«Η ενασχόληση με την Αυτοδιοίκηση δεν είναι μόνο δύσκολη αλλά και οδυνηρή υπόθεση»

«Δεν είναι μόνο δύσκολη αλλά και οδυνηρή υπόθεση η ενασχόληση με την αυτοδιοίκηση. Λίγοι το αντιλαμβάνονται αυτό. Με αφορμή αυτά τα γεγονότα υπάρχει απαξίωση που διογκώνεται από τα ΜΜΕ κάτι που θεωρώ πως ενέχει και πολιτική σκοπιμότητα».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο δήμαρχος Καρπάθου κ. Μιχάλης Χανιώτης με αφορμή και την καταδίκη από τα δικαστήρια του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Θ. Παπαγεωργόπουλου.
«Η απαξίωση των αυτοδιοικητικών έχει ως στόχο να τους επιρρίπτονται οι ευθύνες, να θεωρούνται αποδιοπομπαίοι τράγοι και να γλιτώνουν οι υπεύθυνοι της κεντρικής πολιτικής σκηνής», δηλώνει ο κ. Μιχάλης Χανιώτης.
Ο δήμαρχος της Καρπάθου αναφέρεται και στο θέμα της παράτασης της θητείας των αυτοδιοικητικών, θέμα που, όπως τονίζει, δεν τον ενδιαφέρει.
«Η θητεία αυτή έχει μικρή διάρκεια. Δεν επαρκεί για να ολοκληρώσει ο εκάστοτε Δήμος ό,τι σχεδιάζει. Σας αναφέρω ότι εμείς, χωρίς να υπερβάλλω, είμαστε από τις εξαιρέσεις γιατί καταφέραμε πολλά μέχρι τώρα στα πλαίσια και των στόχων που έχουν τεθεί από την κεντρική πολιτική σκηνή», δηλώνει ο κ. Μιχάλης Χανιώτης, που εξηγεί και τους λόγους για τους οποίους ετοιμάζεται να προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Η συνέντευξη του δημάρχου Καρπάθου κ. Μιχάλη Χανιώτη, αναλυτικά:

• Πρόσφατα δηλώσατε πως θα προσφύγετε στη δικαιοσύνη. Γιατί θα το κάνετε αυτό;
Αν παρακολουθήσατε τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου θα είδατε πως εκκρεμεί εδώ και ένα χρόνο η ασφαλτόστρωση του λιμένα της Καρπάθου. Όσοι γνωρίζουν την περιοχή ξέρουν πως το λιμάνι αυτό είναι αδιάβατο για τους πεζούς και επικίνδυνο και για τα οχήματα. Είναι επίσης επικίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα των επιβατών. Μπορεί να προκληθούν τροχαία ατυχήματα γιατί έχει διαβρωθεί το οδόστρωμα και παρουσιάζει μεγάλες ρωγμές. Το φαινόμενο της διάβρωσης συνεχίζεται γιατί το λιμάνι λούζεται από τα κύματα όταν πνέουν νοτιοανατολικοί άνεμοι. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ο Δήμος μας συνέταξε μια μελέτη. Συνεπικουρούμενος από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Λιμενικού Ταμείου Δωδεκανήσου ωρίμασε το φάκελο για να υλοποιηθεί το έργο. Όλα ήταν έτοιμα για τη δημοπράτηση από το 2012.
• Από τότε μέχρι σήμερα γιατί δεν προχώρησε το έργο;
Τώρα είμαστε στο 2013. Από τότε μέχρι σήμερα υπάρχει αλληλογραφία με τις υπηρεσίες του ΥΕΝ που τυπικά έπρεπε να εγκρίνει το έργο. Αντί αυτού οι υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνται να δώσουν την έγκριση και μας υποδεικνύουν, χωρίς να έχουν την αρμοδιότητα, να δώσουμε εμβαλωματικές λύσεις δηλαδή να κλείσουμε απλώς τις λακούβες στο λιμάνι και να μην δαπανούμε χρήματα. Αξίζει να σας πω ότι στην υπηρεσία για την οποία έγινε λόγος προΐσταται πλοίαρχος που μάλλον κατάγεται από τα Δωδεκάνησα. Λυπάμαι για αυτό. Φθάσαμε στο απροχώρητο γιατί παρά τις προσπάθειές μας δεν μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε με το συγκεκριμένο πλοίαρχο. Επιχειρήσαμε να μιλήσουμε με τον γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας. Παρά τις προσπάθειές μας οι αρμόδιοι έδειξαν πλήρη αναλγησία σχετικά με το πρόβλημα που έχουμε. Αφού θεσμικά εξαντλήσαμε τις διαδικασίες ζήτησα από τη διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου να μου κοινοποιηθεί όλη η αλληλογραφία και να καταθέσω πρόταση στο δημοτικό συμβούλιο Καρπάθου για να ασκηθούν ένδικα μέσα.
