• Αύξηση 30% των Τούρκων τουριστών που διακινήθηκαν με τα πλοία της γραμμής • Αυξήθηκαν και οι βίζες από την γείτονα από 15 σε 18% προς την Ρόδο • Εξίσου καλά η Κως και τα άλλα νησιά – Περισσότεροι επισκέπτες στο Βόρειο Αιγαίο • Σταθερά αλλά όχι ικανοποιητικά επίπεδα για το yachting – Πολλά τα εμπόδια με την ισχύουσα νομοθεσία
Με θετικό πρόσημο και με αρκετά ικανοποιητικά νούμερα εξελίσσεται η σεζόν και για τον τουρισμό από τα απέναντι τουρκικά παράλια. Όπως υπογραμμίζει σε δηλώσεις του προς την ‘δ’ ο τουριστικός / ναυτικός πράκτορας κ. Μιχάλης Ροδίτης, αν και σημειώθηκε μια μικρή μείωση κατά τον περασμένο Ιούλιο, τελικά ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος, έδειξαν πολύ καλά σημάδια ανάκαμψης.
«Μέχρι και το τέλος του Αυγούστου, καταγράφηκαν περί τις 27.000 βίζες από την Τουρκία με μία αύξηση της τάξης του 10% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι. Και ο Σεπτέμβριος ωστόσο, κινήθηκε ανοδικά. Συνεπώς, η έκδοση της βίζας εξπρές για τους Τούρκους επισκέπτες, αυξήθηκε κατά 15% ενώ σε επισκεψιμότητα, καταγράφτηκε μία αύξηση της τάξης του 30% σε σχέση με πέρσι. Επιπλέον, μέχρι και τα μέσα του Οκτωβρίου αναμένεται να συνεχιστεί η κίνηση από την γείτονα χώρα, που σημαίνει ότι θα έχουμε κι άλλα μετρήσιμα μεγέθη» -όπως τόνισε.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η αγορά από τα απέναντι τουρκικά παράλια προς την Κω και στα άλλα νησιά, με σημειωθείσα αύξηση. Από και προς την Ρόδο υπάρχουν καθημερινά ακτοπλοϊκά δρομολόγια από το Φετιγιέ και το Μαρμαρίς ενώ από και προς την Κω, από το Μπόντρουμ.
Υπενθυμίζουμε πως από τον Μάρτιο του 2025 και κατόπιν ενεργειών του υπουργείου Εξωτερικών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την ανανέωση για ένα επιπλέον έτος, αρχής γενομένης από την 1η Απριλίου 2025, του προγράμματος χορήγησης θεωρήσεων βραχείας διαμονής σε νησιά του Αιγαίου για Τούρκους πολίτες και μέλη των οικογενειών τους. Η Επιτροπή καλωσόρισε την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος το 2024 και αναγνώρισε τη θετική συμβολή του στην προώθηση των επαφών μεταξύ των δύο λαών.
Το πρόγραμμα αφορά στα νησιά Κάλυμνο, Καστελλόριζο, Κω, Λέσβο, Λέρο, Λήμνο, Ρόδο, Σάμο, Σύμη, Χίο και επεκτείνεται σε επιπλέον δύο, την Πάτμο και τη Σαμοθράκη, συνολικά σε 12 ελληνικά νησιά. Η διάρκεια της θεώρησης θα είναι επτά ημέρες και θα χορηγείται στα σημεία εισόδου στα λιμάνια των νησιών.
«Το μέτρο δούλεψε πολύ καλά φέτος καθώς διευκόλυνε πολύ τους Τούρκους που θέλουν να επισκεφθούν τα νησιά μας για τριήμερα και τετραήμερα. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα επεκταθεί η εφαρμογή του και για το 2026. Τα πλοία έρχονται σε καθημερινή βάση από τα απέναντι τουρκικά παράλια (Μαρμαρίς και Φετιγιέ) προς την Ρόδο με δύο έως και τρία δρομολόγια τουλάχιστον. Δυστυχώς, οι υποδομές στο λιμάνι της Ρόδου δεν έχουν βελτιωθεί, παρά τις προσπάθειες που έγιναν από την αστυνομία. Το μόνο θετικό είναι ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός αστυνομικών στον διαβατηριακό έλεγχο που μειώνει τον χρόνο αναμονής. Έγιναν κάποιες μικρές παρεμβάσεις εσωτερικά, αλλά χωρίς ουσιαστική βελτίωση» -είπε ο κ. Ροδίτης.
Σημειώνεται ότι το 2025 αναμένεται να επισκεφθούν την Ελλάδα (συνολικά) πάνω από 1 εκατ. Τούρκοι τουρίστες, αριθμός ρεκόρ εάν επιβεβαιωθεί. Οι εκτιμήσεις αυτές αναφέρονται σε μελέτη της Ένωσης Ξενοδόχων Τουρκίας (TÜROB). Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2024 καταγράφηκαν 1,2 εκατ. αφίξεις Τούρκων στην Ελλάδα, ενώ 707.000 Έλληνες επισκέφθηκαν την Τουρκία. Η TÜROB εκτιμά ότι οι συνολικές επισκέψεις ανάμεσα στις δύο χώρες θα ξεπεράσουν τα 3 εκατομμύρια το 2025.
