Καθημερινό είναι πλέον το φαινόμενο των τροχαίων ατυχημάτων τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Δεν είναι μάλιστα και λίγες οι φορές που τα ατυχήματα καταλήγουν σε δυστυχήματα, υπό την έννοια της απώλειας ανθρώπινων ζωών. Η χώρα μας βέβαια, είναι πρώτη σε αριθμό νεκρών από τροχαία ατυχήματα, όπως έχει δημοσιευτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το 2010, με 110 νεκρούς, ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Γενικότερα, κατά μέσο όρο 2.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα ετησίως στην Ελλάδα, 4.000 τραυματίζονται βαριά και 30.000 ελαφρά. Παράλληλα, σύμφωνα με τη unicef η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση μεταξύ των κρατών του ΟΟΣΑ στους τραυματισμούς παιδιών σε τροχαία ατυχήματα, ενώ λίγο καλύτερη είναι η θέση της χώρας στους θανάτους παιδιών από τα τροχαία.
Σε τοπικό επίπεδο, έντονη ανησυχία προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα στη Ρόδο, τα οποία δεν παύουν να αποτελούν μείζον πρόβλημα για την τοπική κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Α’ Αστυνομικής Διεύθυνσης Δωδεκανήσου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2013 σημειώθηκαν συνολικά 7 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, από τα οποία 4 αφορούσαν σύγκρουση, 2 εκτροπή του οχήματος και 1 παράσυρση πεζού. Σε ό,τι αφορά στο οδικό δίκτυο που σημειώθηκαν τα ατυχήματα, 2 συνέβησαν σε κατοικημένες περιοχές, 3 σε λοιπό οδικό δίκτυο και 2 σε λοιπό Ε.Ο δίκτυο. Τα αίτια των τριών εκ των προαναφερθέντων ατυχημάτων ακόμη διερευνώνται, ενώ καταγράφηκαν 2 περιπτώσεις κίνησης στο αντίθετο ρεύμα, 1 περίπτωση λοιπών αιτίων αναφερόμενων σε οδηγούς και 1 περίπτωση παραβίασης προτεραιότητας.
Θα πρέπει σε αυτό το σημείο, να τονιστεί ότι ο ένας εκ των υπολοίπων έξι θυμάτων, ετύγχανε να είναι πεζός, ηλικίας κάτω των 17 ετών. Αντίστοιχα, οι υπόλοιποι 6 ήταν οδηγοί ηλικίας από 18 έως άνω των 55 ετών.
Τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα που κατεγράφησαν από την Α’ Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου από την έναρξη του 2013 μέχρι τώρα είναι συνολικά 9. Αναλυτικότερα, 1 τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε το μήνα Φεβρουάριο, 2 το Μάρτιο, 2 τον Απρίλιο, 3 τον Ιούνιο και 1 τον Ιούλιο.
Σχετικά με τα ελαφρά τροχαία ατυχήματα, η Α’ Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου κατέγραψε συνολικά 26 περιστατικά, εκ των οποίων 4 αντιστοιχούν στο μήνα Ιανουάριο, 3 στο Φεβρουάριο, 6 στο Μάρτιο, 2 στον Απρίλιο, 4 στο Μάιο, 5 στον Ιούνιο και 2 στον Ιούλιο.
Σε γενικές γραμμές, ως κυριότερα αίτια πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος θεωρούνται η ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η παραβίαση προτεραιότητας, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η απόσπαση της προσοχής του οδηγού και σαφώς η αμέλεια χρήσης ζώνης και κράνους.
Αναγκαία και απολύτως απαραίτητη κρίνεται, λοιπόν, η λήψη μέτρων των αρμόδιων φορέων και η συνεχής διεξαγωγή τροχονομικών ελέγχων, προκειμένου να τηρούνται οι βασικοί κανόνες ασφαλείας των οδηγών, των λοιπών επιβατών αλλά και των ίδιων των πεζών.
Επίσης, η επιδιόρθωση των οδικών δικτύων θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς υπάρχουν περιστατικά ατυχημάτων, τα οποία προκλήθηκαν εξαιτίας της, πολλές φορές, επικίνδυνης κατάστασης στην οποία βρίσκονται τα οδικά δίκτυα και της έλλειψης απαραίτητων δομών.
Βέβαια, παρά τις προσπάθειες των αρμόδιων υπηρεσιών, το φαινόμενο δεν θα αντιμετωπιστεί οριστικά αν δεν τηρηθεί μια περισσότερο υπεύθυνη στάση εκ μέρους των οδηγών. Σαφώς, διαδραματίζουν ουσιώδη ρόλο η βελτίωση του οδικού δικτύου και οι ενισχυμένοι τροχονομικοί έλεγχοι, αλλά το κυριότερο μέλημα όλων προς αποφυγή άλλων τέτοιων περιστατικών θα πρέπει να είναι η αναγνώριση της σοβαρότητας του θέματος και ο σεβασμός έναντι της ανθρώπινης ζωής.














