Ετοιμόρροπο το κτήριο του Ταχυδρομείου Ρόδου!!

Παντελώς ανίκανοι και αδιάφοροι να διαφυλάξουν την πολιτιστική κληρονομιά του νησιού της Ρόδου αποδεικνύονται η ποικιλόμορφη τοπική μας ηγεσία, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση του Νοτίου Αιγαίου, η Διοίκηση των ΕΛΤΑ αλλά και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων μετά τη θλιβερή διαπίστωση της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Ρόδου ότι ένα εκ των κεντρικότερων και ιστορικότερων κτηρίων, στο κέντρο της πόλης, είναι ετοιμόρροπο!!
«Όνειδος» για τη δημόσια διοίκηση στα Δωδεκάνησα αποτελεί συγκεκριμένα έκθεση για την επικινδυνότητα του κτηρίου στο οποίο στεγάζονται οι κεντρικές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου με την οποία διαπιστώνεται ότι η κατασκευή θεωρείται επικίνδυνη από στατικής και δομικής άποψης (κοινώς ετοιμόρροπη)!!
Σημειώνεται ότι με έγγραφό της η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων είχε ενημερώσει αρμοδίως από τον Ιούνιο του 2005 για την επικινδυνότητα του κτηριού και για την ανάγκη εκπόνησης και υλοποίησης μελέτης για την αποκατάστασή του, με επείγοντα μάλιστα χαρακτήρα.
Το 2008 η υπηρεσία επανήλθε με νέο έγγραφο το οποίο είχε, όπως φαίνεται, την κατάληξη που είχε και το προηγούμενο.
Τα περισσότερα από τα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα, που ανεγέρθηκαν επί Ιταλοκρατίας στο νησί, έχουν αφεθεί στη μοίρα τους και εάν κάτι δεν αλλάξει είναι σίγουρο ότι θα καταρρεύσουν.
Κτήρια που είναι τόσο στενά συνδεδεμένα με τη νεότερη ιστορία του τόπου μας, που μόνο άνθρωποι που είτε δεν έχουν σχέση με τον τόπο είτε είναι χωρίς μνήμη και ιστορική συνείδηση, θα μπορούσαν να αφήσουν να ρημάξουν.
Ανάλογη είναι εξάλλου η αντιμετώπιση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για το παρακείμενο κτήριο στο οποίο στεγάζεται το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου αλλά και του Υπουργείου Δικαιοσύνης για το δικαστικό μέγαρο το οποίο συντηρείται σε μεγάλο βαθμό με πόρους του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου.
Εν πάση περιπτώσει, ως επτασφράγιστο μυστικό, τηρούσαν από την 29η Μαρτίου 2013 οι υπηρεσίες έκθεση για την επικινδυνότητα του κτηρίου του ταχυδρομείου, της πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου.
Στο έγγραφο που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας η «δ» αναφέρονται τα εξής:
Κατόπιν αυτοψίας που διενεργήθηκε από μηχανικούς της Υπηρεσίας μας, στο κτήριο επί της Πλατείας Ελευθερίας στο Ο.Τ.50 (ιστορικό διατηρητέο μνημείο) όπου στεγάζονται το Ελληνικό Ταχυδρομείο και το Τμήμα Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Δωδεκανήσου, επί της οδού 7ης Μαρτίου, διαπιστώθηκαν τα εξής:
• Ο οπλισμός των δοκών έχει διαβρωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα τα προϊόντα διάβρωσης (οξείδια του σιδήρου) να αυξάνουν τον όγκο του συστήματος μέταλλο-προϊόντα διάβρωσης και να προκαλούν την ρήξη του δομικού υλικού στο οποίο είναι εγκιβωτισμένος ο οπλισμός. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η δημιουργία ρωγμών στο πέτρινο υλικό με αποτέλεσμα την απόσπαση τμημάτων του.
• Αρχιτεκτονικά στοιχεία όπως κορνίζες, αετώματα, διακοσμητικά ανάγλυφα, έχουν υποστεί διάβρωση λόγω της επίδρασης του νερού (κυκλοφορία νερού, τριχοειδής αναρρίχηση, επίδραση του νερού στα αργυλοπυριτικά συστατικά κ.τ.λ) και διαλυτών αλάτων (θάλασσα, δομικά υλικά, ατμοσφαιρική ρύπανση), με άμεσο αποτέλεσμα στην φθορά, την αποκόλληση και απόσπαση τμημάτων τους.
• Στα επιχρίσματα παρατηρήθηκε μορφή χαλάρωσης λόγω υπέρβασης της διατμητικής αντοχής τους και τοπικές ρωγμές λόγω υπέρβασης της εφελκυστικής αντοχής, πιθανόν λόγω των θερμοκρασιακών μεταβολών.
• Η επίδραση του ανέμου, του ήλιου και άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων έχει μειώσει την συνάφεια του επιχρίσματος και των συγκολλητικών κονιαμάτων με τα δομικά υλικά οδηγώντας στη χαλάρωση και στην αποκόλληση τμημάτων αυτών.
• Τέλος παρατηρήθηκαν ρηγματώσεις που οφείλονται πιθανόν στις παραμορφώσεις (βραχύνσεις, μηκύνσεις, κυρτώσεις, στρέψεις) των υλικών της τοιχοποιίας, οι οποίες συνοδεύονται από μεμονωμένες πλευρικές λεπτές ρωγμές.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ανωτέρω και την χρήση του κτηρίου, τον όγκο των συναλλασσόμενων, την γεωγραφική του θέση, την αισθητική και ιστορική του απαίτηση, εκτιμάται ότι η κατασκευή θεωρείται επικίνδυνη από στατικής και δομικής άποψης (κοινώς ετοιμόρροπη).
Κρίνουμε αναγκαία την άμεση επέμβαση με σκοπό τον καθαρισμό, την αντικατάσταση και αποκατάσταση των φθαρμένων ή κατεστραμμένων στοιχείων, την ενίσχυση των αρμών με νέο κονίαμα, λήψη μέτρων προστασίας για τους διερχόμενους πολίτες και όποιες άλλες απαιτήσεις προκύπτουν μετά από λεπτομερή αποτύπωση και εξειδικευμένη στατική μελέτη όπως μανδύες ενσωματούμενα σιδηροελάσματα κ.τ.λ.
Παρακαλείστε, λόγω της άμεσης επικινδυνότητας, μέσα σε εύλογα σύντομο χρονικό διάστημα να εφαρμοστούν προς άρση του κινδύνου τα απαραίτητα μέτρα και εγκεκριμένες μελέτες αφού προσκομισθούν εκ του Νόμου οι προβλεπόμενες εγκρίσεις – αδειοδοτήσεις.

Ο Διευθυντής Υ.ΔΟΜ
Χατζάκης Γεώργιος
Αρχιτέκτων Μηχανικός

Σημειώνεται ότι η «δημοκρατική» κατ’ επανάληψη έχει αναφερθεί στο πρόβλημα αυτό, αλλά τόσο τα ΕΛΤΑ, όσο και η ΚΕΔ, αδιαφόρησαν και αδιαφορούν παντελώς, παρά τα τεράστια έσοδα που έχουν από το Ταχυδρομείο.

Φρονούμε ότι ύστερα και από τις τελευταίες αποκαλύψεις ήρθε η ώρα του εισαγγελέα.