• Γιατί οδηγηθήκατε σε αυτή την απόφαση;
Γιατί η στάση τους εμπεριέχει στοιχεία κατάχρησης εξουσίας και υπέρβασης αρμοδιοτήτων. Εκ περισσού υποδεικνύουν σε αυτοδιοικητικό όργανο τη δουλειά του. Δεν έχουν το δικαίωμα να το πράξουν αυτό. Κατά συνέπεια βλάπτουν σοβαρά τα οικονομικά συμφέροντα του τόπου, δημιουργούν κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα των επιβατών και προβλήματα στα οχήματα. Εφόσον δεν υπάρχει ανταπόκριση στις θεσμικές μας ενέργειες ούτε και ευαισθησία αλλά ομιλούμε σε ώτα μη ακουόντων, θα χρησιμοποιήσουμε τα ένδικα μέσα για να προστατέψουμε τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής μας. Ελληνες και ξένους. Θα πρέπει να σας τονίσω πως το 2012 αυξήθηκε κατακόρυφα η κίνηση οχημάτων και επιβατών στο λιμάνι της Καρπάθου. Επειδή θα ξεκινήσει η τουριστική σαιζόν και μας έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο με την επιμονή και την αδιαλλαξία παραγόντων δεν έχουμε άλλη δυνατότητα παρά να ασκήσουμε τα ένδικα μέσα και ο καθένας πλέον να αναλάβει τις ευθύνες του.
• Ποια είναι τα μηνύματα που έχετε για τη φετινή τουριστική σεζόν σε ό,τι αφορά το νησί της Καρπάθου;
Τα μηνύματα που έχουμε είναι θετικά. Πιστεύουμε ότι αν δεν συμβεί κάτι απρόοπτο και σοβαρό, θα έχουμε αύξηση άνω του 20% στις αφίξεις φέτος και από τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Πέρσι είχαμε από τις αγορές αυτές μείωση. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να προβλέψει εξελίξεις και παραμέτρους που δύσκολα ελέγχονται. Οι κρατήσεις δείχνουν να πηγαίνουν πολύ καλά.
• Είστε αισιόδοξος και για αφίξεις Ελλήνων τουριστών στο νησί σας;
Ναι, είμαι αισιόδοξος. Η Κάρπαθος είναι προορισμός διακοπών και για τους Έλληνες τουρίστες. Υπάρχουν κωλύματα, όπως για παράδειγμα οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που δεν είναι αυτές που θα θέλαμε και οι υψηλές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.
• Θα κάνετε νέα παρέμβαση για τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού σας;
Κάνουμε συνέχεια παρεμβάσεις. Θεωρούμε ότι δεν επαρκούν τα δρομολόγια που έχουμε για το καλοκαίρι. Η Κάρπαθος χρειάζεται ένα επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα που να διαρκεί λιγότερο από 15 ώρες. Αυτό είναι το ελάχιστο που μπορούμε να ζητήσουμε. Οι Δήμοι δεν μετέχουν στο ΣΑΣ. Ζητήσαμε να αναθεωρηθεί το καθεστώς των λεγόμενων ταχυδρομικών γραμμών και αντί να επιδοτούνται κάποιες που είναι ξεπερασμένες, να συγκεντρωθούν οι πιστώσεις και να χρηματοδοτηθούν οι γραμμές που έχουν ανάγκη τα νησιά.
• Ηρθατε σε επαφή με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας κ. Σπιλάνη για το θέμα αυτό;
΅Ηρθαμε σε επαφή για το θέμα αυτό καθώς και για κάποιες αλλαγές δρομολογίων που μας δυσκόλεψαν φέτος. Συζητείται το θέμα των ανταποκρίσεων μεταξύ των νησιών με την προϋπόθεση ότι θα μειωθεί ο χρόνος του ταξιδιού. Θα μπορούσαμε να είχαμε τακτική σύνδεση με το Ηράκλειο ώστε να ταξιδεύουν και πιο οικονομικά οι επιβάτες. Αν συζητηθεί μια τέτοια πρόταση πρέπει να είμαστε θετικοί γιατί θα βελτιωθούν οι μεταφορές στην περιοχή μας.
