Τοπικές Ειδήσεις

Τουρισμός: Σημειώθηκε άνοδος σε αφίξεις και έσοδα

• Η φετινή σεζόν ήταν λίγο πιο ασταθής σε σχέση με πέρσι, αναφορικά με τις πληρότητες • Δύσκολο σταυρόλεξο η επόμενη τουριστική σεζόν • Αν συνεχιστούν οι ανατιμήσεις σε όλα, η Ρόδος κινδυνεύει να περιληφθεί στους πολύ ακριβούς τουριστικούς προορισμούς και να μην είναι ελκυστική

Η φετινή τουριστική σεζόν για τη Ρόδο, όπως εξελίσσεται μέχρι και τη λήξη της που μεταφέρεται για τον Νοέμβριο, εκτιμάται ότι ήταν πολύ καλή –τόσο σε αφίξεις όσο και σε έσοδα. Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του προς τη “δ” ο τουριστικός πράκτορας και γενικός γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, κ. Τάσος Χατζηλιαμής, λέγοντας πως είχαν καταγραφεί εξ αρχής αυξητικές τάσεις με αποτέλεσμα, οι αριθμοί να δείχνουν ότι ξεπερνάμε τα επίπεδα του 2024:
«Εάν συνεχιστεί η σεζόν με αυτούς τους ρυθμούς μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου, είναι σίγουρο ότι θα ξεπεράσουμε τα περσινά επίπεδα. Η φετινή σεζόν ήταν λίγο πιο ασταθής σε σχέση με πέρσι, αναφορικά με τις πληρότητες. Η σεζόν του 2024 ήταν πιο γραμμική στις πληρότητες των ξενοδοχείων με κάλυψη περί το 99% -από την έναρξη έως και τον Αύγουστο (2024). Για φέτος, είχαμε κάτι σαν… καρδιογράφημα: δηλαδή υπήρχαν περίοδοι που είχαμε 80% πληρότητες, ενώ την επόμενη εβδομάδα εμφανιζόταν overbooking. Το αποτέλεσμα είναι ότι καταλήγουμε σε μικρή αύξηση στις αφίξεις που σημαίνει ότι ήρθαν περισσότεροι επισκέπτες στη Ρόδο –λίγο πιο πάνω από τα περσινά επίπεδα. Ωστόσο, έχουμε περιθώριο μέχρι τις 15 Νοεμβρίου για να δούμε τα τελικά νούμερα…».
Αναφορικά με την ξαφνική διακοπή που κατεγράφη τον περασμένο Ιούνιο από την αγορά του Ισραήλ, ο ίδιος τόνισε πως αυτή η αγορά παραμένει στις πρώτες θέσεις για τη Ρόδο γι’ αυτό και προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις: «Πρόκειται για μια μεγάλη αγορά για το νησί μας –κάτι που δεν ισχύει για άλλους τουριστικούς προορισμούς. Η Ρόδος παραμένει στις πρώτες δέκα ισχυρές τουριστικές αγορές καθώς, οι επισκέπτες μας από το Ισραήλ, έχουν κάποιους συγκεκριμένους προορισμούς που προτιμούν, τους οποίους επισκέπτονται συστηματικά. Η Ρόδος είναι μακράν ένας από τους καλύτερους προορισμούς για τους Ισραηλινούς. Το γεγονός πως τον Ιούνιο σταμάτησαν ξαφνικά οι πτήσεις, δημιούργησε πρόβλημα. Η ζήτηση είναι μόνιμη αλλά η διαθεσιμότητα των ανθρώπων να ταξιδέψουν δεν είναι σταθερή. Αυτό θα μπορούσε να μας δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα, αλλά σταθήκαμε τυχεροί αφού υπήρχαν άλλες αγορές με πολύ μεγάλη ζήτηση που κάλυψαν το κενό. Μεγάλο παράδειγμα είναι η αγγλική αγορά, η οποία απορρόφησε τα δωμάτια τα οποία δεν απορροφήθηκαν από τους Ισραηλινούς που δεν κατάφεραν να έρθουν (λόγω των γνωστών προβλημάτων με τις γεωπολιτικές εξελίξεις). Όσον αφορά στις λοιπές αγορές, έκαναν “over production”, πήγαν καλύτερα και απορρόφησαν τη μείωση της κάλυψης των δωματίων από την αγορά του Ισραήλ».
Για την τουριστική σεζόν του 2025, οι αγορές που υπερίσχυσαν ήταν –πέρα από την αγγλική που είναι στην πρώτη θέση, σταθερά- η γερμανική η οποία εμφανίζεται σαν πυλώνας τουρισμού για τη Ρόδο και είναι μακράν μπροστά από τις άλλες.