Στην Ελλάδα, οι Τούρκοι επισκέπτες έρχονται είτε ακτοπλοϊκώς, είτε με ιδιωτικά σκάφη, είτε αεροπορικώς -καθώς υπάρχει πολύ καλή αεροπορική σύνδεση ανάμεσα στις δύο χώρες.
Σταθερά αλλά όχι ικανοποιητικά επίπεδα για το yachting
Την ίδια ώρα, σε σταθερά αλλά όχι ικανοποιητικά επίπεδα κινείται το yachting.
Όπως ανέφερε ο κ. Ροδίτης (μιλώντας με την ιδιότητά του ως Leader της Επιτροπής External Relations / Image of Yachting της European Committee for Professional Yachting) δεν έχει δοθεί η δέουσα σημασία ενώ το πρόβλημα το δημιουργούν οι υπηρεσίες με τους εξονυχιστικούς ελέγχους και τις απαιτήσεις που έχουν, με αποτέλεσμα να ‘διώχνουν’ τους δυνητικούς επισκέπτες μας, οι οποίοι επιλέγουν τον τουρισμό αυτού του είδους:
«Το έχω ξαναπεί: Το Yachting είναι η μόνη δραστηριότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η Ελλάδα δεν έχει εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Δηλαδή, εάν φύγει ένα σκάφος από την Ισπανία, πάει στη Γαλλία, μετά στην Ιταλία, μόλις μπει στην Ελλάδα αρχίζουν τα προβλήματα. Κάποιοι δεν θέλουν να καταλάβουν ότι η ελεύθερη διακίνηση εφαρμόζεται παντού. Στα φορτηγά πλοία, στην ακτοπλοΐα κ.ο.κ. Στο κομμάτι της διακίνησης σκαφών, η Ελλάδα παραβαίνει (συστηματικά) περί τις 18 βασικές κοινοτικές οδηγίες. Κι αυτό γιατί στο Yachting κάνει κουμάντο το Λιμενικό Σώμα, ενώ εκδηλώνεται μια ευθυνοφοβία και μια πολυνομία, την οποία το εκάστοτε Λιμεναρχείο ανά την Ελλάδα, την μεταφράζει όπως θέλει. Για να καταλάβετε, ο θαλάσσιος τουρισμός διέπεται από έναν νόμο του 1922 όπου έχει ενσωματωθεί ο μισός, ποινικός κώδικας.
Ωστόσο, ενώ το Yachting είναι μια πάρα πολύ σοβαρή παράμετρος της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού, το έχουν βάλει στην τελευταία… μοίρα. Δεν προβάλλεται όπως πρέπει, οι υποδομές είναι μηδενικές, ενώ η γενική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει τα αυτονόητα. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: εκδόθηκε νόμος για τα ξένα σκάφη αναψυχής που ενώ ισχύει για όλη την Ελλάδα, δεν έχει την ίδια εφαρμογή σε όλα τα λιμάνια.
Ο νόμος 4926 που επιβάλλει μεγάλο φόρο στα επαγγελματικά σκάφη που έρχονται στη χώρα μας, δεν επηρεάζει την Κέρκυρα (επειδή βρίσκεται απέναντι από την… Αλβανία που είναι τελικώς η κερδισμένη). Η Λευκάδα έχει απέναντί της την Πελοπόννησο που δεν έχει μαρίνες, η Ρόδος έχει απέναντί της 6000 θαλαμηγούς, η Κως έχει απέναντί της 3500 θαλαμηγούς, η Κάλυμνος έχει 2000 θαλαμηγούς. Συνεπώς, όλο αυτό το κομμάτι που μπορούσαμε να κερδίσουμε από την τουρκική αγορά, λόγω αυτής της νομοθεσίας (και χωρίς να ληφθεί μέριμνα με γεωγραφικό προσδιορισμό και κάποιες παραμέτρους) το χάνουν τα νησιά. Κάποιες περιοχές της Ελλάδας είναι κερδισμένες χωρίς να έχουν τίποτα και κάποιες μετράνε απώλειες. Το Yachting αποτελεί ένα κομμάτι του τουρισμού, όπου ο τουρίστας θα επισκεφθεί και άλλους προορισμούς εκτός από τη Ρόδο (π.χ. θα πάει και στα γύρω νησιά) σε αντιδιαστολή με τον τουρίστα που ταξιδεύει με αεροπλάνο, ο οποίος θα μείνει στον ίδιο προορισμό. Και βέβαια, ξοδεύει χρήματα σε αυτούς τους προορισμούς. Κάποτε πρέπει να καταλάβουν ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να λειτουργεί κάτω από τα Σώματα Ασφαλείας. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: η Αίγυπτος που θέλει να ανοίξει και να ενισχύσει το Yachting, αποφάσισε να αφαιρέσει με σχετικό Προεδρικό Διάταγμα όλες τις αρμοδιότητες των πλοιαρίων από το Πολεμικό Ναυτικό (όπως ισχύει σε αυτή τη χώρα). Κάποιες χώρες έχουν καταλάβει το πρόβλημα και προχωρούν σε διορθωτικές κινήσεις, ενώ η Ελλάδα εξακολουθεί να κάνει τα ίδια λάθη» -κατέληξε ο κ. Ροδίτης.