Οι απόψεις των σχολικών συμβούλων για τις οργανικές θέσεις

Τις θέσεις τους, σχετικά με την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για μείωση των οργανικών θέσεων στα σχολεία της Δωδ/νήσου, δημοσιοποίησαν χθες οι σχολικοί σύμβουλοι Α/θμιας Εκπαίδευσης.
Οι θέσεις τους επί του θέματος, συνοψίζονται στα ακόλουθα:
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου ενημερωθήκαμε για την πρόθεση μείωσης οργανικότητας σχολικών μονάδων της περιοχής μας και αφού συζητήσαμε σχετικά με αυτό, θέλουμε να σας κοινοποιήσουμε τις απόψεις μας:
Υπηρετούμε σε ένα ακριτικό νησιωτικό νομό με βασικό χαρακτηριστικό την πολυνησία, γεγονός που προκαλεί ιδιαίτερες ανάγκες για την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης (εξίσου βέβαια και στους τομείς υγείας, πρόνοιας κλπ.). Από την επικοινωνία μας με τις σχολικές μονάδες, κατά την άσκηση των παιδαγωγικών καθοδηγητικών καθηκόντων μας, θέλουμε να καταθέσουμε την αγωνία μας ιδιαίτερα την περίοδο αυτή της γενικευμένης κρίσης, ότι για λόγους εθνικής σημασίας, απαιτείται αξιολόγηση της λειτουργίας των σχολείων με ευρύτερα και πάντως όχι στενά οικονομικά κριτήρια. Οι Σύλλογοι Γονέων των σχολικών μονάδων που εποπτεύουμε εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την πιθανότητα να βιώσουν μία ακόμα δραματικότερη μείωση του επιπέδου προσφερόμενης εκπαίδευσης των παιδιών τους. Πρέπει να αναδειχθεί ρεαλιστικά ότι η παραμονή του ντόπιου πληθυσμού στα νησιά και στα χωριά θα επηρεαστεί και από την ύπαρξη ή μη υποδομών εκπαίδευσης.
Κατά καιρούς έχει εκφραστεί και αναδειχθεί από φορείς διάφορων επιπέδων πολιτικής εκπροσώπησης και τοπικής αυτοδιοίκησης ότι η νησιωτικότητα είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που προσθέτει στις περιοχές μας πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η πολιτεία σε όλα τα επίπεδα (Ε.Ε. και Εθνικό επίπεδο) έχει κατοχυρώσει σε συνταγματικά κείμενα την υποχρέωση όλων των Υπουργείων να λαμβάνουν μέριμνα ώστε στους υπολογισμούς τους να λαμβάνεται πάντα υπόψη η παράμετρος της νησιωτικότητας και να παρέχονται ισοδύναμες παροχές (στις μεταφορές, στον πολιτισμό, στην εκπαίδευση).
Εμείς θα σταθούμε στο εκπαιδευτικό ισοδύναμο.
Πώς εκφράζεται αξιόπιστα αυτό το ισοδύναμο για το νομό Δωδεκανήσου;
Είναι δυνατόν να εκφραστεί αξιόπιστα και υπεύθυνα με ένα κλάσμα που δηλώνει την αναλογία εκπαιδευτικών/μαθητών;
Εμείς πιστεύουμε και δηλώνουμε ότι η ίδρυση, η κατάργηση, η συγχώνευση και αναδιάρθρωση (μέσω προαγωγών και υποβιβασμών) των σχολείων θα πρέπει να γίνεται όχι μόνο με την εφαρμογή οικονομικών και λογιστικών κριτηρίων, αλλά υπό το πρίσμα ισοδύναμων παροχών, οι οποίες πρωτίστως πρέπει να γίνονται με εθνικά κριτήρια προς όφελος των κοινωνιών των περιοχών που βρίσκονται σε κίνδυνο.
Το εκπαιδευτικό ισοδύναμο για τα Δωδεκάνησα θα αποκρυσταλλωθεί ορθά και υπεύθυνα από τους τοπικούς φορείς και τις κρατικές δομές εκπαίδευσης της περιοχής και αυτό θα στηριχθεί στην αναλογία και αντιστοίχιση νησιών/σχολείων.
Αν δε συμβεί αυτό, θα διαμορφωθούν συνθήκες οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής στασιμότητας, θα ενισχυθούν οι τάσεις εσωτερικής μετανάστευσης και εγκατάλειψης περιοχών, με αναπόφευκτη συνέπεια το μαρασμό των τοπικών κοινωνιών. Είναι καιρός να υπάρξουν παρεμβάσεις οι οποίες θα υπερβαίνουν το συγκεντρωτικό και “τυφλό” χαρακτήρα της εκπαιδευτικής πολιτικής, ενισχύοντας ουσιαστικά περιοχές και κοινωνικές ομάδες με χαμηλούς δείκτες εκπαίδευσης, παρέχοντας χρηματοδοτήσεις και υποδομές, εκπαιδευτικό προσωπικό και προγράμματα αντιμετώπισης της σχολικής διαρροής, των χαμηλών επιδόσεων και της σχολικής αποτυχίας. Θα πρέπει με άλλα λόγια, στο πρόβλημα των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων στην εκπαίδευση να απαντήσουμε με στήριξη και ενδυνάμωση των απομακρυσμένων νησιωτικών περιοχών και των κοινωνικών ομάδων που υποφέρουν περισσότερο και το έχουν πραγματικά ανάγκη.
Οι περιφερειακές αυτές ανισότητες μπορούν να αμβλυνθούν μέσα από την άσκηση αντισταθμιστικών εκπαιδευτικών πολιτικών, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η επέκταση του θεσμού των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) στα Δωδεκάνησα, που ήδη εφαρμόζεται σε σχολικές μονάδες της Αττικής τα τελευταία δύο σχολικά έτη, για την «ισότιμη ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα των μαθητών σε περιοχές με χαμηλούς εκπαιδευτικούς και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες».
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Α/θμιας Εκπαίδευσης
Δωδεκανήσου με έδρα
τη Ρόδο
Ελένη Σταυροπούλου
Χαράλαμπος Ψαράς
Πέτρος Σπανός
Εμμανουήλ Σοφός
Νικόλαος Ράπτης