«Δεν σας κρύβω ότι σε σχέση με άλλους προορισμούς όπως είναι η Κρήτη π.χ. η Ρόδος εμφάνισε λιγότερα “σκαμπανεβάσματα” στη ζήτηση από την γερμανική αγορά. Π.χ. η Γερμανία για το Ηράκλειο της Κρήτης, αποτελεί “βαρόμετρο” και γι’ αυτό φέτος, που παρουσίασε μείωση από αυτή την αγορά, δεν κατάφερε να καλύψει τα κενά από άλλες αγορές που θα μπορούσαν να απορροφήσουν την έλλειψη δυναμικής. Εδώ να σημειώσω ότι η γερμανική αγορά ανέβηκε πολύ κατά τους μήνες της off season. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι η Ρόδος έχει ένα πολύ καλό πακέτο αγορών –χωρίς μονοκαλλιέργεια- και αυτό, σε πολλές περιπτώσεις, μας έχει σώσει την παρτίδα. Η φετινή είναι ακόμη μια τέτοια περίπτωση καθώς είδαμε άμεση απορρόφηση των κενών που προκλήθηκαν, από άλλες αγορές. Όταν υπάρχει διαθεσιμότητα αυτός ο πολλαπλασιαστικός παράγοντας των πολλών αγορών, βοηθάει στο τελικό αποτέλεσμα και στις επιτυχίες που σημειώνει η Ρόδος».
Να σημειωθεί ότι και άλλες αγορές, ξεκινούν να εμφανίζουν ανοδικές τάσεις όπως η Σκανδιναβία, η Πολωνία (4η για το νησί μας), η Τσεχία (με σταθερή ζήτηση για τη Ρόδο), η Ρουμανία (με νέα αεροπορικά δρομολόγια), η Γαλλία αλλά και η Ιταλία.
Όσον αφορά στην Τουρκία, παρουσιάζει κάθε χρόνο, αύξηση: «Ειδικά τη Ρόδο, οι Τούρκοι επισκέπτες την προτιμούν. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση κάθε χρόνο. Σε πολλά νησιά που είναι ανοιχτά στην έκδοση γρήγορης βίζας (το μέτρο που εφαρμόζεται με επιτυχία σε πολλά νησιά), η Ρόδος κερδίζει τη μερίδα του λέοντος καθώς θεωρείται το πιο κοσμοπολίτικο νησί. Οι Τούρκοι επισκέπτες προτιμούν τη Ρόδο από τη Μύκονο καθώς συνδυάζει φαγητό, ψώνια και παραθερισμό. Ειδικά σε θέματα αγορών, κερδίζει από όλα τα άλλα νησιά» -λέει ο κ. Χατζηλιαμής.
Τι θα γίνει στην επόμενη σεζόν;
Την ώρα που η φετινή τουριστική σεζόν είναι ακόμη εν εξελίξει, τα βλέμματα των τουριστικών παραγόντων στρέφονται ακόμη πιο μακριά. Η επόμενη σεζόν θα είναι μια μεγάλη πρόκληση και ένα σταυρόλεξο, ανάλογα με τις γεωπολιτικές εξελίξεις και μια σειρά από άλλους παράγοντες. Σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες, τα συμβόλαια που συνάπτονται από τώρα για το 2026, παρουσιάζουν μικρή αύξηση στις κρατήσεις (και σε αεροπορικές θέσεις).
«Δεν μπορούμε να μιλάμε για τεράστια νούμερα καθώς δεν έχουμε τον ανάλογο αριθμό σε κλίνες για να υποστηρίξουμε τη ζήτηση –προς το παρόν. Είναι γνωστό ότι θα ανοίξουν καινούργια ξενοδοχεία στα επόμενα δύο χρόνια, οπότε θα μεγαλώσει και ο αριθμός των κλινών που θα μπορούν εξυπηρετήσουν τη ζήτηση», όπως λέει ο ίδιος.
Εν κατακλείδι, ενώ τα ρεκόρ συμβαδίζουν με τα έσοδα, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα κέρδη. Οι συνεχείς ανατιμήσεις, οι φόροι, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια δεν βοηθούν τις αυξήσεις στα συμβόλαια. Αν συνεχιστεί αυτό, η Ρόδος θα περιληφθεί στους πολύ ακριβούς τουριστικούς προορισμούς (αφού οι επιχειρηματίες και οι επαγγελματίες δεν μπορούν να απορροφούν συνεχώς τις αυξήσεις) και θα γίνει λιγότερο ελκυστική σε σχέση με τους ανταγωνιστές της.
Και αυτό, αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα –όχι τόσο για την επιχειρηματικότητα και τον προορισμό, όσο για τις πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν ώστε να βοηθηθούν τόσο οι επενδύσεις, όσο και ο τουρισμός.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου