Παρέμβαση Στράτου Καρίκη για τα χρέη της «Ρόδων Α.Ε.»

Την επίσπευση των διαδικασιών για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της “ΡΟΔΩΝ ΑΕ” στους πιστωτές της, ζήτησε με έγγραφό του προς τη Νομική Υπηρεσία και τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, ο αντιδήμαρχος κ. Στράτος Καρίκης.
Ο κ. Καρίκης, αντιλαμβανόμενος τη δυσαρέσκεια που υπάρχει στην αγορά από τη μη λήψη μέτρων για την εξόφληση των οφειλόμενων της αμαρτωλής εταιρείας ανέλαβε πρωτοβουλία, που έχει προκαλέσει έκπληξη στους κόλπους της πλειοψηφούσας παράταξης.
Σχετικά επιλήφθηκε ήδη η Νομική Υπηρεσία του Δήμου Ρόδου, που εισάγει προς συζήτηση το θέμα, με γνωμοδότησή της, στο δημοτικό συμβούλιο και μάλιστα σε επικείμενη έκτακτη συνεδρίασή του.
Στη γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου του Δήμου Ρόδου κ. Θ. Παπαγεωργίου αναφέρονται τα εξής:
«ΘΕΜΑ: Οικονομικές Υποχρεώσεις υπό εκκαθάριση δημοτικών επιχειρήσεων
ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ. Α.Ε. (ΡΟΔΩΝ Α.Ε) και Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ. Α.Ε.
Σχετ: Το αρ. πρωτ. 2/28823/20-3-2013 έγγραφο του Αντιδημάρχου κ. Στρ. Καρίκη.
Α) Με το παραπάνω σχετικό του Αντιδημάρχου κ. Στρ. Καρίκη, διαβιβάσθηκε προς το Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου και προς την Νομική Υπηρεσία το παρακάτω σχετικό το περιεχόμενο του οποίου έχει ως εξής:
«ΘΕΜΑ: Διαδικασία εκκαθάρισης εταιρειών «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ. ΡΟΔΩΝ ΑΕ» και «ΑΔΕΚΑΜ ΑΕ»
– Αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου 97/2011, 77/2011, 79/2011, 78/2011, 258/2011.
Σε σχέση με τις αναγραφόμενες στο θέμα αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και οποιασδήποτε άλλης που αφορά τη διαδικασία της εκκαθάρισης των υπό εκκαθάριση εταιρειών με τις επωνυμίες «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ.- ΡΟΔΩΝ ΑΕ» και «ΑΔΕΚΑΜ ΑΕ» ζητώ, να εισαχθεί προς λήψη απόφασης στο Δημοτικό Συμβούλιο νέα εισήγηση της νομικής υπηρεσίας με την οποία θα χορηγούνται το σύνολο των προβλεπομένων από τον νόμο αρμοδιοτήτων στους εκκαθαριστές για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης.
Σημειώνω:
1. Τη μεγάλη καθυστέρηση των αποφασισθέντων από το δημοτικό συμβούλιο ελέγχων.
2. Την ύπαρξη νομίμων απαιτήσεων που πρέπει να ικανοποιηθούν σύμφωνα με την προβλεπόμενη νόμιμη σειρά».
Β) Σύμφωνα με τη γενική εικόνα που έχουμε από αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, δημοσιεύματα του τοπικού τύπου και τις διατάξεις του άρθρου 109 παρ. 7 του Ν. 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 παρ. 15 του Ν. 4071/2011, επί του θέματος επισημαίνονται τα εξής:
α) Για πολύ σοβαρά οικονομικά μεγέθη και πολύ σοβαρά διαχειριστικά θέματα κατά τις οικονομικές περιόδους προ της λύσεως των παραπάνω δύο (2) δημοτικών επιχειρήσεων, έγιναν και εκκρεμούν έλεγχοι και έχουν κατασχεθεί διαχειριστικά έγγραφα από την Εισαγγελική Αρχή, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, ενώ υφίσταται ακόμη και παρέμβαση του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.
