος “Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2007 – 2013” του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιµατικής Αλλαγής µε την οποία απορρίπτεται η αίτηση χρηµατοδότησης της Πράξης µε τίτλο “ΑΥΞΗΣΗ ΔΥΝΑΜΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΛ ΡΟΔΟΥ/ΑΓΩΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ-ΑΦΑΝΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΩΓΟΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΟΛΥΜΠΙΩΝ” στον Αξονα Προτεραιότητας “Προστασία και Διαχείριση Υδατικών Πόρων”.
Την υποβολή πρότασης στο συγκεκριµένο επιχειρησιακό πρόγραµµα του υπουργείου για την επέκταση του Βιολογικού και την κατασκευή του αγωγού µεταφοράς λυµάτων Αρχάγγελος -Αφάντου -Βόδι και δικτύου αποχέτευσης στα Κολύµπια είχε αποφασίσει την 1η Φεβρουαρίου 2011, µετά από µια θορυβώδη συνεδρίαση, κατά πλειοψηφία, το δηµοτικό συµβούλιο Ρόδου.
Την ώρα όµως που ο Δήµος Ρόδου, θέλοντας να προσπεράσει τις αντιδράσεις των κατοίκων του δηµοτικού διαµερίσµατος Καλλιθέας, έχοντας µάλιστα δροµολογήσει την παραίτησή του απ’ όλα τα ένδικα µέσα, που έχει ασκήσει ο πρώην Δήµος για τη µαταίωση του έργου, το Υπουργείο “µπλοκάρει” τη χρηµατοδότηση του έργου, που θα καθιστούσε δυνατή την πρόοδο της σύνδεσης του αγωγού από την Αρχάγγελο µε το Βόδι.
Η πρόταση χρηµατοδότησης του συγκεκριµένου υποέργου αξιολογήθηκε αρνητικά στο στάδιο ελέγχου της πληρότητας των στοιχείων της αίτησης χρηµατοδότησης.
Το συγκεκριμένο έργο είχε χαρακτηριστεί την 18η Ιουνίου 2010 ως έργο Εθνικού Επιπέδου µε απόφαση της Δ6 Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης και Αποχέτευσης του Υπουργείου Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων.
Με τη συγκεκριμένη απόφαση το έργο ουσιαστικά απεμπλάκη από τις διαδικασίες του ΕΣΠΑ και µπορεί να συνεχισθεί µε χρηµατοδότηση από το πρόγραµµα δηµοσίων επενδύσεων χωρίς να απαιτείται η σύσταση ενιαίου φορέα διαχείρισης.
Θυµίζουµε ότι η πρώην Νοµαρχιακή Αυτοδιοίκηση από το 2000 µέχρι πρότινος κατασκεύασε 6 χλµ. του έργου χωρίς να έχει τεθεί σε λειτουργία το σύστηµα διότι όχι µόνο στερείται τεχνικών προδιαγραφών αλλά και διότι δεν σύστησε τον προαπαιτούµενο φορέα διαχείρισης του έργου από τους τρεις ενδιαφερόµενους Δήµους, και συγκεκριµένα τους Δήµους Καλλιθέας, Αφάντου, Αρχαγγέλου.
Ο τότε δήµαρχος Ιαλυσού κ Στ. Στάγκας µάλιστα κατήγγειλε και ενώπιον του Εισαγγελέα ότι η Νοµαρχιακή Αυτοδιοίκηση παρέβη την Ευρωπαϊκή Νοµοθεσία, που απαιτεί να είναι ολοκληρωµένο, λειτουργικό και ανταποδοτικό και οδηγεί το έργο σε απένταξη. Είχε τονίσει εξάλλου ότι η Νοµαρχιακή Αυτοδιοίκηση θα έπρεπε να επιστρέψει το σύνολο της χρηµατοδότησης του έργου στην Κεντρική Διοίκηση και στην Ευρώπη µε συνέπεια να επιφέρει ζηµία τόσο στη Νοµαρχία όσο και στους Δήµους και στο περιβάλλον.
Μετά τις καταγγελίες του διενεργήθηκε προκαταρκτική έρευνα που κατέληξε στην αρχειοθέτηση της ποινικής δικογραφίας, που σχηµατίστηκε κατά παντός υπευθύνου της Νοµαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου για τη διερεύνηση τυχόν τελέσεως του αδικήµατος της κακουργηµατικής απιστίας στην υπηρεσία .
Από την εισαγγελική έρευνα δεν προέκυψε απένταξη της επιδότησης του έργου ενώ διαπιστώθηκε ότι το συνολικό του κόστος ανήλθε σε 7.539.170,69 ευρώ και ότι ήταν εντός του προβλεπόµενου προϋπολογισµού.