Την ερχόμενη εβδομάδα, πιθανότατα, ανακοινώνεται ο αριθμός των εφετινών εισακτέων στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, καθώς το υπουργείο Παιδείας περιμένει αυτές τις ημέρες την ολοκλήρωση της διαδικασίας από το Συμβούλιο της Επικρατείας για την κρίση των προεδρικών διαταγμάτων της «Αθηνάς». Οπως αναμένει ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα, εφέτος θα διατεθούν περίπου 77.000 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τις οποίες θα διεκδικήσουν 110.000 υποψήφιοι από όλες τις κατηγορίες.
Στο κλίμα αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία ο εφετινός αριθμός των εισακτέων σε τμήματα όπως τα Πολυτεχνικά και τα Οικονομικά, στα οποία και αναμένεται μεγάλη μείωση αριστούχων. Ειδικά στα Μαθηματικά (τόσο της Γενικής Παιδείας όσο και της Κατεύθυνσης) αναμένεται, όπως αναφέρουν κύκλοι της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, αύξηση των γραπτών με βαθμολογίες κάτω από τη βάση, τα οποία στους υποψήφιους της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορεί να φτάσουν και το 80%. Και στη Θετική Κατεύθυνση όμως τα ποσοστά των γραπτών με βαθμολογία κάτω από τη βάση είναι πιθανόν να φτάσουν το 40%. Χαμηλές βαθμολογίες όμως αναμένονται εφέτος και στη Φυσική.
Ετσι, στο 2ο και στο 4ο επιστημονικό πεδίο για το οποίο διαγωνίζονται οι υποψήφιοι της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, η δυσκολία των θεμάτων στο μάθημα της Φυσικής και οι εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες που ήδη παρατηρούνται στα βαθμολογικά κέντρα δημιουργούν πτωτικές τάσεις. Σύμφωνα ωστόσο με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, αναμένεται εφέτος αύξηση των εισακτέων στις Φυσικομαθηματικές, αλλά και στις Πολυτεχνικές Σχολές.
Προσοχή στο νέο
μηχανογραφικό
Σύντομα όμως στο μικροσκόπιο των υποψηφίων θα μπει η διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τα επαγγελματικά δικαιώματα-δυνατότητες που θα προσφέρουν τα νέα τμήματα στο εφετινό μηχανογραφικό. Οπως αναφέρουν εκπαιδευτικοί, ειδικά στο 4o και 5o πεδίο υπάρχουν αρκετές αλλαγές σε σχέση με τη φυσιογνωμία του.
Το μηχανογραφικό δελτίο θα κατατεθεί και εφέτος ηλεκτρονικά, οπότε οι υποψήφιοι πρέπει να μελετήσουν από πριν τις σχετικές τεχνικές λεπτομέρειες. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τίτλος μιας σχολής ή ενός τμήματος δεν είναι πάντα απολύτως αντίστοιχος με το περιεχόμενο των σπουδών και κυρίως με τα επαγγελματικά δικαιώματα που αυτές εξασφαλίζουν. Ετσι οι υποψήφιοι δεν πρέπει να κάνουν βιαστικές επιλογές σπουδών και πάντα να συνυπολογίζουν και τις μεταπτυχιακές σπουδές που σκοπεύουν πιθανόν να κάνουν.
Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν είναι μια απλή διαδικασία, οπότε προτού φτάσει σε αυτό το στάδιο ένας υποψήφιος πρέπει να είναι σίγουρος για τις επιλογές του, αλλά και επαρκώς ενημερωμένος για τα νέα δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά εργασίας. Κύριο κριτήριο ωστόσο είναι οι υποψήφιοι να ακολουθήσουν τα όνειρά τους και να επιλέξουν τις σπουδές που πραγματικά τους ικανοποιούν. Σε κάθε περίπτωση δε να γνωρίζουν ότι από τη στιγμή που το δελτίο κατατεθεί, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για διορθώσεις.
Οδηγίες για τη συμπλήρωση
Οι υποψήφιοι πρέπει επίσης να δώσουν προσοχή στα παρακάτω:
Προσεκτική ανάγνωση της εγκυκλίου που βρίσκεται στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου Παιδείας για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Ο υποψήφιος που θα δηλώσει προτίμηση για σχολή η οποία περιλαμβάνεται και στα δύο επιστημονικά πεδία που επέλεξε τη δηλώνει μόνο μία φορά από όποιο επιστημονικό πεδίο επιθυμεί. Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει στο μηχανογραφικό δελτίο όσες σχολές επιθυμεί, ακόμη και όλες, από αυτές που περιλαμβάνονται σε ένα ή το πολύ δύο από τα πέντε επιστημονικά πεδία. Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει με όποια σειρά επιθυμεί τις σχολές, ανεξάρτητα από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο περιλαμβάνονται.
Οι υποψήφιοι καλό είναι να σημειώνουν πρώτα στα μηχανογραφικά τους δελτία τα τμήματα που πραγματικά προτιμούν, ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής τους. Και αυτό για να ολοκληρώσουν τελικά τις σπουδές τους και να μην τις εγκαταλείψουν.