β) Ύστερα από τις παραπάνω ελεγκτικές σοβαρές εκκρεμότητες κάθε πράξη της εκκαθάρισης, όπως είναι εύλογο καθώς αφορά διαχείριση δημόσιου – δημοτικού χρήματος, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική για να μην φανεί ως εξακολουθητική πράξη συνέργιας και σε κακουργηματικής ενδεχομένως φύσεως αδικήματα παράβασης καθήκοντος και απιστίας (άρθρα 259,256,390 Ποιν.Κωδ).
γ) Ο Δήμος Ρόδου ως αποκλειστικός ουσιαστικά μέτοχος των παραπάνω επιχειρήσεων, αντίστοιχα δηλαδή το ανώτατο όργανο των δύο (2) εταιρειών που συγκροτεί και τη Γενική Συνέλευση αυτών, έδωσε στον Εκκαθαριστή αυτών δια του αρμόδιου οργάνου διοίκησης του Δήμου Ρόδου (Δημοτικό Συμβούλιο) την εντολή απαγόρευσης πράξεων πληρωμών προς τρίτους, πλην βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το προσωπικό, μέχρι να γίνει έλεγχος από Οικονομικούς Επιθεωρητές, χωρίς ωστόσο ανταπόκριση από τους τελευταίους παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις.
δ) Το Δημοτικό Συμβούλιο ύστερα από το γεγονός της καθυστέρησης του ελέγχου από Οικονομικούς Επιθεωρητές αποφάσισε με διαγωνισμό, – που έγινε από τον Εκκαθαριστή, πριν λίγες ημέρες – ν’ αναθέσει τον έλεγχο σε Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών.
ε) Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγρ. 7 του άρθρου 109 του Ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 43 του Ν. 3979/2011 και της παρ. 15 του άρθρου 10 του Ν. 4071/2012, ορίζεται ότι πλέον των οφειλών αμιγών επιχειρήσεων του π.δ. 410/1995 που λύθηκαν και οφειλές ανώνυμων και αναπτυξιακών εταιρειών, των οποίων εταίροι είναι αποκλειστικά Ο.Τ.Α ή και νομικά τους πρόσωπα, εφόσον τελούν υπό εκκαθάριση ή λυθούν και τεθούν υπό εκκαθάριση μέχρι τις 31-12-2012 και οι οποίες οφειλές είναι προς το Ελληνικό Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και προς τρίτους, περιλαμβανομένων και δεδουλευμένων αποδοχών μεταφερόμενου προσωπικού, μπορούν να καταβάλλονται από τον οικείο δήμο μετά από αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών.
Γ) Προκειμένου σύμφωνα με τα παραπάνω να καταστεί δυνατή η διαμόρφωση από το Δημοτικό Συμβούλιο νομικής και οικονομικής εικόνας των πραγματικών μεγεθών και της πραγματικής κατάστασης υποχρεώσεων προς τρίτους ώστε επακόλουθα να είναι δυνατή και η διαμόρφωση εισήγησης – εντολής προς τον Εκκαθαριστή πληρωμών προς τρίτους, χωρίς τους παραπάνω καταλογιστικούς κινδύνους, θα πρέπει οι υποχρεώσεις αυτές:
Να είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΝΟΜΙΜΕΣ, να έχουν δηλαδή γεννηθεί από νόμιμες διαδικασίες αναθέσεων και συμβάσεων, ύστερα από εγκρίσεις των αρμοδίων οργάνων των εταιρειών.
Να είναι πράγματι οφειλόμενες και πραγματικές και ν’ αντιστοιχούν σε όχι εν όλω η εν μέρει εικονικές συναλλαγές αλλά σε πράγματι εκτελεσθείσες αντίστοιχης αξίας παροχές έργων, εργασιών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανάλογων του είδους που αφορούν.