• Πού βρίσκεται η προσπάθεια για την αποκατάσταση των ζημιών που είχαν προκληθεί από την κακοκαιρία στην Κάρπαθο καθώς είχαν σημειωθεί και κατολισθήσεις;
Δεν ήταν μόνο οι κατολισθήσεις, είχαν δημιουργηθεί και υποσκαφές στο δρόμο προς το αεροδρόμιο. Αυτό είναι σημαντικό γιατί είναι θέμα χρόνου να ξεκινήσει η τουριστική σεζόν και δεν θα έχουμε ακόμα αποκαταστήσει τις ζημιές. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό. Έχουν διατεθεί, αφού κηρύχθηκε από την Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας το νησί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, από το υπουργείο Ανάπτυξης στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 3.500.000 ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών. Σύμφωνα με ανακοίνωση, από αυτά για την αποκατάσταση των ζημιών στο νησί μας θα δοθούν 650.000 ευρώ. Τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν. Παρόλα ταύτα που πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης των έργων δηλαδή οι δημοπρατήσεις. Οι υπηρεσίες δουλεύουν και η Περιφέρεια που είναι αρμόδια, να κάνει αυτά που πρέπει και μάλιστα άμεσα γιατί θα έρθει το καλοκαίρι και δεν θα είμαστε έτοιμοι.
• Έχουν δρομολογηθεί και άλλα έργα;
Έχει γίνει η διακήρυξη του πρώτου έργου του βιολογικού. Θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες και για το δεύτερο έργο. Τον διαγωνισμό διενεργεί η εταιρεία ΕΓΝΑΤΙΑ. Τις περισσότερες ενέργειες για να ωριμάσει το έργο τις έκανε ο Δήμος Καρπάθου σε συνεργασία και με τη διαχειριστική αρχή και την εταιρεία αυτή. Η προσπάθεια είναι δύσκολη. Το έργο αυτό είναι το πιο σημαντικό για την Κάρπαθο. Μας ικανοποιεί το γεγονός ότι ξεκινά η υλοποίησή του. Εντάξαμε στο ΕΣΠΑ και την κατασκευή του δευτέρου κυττάρου του ΧΥΤΑ και του συστήματος κομποστοποίησης. Υπεγράφη από τον πρόεδρο της διαχειριστικής αρχής κ. Γιάννη Μαχαιρίδη και η απόφαση για το έργο που αφορά τα δίκτυα ύδρευσης. Επιδιώκουμε επίσης την οριστική ένταξη του νοσοκομείου της Καρπάθου.
• Παράταση στη θητεία των αυτοδιοικητικών πρέπει να δοθεί;
Δε νομίζω ότι θα δοθεί παράταση. Η θητεία αυτή έχει μικρή διάρκεια. Δεν επαρκεί για να ολοκληρώσει ο εκάστοτε Δήμος ό,τι σχεδιάζει. Σας αναφέρω ότι εμείς, χωρίς να υπερβάλλω, είμαστε από τις εξαιρέσεις γιατί καταφέραμε πολλά μέχρι τώρα στα πλαίσια και των στόχων που έχουν τεθεί από την κεντρική πολιτική σκηνή. Εμένα με ενδιαφέρει να γίνεται δουλειά. Η θητεία μας επαφίεται στην κεντρική διοίκηση γεγονός που σημαίνει πως έχει περιοριστεί το αυτοδιοικητικό. Τουλάχιστον καταφέραμε να ξεχρεώσουμε το Δήμο μας. Στο τέλος του 2013 θα έχουμε καλά αποτελέσματα αλλά θα υλοποιήσουμε ελάχιστα έργα στον τομέα της καθημερινότητας. Να σας θυμίσω πως η τελευταία περικοπή του Δήμου μας, με άνωθεν εντολές, ήταν 1.500.000 ευρώ.

• Η ενασχόληση με την αυτοδιοίκηση μετά την καταδίκη Παπαγεωργόπουλου είναι δύσκολη υπόθεση;
Δεν είναι μόνο δύσκολη αλλά και οδυνηρή υπόθεση. Λίγοι το αντιλαμβάνονται αυτό. Με αφορμή αυτά τα γεγονότα υπάρχει απαξίωση που διογκώνεται από τα ΜΜΕ κάτι που θεωρώ πως ενέχει και πολιτική σκοπιμότητα. Η απαξίωση των αυτοδιοικητικών έχει ως στόχο να τους επιρρίπτονται οι ευθύνες, να θεωρούνται αποδιοπομπαίοι τράγοι και να γλιτώνουν οι υπεύθυνοι της κεντρικής πολιτικής σκηνής.