Ο υποψήφιος πρέπει να γνωρίζει ότι αν με το σύνολο των μορίων του εισάγεται σε περισσότερες από μία σχολές από αυτές που έχει δηλώσει προτίμηση, τότε θα εισαχθεί σε αυτή που έχει δηλώσει με προγενέστερη προτίμηση.
Κάθε υποψήφιος πρέπει ακόμη να φροντίσει ώστε τα τμήματα που διαλέγει να μην έχουν περιορισμένο επιστημονικό πεδίο, έτσι ώστε αργότερα να είναι εφικτό να συνεχίσει τις σπουδές του αν το θελήσει για την απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου.
Απλή και πρακτική
μέθοδος συμπλήρωσης
Θεωρούμε ως υπόθεση εργασίας ότι έχουμε συγκεντρώσει τον μέγιστο αριθμό μορίων, π.χ. 20.000 μόρια. Καλό είναι έχουμε στον νου μας ότι έχουν παρατηρηθεί άνοδοι και πτώσεις σχολών κατά χιλιάδες μόρια από τη μία χρονιά στην άλλη.
Χαρακτηρίζουμε τις σχολές είτε ως Α (πρώτης προτίμησης) είτε ως Β (δεύτερης προτίμησης) είτε ως Γ (τρίτης προτίμησης) διατρέχοντας το σύνολο των σχολών και των δύο πεδίων που έχουμε επιλέξει, ανεξάρτητα από τις βάσεις των προηγουμένων ετών. Οσες σχολές δεν μας ενδιαφέρουν τις προσπερνάμε και δεν τις χαρακτηρίζουμε.
Διερευνούμε με ιδιαίτερη προσοχή το πρόγραμμα των σπουδών κάθε σχολής ή τμήματος, τις μεταπτυχιακές προοπτικές και τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Ιεραρχούμε τις σχολές της κάθε κατηγορίας με αύξοντα αριθμό 1, 2, 3 κ.λπ. Ετσι, αν π.χ. έχουμε χαρακτηρίσει 10 σχολές ως Α, 10 ως Β και άλλες 10 ως Γ, θα έχουμε τις σχολές Α1, Α2 (…), Α10, Β11, Β12 (…), Β20, Γ21, Γ22 (…), Γ30.
Σβήνουμε τους χαρακτηρισμούς Α, Β, Γ. Ο αριθμός που είναι σημειωμένος δίπλα από κάθε σχολή αποτελεί τη σειρά προτίμησης με την οποία θα συμπληρώσουμε το μηχανογραφικό δελτίο.
Επιτείνει το άγχος
και την αβεβαιότητα
Χωρίς προηγούμενο τα προβλήματα στις φετινές πανελλαδικές, λέει η ΟΛΜΕ
Κάθε προηγούμενο έχουν ξεπεράσει φέτος τα προβλήματα στις πανελλαδικές εξετάσεις, υποστηρίζει με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και αναφέρει ότι τα προβλήματα αυτά «επιτείνουν ως τα άκρα το άγχος και την αβεβαιότητα μεταξύ των υποψηφίων και των λοιπών μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και προκαλούν σύγχυση στην ελληνική κοινωνία».
Η Ομοσπονδία σχολιάζει τη φετινή εξεταστική διαδικασία και κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας ότι «δεν διαθέτει την απαιτούμενη κοινωνική ευαισθησία και τη στοιχειώδη αίσθηση δικαιοσύνης».
Παράλληλα, επανέρχεται στην πάγια θέση της για αλλαγή του εξεταστικού συστήματος λέγοντας ότι «έχει υποστηρίξει υπεύθυνα και τεκμηριωμένα την αυτονόμηση της λυκειακής βαθμίδας από τη διαδικασία πρόσβασης στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και τη μετακίνηση προς ένα σύστημα ελεύθερης πρόσβασης».
Η ΟΛΜΕ κάνει λόγο για «απαιτητικά» θέματα των Μαθηματικών και Στοιχείων Στατιστικής Γενικής Παιδείας και υποστηρίζει ότι παραβιάστηκε ανοικτά η συνταγματική αρχή της ισονομίας για τους υποψήφιους. Επίσης, αναφέρεται στο λάθος που κατήγγειλε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία για το ίδιο μάθημα στα εσπερινά λύκεια, για το οποίο, όμως, δόθηκε ειδική οδηγία από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Τέλος, σχολιάζει αρνητικά το γεγονός ότι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας επέλεξε απαιτητικά θέματα στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και τη Φυσική, ενώ θέτει το ερώτημα πώς αποφασίζεται ποια θα είναι τα μέλη των επιτροπών που τα επιλέγουν.
Στο μεταξύ, την Παρασκευή ολοκληρώνονται οι πανελλαδικές εξετάσεις για το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων με το μάθημα επιλογής για όλες τις κατευθύνσεις, τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.