Δ) Συνεπώς, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, θα πρέπει να παρασχεθούν στην Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών, όλα τα οικονομικά στοιχεία απαιτήσεων τρίτων, που έχει στην κατοχή και γνώση του ο Εκκαθαριστής ή και κάθε άλλο όργανο του Δήμου. Προς τούτο ο Εκκαθαριστής θα πρέπει σε άμεσο χρόνο να ολοκληρώσει τις διαδικασίες σύναψης της σύμβασης με την εταιρεία Ορκωτών Λογιστών, και με την συνδρομή και της Νομικής Υπηρεσίας της δημοτικής επιχείρησης «Πηγές Καλλιθέας Α.Ε.» που παρέχει τη νομική υποστήριξη προς τον Εκκαθαριστή, να παράσχει στην Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών κάθε στοιχείο, περιλαμβανομένων και αυτών που είναι υπό έλεγχο και διερεύνηση από την Εισαγγελεία, το Ελεγκτικό Συνέδριο και το Σ.Δ.Ο.Ε. Στοιχεία θα πρέπει επίσης να παράσχουν και κάθε άλλο όργανο και υπηρεσία του Δήμου, προς την οποία έχουν περιέλθει με οποιονδήποτε τρόπο και από κάθε αιτία είναι σε γνώση νόμιμων αξιώσεων τρίτων, όπως π.χ. μπορεί να συνάγεται από το σχετικά έγγραφο το οποίο αναφέρεται σε «ύπαρξη νόμιμων απαιτήσεων που πρέπει να ικανοποιηθούν σύμφωνα με την προβλεπόμενη σειρά».
Ε) Η Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών θα πρέπει στη συνέχεια να ολοκληρώσει σε όσο πιο σύντομο χρόνο γίνεται το έργο της σύνταξης Έκθεσης στην οποία να διαλαμβάνει την οικονομική κατάσταση υποχρεώσεων των εταιρειών κατά τον χρόνο λύσης αυτών, τις εκκαθαρισμένες νόμιμες απαιτήσεις τρίτων, τις μη εκκαθαρισμένες απαιτήσεις τρίτων, τις απαιτήσεις τρίτων που χρήζουν δικαστικής διερεύνησης κ.λ.π και να προσδιορισθούν επίσης οι δέουσες πράξεις ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης και λήξης των εργασιών εκκαθάρισης που απαιτούνται.
Οι σύμφωνα με την έκθεση των Ορκωτών Λογιστών εκκαθαρισμένες νόμιμες απαιτήσεις τρίτων, σύμφωνα με πορισματική εισήγηση του Εκκαθαριστή, ανάλογα θα πρέπει στη συνέχεια ν’ αποτελέσουν αντικείμενο εξέτασης από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφενός μεν προς πληρωμή από το ταμείο της εκκαθάρισης αφετέρου δε ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών να εξετασθεί αν πρέπει και είναι δυνατόν ν’ αντιμετωπιστούν και να πληρωθούν από το Ταμείο του Δήμου Ρόδου σύμφωνα με τη δυνητική ευχέρεια που ως άνω (Β.ε) παρέχει ο νόμος, (άρθρο 10 παρ. 7 Ν.3852/2010 ως ισχύει). Χωρίς δηλαδή αυτό να συνεπάγεται την οικονομική κατάρρευση και την οικονομική δυσλειτουργία του Δήμου Ρόδου, σε σχέση ιδιαίτερα με τις δικές του ανελαστικές και μη υποχρεώσεις, πράγμα που επίσης θα συνιστούσε τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος προς όφελος τρίτων, καθώς η πληρωμή των παραπάνω υποχρεώσεων δεν συνιστά άμεση και εκ του νόμου αναγκαστική υποχρέωση του Δήμου.
Στ) Το Γραφείο Δημοτικού Συμβουλίου θα πρέπει δια του Εκκαθαριστή να διαβιβάσει προς την Εταιρεία Ορκωτών Λογιστών, όλες τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου που αναφέρονται στο σχετικό έγγραφο και κάθε άλλη σχετική.
Ζ) Η παρούσα παρακαλούμε να διανεμηθεί σε όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε κάθε δημοτικός σύμβουλος, ως μέλος του οργάνου που συγκροτεί το ανώτατο όργανο διοίκησης του Δήμου Ρόδου αλλά και κάθε άλλο πρόσωπο και υπηρεσία που απευθύνεται ή κοινοποιείται η παρούσα, εφόσον έχει αντίθετη άποψη, ζητείται εγγράφως να μας την γνωρίσει όσο το δυνατόν πιο νομικώς αιτιολογημένα γίνεται, προκειμένου εάν απαιτηθεί, να διορθωθεί ή να συμπληρωθεί η παρούσα.   
Για τη Νομική Υπηρεσία
Θεόδωρος-Παπαγεωργίου»